REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT
Nowelizacja ustawy o VAT - Call-off stock, transakcje łańcuchowe, stawka 0% w WDT

REKLAMA

REKLAMA

Nowe procedury, dotyczące sposobu opodatkowania dostaw towarów do magazynów typu call-off oraz transakcji łańcuchowych i zasad naliczania stawki 0% w WDT, mają zastąpić dotychczasowe regulacje ustawy o VAT, m.in. w zakresie magazynów konsygnacyjnych. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Magazyn typu call-off stock na terytorium kraju. Procedura.

W projekcie doprecyzowuje się, że przemieszczenie towarów w magazynie typu call-off stock nie będzie uznawane za WNT po stronie dostawcy (nie będzie on musiał się rejestrować w Polsce dla celów VAT), jeśli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

REKLAMA

Autopromocja
  • towary będą wysłane lub transportowane przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z innego państwa UE na terytorium Polski, w celu ich dostawy na późniejszym etapie i po ich przybyciu innemu podatnikowi, uprawnionemu do nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, zgodnie z zawartym wcześniej porozumieniem między tymi podatnikami;
  • wskazany dostawca nie będzie miał siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  • nabywca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a jego nazwa lub imię i nazwisko oraz numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL będą znane dostawcy w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu;
  • dostawca zarejestruje przemieszczenie towarów w ewidencji, o której mowa w art. 54a ust. 1 rozporządzenia 282/2011, oraz poda w informacji odpowiadającej informacji podsumowującej NIP-UE nabywcy.

W takim przypadku uznane zostanie, że WNT dokonywane jest przez nabywcę na terytorium Polski w momencie przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. O ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia przybycia towarów do magazynu w procedurze magazynu typu call-off stock.

Zgłoszenie dotyczące prowadzenia magazynu call-off stock

Wymaga się przy tym, aby podatnik prowadzący magazyn, do którego wprowadzane są towary w procedurze magazynu typu call-off-stock, złożył naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o prowadzeniu takiego magazynu w terminie 14 dni od dnia pierwszego wprowadzenia towarów do magazynu w ww. procedurze. Niezłożenie takiego zgłoszenia lub jego aktualizacji, złożenie po terminie tych dokumentów lub podanie nierzetelnych informacji podlegać ma karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

Magazyn typu call-off stock na terytorium innego państwa UE. Procedura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy dotyczące procedury magazynu typu call-off znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, stanowią lustrzane odbicie ww. regulacji. Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE w Polsce, który wyśle/przetransportuje towary do magazynu call-off stock w innym państwie UE nie będzie musiał rozpoznawać WDT z tytułu tego przemieszczenia towarów i rejestrować się za granicą. O ile zostaną spełnione warunki z art. 13h ust. 2 ustawy o VAT. W takim przypadku obowiązek z tytułu WDT rozpozna nabywca – co do zasady w momencie przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile przeniesienie to nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia przybycia towarów do magazynu typu call-off stock.

Transakcje łańcuchowe

Projekt uszczegóławia również zasady przypisania transportu/wysyłki towarów do konkretnej dostawy w ramach transakcji łańcuchowych w przypadku organizowania tego transportu/wysyłki przez podmiot pośredniczący. Bez zmian pozostaną zasady ustalania miejsca dostawy towarów co do transakcji łańcuchowych obejmujących import i eksport (art. 22 ust. 2 i 4 ustawy o VAT). W pozostałym zakresie, gdy transport lub wysyłkę z jednego państwa członkowskiego do innego państwa UE będzie organizował pośrednik, za ruchomą trzeba będzie uznać dostawę realizowaną na rzecz tego podmiotu (art. 22 ust. 2a). Jeśli jednakpodmiot pośredniczący poda swojemu dostawcy NIP-UE nadany przez państwo członkowskie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany, wówczas wysyłkę lub transport należy przypisać do dostawy towarów realizowanej przez pośrednika (art. 22 ust. 2b).

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Stawka 0% w WDT

Dodatkowo projekt nowelizacji obejmuje zmiany w zakresie warunków stosowania stawki 0% w WDT. Stawka ta będzie dotyczyć przypadku dokonania dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który poda ten numer dostawcy. Ponadto, dla zachowania prawa do stosowania stawki 0% w WDT konieczne jest złożenie prawidłowej informacji podsumowującej.

Podsumowując

Opisane powyżej zmiany mają na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z 4.12.2018 r. oraz dostosowanie obecnych przepisów do wytycznych rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 018/1912 z 4.12.2018 r. Nowe przepisy służą głównie ujednoliceniu zasad rozliczeń transakcji transgranicznych z wykorzystaniem magazynów typu call-off stock (zwane dotychczas w ustawie o VAT magazynami konsygnacyjnymi) oraz transakcji łańcuchowych. Do tej pory w regulacjach obowiązujących w różnych państwach członkowskich pojawiały się rozbieżności, utrudniając podmiotom gospodarczym prawidłowe zidentyfikowanie ich obowiązków podatkowych. Co również warte odnotowania, projekt nowelizacji zakłada, że podanie numeru VAT-UE przez nabywcę stanie się przesłanką materialną skorzystania ze stawki 0% w WDT. Wcześniej wymóg ten mieścił się w zakresie formalnych warunków zastosowania preferencyjnego opodatkowania. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z projektowanymi zmianami proponujemy kontakt z naszą Kancelarią.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA