REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie

BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Eksport towarów jest obok wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) objęty możliwością preferencyjnego zastosowania stawki VAT 0%. Oczywiście, także w tym przypadku, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku, należy spełnić warunki formalne tj. posiadanie odpowiedniej dokumentacji we właściwym terminie. To właśnie posiadanie tej dokumentacji często prowadzi do sporów z organami podatkowymi pod kątem ustalenia, czy odpowiada ona wymogom ustawy o VAT.

Wstęp

W pierwszej kolejności wypada przypomnieć, czym jest eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Mianowicie, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT[1], przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych (tzw. eksport pośredni) - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku eksportu towarów zastosowanie ma stawka 0%, oczywiście pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 42 ust. 4 – 6 ustawy o VAT).

Ustawa o VAT w art. 41 ust. 6a zawiera przykładowy katalog dokumentów jakie uprawniają podatnika do zastosowania stawki 0%, są nimi:

- dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

- dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Dokumenty uprawniające do stosowania stawki 0% - komunikat IE599

Prym wśród dokumentów jakimi najczęściej posługują się podatnicy – zresztą najbardziej pożądanym zarówno przez podatników jak i organy - jest komunikat elektroniczny IE599, generowany automatycznie w systemie służącym do obsługi zgłoszeń celnych w wywozie towarów (eksporcie) poza UE. Właściwie komunikat ten jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastosowania stawki 0%.

Komunikat IE599 jest generowany w ten sposób, że najpierw wysłany zostaje przez urząd celny wyprowadzenia komunikat IE 518 (urząd celny graniczny przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne). Następuje to po wywozie towaru za granicę. Następnie, gdy urząd wywozu otrzyma komunikat IE 518, system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i wysyła go na adres e-mail zgłaszającego towar do procedury wywozu (eksportera lub agencji celnej, jeśli to ona reprezentowała podatnika).

Komunikat IE599, może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego[2]. Wówczas także taki komunikat IE599 lub równoważny będzie uprawniał do zastosowania stawki 0%, co potwierdzają organy w wydawanych interpretacjach (zob. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2018 roku nr 0112-KDIL1-3.4012.388.2018.2.PR lub interpretacja Dyrektora KIS z dnia 31 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.306.2021.1.RD).

Jako przykłady innych dokumentów, mieszczących się w przywołanym katalogu z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, należy wymienić m.in.: wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny, elektroniczną kopię komunikatu IE599 przekazaną np. e-mailem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność, zgłoszenie papierowe (na kartach SAD) stosowane wyłącznie w ramach tzw. procedury awaryjnej (zob. interpretacja Dyrektora KIS z 26 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.275. 2018.1.IG).

Wadliwość dokumentacyjna, alternatywne rodzaje dokumentów a stawka 0%

Niemniej jednak w dalszym ciągu istnieje spór co do tego, czy w przypadku braku dokumentu IE-599 lub dokumentu SAD faktycznie doszło do wywozu towaru poza granice UE albo czy posiadana alternatywna dokumentacja przez podatnika faktycznie potwierdza taką okoliczność. Przykładowo, organy kwestionują wydruki z systemu firm kurierskich umożliwiające śledzenie przesyłek[3], a także same komunikaty IE599, gdy dane na nim co do osoby zgłaszającego są odmienne, niż wykazane na fakturach lub dokumentach wywozowych będących w posiadaniu podatnika, jak również w ogóle brak dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza UE. Zdarzają się także przypadki, gdy komunikat IE599 nie zostanie w ogóle wygenerowany z uwagi na błędnie wypełnione zgłoszenie EAD/EX polegające na niewłaściwym wskazaniu urzędu wyprowadzenia.

W przedstawionych przypadkach sądy administracyjne opowiadają się jasno po stronie podatników wskazując m.in. że:

REKLAMA

- dla zastosowania stawki 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu towarów poza UE, a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze. Zawarty w ustawie VAT katalog dowodów potwierdzających wywóz towarów poza UE ma charakter otwarty. Nie można odmówić prawa do stawki 0% tylko dlatego, że na komunikacie IE-599 nie są zawarte dane podmiotu dokonującego dostawy a znajdują się na nim dane podmiotu zgłaszającego do procedury,[4]

- przepisy celne (art. 335 ust. 4 rozporządzenia 2015/2447) nie ograniczają możliwości potwierdzenia wywozu towarów w inny sposób niż przy pomocy odpowiedniego komunikatu wprowadzonego do systemu organów celnych, a zatem możliwości tej nie można wykluczyć na gruncie ustawy o VAT, tym bardziej, że art. 41 ust. 6a tej ustawy nie dostarcza do tego żadnych podstaw,[5]

- nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił.[6]

Podsumowując, posiadanie właściwej dokumentacji a zwłaszcza komunikatu IE599, w tym dążenie do posiadania tego dokumentu we właściwym terminie, powinno być przedmiotem szczególnego zainteresowania każdego podatnika dokonującego eksportu towarów. Z drugiej strony zauważalna jest stopniowa zmiana podejścia organów i sądów administracyjnych do kwestii dokumentowania eksportu towarów na korzyść podatników.

Łukasz Jankowski, doradca podatkowy, agent celny w BG TAX & LEGAL

______________________

[1] Ustawa z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 685.

[2] Będą to bowiem komunikaty pochodzące z unijnego systemu ECS (wspólnotowy system kontroli eksportu)

[3] interpretacja Dyrektora KIS z 26.03.2021 r., 0112-KDIL1-3.4012.66.2021.1.JK

[4] Wyrok z dnia 23 lutego 2021 r. WSA w Gliwicach, I SA/Gl 1459/20

[5] Wyrok z dnia 24 czerwca 2021 r. WSA w Rzeszowie, I SA/Rz 385/21

[6] Wyrok z dnia 21 lipca 2020 r. NSA, I FSK 2032/17

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA