REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa towarów między oddziałem a siedzibą spółki - rozliczenie VAT

Dostawa towarów między oddziałem a siedzibą spółki - rozliczenie VAT
Dostawa towarów między oddziałem a siedzibą spółki - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa towarów między oddziałem a siedzibą spółki - rozliczenie VAT. Spółka działająca w branży paliwowej, z siedzibą w Czechach, utworzyła w Polsce oddział zarejestrowany dla potrzeb VAT. Oddział dokonał zakupu urządzeń, które po zakończeniu prowadzonej w Polsce inwestycji zostaną przewiezione do Czech do siedziby spółki, która uiści za nie ustaloną opłatę. Czy można uznać, że taka transakcja stanowi w Polsce WDT i polski oddział może do niej zastosować stawkę VAT 0%?

Rada
W związku z przemieszczeniem urządzeń do Czech czeska spółka będzie zobowiązana rozliczyć w Polsce nietransakcyjną wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Natomiast w Czechach będzie zobowiązana rozliczyć nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie. WDT będzie opodatkowana VAT w Polsce według stawki 0%, jeżeli zostaną spełnione określone przepisami warunki. Jeśli warunki do zastosowania stawki 0% nie będą spełnione, należy zastosować stawkę 23%. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenia VAT transakcji między centralą a oddziałami spółki

Oddziały podatników, co do zasady, nie są odrębnymi od centrali podatnikami. Dotyczy to w szczególności podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju. Jak czytamy w wyroku NSA z 12 lutego 2014 r. (sygn. akt I FSK 353/13):
"(…) oddział zagranicznego przedsiębiorcy nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo zagraniczne rejestrując swój oddział w Polsce nie dokonało rejestracji odrębnego podatnika lecz rejestracji własnego przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, mimo iż na terytorium kraju funkcjonuje oddział przedsiębiorcy zagranicznego, to podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność za pośrednictwem utworzonego w tym celu oddziału."

Potwierdził to również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2020 r. (nr 0112-KDIL4.4012.504.2019.2.JK).

Powoduje to, że wskazana transakcja z punktu widzenia VAT będzie czynnością dokonaną wewnątrz podatnika VAT, którym jest czeska spółka z oddziałem w Polsce.

REKLAMA

Ważne!
Jeżeli firma wydziela dla potrzeb własnych odrębny oddział, nie oznacza to, że mamy do czynienia z dwoma podatnikami VAT. Spółka i jej oddział traktowane są dla celów VAT jak ten sam podmiot i jeden podatnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki wystąpienia nietransakcyjnej WDT

Jedną z czynności podlegających w Polsce opodatkowaniu VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT). Do WDT dochodzi przy tym nie tylko na skutek dostaw towarów wywożonych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż Polska (art. 13 ust. 1 ustawy o VAT; są to najczęściej spotykane wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów).

Do WDT dochodzi również na skutek przemieszczania przez podatnika lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które to towary:

  • zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów,
  • mają służyć działalności gospodarczej tego podatnika (art. 13 ust. 3 ustawy o VAT).

Są to tzw. nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

Taki właśnie charakter będzie miało przemieszczenie wskazanych urządzeń z Polski do Czech. A zatem stanowić będzie dla czeskiej spółki z oddziałem w Polsce nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie w Czechach na podstawie czeskiego odpowiednika art. 11 ust. 1 ustawy o VAT.

Ważne!
Przesunięcie wyposażenia firmy pomiędzy jej oddziałem a centralą należy rozliczać jako nietransakcyjne przemieszczenia towarów uznawane za WDT w państwie, skąd są wywożone, i za WNT w kraju docelowym.

Stawka VAT dla nietransakcyjnej WDT

Nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów mogą korzystać z opodatkowania stawką 0%. Odpowiednie zastosowanie mają w tym zakresie przepisy art. 42 ust. 1-4, 11 i 12 ustawy o VAT (art. 42 ust. 14 ustawy o VAT). W konsekwencji dokonywane przez czeską spółkę z odziałem w Polsce nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów będą opodatkowane stawką 0%, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. czeska spółka posiada właściwy i ważny czeski numer VAT UE,
  2. czeska spółka będzie posiadać w swojej dokumentacji dowody, że urządzenia zostały przemieszczone z Polski do Czech,
  3. czeska spółka będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE (najpóźniej w momencie złożenia deklaracji VAT, w której wykaże nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów),
  4. czeska spółka złoży w Polsce informację podsumowującą, w której wykaże WDT.

Jeżeli warunki te nie zostaną spełnione, nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy urządzeń będą opodatkowane VAT według stawki 23% (na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Podstawa opodatkowania nietransakcyjnych WDT

Podstawą opodatkowania w przypadku nietransakcyjnych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów (art. 29a ust. 3 w zw. z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT). Z orzecznictwa dotyczącego stosowania tej regulacji wynika, że podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa przemieszczanych towarów (zob. przykładowo wyroki NSA z 9 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 2147/08, oraz z 21 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 492/12). Dlatego czeska spółka, ustalając podstawę opodatkowania, powinna przyjąć aktualną wartość rynkową towarów przemieszczanych do Czech. Będzie tak niezależnie od:

  • ustalonej przez centralę spółki i oddział opłaty za urządzenia,
  • tego, czy nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy urządzeń, o których mowa, będą opodatkowane VAT według stawki 0% czy według stawki 23%.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 13 ust. 3, art. 15, art. 29a ust. 3 w zw. z art. 29a ust. 2 oraz art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 802

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Powołane wyroki sądów administracyjnych:

  • wyrok NSA z 12 lutego 2014 r. (sygn. akt I FSK 353/13)
  • wyrok NSA z 9 marca 2010 r. (sygn. akt I FSK 2147/08)
  • wyrok NSA z 21 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 492/12)

Powołane interpretacje podatkowe:

  • interpretacja Dyrektora KIS z 17 stycznia 2020 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.504.2019.2.JK)

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA