REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Eksport towarów jest obok wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) objęty możliwością preferencyjnego zastosowania stawki VAT 0%. Oczywiście, także w tym przypadku, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku, należy spełnić warunki formalne tj. posiadanie odpowiedniej dokumentacji we właściwym terminie. To właśnie posiadanie tej dokumentacji często prowadzi do sporów z organami podatkowymi pod kątem ustalenia, czy odpowiada ona wymogom ustawy o VAT.

Wstęp

W pierwszej kolejności wypada przypomnieć, czym jest eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Mianowicie, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT[1], przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych (tzw. eksport pośredni) - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku eksportu towarów zastosowanie ma stawka 0%, oczywiście pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 42 ust. 4 – 6 ustawy o VAT).

Ustawa o VAT w art. 41 ust. 6a zawiera przykładowy katalog dokumentów jakie uprawniają podatnika do zastosowania stawki 0%, są nimi:

- dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

- dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Dokumenty uprawniające do stosowania stawki 0% - komunikat IE599

Prym wśród dokumentów jakimi najczęściej posługują się podatnicy – zresztą najbardziej pożądanym zarówno przez podatników jak i organy - jest komunikat elektroniczny IE599, generowany automatycznie w systemie służącym do obsługi zgłoszeń celnych w wywozie towarów (eksporcie) poza UE. Właściwie komunikat ten jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastosowania stawki 0%.

Komunikat IE599 jest generowany w ten sposób, że najpierw wysłany zostaje przez urząd celny wyprowadzenia komunikat IE 518 (urząd celny graniczny przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne). Następuje to po wywozie towaru za granicę. Następnie, gdy urząd wywozu otrzyma komunikat IE 518, system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i wysyła go na adres e-mail zgłaszającego towar do procedury wywozu (eksportera lub agencji celnej, jeśli to ona reprezentowała podatnika).

Komunikat IE599, może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego[2]. Wówczas także taki komunikat IE599 lub równoważny będzie uprawniał do zastosowania stawki 0%, co potwierdzają organy w wydawanych interpretacjach (zob. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2018 roku nr 0112-KDIL1-3.4012.388.2018.2.PR lub interpretacja Dyrektora KIS z dnia 31 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.306.2021.1.RD).

Jako przykłady innych dokumentów, mieszczących się w przywołanym katalogu z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, należy wymienić m.in.: wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny, elektroniczną kopię komunikatu IE599 przekazaną np. e-mailem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność, zgłoszenie papierowe (na kartach SAD) stosowane wyłącznie w ramach tzw. procedury awaryjnej (zob. interpretacja Dyrektora KIS z 26 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.275. 2018.1.IG).

Wadliwość dokumentacyjna, alternatywne rodzaje dokumentów a stawka 0%

Niemniej jednak w dalszym ciągu istnieje spór co do tego, czy w przypadku braku dokumentu IE-599 lub dokumentu SAD faktycznie doszło do wywozu towaru poza granice UE albo czy posiadana alternatywna dokumentacja przez podatnika faktycznie potwierdza taką okoliczność. Przykładowo, organy kwestionują wydruki z systemu firm kurierskich umożliwiające śledzenie przesyłek[3], a także same komunikaty IE599, gdy dane na nim co do osoby zgłaszającego są odmienne, niż wykazane na fakturach lub dokumentach wywozowych będących w posiadaniu podatnika, jak również w ogóle brak dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza UE. Zdarzają się także przypadki, gdy komunikat IE599 nie zostanie w ogóle wygenerowany z uwagi na błędnie wypełnione zgłoszenie EAD/EX polegające na niewłaściwym wskazaniu urzędu wyprowadzenia.

W przedstawionych przypadkach sądy administracyjne opowiadają się jasno po stronie podatników wskazując m.in. że:

- dla zastosowania stawki 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu towarów poza UE, a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze. Zawarty w ustawie VAT katalog dowodów potwierdzających wywóz towarów poza UE ma charakter otwarty. Nie można odmówić prawa do stawki 0% tylko dlatego, że na komunikacie IE-599 nie są zawarte dane podmiotu dokonującego dostawy a znajdują się na nim dane podmiotu zgłaszającego do procedury,[4]

- przepisy celne (art. 335 ust. 4 rozporządzenia 2015/2447) nie ograniczają możliwości potwierdzenia wywozu towarów w inny sposób niż przy pomocy odpowiedniego komunikatu wprowadzonego do systemu organów celnych, a zatem możliwości tej nie można wykluczyć na gruncie ustawy o VAT, tym bardziej, że art. 41 ust. 6a tej ustawy nie dostarcza do tego żadnych podstaw,[5]

- nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił.[6]

Podsumowując, posiadanie właściwej dokumentacji a zwłaszcza komunikatu IE599, w tym dążenie do posiadania tego dokumentu we właściwym terminie, powinno być przedmiotem szczególnego zainteresowania każdego podatnika dokonującego eksportu towarów. Z drugiej strony zauważalna jest stopniowa zmiana podejścia organów i sądów administracyjnych do kwestii dokumentowania eksportu towarów na korzyść podatników.

Łukasz Jankowski, doradca podatkowy, agent celny w BG TAX & LEGAL

______________________

[1] Ustawa z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 685.

[2] Będą to bowiem komunikaty pochodzące z unijnego systemu ECS (wspólnotowy system kontroli eksportu)

[3] interpretacja Dyrektora KIS z 26.03.2021 r., 0112-KDIL1-3.4012.66.2021.1.JK

[4] Wyrok z dnia 23 lutego 2021 r. WSA w Gliwicach, I SA/Gl 1459/20

[5] Wyrok z dnia 24 czerwca 2021 r. WSA w Rzeszowie, I SA/Rz 385/21

[6] Wyrok z dnia 21 lipca 2020 r. NSA, I FSK 2032/17

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA