REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady składania deklaracji VAT od 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Nowe zasady składania deklaracji VAT
Nowe zasady składania deklaracji VAT

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy zmieniające sposób i termin składania informacji podsumowujących dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych, ich korekty oraz informacji podsumowujących dotyczących obrotu krajowego. Zawężony został sposób składania takich pism, jak i okres rozliczeniowy oświadczeń.

Które transakcje są opatrzone nowymi zasadami i co te zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Tylko forma elektroniczna

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzają zmianę dotyczącą formy deklaracji VAT-UE. Do tej pory przedsiębiorcy mogli skorzystać z poczty tradycyjnej, środków komunikacji elektronicznej lub złożyć osobiście w urzędzie. Obecnie prawo obliguje do korzystania jedynie z formy elektronicznej. Drogą internetową należy przesyłać informacje podsumowujące związane z zakupem towarów z krajów unijnych, sprzedażą towarów do krajów będących członkami Unii Europejskiej oraz nabyciem lub dostawą w systemie odwróconego obciążenia podatkiem VAT.

Do tej pory, jeśli polski przedsiębiorca sprzedał sprzęt elektroniczny partnerowi biznesowemu z Niemiec mógł złożyć deklarację, między innymi, poprzez usługi pocztowe. Jeśli sprowadził ze Szwecji artykuły spożywcze, mógł osobiście pójść do urzędu skarbowego, aby złożyć informację podsumowującą. Wprowadzenie nowych przepisów oznacza, że teraz pozostaje mu złożenie dokumentu jedynie za pomocą komunikacji elektronicznej – wyjaśnia Elżbieta Lelek, projektant systemów Comarch ERP.

Korekty deklaracji

W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości wykrytych w informacji podsumowującej VAT-UE, obowiązkiem przedsiębiorcy jest złożenie korekty informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych – VAT-UEK. Informację taką, podobnie jak VAT-UE, można od teraz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z obrotem krajowym?

Przepisy, które weszły w życie z początkiem bieżącego roku zostały wprowadzone nie tylko w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych, ale również tych dotyczących obrotu krajowego. Tak więc deklaracja VAT-27 także będzie musiała być składana tylko drogą elektroniczną – podkreśla Elżbieta Lelek.

Nowe terminy składania deklaracji

Nowe wzory deklaracji VAT-UE(4) i VAT-UEK(4) stosuje się od pierwszego okresu rozliczeniowego za styczeń 2017 r.  Do końca roku 2016 można było składać rozliczenia kwartalne, teraz czas ten został skrócony do jednego miesiąca. Wzory w formie ujętej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. mogą być stosowane nie dłużej niż do rozliczenia za czerwiec 2017 r., jednak stosuje się je do rozliczeń za okresy miesięczne. Takie same zasady obowiązują w odniesieniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 czerwca 2015 r. dotyczącego wzoru informacji podsumowującej o obrocie krajowym.

Na co jeszcze zwrócić uwagę

Oprócz wymienionych już najbardziej znaczących zmian w nowych przepisach kolejną z nich jest usunięcie z deklaracji dwóch sekcji. Zlikwidowanie sekcji dotyczącej oznaczania załączników oraz sekcji dotyczącej adnotacji urzędu skarbowego spowodowało zmianę numerów pozycji we wszystkich trzech deklaracjach oraz zmianę zapisu występujących w nich formuł.

Skąd takie zmiany?

Z uzasadnienia przepisów wystosowanego przez Ministerstwo Finansów możemy dowiedzieć się, że motywem do podjęcia takich działań było przyspieszenie analizy danych wprowadzanych do systemu rozliczeń podatkowych, jak również lepszy ich monitoring, ponieważ transakcje wewnątrzwspólnotowe uważa się za obarczone dużym ryzykiem ewentualnych oszustw podatkowych. Nowe przepisy mają za zadanie zapobiegać takim przypadkom – mówi Elżbieta Lelek.


Systemy Comarch ERP aktualne

Użytkownicy rozwiązań oferowanych przez firmę Comarch nie muszą martwić się o ewentualne niezgodności systemów ERP z nowo obowiązującymi przepisami. Są one na bieżąco aktualizowane i dostosowywane do wymogów prawa.

O Comarch ERP

REKLAMA

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Asaj, Olimp Labs, Tajmax, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA