REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta

WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta
WNT w ewidencji VAT a dokument wewnętrzny i brak faktury od kontrahenta

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba stosować kod WEW do WNT, gdy czekamy na fakturę, a podstawą wpisu jest dokument wewnętrzny? Co z podatkiem naliczonym? Czy możemy odliczyć VAT?

Jak należy zaewidencjonować WNT, gdy czekamy na fakturę od kontrahenta?

Ważne!
W tym przypadku do czasu otrzymania faktury należy sporządzić dokument wewnętrzny, który powinien być oznaczony w JPK_V7 kodem WEW. Po otrzymaniu faktury należy skorygować zapis sporządzony na podstawie dokumentu wewnętrznego. Mogą Państwo odliczyć VAT naliczony, ale gdy miną trzy miesiące od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, i nadal nie będą Państwo dysponować fakturą, należy dokonać korekty.

REKLAMA

REKLAMA

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) - obowiązek podatkowy w VAT

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Tym samym w przypadku WNT mimo braku faktury podatnik musi dokonać rozliczenia nabycia.

Oznaczenie WEW

Na stronie internetowej Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że oznaczenie "WEW" dotyczy m.in. czynności, które nie są udokumentowane oryginalnymi dokumentami zakupu/sprzedaży, tj. fakturą. Jako przykłady oznaczeń "WEW" podano:

  • nieodpłatne przekazanie towarów na cele osobiste,
  • korektę roczną podatku naliczonego w związku ze zmianą współczynnika odliczenia podatku naliczonego,
  • sprzedaż zwolnioną, dla której nie wystawiono faktury,
  • sprzedaż bezrachunkową (sprzedaż na rzecz osób fizycznych, która jest zwolniona z ewidencji na kasie fiskalnej).

Transakcje, które dotyczą importu usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy dostaw, dla których podatnikiem jest nabywca, wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentu zakupu, czyli zasadniczo faktury, której nie oznaczamy kodem "WEW".

REKLAMA

Inaczej wygląda sytuacja gdy podatnik nie otrzyma faktury i mimo to rozlicza VAT od WNT. Wtedy podatnik powinien sporządzić dowód wewnętrzny i wykazać go w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT. W takim przypadku dokument ten należy oznaczyć w ewidencji kodem "WEW". W polu "Dowód Sprzedaży" podajemy numer dowodu. Datę jego wystawienia podajemy natomiast w polu "Data Wystawienia". Podatnik po otrzymaniu dokumentu zakupu wystawionego przez sprzedawcę powinien skorygować zapis. Po otrzymaniu faktury należy wskazać dane z tego dokumentu. Po otrzymaniu faktury podatnik może być zobowiązany do ustalenia na nowo terminu powstania obowiązku podatkowego, a tym samym dodatkowych korekt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład
Polski podatnik zakupił towar w Niemczech w styczniu 2022 r. Do 15 lutego 2022 r. nie otrzymał faktury. W JPK_V7 za luty 2022 r. wykazał WNT. Załóżmy, że w kwietniu otrzyma fakturę z datą styczniową, co oznacza, że obowiązek podatkowy powstał w styczniu, a nie w lutym. W tym przypadku podatnik musi skorygować JPK_V7 za styczeń i wykazać VAT należny i naliczony. Podstawą wpisu będzie faktura. Musi również skorygować JPK_V7 za luty i wystornować ze znakiem (-) WNT.

Odliczenie VAT od WNT

Warunkiem odliczenia VAT z tytułu WNT jest, aby podatnik:

  • otrzymał fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  • uwzględnił kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.

Oznacza to, że podatnik może odliczyć VAT, gdy uwzględni VAT należny z tytułu WNT mimo braku faktury. Jednak gdy miną trzy miesiące, musi skorygować VAT naliczony za okres, kiedy minęły trzy miesiące. Jeśli otrzyma fakturę, będzie mógł się cofnąć do okresu, za który rozliczył VAT należny.

Przykład
Polski podatnik zakupił towar w Niemczech w styczniu 2022 r. Do 15 lutego 2022 r. nie otrzymał faktury. W JPK_V7 za luty 2022 r. wykazał WNT. Załóżmy, że do końca maja nie otrzymał faktury. Dlatego w JPK_V7
 za maj 2022 r. musi dokonać zmniejszenia VAT naliczonego z tytułu WNT. Fakturę otrzymał w lipcu z datą lutową. W tym przypadku skoryguje JPK_V7 za luty i wykaże ponownie VAT naliczony.

Podstawa prawna: art. 20 ust. 5, art. 86 ust. 10b pkt 2, ust. 10g, ust. 10h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 196

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA