Procedury magazynu call-of-stock, transakcje łańcuchowe oraz 0% VAT z tytułu WDT po 1 stycznia 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA
Od 1 stycznia 2020 r. podatnicy mogą wybrać czy stosować polskie przepisy VAT dotyczące m.in. rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), czy przepisy Dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z 4 grudnia 2018 r.
REKLAMA
Taka sytuacja jest spowodowana niewdrożeniem przez Polskę tzw. szybkich poprawek do unijnych przepisów VAT (ang. quick fixes), na co członkowie UE mieli czas do końca 2019 r. W związku z tym, od 1 stycznia 2020 r. do momentu uchwalenia nowelizacji przepisów VAT podatnicy mają wybór – mogą stosować przepisy wynikające z Dyrektywy albo z ustawy o VAT. Wybrane przepisy (krajowe albo unijne) należy stosować konsekwentnie we wszystkich aspektach danej transakcji, które wiążą się z podatkiem VAT – co zostało potwierdzone w komunikacie Ministerstwa Finansów.
Dyrektywa 2018/1910 wprowadza nowe regulacje w obszarze: procedury magazynu typu call-of-stock, transakcji łańcuchowych oraz warunków niezbędnych do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu WDT.
Pierwszy obszar, w którym podatnik może dokonać wyboru dotyczy magazynów w innych krajach UE - stosowane mogą być przepisy ustawy o VAT dotyczące magazynu konsygnacyjnego albo przepisy dyrektywy dotyczące magazynów call-off stock. Przy czym stosowanie unijnych przepisów będzie możliwe tylko przy spełnieniu określonych warunków. Zmiany wprowadzają jednolite wymogi co do zasad deklarowania dla VAT przemieszczeń towarów z jednego kraju UE do składu w innym kraju UE, jak również ich sprzedaży ze składu (umożliwiając uniknięcie obowiązku rejestracji VAT dostawcy towarów w tym innym kraju UE). Tym samym przepisy te będą korzystniejsze dla podatników prowadzących działalność w różnych krajach UE, gdzie te zmiany zostały zaimplementowane. Pozwoli to na zharmonizowanie rozliczeń.
REKLAMA
Drugi obszar dotyczy transakcji łańcuchowych, dokonywanych wyłącznie pomiędzy państwami członkowskimi – są to uproszczenia, dzięki którym strony transakcji łańcuchowych będą mogły ustalić (jednolicie w ramach całej UE) jak opodatkować VAT poszczególne dostawy towarów, szczególnie kiedy podmiot pośredniczący w ramach transakcji łańcuchowej odpowiada za organizację transportu towarów. Co istotne, Ministerstwo Finansów w tym wypadku zaleca stosowanie wprost przepisów Dyrektywy. Można także korzystać z przepisów z ustawy o VAT, ale w sytuacji gdy zagraniczne podmioty (kontrahenci w łańcuchu dostaw) będą stosować Dyrektywę powstanie ryzyko podwójnego opodatkowania lub braku opodatkowania transakcji.
Trzecia regulacja wprowadzona przez Dyrektywę dotyczy warunków niezbędnych do zastosowania opodatkowania stawką 0% transakcji WDT. Przepisy nakładają obowiązek posiadania ważnego numeru indentyfikacyjnego VAT przez nabywcę oraz obowiązek złożenia prawidłowej informacji podsumowującej. Te wymogi mają odzwierciedlenie w ustawie o VAT więc każdy podatnik stosujący się do przepisów będzie wypełniał warunki z Dyrektywy. Dotychczas, w oparciu o wyroki TSUE dopuszczano możliwość zastosowania stawki 0%, nawet jeśli nabywca nie posiadał rejestracji VAT w innym kraju UE, ale mógł wykazać, iż faktycznie działa w nim w charakterze podatnika VAT. Brak takiej rejestracji traktowany był jako niespełnienie przesłanki formalnej, która nie wyłącza automatycznie prawa do stosowania stawki 0% VAT w tego typu transakcjach. Od 2020 r. rejestracja na VAT jest przesłanką materialną tzn. warunkującą zasadniczo możliwość zastosowania stawki preferencyjnej.
Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020
To nie jedyne zmiany związane z unijnymi przepisami podatkowym w zakresie podatku VAT. Od 1 stycznia 2020 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1912 z 4 grudnia 2018 r., które zrewidowało zasady dokumentowania WDT w zakresie dowodów wymaganych do zastosowania stawki 0% (w przypadku niespełnienia warunków, dowodzić poprawnego zastosowania stawki należy zgodnie z przepisami krajowymi) oraz wprowadziło regulacje w zakresie szczegółowych danych dotyczących ewidencji prowadzonej przez podatników uczestniczących w procedurze magazynu typu call-of stock. W odróżnieniu od Dyrektywy, Rozporządzenie nie wymaga implementacji przez państwo członkowskie, ale jest stosowane bezpośrednio.
Accreo
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat