REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady składania deklaracji VAT od 2017 roku

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Nowe zasady składania deklaracji VAT
Nowe zasady składania deklaracji VAT

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy zmieniające sposób i termin składania informacji podsumowujących dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych, ich korekty oraz informacji podsumowujących dotyczących obrotu krajowego. Zawężony został sposób składania takich pism, jak i okres rozliczeniowy oświadczeń.

Które transakcje są opatrzone nowymi zasadami i co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Tylko forma elektroniczna

Nowe przepisy wprowadzają zmianę dotyczącą formy deklaracji VAT-UE. Do tej pory przedsiębiorcy mogli skorzystać z poczty tradycyjnej, środków komunikacji elektronicznej lub złożyć osobiście w urzędzie. Obecnie prawo obliguje do korzystania jedynie z formy elektronicznej. Drogą internetową należy przesyłać informacje podsumowujące związane z zakupem towarów z krajów unijnych, sprzedażą towarów do krajów będących członkami Unii Europejskiej oraz nabyciem lub dostawą w systemie odwróconego obciążenia podatkiem VAT.

Do tej pory, jeśli polski przedsiębiorca sprzedał sprzęt elektroniczny partnerowi biznesowemu z Niemiec mógł złożyć deklarację, między innymi, poprzez usługi pocztowe. Jeśli sprowadził ze Szwecji artykuły spożywcze, mógł osobiście pójść do urzędu skarbowego, aby złożyć informację podsumowującą. Wprowadzenie nowych przepisów oznacza, że teraz pozostaje mu złożenie dokumentu jedynie za pomocą komunikacji elektronicznej – wyjaśnia Elżbieta Lelek, projektant systemów Comarch ERP.

Korekty deklaracji

W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości wykrytych w informacji podsumowującej VAT-UE, obowiązkiem przedsiębiorcy jest złożenie korekty informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych – VAT-UEK. Informację taką, podobnie jak VAT-UE, można od teraz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z obrotem krajowym?

Przepisy, które weszły w życie z początkiem bieżącego roku zostały wprowadzone nie tylko w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych, ale również tych dotyczących obrotu krajowego. Tak więc deklaracja VAT-27 także będzie musiała być składana tylko drogą elektroniczną – podkreśla Elżbieta Lelek.

Nowe terminy składania deklaracji

Nowe wzory deklaracji VAT-UE(4) i VAT-UEK(4) stosuje się od pierwszego okresu rozliczeniowego za styczeń 2017 r.  Do końca roku 2016 można było składać rozliczenia kwartalne, teraz czas ten został skrócony do jednego miesiąca. Wzory w formie ujętej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. mogą być stosowane nie dłużej niż do rozliczenia za czerwiec 2017 r., jednak stosuje się je do rozliczeń za okresy miesięczne. Takie same zasady obowiązują w odniesieniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2015 r. dotyczącego wzoru informacji podsumowującej o obrocie krajowym.

Na co jeszcze zwrócić uwagę

Oprócz wymienionych już najbardziej znaczących zmian w nowych przepisach kolejną z nich jest usunięcie z deklaracji dwóch sekcji. Zlikwidowanie sekcji dotyczącej oznaczania załączników oraz sekcji dotyczącej adnotacji urzędu skarbowego spowodowało zmianę numerów pozycji we wszystkich trzech deklaracjach oraz zmianę zapisu występujących w nich formuł.

Skąd takie zmiany?

Z uzasadnienia przepisów wystosowanego przez Ministerstwo Finansów możemy dowiedzieć się, że motywem do podjęcia takich działań było przyspieszenie analizy danych wprowadzanych do systemu rozliczeń podatkowych, jak również lepszy ich monitoring, ponieważ transakcje wewnątrzwspólnotowe uważa się za obarczone dużym ryzykiem ewentualnych oszustw podatkowych. Nowe przepisy mają za zadanie zapobiegać takim przypadkom – mówi Elżbieta Lelek.


Systemy Comarch ERP aktualne

Użytkownicy rozwiązań oferowanych przez firmę Comarch nie muszą martwić się o ewentualne niezgodności systemów ERP z nowo obowiązującymi przepisami. Są one na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do wymogów prawa.

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Asaj, Olimp Labs, Tajmax, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA