REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie

BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie
Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza UE a stawka 0% VAT w eksporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Eksport towarów jest obok wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) objęty możliwością preferencyjnego zastosowania stawki VAT 0%. Oczywiście, także w tym przypadku, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku, należy spełnić warunki formalne tj. posiadanie odpowiedniej dokumentacji we właściwym terminie. To właśnie posiadanie tej dokumentacji często prowadzi do sporów z organami podatkowymi pod kątem ustalenia, czy odpowiada ona wymogom ustawy o VAT.

Wstęp

W pierwszej kolejności wypada przypomnieć, czym jest eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Mianowicie, zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o VAT[1], przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych (tzw. eksport pośredni) - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku eksportu towarów zastosowanie ma stawka 0%, oczywiście pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 42 ust. 4 – 6 ustawy o VAT).

Ustawa o VAT w art. 41 ust. 6a zawiera przykładowy katalog dokumentów jakie uprawniają podatnika do zastosowania stawki 0%, są nimi:

- dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

REKLAMA

- dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Dokumenty uprawniające do stosowania stawki 0% - komunikat IE599

Prym wśród dokumentów jakimi najczęściej posługują się podatnicy – zresztą najbardziej pożądanym zarówno przez podatników jak i organy - jest komunikat elektroniczny IE599, generowany automatycznie w systemie służącym do obsługi zgłoszeń celnych w wywozie towarów (eksporcie) poza UE. Właściwie komunikat ten jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastosowania stawki 0%.

Komunikat IE599 jest generowany w ten sposób, że najpierw wysłany zostaje przez urząd celny wyprowadzenia komunikat IE 518 (urząd celny graniczny przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne). Następuje to po wywozie towaru za granicę. Następnie, gdy urząd wywozu otrzyma komunikat IE 518, system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i wysyła go na adres e-mail zgłaszającego towar do procedury wywozu (eksportera lub agencji celnej, jeśli to ona reprezentowała podatnika).

Komunikat IE599, może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego[2]. Wówczas także taki komunikat IE599 lub równoważny będzie uprawniał do zastosowania stawki 0%, co potwierdzają organy w wydawanych interpretacjach (zob. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 sierpnia 2018 roku nr 0112-KDIL1-3.4012.388.2018.2.PR lub interpretacja Dyrektora KIS z dnia 31 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.306.2021.1.RD).

Jako przykłady innych dokumentów, mieszczących się w przywołanym katalogu z art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, należy wymienić m.in.: wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny, elektroniczną kopię komunikatu IE599 przekazaną np. e-mailem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność, zgłoszenie papierowe (na kartach SAD) stosowane wyłącznie w ramach tzw. procedury awaryjnej (zob. interpretacja Dyrektora KIS z 26 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.275. 2018.1.IG).

Wadliwość dokumentacyjna, alternatywne rodzaje dokumentów a stawka 0%

Niemniej jednak w dalszym ciągu istnieje spór co do tego, czy w przypadku braku dokumentu IE-599 lub dokumentu SAD faktycznie doszło do wywozu towaru poza granice UE albo czy posiadana alternatywna dokumentacja przez podatnika faktycznie potwierdza taką okoliczność. Przykładowo, organy kwestionują wydruki z systemu firm kurierskich umożliwiające śledzenie przesyłek[3], a także same komunikaty IE599, gdy dane na nim co do osoby zgłaszającego są odmienne, niż wykazane na fakturach lub dokumentach wywozowych będących w posiadaniu podatnika, jak również w ogóle brak dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza UE. Zdarzają się także przypadki, gdy komunikat IE599 nie zostanie w ogóle wygenerowany z uwagi na błędnie wypełnione zgłoszenie EAD/EX polegające na niewłaściwym wskazaniu urzędu wyprowadzenia.

W przedstawionych przypadkach sądy administracyjne opowiadają się jasno po stronie podatników wskazując m.in. że:

- dla zastosowania stawki 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu towarów poza UE, a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze. Zawarty w ustawie VAT katalog dowodów potwierdzających wywóz towarów poza UE ma charakter otwarty. Nie można odmówić prawa do stawki 0% tylko dlatego, że na komunikacie IE-599 nie są zawarte dane podmiotu dokonującego dostawy a znajdują się na nim dane podmiotu zgłaszającego do procedury,[4]

- przepisy celne (art. 335 ust. 4 rozporządzenia 2015/2447) nie ograniczają możliwości potwierdzenia wywozu towarów w inny sposób niż przy pomocy odpowiedniego komunikatu wprowadzonego do systemu organów celnych, a zatem możliwości tej nie można wykluczyć na gruncie ustawy o VAT, tym bardziej, że art. 41 ust. 6a tej ustawy nie dostarcza do tego żadnych podstaw,[5]

- nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił.[6]

Podsumowując, posiadanie właściwej dokumentacji a zwłaszcza komunikatu IE599, w tym dążenie do posiadania tego dokumentu we właściwym terminie, powinno być przedmiotem szczególnego zainteresowania każdego podatnika dokonującego eksportu towarów. Z drugiej strony zauważalna jest stopniowa zmiana podejścia organów i sądów administracyjnych do kwestii dokumentowania eksportu towarów na korzyść podatników.

Łukasz Jankowski, doradca podatkowy, agent celny w BG TAX & LEGAL

______________________

[1] Ustawa z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 685.

[2] Będą to bowiem komunikaty pochodzące z unijnego systemu ECS (wspólnotowy system kontroli eksportu)

[3] interpretacja Dyrektora KIS z 26.03.2021 r., 0112-KDIL1-3.4012.66.2021.1.JK

[4] Wyrok z dnia 23 lutego 2021 r. WSA w Gliwicach, I SA/Gl 1459/20

[5] Wyrok z dnia 24 czerwca 2021 r. WSA w Rzeszowie, I SA/Rz 385/21

[6] Wyrok z dnia 21 lipca 2020 r. NSA, I FSK 2032/17

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA