REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT
Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

REKLAMA

REKLAMA

Nowe procedury, dotyczące sposobu opodatkowania dostaw towarów do magazynów typu call-off oraz transakcji łańcuchowych i zasad naliczania stawki 0% w WDT, mają zastąpić dotychczasowe regulacje ustawy o VAT, m.in. w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Magazyn typu call-off stock na terytorium kraju. Procedura.

W projekcie doprecyzowuje się, że przemieszczenie towarów w magazynie typu call-off stock nie będzie uznawane za WNT po stronie dostawcy (nie będzie on musiał się rejestrować w Polsce dla celów VAT), jeśli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

REKLAMA

Autopromocja
  • towary będą wysłane lub transportowane przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z innego państwa UE na terytorium Polski, w celu ich dostawy na późniejszym etapie i po ich przybyciu innemu podatnikowi, uprawnionemu do nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, zgodnie z zawartym wcześniej porozumieniem między tymi podatnikami;
  • wskazany dostawca nie będzie miał siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  • nabywca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a jego nazwa lub imię i nazwisko oraz numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL będą znane dostawcy w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  • dostawca zarejestruje przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011, oraz poda w informacji odpowiadającej informacji podsumowującej NIP-UE nabywcy.

W takim przypadku uznane zostanie, że WNT dokonywane jest przez nabywcę na terytorium Polski w momencie przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. O ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia przybycia towarów do magazynu w procedurze magazynu typu call-off stock.

Zgłoszenie dotyczące prowadzenia magazynu call-off stock

Wymaga się przy tym, aby podatnik prowadzący magazyn, do którego wprowadzane są towary w procedurze magazynu typu call-off-stock, złożył naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o prowadzeniu takiego magazynu w terminie 14 dni od dnia pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu w ww. procedurze. Niezłożenie takiego zgłoszenia lub jego aktualizacji, złożenie po terminie tych dokumentów lub podanie nierzetelnych informacji podlegać ma karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Magazyn typu call-off stock na terytorium innego państwa UE. Procedura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy dotyczące procedury magazynu typu call-off znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, stanowią lustrzane odbicie ww. regulacji. Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE w Polsce, który wyśle/przetransportuje towary do magazynu call-off stock w innym państwie UE nie będzie musiał rozpoznawać WDT z tytułu tego przemieszczenia towarów i rejestrować się za granicą. O ile zostaną spełnione warunki z art. 13h ust. 2 ustawy o VAT. W takim przypadku obowiązek z tytułu WDT rozpozna nabywca – co do zasady w momencie przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia przybycia towarów do magazynu typu call-off stock.

Transakcje łańcuchowe

Projekt uszczegóławia również zasady przypisania transportu/wysyłki towarów do konkretnej dostawy w ramach transakcji łańcuchowych w przypadku organizowania tego transportu/wysyłki przez podmiot pośredniczący. Bez zmian pozostaną zasady ustalania miejsca dostawy towarów co do transakcji łańcuchowych obejmujących import i eksport (art. 22 ust. 2 i 4 ustawy o VAT). W pozostałym zakresie, gdy transport lub wysyłkę z jednego państwa członkowskiego do innego państwa UE będzie organizował pośrednik, za ruchomą trzeba będzie uznać dostawę realizowaną na rzecz tego podmiotu (art. 22 ust. 2a). Jeśli jednakpodmiot pośredniczący poda swojemu dostawcy NIP-UE nadany przez państwo członkowskie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany, wówczas wysyłkę lub transport należy przypisać do dostawy towarów realizowanej przez pośrednika (art. 22 ust. 2b).

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Stawka 0% w WDT

Dodatkowo projekt nowelizacji obejmuje zmiany w zakresie warunków stosowania stawki 0% w WDT. Stawka ta będzie dotyczyć przypadku dokonania dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który poda ten numer dostawcy. Ponadto, dla zachowania prawa do stosowania stawki 0% w WDT konieczne jest złożenie prawidłowej informacji podsumowującej.

Podsumowując

Opisane powyżej zmiany mają na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z 4.12.2018 r. oraz dostosowanie obecnych przepisów do wytycznych rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 018/1912 z 4.12.2018 r. Nowe przepisy służą głównie ujednoliceniu zasad rozliczeń transakcji transgranicznych z wykorzystaniem magazynów typu call-off stock (zwane dotychczas w ustawie o VAT magazynami konsygnacyjnymi) oraz transakcji łańcuchowych. Do tej pory w regulacjach obowiązujących w różnych państwach członkowskich pojawiały się rozbieżności, utrudniając podmiotom gospodarczym prawidłowe zidentyfikowanie ich obowiązków podatkowych. Co również warte odnotowania, projekt nowelizacji zakłada, że podanie numeru VAT-UE przez nabywcę stanie się przesłanką materialną skorzystania ze stawki 0% w WDT. Wcześniej wymóg ten mieścił się w zakresie formalnych warunków zastosowania preferencyjnego opodatkowania. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z projektowanymi zmianami proponujemy kontakt z naszą Kancelarią.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA