REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT
Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

REKLAMA

REKLAMA

Nowe procedury, dotyczące sposobu opodatkowania dostaw towarów do magazynów typu call-off oraz transakcji łańcuchowych i zasad naliczania stawki 0% w WDT, mają zastąpić dotychczasowe regulacje ustawy o VAT, m.in. w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Magazyn typu call-off stock na terytorium kraju. Procedura.

W projekcie doprecyzowuje się, że przemieszczenie towarów w magazynie typu call-off stock nie będzie uznawane za WNT po stronie dostawcy (nie będzie on musiał się rejestrować w Polsce dla celów VAT), jeśli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

REKLAMA

REKLAMA

  • towary będą wysłane lub transportowane przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z innego państwa UE na terytorium Polski, w celu ich dostawy na późniejszym etapie i po ich przybyciu innemu podatnikowi, uprawnionemu do nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, zgodnie z zawartym wcześniej porozumieniem między tymi podatnikami;
  • wskazany dostawca nie będzie miał siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  • nabywca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a jego nazwa lub imię i nazwisko oraz numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL będą znane dostawcy w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  • dostawca zarejestruje przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011, oraz poda w informacji odpowiadającej informacji podsumowującej NIP-UE nabywcy.

W takim przypadku uznane zostanie, że WNT dokonywane jest przez nabywcę na terytorium Polski w momencie przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. O ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia przybycia towarów do magazynu w procedurze magazynu typu call-off stock.

Zgłoszenie dotyczące prowadzenia magazynu call-off stock

Wymaga się przy tym, aby podatnik prowadzący magazyn, do którego wprowadzane są towary w procedurze magazynu typu call-off-stock, złożył naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o prowadzeniu takiego magazynu w terminie 14 dni od dnia pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu w ww. procedurze. Niezłożenie takiego zgłoszenia lub jego aktualizacji, złożenie po terminie tych dokumentów lub podanie nierzetelnych informacji podlegać ma karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

REKLAMA

Magazyn typu call-off stock na terytorium innego państwa UE. Procedura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy dotyczące procedury magazynu typu call-off znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, stanowią lustrzane odbicie ww. regulacji. Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE w Polsce, który wyśle/przetransportuje towary do magazynu call-off stock w innym państwie UE nie będzie musiał rozpoznawać WDT z tytułu tego przemieszczenia towarów i rejestrować się za granicą. O ile zostaną spełnione warunki z art. 13h ust. 2 ustawy o VAT. W takim przypadku obowiązek z tytułu WDT rozpozna nabywca – co do zasady w momencie przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia przybycia towarów do magazynu typu call-off stock.

Transakcje łańcuchowe

Projekt uszczegóławia również zasady przypisania transportu/wysyłki towarów do konkretnej dostawy w ramach transakcji łańcuchowych w przypadku organizowania tego transportu/wysyłki przez podmiot pośredniczący. Bez zmian pozostaną zasady ustalania miejsca dostawy towarów co do transakcji łańcuchowych obejmujących import i eksport (art. 22 ust. 2 i 4 ustawy o VAT). W pozostałym zakresie, gdy transport lub wysyłkę z jednego państwa członkowskiego do innego państwa UE będzie organizował pośrednik, za ruchomą trzeba będzie uznać dostawę realizowaną na rzecz tego podmiotu (art. 22 ust. 2a). Jeśli jednakpodmiot pośredniczący poda swojemu dostawcy NIP-UE nadany przez państwo członkowskie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany, wówczas wysyłkę lub transport należy przypisać do dostawy towarów realizowanej przez pośrednika (art. 22 ust. 2b).

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Stawka 0% w WDT

Dodatkowo projekt nowelizacji obejmuje zmiany w zakresie warunków stosowania stawki 0% w WDT. Stawka ta będzie dotyczyć przypadku dokonania dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który poda ten numer dostawcy. Ponadto, dla zachowania prawa do stosowania stawki 0% w WDT konieczne jest złożenie prawidłowej informacji podsumowującej.

Podsumowując

Opisane powyżej zmiany mają na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z 4.12.2018 r. oraz dostosowanie obecnych przepisów do wytycznych rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 018/1912 z 4.12.2018 r. Nowe przepisy służą głównie ujednoliceniu zasad rozliczeń transakcji transgranicznych z wykorzystaniem magazynów typu call-off stock (zwane dotychczas w ustawie o VAT magazynami konsygnacyjnymi) oraz transakcji łańcuchowych. Do tej pory w regulacjach obowiązujących w różnych państwach członkowskich pojawiały się rozbieżności, utrudniając podmiotom gospodarczym prawidłowe zidentyfikowanie ich obowiązków podatkowych. Co również warte odnotowania, projekt nowelizacji zakłada, że podanie numeru VAT-UE przez nabywcę stanie się przesłanką materialną skorzystania ze stawki 0% w WDT. Wcześniej wymóg ten mieścił się w zakresie formalnych warunków zastosowania preferencyjnego opodatkowania. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z projektowanymi zmianami proponujemy kontakt z naszą Kancelarią.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA