REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie firmy w Czechach: co jest wymagane i jak to zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakładanie firmy w Czechach: co jest wymagane i jak to zrobić?
Zakładanie firmy w Czechach: co jest wymagane i jak to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa w Czechach na jednoosobową spółkę prawa handlowego to model stosowany przez polskich przedsiębiorców od lat. O zaletach prowadzenia działalności w Czechach słyszał prawie każdy. Jest mniej obostrzeń w kwestiach odliczania podatku VAT oraz nie ma akcyzy na samochody sprowadzane z UE. Co więcej, podmioty generujące dochód do około 16 5000 PLN rocznie są zwolnione z VAT.

Zakładanie firmy w Czechach

W Czechach obowiązują liberalne przepisy w kwestii opodatkowania daniną od towarów i usług VAT. Jednocześnie z VAT zwolnione jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów do określonej wartości. To dla wielu polskich przedsiębiorców może brzmieć interesująco, a ciekawych informacji jest jeszcze więcej. Do założenia spółki w Czechach wystarczy kapitał zakładowy na poziomie 1 KCZ na wspólnika (ok. 15 groszy). Podatek od dywidend wynosi 15%, a polscy rezydenci podatkowi prowadzący czeskie spółki są zobowiązani do odprowadzania podatku w Czechach jedynie od dochodów uzyskanych w tym kraju. Założenie spółki jest proste. Nasza kancelaria gwarantuje kompleksową obsługę całego procesu. Przedsiębiorcy mogą też liczyć na konsultacje w kwestii wyboru modelu biznesowego dopasowanego do ich sytuacji, planów i potrzeb.

REKLAMA

Podatki i składki ubezpieczeniowe w Czechach

Podatki w czeskim systemie fiskalnym są na podobnym poziomie jak w Polsce. Zaletą jurysdykcji naszych południowych sąsiadów jest prostszy system i większa swoboda w kwestii odliczeń podatku od towarów i usług. Ponadto, czeski system uzależnia konieczność odprowadzania podatku VAT wysokością obrotu na rynku czeskim. Oznacza to, że obowiązek rejestracji jako podatnik VAT mają jedynie podmioty zawierające transakcje w Czechach. Co więcej, do przychodów nieprzekraczających 1 000 000 CZK przedsiębiorcy mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

  • Podatek dochodowy od osób fizycznych  – wynosi 15% różnicy między przychodami a wydatkami. Podatnik może odliczyć sobie ulgę w kwocie 24 840 koron (4 167 PLN) za rok kalendarzowy;

  • Podatek dochodowy od osób prawnych  – wynosi 19%. Jeśli jednak wspólnik wypłaci sobie dywidendę (udział w zysku), spółka odprowadza za niego wyłącznie 15% podatku od dywidendy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Podatek VAT  – w podstawowej stawce wynosi 21%, a w stawce obniżonej 15% (w przypadku produktów spożywczych, wyrobów medycznych, transportu osób, prasy, biletów na wydarzenia kulturalne, usług noclegowych), a nawet 10% (w przypadku książek i leków). Limit zwolnienia z VAT wynosi milion koron (CZK), czyli około 167 683 PLN obrotu na rynku czeskim. Jeżeli firma nie ma na tym rynku sprzedaży może nigdy nie zostać płatnikiem VAT. Podatek od wartości dodanej rozliczany jest w systemie miesięcznym.

Dokumenty potrzebne do założenia firmy w Czechach

Do zarejestrowania biznesu w Czechach konieczne jest przedstawienie odpowiednich dokumentów. Niezależnie od wybranej formy prowadzenia działalności, przedsiębiorca jest zobowiązany przedstawić:

  • dowód osobisty,
  • zaświadczenie o zameldowaniu,
  • zaświadczenie o niekaralności.

Jakie są możliwości prawne?

W Czechach można zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna lub w formie spółki prawa handlowego. W przypadku spółek czeski kodeks przewiduje możliwość tworzenia spółek jawnych, komandytowych, akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorcy muszą określić jaki rodzaj działalności zamierzają prowadzić. Podstawowy podział w tym zakresie przewiduje działalność regulowaną, rzemieślniczą, zastrzeżona oraz koncesjonowaną.

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza w Czechach – pozwala korzystać z preferencyjnych ryczałtowych form opodatkowania. Zwolnienia z konieczności odprowadzania VAT dla podmiotów generujących na rynku czeskim przychód w skali roku do wysokości 1 000 000 CZK oraz z możliwości zwolnienia z VAT transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów do wartości 32 600 CZK, czyli około 5 500 PLN. Wybierając tę formę prowadzenia biznesu, trzeba mieć na uwadze to, że składki ubezpieczeniowe są naliczane procentowo od dochodu. Co powoduje, że rosną wraz ze wzrostem przychodów osoby fizycznej. W przypadku osób więcej zarabiających obciążenia z tego tytułu są znacznie wyższe niż w Polsce.

Bardzo istotnym ograniczeniem jest tu z kolei fakt, że JDG w Czechach dotyczy de facto jedynie rezydentów tego kraju i wymagana jest faktyczne prowadzenie działalności na terenie Republiki Czeskiej, w tym posiadanie rachunku bankowego i siedziby.

  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Czechach (SRO) – pozwala korzystać z zalet czeskiego systemu fiskalnego. W tym ze zwolnienia z VAT do wartości obrotu w skali roku na rynku czeskim na poziomie do 1 000 000 CZK. Czeska firma, która nie realizuje transakcji sprzedaży w Czechach, może nigdy nie zostać płatnikiem VAT. Co ważne, fakt pełnienia funkcji w jednoosobowym zarządzie czeskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi podstawy do objęcia udziałowca obowiązkiem ubezpieczenia się w czeskim systemie ubezpieczeń społecznych, tak jak ma to miejsce w Polsce.Podatek CIT jest na tym samym poziomie co w Polsce.

Formalności, których trzeba dopełnić

Jak już wspomnieliśmy formalności, których trzeba dopełnić, aby prowadzić biznes w Czechach są proste. Większość spraw można załatwić przez internet. Pośredniczące w procederze polskie kancelarie podatkowe zazwyczaj procedują wszystkie formalności za klienta. Jednak założenie konta w czeskim banku może wymagać wizyty na miejscu w wybranej placówce w Czechach. Po zrealizowaniu obowiązku fizycznego stawienia się w celu podpisania umowy o prowadzenie specjalnego rachunku operacyjnego wszystkie formalności i sprawozdawczość na każdym etapie mogą być już procedowane zdalnie.

  • Do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej konieczne jest wypełnienie wniosku, w którym trzeba podać adres, pod którym będzie prowadzona firma. Co ważne, przedsiębiorca musi wskazać też czeski adres do korespondencyjny. Opłata miejska za wpis do rejestru działalności gospodarczej wynosi 1 000 CZK (około 160 PLN). Konieczne jest też przedstawienie wymaganych dokumentów. Wniosek trzeba złożyć w urzędzie osobiście lub przez pełnomocnika.

  • Wniosek o założenie spółki prawa handlowego oraz wszystkie dodatkowe koszty związane z jego procedowaniem w urzędach powinny zmieścić się w kwocie na poziomie 10 000 CZK (niespełna 1700 PLN). Wniosek można złożyć przez Internet. Spółka powinna pojawić się w rejestrze w okresie dwóch do czterech tygodni od złożenia wniosku. Wniosek składa się przez Internet, ale do dopełnienia formalności konieczna jest wizyta w placówce banku i wpłata kapitału zakładowego.

Konsultacje na temat prowadzenia biznesu w Czechach

Na pierwszy rzut oka optymalizacja na czeską osobę prawną może wydawać się jedynym wartym uwagi rozwiązaniem. Podkreślamy raz jeszcze, procedury są proste, kultura podobna do polskiej, a klimat biznesowy jakby bardziej sprzyjający rozwojowi, ale początkujący mogą mieć problem w odnalezieniu się we wspomnianych już niuansach, pamiętając, że Czesi są nastawieni na faktyczne prowadzenie biznesu w ich kraju. Trzeba podkreślić, że dopasowanie modelu jest warunkiem racjonalnego biznesu i skutecznej optymalizacji podatkowej.

Podejmując decyzje, o formie prowadzenia działalności w Czechach, dobrze jest wziąć pod uwagę kilka zmiennych, m.in.:

  • konieczność opłacenia kapitału zakładowego jako warunek skutecznego procedowania formalności,
  • obciążenia z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych dla osób fizycznych,
  • niuanse procedury rejestracji jako czeskiego podatnika VAT,
  • konieczność przedstawienia wymaganych dokumentów, bez których nie da się założyć działalności gospodarczej, ani zająć miejsca w organach czeskiej spółki.

Agnieszka Moryc
Kancelaria prawno - podatkowa Admiral Private

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA