REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta
WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba stosować kod WEW do WNT, gdy czekamy na fakturę, a podstawą wpisu jest dokument wewnętrzny? Co z podatkiem naliczonym? Czy możemy odliczyć VAT?

Jak należy zaewidencjonować WNT, gdy czekamy na fakturę od kontrahenta?

Ważne!
W tym przypadku do czasu otrzymania faktury należy sporządzić dokument wewnętrzny, który powinien być oznaczony w JPK_V7 kodem WEW. Po otrzymaniu faktury należy skorygować zapis sporządzony na podstawie dokumentu wewnętrznego. Mogą Państwo odliczyć VAT naliczony, ale gdy miną trzy miesiące od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, i nadal nie będą Państwo dysponować fakturą, należy dokonać korekty.

REKLAMA

REKLAMA

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) - obowiązek podatkowy w VAT

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Tym samym w przypadku WNT mimo braku faktury podatnik musi dokonać rozliczenia nabycia.

Oznaczenie WEW

Na stronie internetowej Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że oznaczenie "WEW" dotyczy m.in. czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży, tj. fakturą. Jako przykłady oznaczeń "WEW" podano:

  • nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste,
  • korektę roczną podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedaż zwolnioną, dla której nie wystawiono faktury,
  • sprzedaż bezrachunkową (sprzedaż na rzecz osób fizycznych, która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej).

Transakcje, które dotyczą importu usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy dostaw, dla których podatnikiem jest nabywca, wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentu zakupu, czyli zasadniczo faktury, której nie oznaczamy kodem "WEW".

REKLAMA

Inaczej wygląda sytuacja gdy podatnik nie otrzyma faktury i mimo to rozlicza VAT od WNT. Wtedy podatnik powinien sporządzić dowód wewnętrzny i wykazać go w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT. W takim przypadku dokument ten należy oznaczyć w ewidencji kodem "WEW". W polu "Dowód Sprzedaży" podajemy numer dowodu. Datę jego wystawienia podajemy natomiast w polu "Data Wystawienia". Podatnik po otrzymaniu dokumentu zakupu wystawionego przez sprzedawcę powinien skorygować zapis. Po otrzymaniu faktury należy wskazać dane z tego dokumentu. Po otrzymaniu faktury podatnik może być zobowiązany do ustalenia na nowo terminu powstania obowiązku podatkowego, a tym samym dodatkowych korekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład
Polski podatnik zakupił towar w Niemczech w styczniu 2022 r. Do 15 lutego 2022 r. nie otrzymał faktury. W JPK_V7 za luty 2022 r. wykazał WNT. Załóżmy, że w kwietniu otrzyma fakturę z datą styczniową, co oznacza, że obowiązek podatkowy powstał w styczniu, a nie w lutym. W tym przypadku podatnik musi skorygować JPK_V7 za styczeń i wykazać VAT należny i naliczony. Podstawą wpisu będzie faktura. Musi również skorygować JPK_V7 za luty i wystornować ze znakiem (-) WNT.

Odliczenie VAT od WNT

Warunkiem odliczenia VAT z tytułu WNT jest, aby podatnik:

  • otrzymał fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  • uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Oznacza to, że podatnik może odliczyć VAT, gdy uwzględni VAT należny z tytułu WNT mimo braku faktury. Jednak gdy miną trzy miesiące, musi skorygować VAT naliczony za okres, kiedy minęły trzy miesiące. Jeśli otrzyma fakturę, będzie mógł się cofnąć do okresu, za który rozliczył VAT należny.

Przykład
Polski podatnik zakupił towar w Niemczech w styczniu 2022 r. Do 15 lutego 2022 r. nie otrzymał faktury. W JPK_V7 za luty 2022 r. wykazał WNT. Załóżmy, że do końca maja nie otrzymał faktury. Dlatego w JPK_V7
 za maj 2022 r. musi dokonać zmniejszenia VAT naliczonego z tytułu WNT. Fakturę otrzymał w lipcu z datą lutową. W tym przypadku skoryguje JPK_V7 za luty i wykaże ponownie VAT naliczony.

Podstawa prawna: art. 20 ust. 5, art. 86 ust. 10b pkt 2, ust. 10g, ust. 10h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 196

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA