REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kody grup towarowych w ewidencji sprzedaży i JPK_VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kody grup towarowych w ewidencji sprzedaży i JPK_VAT
Kody grup towarowych w ewidencji sprzedaży i JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik JPK_VAT, który zastąpi deklaracje VAT, wymusi informowanie fiskusa o 30 grupach sprzedawanych produktów. W przesyłanych JPK_VAT będą musiały się pojawić kody grup towarowych. Nie będzie to jednak dotyczyć nabywcy towarów, ale jedynie ich sprzedawcy. Oprócz standardowych oznaczeń, np. 01 dla alkoholi, będą takie, jak np. MPP, czyli transakcje objęte mechanizmem podzielonej płatności.

Konieczność przekazywania takich danych potwierdza projekt nowych struktur jednolitych plików kontrolnych udostępniony przez Ministerstwo Finansów w ramach konsultacji podatkowych. Pisaliśmy o tym w artykule „Nowy JPK_VAT na ostatniej prostej” (DGP 153/2019). Informacja o tym, że w ewidencji sprzedaży trzeba będzie przyporządkowywać niektórym towarom oznaczenia (określone w projekcie struktur jako kody grup towarowych), pojawiła się też w projekcie rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wszystko to jest związane ze zmianami, które ma wprowadzić nowelizacja z 4 lipca 2019 r. ustawy o VAT czekająca już tylko na publikację w Dzienniku Ustaw. Chodzi o to, że w nowych jednolitych plikach kontrolnych (JPK) dotyczących VAT podatnicy będą przesyłać dane z ewidencji zakupów i sprzedaży oraz z deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Nie trzeba więc już będzie odrębnie ich składać do urzędu skarbowego. Nowe rozwiązanie od kwietnia 2020 r. będą stosować duże firmy, a pozostałe od lipca 2020 r.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Dwa sposoby

W przesyłanych plikach kontrolnych będą musiały się pojawić kody grup towarowych. Nie będzie to jednak dotyczyć nabywcy towarów, ale jedynie ich sprzedawcy. Jak mogą oni sobie poradzić z tym obowiązkiem? Eksperci mówią o dwóch sposobach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Można będzie je wpisywać już na etapie wystawiania faktury – w nagłówku tego dokumentu – twierdzi dr Agnieszka Baklarz, biegły rewident, członek zarządu w A. Bombik Kancelaria Biegłego Rewidenta sp. z o.o. Dodaje jednak, że dziś takie oznaczenie nie jest obowiązkowe. Przepisy, które określają wszystkie elementy faktury (art. 106e ustawy o VAT), nie wymagają umieszczania w niej takiej informacji. Jednocześnie regulacje dotyczące tego mają się nie zmienić, co potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. – Nie ma jednak przeciwwskazań, aby kod towarowy pojawił się na fakturze – dodaje Kamil Chmielewski, ekspert z firmy KPMG. Wskazuje jednak, że przedsiębiorcy będą mogli skorzystać też z innej możliwości, szczególnie że kodu grupy towarowej nie trzeba będzie przekazywać kupującemu. Będzie ona ważna jedynie dla fiskusa, który zbiera informacje o towarach wrażliwych.

– Sprzedawcy będą mogli nadawać je dopiero na etapie wypełniania JPK_VAT – wyjaśnia ekspert.

Kamil Chmielewski podkreśla, że nowy wymóg będzie się wiązał ze sporymi kosztami, i to niezależnie od tego, czy kody będą nadawać pracownicy, czy specjalnie stworzone do tego oprogramowanie.

Nadawanie kodów

Agnieszka Baklarz wskazuje, że chociaż w projekcie struktur mowa jest o kodach grup towarowych, to nie zawsze można je tak nazwać. Oprócz bowiem takich oznaczeń jak 01, odnoszących się do alkoholi, będą też takie, jak np. TP – dotyczące transakcji między podmiotami powiązanymi, i TL – odnoszące się do dostaw towarów w ramach transakcji łańcuchowej.

Ekspertka tłumaczy też, że do jednej faktury sprzedażowej (uwidocznionej w JPK) będzie mogło być przyporządkowanych wiele kodów, ale w niektórych przypadkach – żaden. Przykładowo Ministerstwo Finansów nie przewidziało bowiem oznaczenia dla takich towarów jak mleko. Z kolei w przypadku sprzedaży komputerów właściwe będą co najmniej dwa kody: 06 (urządzenia elektroniczne) i MPP (mechanizm podzielonej płatności).

Może być kara

Kamil Chmielewski obawia się, że fiskus może karać za błędy w nieprawidłowym przyporządkowaniu kodów. Nowelizacja przepisów z 4 lipca 2019 r. zakłada wprowadzenie sankcji w wysokości 500 zł za błędy w wypełnianiu JPK.

Początkowo istniała obawa, że kwotę tę trzeba będzie płacić za każdą wykrytą przez fiskusa nieprawidłowość, której podatnik nie skoryguje w ciągu 14 dni (a więc np. nawet za literówki w pliku). Resort, o czym pisaliśmy na naszych łamach, wyjaśnił jednak, że dotyczy to tylko najpoważniejszych błędów, które utrudniają fiskusowi analizę danych. Nie stworzył jednak ich jednoznacznego katalogu.

– Nie wiadomo więc, jak będą traktowane nieprawidłowości dotyczące wpisywania kodów grup towarowych – twierdzi ekspert. ©℗

Agnieszka Pokojska agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA