REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady składania deklaracji VAT od 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Nowe zasady składania deklaracji VAT
Nowe zasady składania deklaracji VAT

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy zmieniające sposób i termin składania informacji podsumowujących dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych, ich korekty oraz informacji podsumowujących dotyczących obrotu krajowego. Zawężony został sposób składania takich pism, jak i okres rozliczeniowy oświadczeń.

Które transakcje są opatrzone nowymi zasadami i co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Tylko forma elektroniczna

Nowe przepisy wprowadzają zmianę dotyczącą formy deklaracji VAT-UE. Do tej pory przedsiębiorcy mogli skorzystać z poczty tradycyjnej, środków komunikacji elektronicznej lub złożyć osobiście w urzędzie. Obecnie prawo obliguje do korzystania jedynie z formy elektronicznej. Drogą internetową należy przesyłać informacje podsumowujące związane z zakupem towarów z krajów unijnych, sprzedażą towarów do krajów będących członkami Unii Europejskiej oraz nabyciem lub dostawą w systemie odwróconego obciążenia podatkiem VAT.

Do tej pory, jeśli polski przedsiębiorca sprzedał sprzęt elektroniczny partnerowi biznesowemu z Niemiec mógł złożyć deklarację, między innymi, poprzez usługi pocztowe. Jeśli sprowadził ze Szwecji artykuły spożywcze, mógł osobiście pójść do urzędu skarbowego, aby złożyć informację podsumowującą. Wprowadzenie nowych przepisów oznacza, że teraz pozostaje mu złożenie dokumentu jedynie za pomocą komunikacji elektronicznej – wyjaśnia Elżbieta Lelek, projektant systemów Comarch ERP.

Korekty deklaracji

W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości wykrytych w informacji podsumowującej VAT-UE, obowiązkiem przedsiębiorcy jest złożenie korekty informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych – VAT-UEK. Informację taką, podobnie jak VAT-UE, można od teraz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z obrotem krajowym?

Przepisy, które weszły w życie z początkiem bieżącego roku zostały wprowadzone nie tylko w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych, ale również tych dotyczących obrotu krajowego. Tak więc deklaracja VAT-27 także będzie musiała być składana tylko drogą elektroniczną – podkreśla Elżbieta Lelek.

Nowe terminy składania deklaracji

Nowe wzory deklaracji VAT-UE(4) i VAT-UEK(4) stosuje się od pierwszego okresu rozliczeniowego za styczeń 2017 r.  Do końca roku 2016 można było składać rozliczenia kwartalne, teraz czas ten został skrócony do jednego miesiąca. Wzory w formie ujętej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. mogą być stosowane nie dłużej niż do rozliczenia za czerwiec 2017 r., jednak stosuje się je do rozliczeń za okresy miesięczne. Takie same zasady obowiązują w odniesieniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2015 r. dotyczącego wzoru informacji podsumowującej o obrocie krajowym.

Na co jeszcze zwrócić uwagę

Oprócz wymienionych już najbardziej znaczących zmian w nowych przepisach kolejną z nich jest usunięcie z deklaracji dwóch sekcji. Zlikwidowanie sekcji dotyczącej oznaczania załączników oraz sekcji dotyczącej adnotacji urzędu skarbowego spowodowało zmianę numerów pozycji we wszystkich trzech deklaracjach oraz zmianę zapisu występujących w nich formuł.

Skąd takie zmiany?

Z uzasadnienia przepisów wystosowanego przez Ministerstwo Finansów możemy dowiedzieć się, że motywem do podjęcia takich działań było przyspieszenie analizy danych wprowadzanych do systemu rozliczeń podatkowych, jak również lepszy ich monitoring, ponieważ transakcje wewnątrzwspólnotowe uważa się za obarczone dużym ryzykiem ewentualnych oszustw podatkowych. Nowe przepisy mają za zadanie zapobiegać takim przypadkom – mówi Elżbieta Lelek.


Systemy Comarch ERP aktualne

Użytkownicy rozwiązań oferowanych przez firmę Comarch nie muszą martwić się o ewentualne niezgodności systemów ERP z nowo obowiązującymi przepisami. Są one na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do wymogów prawa.

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Asaj, Olimp Labs, Tajmax, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA