REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 0% VAT w WDT w 2020 roku - zasady stosowania

Stawka 0% VAT w WDT w 2020 roku - zasady stosowania
Stawka 0% VAT w WDT w 2020 roku - zasady stosowania

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2020 r., w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów usług (ustawa o VAT), wprowadzone zostały m.in. nowe warunki stosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT). Zmiany te stanowiły implementację dyrektywy Rady UE 2018/1910 zmieniającej unijną dyrektywę VAT (tzw. dyrektywa quick fixes, mająca na celu ujednolicić i uprościć określone procedury w handlu wewnątrzwspólnotowym), która nie została implementowana w terminie do dnia 1 stycznia 2020 r. Jednocześnie od 1 stycznia 2020 r. bezpośrednio w całej UE obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912, nowelizujące rozporządzenie wykonawcze wydane do dyrektywy VAT.

Powyższe nowelizacje oraz spóźniona implementacja dyrektywy przez ustawodawcę wprowadziła sporo wątpliwości – z jednej strony, w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 1 lipca 2020 r. polski podatnik mógł wybrać, czy stosuje dotychczasowe przepisy ustawy VAT w zakresie stosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów czy też stosuje bezpośrednio przepisy dyrektywy.

Z drugiej strony rozporządzenie 2018/1912 – które zaczęło bezpośrednio obowiązywać w polskim porządku prawnym od dnia 1 stycznia 2020 r. – wprowadziło nową instytucję domniemania wysyłki/transportu towarów, której zastosowanie zostało jednak obwarowane rygorystycznymi wymogami dokumentacyjnymi.

REKLAMA

Autopromocja

W efekcie podatnicy nie wiedzieli przykładowo, czy stosując od 1 stycznia 2020 r. dalej polską ustawę VAT i dotychczasowy sposób dokumentacji wysyłki/transportu towarów ramach WDT, są uprawnieni do stosowania stawki 0%. Pojawiały się również wątpliwości, czy krajowe przepisy (sprzed nowelizacji z dn. 1 lipca 2020 r.) nie są sprzeczne z dyrektywą.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Domniemanie wysyłki towarów a możliwość stosowania stawki 0% dla WDT

Należy przede wszystkim wyjaśnić, iż domniemanie wysyłki towarów wprowadzone rozporządzeniem 2018/1912 nie jest tożsame z możliwością stosowania stawki 0% przy WDT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innymi słowy, jeśli nie posiadamy zestawu dokumentów pozwalających powołać się na domniemanie wysyłki towarów – nie oznacza to, że podatnik nie może automatycznie stosować stawki 0% w WDT.

Oznacza to, że jeśli spełnimy wskazane obecnie w ustawie VAT warunki stosowania stawki 0% w WDT, ale nie posiadamy dokumentów uprawniających do korzystania z domniemania wysyłki – możemy zastosować stawkę 0%.

Czemu służy zatem instytucja domniemania wysyłki towarów?

Instytucja domniemania wysyłki towarów ma w założeniu stanowić remedium dla przedsiębiorców na zróżnicowanie podejście państw UE do stosowania zwolnień (stawki 0%) w transakcjach wewnątrzwspólnotowych – nie narażając jednocześnie administracji podatkowych państw UE na oszustwa VAT.

Wprowadzona instytucja domniemania dostawy to tzw. domniemanie wzruszalne – co oznacza, że jeśli przedsiębiorca dysponuje dokumentami wskazanymi w rozporządzeniu wykonawczym, to na administrację podatkową danego państwa UE przechodzi obowiązek udowodnienia, że dostawa nie została jednak wykonana. Porównać to można np. z domniemaniem ojcostwa męża matki dziecka.

Ponieważ domniemanie to zostało uregulowane w rozporządzeniu wykonawczym, jest identycznie stosowane w każdym państwie UE.

Z kolei w sytuacji, w której przedsiębiorca nie dysponuje dokumentami pozwalającymi korzystać z domniemania wysyłki, to na przedsiębiorcy spoczywa ciężar wykazania (środkami przewidzianymi w prawie krajowym) iż dokonał on wysyłki towarów – czyli np. poprzez dysponowanie dowodami wskazanymi w art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy VAT.

Stosowanie stawki 0% w WDT od 1 lipca 2020 r.

Od 1 lipca 2020 r. należy spełnić następujące warunki formalne (dokumentacyjne) oraz materialne (jak m.in. dokonanie wysyłki towarów), aby zastosować stawkę 0% w WDT:

  1. dostawa została dokonana na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer VAT UE, który podał dostawcy;
  2. dostawca, składając deklarację VAT, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;
  3. dostawca w terminie złożył prawidłową informację podsumowującą VAT-UE (ewentualnie należycie wyjaśnić na piśmie Naczelnikowi US przyczyny uchybienia);
  4. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy dostawca posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W zakresie pkt 4 (dowody wysyłki) – polski podatnik ma dwie możliwości:

  1. zgromadzić dokumenty wskazane w rozporządzeniu wykonawczym (tj. oświadczenie nabywcy oraz dodatkowo dwa niebędące w sprzeczności dowody potwierdzające wysyłkę towarów) i korzystać z domniemania wysyłki;
  2. zgromadzić dokumenty wskazane w art. 42 ust. 3 i ust. 11 ustawy VAT dokumenty tj. dokumenty przewozowe, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, potwierdzenie otrzymania towaru przez nabywcę – czyli tak naprawdę gromadzić dokumenty potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy zgodnie z dotychczasowymi zasadami.

REKLAMA

Powyższe potwierdza np. interpretacja Dyrektora KIS z dn. 3 sierpnia 2020 r. 0112-KDIL1-1.4012.229.2020.1.HW, wskazująca, że do stosowania stawki 0% dla WDT uprawnia posiadanie – faktury sprzedaży, dokumentu WZ, CMR oraz oświadczenia kontrahenta potwierdzającego odbiór towarów. Podobne wnioski płyną z interpretacji Dyrektora KIS z dn. 25 czerwca 2020 r. 0112-KDIL1-3.4012.146.2020.2.NK oraz interpretacji z dn. 18 czerwca 2020 r. 0112-KDIL1-3.4012.145.2020.1.AKR.

Trzeba pamiętać, że nowe regulacje nakazują posiadać numer VAT UE kontrahenta, aby korzystać ze stawki 0%, oraz złożyć prawidłową informację podsumowującą zawierającą dane wymienione w art. 100 ust. 8 ustawy VAT – w tym numeru VAT UE kontrahenta.

Przed nowelizacją przepisów dysponowanie nr VAT UE kontrahenta było jedynie warunkiem formalnym i sądy potwierdzały prawo do stosowania stawki 0% w WDT mimo braku tego numeru (wyrok TSUE C-21/16 z dn. 9 lutego 2017 r., wyrok C‑273/11 dn. 6 września 2012 r., wyrok NSA z dn.24 marca 2011 r. I FSK 1579/10 i in.)

W obecnym stanie prawnym orzeczenia te tracą aktualność, a brak numeru VAT UE kontrahenta wyłącza prawo do stosowania stawki 0%.

Stosowanie stawki 0% WDT w okresie „przejściowym” tj. od 1 stycznia 2020 r. do 1 lipca 2020 r.

Z uwagi na fakt, iż rozporządzenie 2018/1912 nowelizujące rozporządzenie wykonawcze(do dyrektywy VAT) 282/2011 zaczęło bezpośrednio obowiązywać w polskim porządku prawnym od dnia 1 stycznia 2020 r., podczas gdy do polskiej ustawy VAT nie zaimplementowano w terminie zmian wprowadzonych nowelizacją dyrektywy VAT – krajowi podatnicy stali się zdezorientowani i nie wiedzieli w jaki sposób mają wykazać prawo do zastosowania stawki 0% dla WDT.

Z jednej strony doszło do sytuacji, w której polscy podatnicy mogli sami wybrać, czy dla transakcji stanowiących WDT zastosują przepisy krajowe, czy też zastosują wprost nowe zasady ze znowelizowanej dyrektywy VAT.

Z drugiej zaś strony, z uwagi na niedostatek rzetelnych informacji, wielu podatników pozostawało w przekonaniu, iż warunki powołania się na domniemanie dostawy stanowią warunki zastosowania stawki 0% dla WDT i wydało się, że „stare” przepisy krajowe są sprzeczne z bezpośrednio obowiązującym rozporządzeniem unijnym.

Ponieważ jednak znowelizowane rozporządzenie nie zmodyfikowało warunków stosowania stawki 0%, lecz wprowadziło nową instytucję (domniemanie wysyłki) – wszyscy podatnicy, którzy pozostali do dnia 1 lipca 2020 r. przy dotychczasowych zasadach dokumentowania WDT – postąpili prawidłowo.

W tym okresie możliwość stosowania stawki 0% dla WDT nie była uzależniona od posiadania szczególnych dowodów wskazanych w znowelizowanym art. 45a rozporządzenia wykonawczego. 282/2011

Również Ci nieliczni którzy zaczęli stosować bezpośrednio nowe zasady wskazane w znowelizowanej dyrektywie VAT – również postępowali prawidłowo.

Możliwość wyboru pomiędzy dotychczasową ustawą a dyrektywą potwierdziło MF w swoim komunikacie, zastrzegając jednocześnie, że wybraną metodę należy stosować konsekwentnie do wszystkich rozliczeń związanych z daną transakcją (co jest logiczne i zrozumiałe).

Podsumowanie

Równoczesna nowelizacja dyrektywy VAT oraz rozporządzenia wykonawczego do dyrektywy VAT wzbudziły istotne wątpliwości podatników z uwagi na trudności w rozróżnieniu obszarów regulacji. Wątpliwości pogłębił brak terminowej nowelizacji ustawy VAT.

To nowelizacja dyrektywy VAT zmieniła warunki stosowania stawki 0% dla WDT, zaś nowelizacja rozporządzenia wprowadziła nową instytucję domniemania wysyłki.

Dla podatników stosujących przepisy ustawy VAT, warunki stosowania stawki 0% uległy zmianie dopiero z dniem 1 lipca 2020 r.

W świetle wprowadzony zmian należy zwrócić uwagę przede wszystkim na nowe warunki materialne stosowania stawki 0% - posiadanie numeru VAT UE nabywcy towarów oraz złożenie prawidłowej i kompletnej informacji podsumowującej.

Andrzej Radwan-Wiński, doradca podatkowy

KDP Tax
Kancelaria doradztwa podatkowego
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA