REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta
WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba stosować kod WEW do WNT, gdy czekamy na fakturę, a podstawą wpisu jest dokument wewnętrzny? Co z podatkiem naliczonym? Czy możemy odliczyć VAT?

Jak należy zaewidencjonować WNT, gdy czekamy na fakturę od kontrahenta?

Ważne!
W tym przypadku do czasu otrzymania faktury należy sporządzić dokument wewnętrzny, który powinien być oznaczony w JPK_V7 kodem WEW. Po otrzymaniu faktury należy skorygować zapis sporządzony na podstawie dokumentu wewnętrznego. Mogą Państwo odliczyć VAT naliczony, ale gdy miną trzy miesiące od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, i nadal nie będą Państwo dysponować fakturą, należy dokonać korekty.

REKLAMA

Autopromocja

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) - obowiązek podatkowy w VAT

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Tym samym w przypadku WNT mimo braku faktury podatnik musi dokonać rozliczenia nabycia.

Oznaczenie WEW

Na stronie internetowej Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że oznaczenie "WEW" dotyczy m.in. czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży, tj. fakturą. Jako przykłady oznaczeń "WEW" podano:

  • nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste,
  • korektę roczną podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedaż zwolnioną, dla której nie wystawiono faktury,
  • sprzedaż bezrachunkową (sprzedaż na rzecz osób fizycznych, która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej).

Transakcje, które dotyczą importu usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy dostaw, dla których podatnikiem jest nabywca, wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentu zakupu, czyli zasadniczo faktury, której nie oznaczamy kodem "WEW".

REKLAMA

Inaczej wygląda sytuacja gdy podatnik nie otrzyma faktury i mimo to rozlicza VAT od WNT. Wtedy podatnik powinien sporządzić dowód wewnętrzny i wykazać go w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT. W takim przypadku dokument ten należy oznaczyć w ewidencji kodem "WEW". W polu "Dowód Sprzedaży" podajemy numer dowodu. Datę jego wystawienia podajemy natomiast w polu "Data Wystawienia". Podatnik po otrzymaniu dokumentu zakupu wystawionego przez sprzedawcę powinien skorygować zapis. Po otrzymaniu faktury należy wskazać dane z tego dokumentu. Po otrzymaniu faktury podatnik może być zobowiązany do ustalenia na nowo terminu powstania obowiązku podatkowego, a tym samym dodatkowych korekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład
Polski podatnik zakupił towar w Niemczech w styczniu 2022 r. Do 15 lutego 2022 r. nie otrzymał faktury. W JPK_V7 za luty 2022 r. wykazał WNT. Załóżmy, że w kwietniu otrzyma fakturę z datą styczniową, co oznacza, że obowiązek podatkowy powstał w styczniu, a nie w lutym. W tym przypadku podatnik musi skorygować JPK_V7 za styczeń i wykazać VAT należny i naliczony. Podstawą wpisu będzie faktura. Musi również skorygować JPK_V7 za luty i wystornować ze znakiem (-) WNT.

Odliczenie VAT od WNT

Warunkiem odliczenia VAT z tytułu WNT jest, aby podatnik:

  • otrzymał fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  • uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

REKLAMA

Oznacza to, że podatnik może odliczyć VAT, gdy uwzględni VAT należny z tytułu WNT mimo braku faktury. Jednak gdy miną trzy miesiące, musi skorygować VAT naliczony za okres, kiedy minęły trzy miesiące. Jeśli otrzyma fakturę, będzie mógł się cofnąć do okresu, za który rozliczył VAT należny.

Przykład
Polski podatnik zakupił towar w Niemczech w styczniu 2022 r. Do 15 lutego 2022 r. nie otrzymał faktury. W JPK_V7 za luty 2022 r. wykazał WNT. Załóżmy, że do końca maja nie otrzymał faktury. Dlatego w JPK_V7
 za maj 2022 r. musi dokonać zmniejszenia VAT naliczonego z tytułu WNT. Fakturę otrzymał w lipcu z datą lutową. W tym przypadku skoryguje JPK_V7 za luty i wykaże ponownie VAT naliczony.

Podstawa prawna: art. 20 ust. 5, art. 86 ust. 10b pkt 2, ust. 10g, ust. 10h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 196

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA