REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT
Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu fiskus wykreślił z rejestru podatników VAT kilka tysięcy firm. W związku z tym, przedsiębiorcy zasadnie zwrócili uwagę na potrzebę weryfikacji, czy ich kontrahenci są wciąż zarejestrowani jako podatnicy VAT. Zarówno dokonanie transakcji krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowej z kontrahentem niezarejestrowanym na VAT lub VAT-UE może rodzić poważne konsekwencje. Jeszcze bardziej dotkliwe skutki może spowodować wymiana handlowa z podmiotem nieistniejącym.

Status rejestracji kontrahenta dla potrzeb VAT może mieć bezpośredni wpływ na prawidłowość rozliczeń podatników. Jeżeli kontrahent nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT lub VAT-UE, organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do odliczenia podatku z faktury zakupowej, do zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, a nawet powziąć podejrzenie, że podatnik uczestniczy w mechanizmie wyłudzenia VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uczestnictwo w procederze wyłudzania VAT

Walka z wyłudzeniami VAT jest obecnie traktowana priorytetowo przez polską administrację podatkową. Ministerstwo Finansów zapowiada, że będzie badać szczegółowo każdą transakcję, która może doprowadzić do rozpracowania siatki oszustów.

Sprawdzając, czy kontrahent jest podatnikiem VAT (czynnym albo zwolnionym) lub podatnikiem dokonującym transakcji wewnątrzwspólnotowych, jednocześnie weryfikujemy, czy podmiot faktycznie istnieje. Negatywny wynik testu rejestracji na VAT lub VAT-UE może być jednocześnie sygnałem, aby sprawdzić, czy nie jesteśmy nieświadomymi uczestnikami przestępczego procederu.

Jeżeli druga strona transakcji nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT (lub VAT-UE) albo posługuje się błędnym numerem NIP (lub VAT-UE), organy podatkowe mogą powziąć podejrzenie, że podatnik uczestniczy w procederze mającym na celu wyłudzenie VAT. Rozliczenia VAT podmiotu, który dokonuje takich transakcji, mogą być w takim przypadku poddane dogłębnej kontroli.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe – sankcja 100%

1 stycznia 2017 r. wprowadzono sankcję w wysokości 100% zawyżenia podatku naliczonego do odliczenia, jeżeli zawyżenie to wynika m.in. z dokonania transakcji z podmiotem, który nie istnieje (a faktura dokumentuje np. czynność pozorną). Pierwszym i podstawowym sposobem weryfikacji, czy kontrahent istnieje, jest weryfikacja jego rejestracji jako podatnika VAT lub VAT-UE.

Brak rejestracji na VAT nie musi oznaczać, że podmiot nie istnieje. W Polsce informacji o przedsiębiorcach dostarczają KRS oraz CEIDG. Jednak chcąc zweryfikować przedsiębiorców zagranicznych, należałoby skorzystać z odpowiednich rejestrów przedsiębiorców w poszczególnych krajach. Wobec tego, bazę VIES oraz lokalne bazy nierzetelnych podatników (funkcjonujące m.in. w Czechach, Słowacji i Rumunii) można uznać za dodatkowe źródło informacji o statusie rejestracji na VAT tych podmiotów.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Prawo do odliczenia VAT z faktury zakupowej

W przypadku zakupów od kontrahenta niezarejestrowanego jako podatnik VAT (czynny lub zwolniony), organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez taki podmiot. Ponadto, od stycznia 2017 r. nabywcy w tych okolicznościach grozi dodatkowa, 100% sankcja z tytułu nieuprawnionego zawyżenia podatku do odliczenia.

Preferencyjna stawka 0% przy WDT zależy od rejestracji

W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT przez sprzedawcę, należy wykazać, że kontrahent (nabywca) jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowanym dla potrzeb wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W przeciwnym wypadku, istnieje ryzyko zakwestionowania przez organy podatkowe preferencyjnego rozliczenia tego typu transakcji i ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego.


Reverse charge tylko z czynnym podatnikiem VAT

Mechanizm odwrotnego obciążenia (tzw. reverse charge) stosuje się wobec określonej kategorii towarów, w szczególności złomu, elektroniki czy wyrobów ze stali, obrotu prawem do emisji CO2 czy usług budowlanych świadczonych przez podwykonawców. W tych okolicznościach, podatnik może wystawić fakturę bez VAT (a podatek ten na zasadzie samonaliczenia rozlicza nabywca). Ale ten preferencyjny dla sprzedawcy mechanizm można zastosować tylko wtedy, gdy nabywca na moment dokonania transakcji jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W przypadku dokonania dostawy na rzecz podmiotu niezarejestrowanego na VAT lub zarejestrowanego jako podatnik VAT zwolniony, nie jest możliwe zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia. Jeżeli organy podatkowe zidentyfikują taką transakcję, mogą stwierdzić nieprawidłowości przy wystawianiu faktury, zakwestionować zastosowany mechanizm i określić dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak to sprawdzić?

Ministerstwo Finansów udostępniło platformę do weryfikacji rejestracji VAT podmiotów gospodarczych. Wystarczy wpisać numer NIP, aby dowiedzieć się, czy nasz partner biznesowy jest aktualnie zarejestrowany jako podatnik VAT. Analogiczną weryfikację umożliwia baza VIES, udostępniona przez Komisję Europejską. Podając numer VAT-UE kontrahenta, można dowiedzieć się, czy figuruje on w bazie jako podatnik VAT-UE.

Mechanizmy te pozwalają na jednoczesną weryfikację tylko jednego podmiotu. W celu sprawdzenia statusu rejestracji większej ilości kontrahentów, nie ma możliwości wprowadzenia całej listy numerów NIP lub VAT-UE. Bramki te sprawdzają się więc w przypadku przedsiębiorców, którzy nie mają wielu kontrahentów. Mogą być również z powodzeniem wykorzystywane do incydentalnej kontroli, na przykład podczas nawiązywania współpracy z nowym podmiotem albo w przypadku powzięcia wątpliwości co do jego statusu.

Sposób na masową weryfikację

Przedsiębiorcy, którzy dokonują transakcji z dużą ilością dostawców lub odbiorców, w praktyce nie są w stanie ręcznie weryfikować rejestracji na VAT każdego ze swoich partnerów biznesowych. Ponadto, z rynku regularnie znika część podmiotów. Organy podatkowe korzystają obecnie z kompetencji do wykreślenia podmiotów z rejestru podatników VAT. Z takiej sytuacji zrodziła się potrzeba bieżącej i masowej weryfikacji rejestracji VAT kontrahentów. Najlepiej robić to każdorazowo przed złożeniem deklaracji VAT i pliku JPK_VAT.

Na masową i bieżącą weryfikację rejestracji kontrahentów pozwalają niektóre dedykowane programy komputerowe. Aby jednak weryfikacja mogła stać się rutyną, najlepiej, aby była ona wpleciona w proces przygotowywania deklaracji VAT i pliku JPK_VAT. Tylko w ten sposób można wykryć ewentualne nieprawidłowości zanim zrobią to organy podatkowe. Bieżąco weryfikowane numery NIP i VAT-UE są również dobrym narzędziem do sprawdzenia, czy prawidłowo zaklasyfikowaliśmy transakcje na potrzeby VAT.

Igor Roman

Starszy Menedżer

Tax Management Consulting

Deloitte Doradztwo Podatkowe

***

Sprawdź za darmo poprawność rozliczeń VAT z plikiem JPK_VAT

Zweryfikuj rejestrację na VAT swoich kontrahentów

Dowiedz się, jak samodzielnie przeprowadzić testy JPK

Igor Roman, Starszy Menedżer, Tax Management Consulting, Deloitte Doradztwo Podatkowe
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA