REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT
Sprawdź kontrahenta i uniknij sankcji VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W styczniu fiskus wykreślił z rejestru podatników VAT kilka tysięcy firm. W związku z tym, przedsiębiorcy zasadnie zwrócili uwagę na potrzebę weryfikacji, czy ich kontrahenci są wciąż zarejestrowani jako podatnicy VAT. Zarówno dokonanie transakcji krajowej, jak i wewnątrzwspólnotowej z kontrahentem niezarejestrowanym na VAT lub VAT-UE może rodzić poważne konsekwencje. Jeszcze bardziej dotkliwe skutki może spowodować wymiana handlowa z podmiotem nieistniejącym.

Status rejestracji kontrahenta dla potrzeb VAT może mieć bezpośredni wpływ na prawidłowość rozliczeń podatników. Jeżeli kontrahent nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT lub VAT-UE, organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do odliczenia podatku z faktury zakupowej, do zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, a nawet powziąć podejrzenie, że podatnik uczestniczy w mechanizmie wyłudzenia VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Uczestnictwo w procederze wyłudzania VAT

REKLAMA

Walka z wyłudzeniami VAT jest obecnie traktowana priorytetowo przez polską administrację podatkową. Ministerstwo Finansów zapowiada, że będzie badać szczegółowo każdą transakcję, która może doprowadzić do rozpracowania siatki oszustów.

Sprawdzając, czy kontrahent jest podatnikiem VAT (czynnym albo zwolnionym) lub podatnikiem dokonującym transakcji wewnątrzwspólnotowych, jednocześnie weryfikujemy, czy podmiot faktycznie istnieje. Negatywny wynik testu rejestracji na VAT lub VAT-UE może być jednocześnie sygnałem, aby sprawdzić, czy nie jesteśmy nieświadomymi uczestnikami przestępczego procederu.

Jeżeli druga strona transakcji nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT (lub VAT-UE) albo posługuje się błędnym numerem NIP (lub VAT-UE), organy podatkowe mogą powziąć podejrzenie, że podatnik uczestniczy w procederze mającym na celu wyłudzenie VAT. Rozliczenia VAT podmiotu, który dokonuje takich transakcji, mogą być w takim przypadku poddane dogłębnej kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe – sankcja 100%

1 stycznia 2017 r. wprowadzono sankcję w wysokości 100% zawyżenia podatku naliczonego do odliczenia, jeżeli zawyżenie to wynika m.in. z dokonania transakcji z podmiotem, który nie istnieje (a faktura dokumentuje np. czynność pozorną). Pierwszym i podstawowym sposobem weryfikacji, czy kontrahent istnieje, jest weryfikacja jego rejestracji jako podatnika VAT lub VAT-UE.

Brak rejestracji na VAT nie musi oznaczać, że podmiot nie istnieje. W Polsce informacji o przedsiębiorcach dostarczają KRS oraz CEIDG. Jednak chcąc zweryfikować przedsiębiorców zagranicznych, należałoby skorzystać z odpowiednich rejestrów przedsiębiorców w poszczególnych krajach. Wobec tego, bazę VIES oraz lokalne bazy nierzetelnych podatników (funkcjonujące m.in. w Czechach, Słowacji i Rumunii) można uznać za dodatkowe źródło informacji o statusie rejestracji na VAT tych podmiotów.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Prawo do odliczenia VAT z faktury zakupowej

W przypadku zakupów od kontrahenta niezarejestrowanego jako podatnik VAT (czynny lub zwolniony), organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do odliczenia VAT z faktury wystawionej przez taki podmiot. Ponadto, od stycznia 2017 r. nabywcy w tych okolicznościach grozi dodatkowa, 100% sankcja z tytułu nieuprawnionego zawyżenia podatku do odliczenia.

Preferencyjna stawka 0% przy WDT zależy od rejestracji

W przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT przez sprzedawcę, należy wykazać, że kontrahent (nabywca) jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowanym dla potrzeb wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych. W przeciwnym wypadku, istnieje ryzyko zakwestionowania przez organy podatkowe preferencyjnego rozliczenia tego typu transakcji i ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego.


Reverse charge tylko z czynnym podatnikiem VAT

REKLAMA

Mechanizm odwrotnego obciążenia (tzw. reverse charge) stosuje się wobec określonej kategorii towarów, w szczególności złomu, elektroniki czy wyrobów ze stali, obrotu prawem do emisji CO2 czy usług budowlanych świadczonych przez podwykonawców. W tych okolicznościach, podatnik może wystawić fakturę bez VAT (a podatek ten na zasadzie samonaliczenia rozlicza nabywca). Ale ten preferencyjny dla sprzedawcy mechanizm można zastosować tylko wtedy, gdy nabywca na moment dokonania transakcji jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W przypadku dokonania dostawy na rzecz podmiotu niezarejestrowanego na VAT lub zarejestrowanego jako podatnik VAT zwolniony, nie jest możliwe zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia. Jeżeli organy podatkowe zidentyfikują taką transakcję, mogą stwierdzić nieprawidłowości przy wystawianiu faktury, zakwestionować zastosowany mechanizm i określić dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak to sprawdzić?

Ministerstwo Finansów udostępniło platformę do weryfikacji rejestracji VAT podmiotów gospodarczych. Wystarczy wpisać numer NIP, aby dowiedzieć się, czy nasz partner biznesowy jest aktualnie zarejestrowany jako podatnik VAT. Analogiczną weryfikację umożliwia baza VIES, udostępniona przez Komisję Europejską. Podając numer VAT-UE kontrahenta, można dowiedzieć się, czy figuruje on w bazie jako podatnik VAT-UE.

Mechanizmy te pozwalają na jednoczesną weryfikację tylko jednego podmiotu. W celu sprawdzenia statusu rejestracji większej ilości kontrahentów, nie ma możliwości wprowadzenia całej listy numerów NIP lub VAT-UE. Bramki te sprawdzają się więc w przypadku przedsiębiorców, którzy nie mają wielu kontrahentów. Mogą być również z powodzeniem wykorzystywane do incydentalnej kontroli, na przykład podczas nawiązywania współpracy z nowym podmiotem albo w przypadku powzięcia wątpliwości co do jego statusu.

Sposób na masową weryfikację

Przedsiębiorcy, którzy dokonują transakcji z dużą ilością dostawców lub odbiorców, w praktyce nie są w stanie ręcznie weryfikować rejestracji na VAT każdego ze swoich partnerów biznesowych. Ponadto, z rynku regularnie znika część podmiotów. Organy podatkowe korzystają obecnie z kompetencji do wykreślenia podmiotów z rejestru podatników VAT. Z takiej sytuacji zrodziła się potrzeba bieżącej i masowej weryfikacji rejestracji VAT kontrahentów. Najlepiej robić to każdorazowo przed złożeniem deklaracji VAT i pliku JPK_VAT.

Na masową i bieżącą weryfikację rejestracji kontrahentów pozwalają niektóre dedykowane programy komputerowe. Aby jednak weryfikacja mogła stać się rutyną, najlepiej, aby była ona wpleciona w proces przygotowywania deklaracji VAT i pliku JPK_VAT. Tylko w ten sposób można wykryć ewentualne nieprawidłowości zanim zrobią to organy podatkowe. Bieżąco weryfikowane numery NIP i VAT-UE są również dobrym narzędziem do sprawdzenia, czy prawidłowo zaklasyfikowaliśmy transakcje na potrzeby VAT.

Igor Roman

Starszy Menedżer

Tax Management Consulting

Deloitte Doradztwo Podatkowe

***

Sprawdź za darmo poprawność rozliczeń VAT z plikiem JPK_VAT

Zweryfikuj rejestrację na VAT swoich kontrahentów

Dowiedz się, jak samodzielnie przeprowadzić testy JPK

Igor Roman, Starszy Menedżer, Tax Management Consulting, Deloitte Doradztwo Podatkowe
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA