REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 2020 roku nastąpi włączenie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 kwietnia 2020 r. będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. Pozostali przedsiębiorcy będą mieli ten obowiązek od 1 lipca 2020 r. W rozmowie z infor.pl Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów i jego zastępca Zbigniew Makowski wyjaśniają planowane zmiany w JPK_VAT.

Zobacz także drugą część wywiadu: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

REKLAMA

Autopromocja

JPK_VAT - zmiany od 2020 roku

Infor.pl: Od grudnia 2018 r. w Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, która ma na celu zastąpienie odrębnego składania deklaracji VAT przez przesyłanie nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Kiedy można się spodziewać zakończenia prac nad tym projektem i skierowania go do Sejmu?

Wojciech Śliż: Zapewniam, że prace w Ministerstwie Finansów rozpoczęły się znacznie wcześniej. Teraz zakończyliśmy bardzo ważny etap. Projekt jest już po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów.

Kiedy te zmiany mają wejść w życie?

Wojciech Śliż: Planowany i zapisany w aktualnej wersji projektu termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2020 r. Przy czym projekt zakłada, że obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 stycznia 2020 r. (Uwaga! Ostatecznie ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2019 r. poz. 1520 - ustaliła termin wejścia w życie obowiązku składania nowego JPK_VAT dla dużych przedsiębiorców na 1 kwietnia 2020 r.) będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. W stosunku do pozostałych przedsiębiorców obowiązek ten powstanie od 1 lipca 2020 r. Ta grupa przedsiębiorców będzie jednak mogła sama zdecydować o wcześniejszym przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT. W taki sposób dajemy mniejszym przedsiębiorcom większą ilość czasu na wdrożenie zmian, z drugiej strony umożliwiamy tym z nich którzy będą gotowi skorzystanie z wprowadzanego ułatwienia jak najwcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym dokładnie mają polegać te zmiany i których deklaracji VAT będą dotyczyć?

Wojciech Śliż: Mówiąc prosto wprowadzamy rozwiązanie mające na celu inkorporowanie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden.

Czy już nie będzie możliwości składania deklaracji VAT poza JPK_VAT?

Wojciech Śliż: Zakładamy, że po 1 lipca 2020 r. nie będzie już deklaracji VAT składanych odrębnie od pliku JPK_VAT.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jakie zmiany zajdą w strukturze i zasadach wysyłania JPK_VAT w porównaniu do obecnego stanu prawnego? Czy nowy plik JPK_VAT zmieni nazwę na JPK_VDEK?

Wojciech Śliż: JPK_VDEK była jedynie nazwą roboczą przyjętą przez zespół pracujący nad koncepcją wdrażanego obecnie rozwiązania, w warstwie formalnej nadal mamy do czynienia z plikiem JPK_VAT. Zasady jego wysyłania od strony technicznej, nie ulegną zmianie. Od strony prawnej nastąpi natomiast bardzo istotna zmiana, gdyż przesłanie pliku JPK_VAT będzie równoznaczne ze złożeniem deklaracji VAT.

Niektórzy eksperci stawiają tezę, że za złożenie JPK_VAT niezgodnie z opublikowaną na stronie MF strukturą logiczną, nie można podatnika ukarać, bo czyn zabroniony musi być bezprawny, a więc musi naruszać przepis prawa. A struktura logiczna nie jest formalnie rzecz biorąc przepisem prawa. Czy ten pogląd jest Panów zdaniem słuszny? Dlaczego struktury logiczne JPK nie są publikowane w formie powszechnie obowiązującego aktu prawnego?

Zbigniew Makowski: W nowym JPK_VAT sama struktura logiczna pliku będzie nadal zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Jednak zakres danych umieszczanych w JPK_VAT będzie bardzo szczegółowo uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów. Unikniemy w ten sposób pojawiających się wątpliwości odnośnie charakteru prawnego struktury logicznej pliku JPK_VAT. Rozporządzenie chcemy wydać jak najszybciej. W najbliższych tygodniach projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji publicznych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Czy po tych zmianach w JPK_VAT, o których mówimy, planują Państwo jeszcze kolejne zmiany w tym zakresie?

REKLAMA

Wojciech Śliż: Naszym celem jest dalsze rozwijanie sytemu raportowania i analiz opartych na danych z plików JPK_VAT m.in. poprzez jego uzupełnianie o kolejne funkcjonalności. Przykładem takiej może być zakładane uruchomienie w przyszłości automatycznego kanału informacji zwrotnej do podatnika.

Aktualnie, jak wiadomo, mamy automatyczną komunikację jednokierunkową – podatnicy przesyłają informacje w pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Zauważając pewne ograniczenia tego modelu komunikacji, już na wczesnym etapie rozwoju JPK_VAT rozpoczęliśmy uzupełnianie systemu o zwrotną komunikację do podatników w formie SMS-ów i e-maili ze wskazaniem nieprawidłowości w składanych w plikach JPK_VAT. Naszym zamiarem jest dalsze automatyzowanie procesu dzielenie się z podatnikami wiedzą, którą posiadamy.

Taka informacja służy przede wszystkim temu, by bez wszczynania kontroli podatnik mógł rozważyć korektę rozliczeń VAT, przyjrzeć się jeszcze raz swoimi kontrahentom czy wyjaśnić z nimi zasygnalizowane przez nas rozbieżności. Im bardziej precyzyjne informacje o ewentualnych błędach będziemy przekazywać do przedsiębiorców i im szybciej się to będzie dziać, tym łatwiej będzie im je eliminować i się z nich wycofywać. Oczywista konsekwencją przekazywania takich informacji jest także większa dyscyplina samych podatników. Pamiętać też należy, że z punktu widzenia efektywności systemu poboru podatków, skorygowanie rozliczeń przez podatnika jest tańszym i szybszym rozwiązaniem niż kontrole i decyzje podatkowe.

Warto podkreślić, iż nasze zdolności analityczne zbliżają się do takiego poziomu, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli odpowiedzialnie rozważać przygotowywanie dla podatnika w 100% trafionej propozycji korekty deklaracji VAT.

Zmiany zaprojektowane w omawianej nowelizacji (pomijając już kwestie deklaracji VAT) są bardzo ważne dla szczelności tego systemu, ale też dla stworzenia podstaw dla dalszego jego rozwoju. Przykładem jest mała zmiana, wprowadzenie obowiązku podawania w ramach JPK_VAT adresu mailowego podatnika (teraz jest to dobrowolne). Umożliwi to właśnie otwarcie kanału zwrotnego z Ministerstwa Finansów/KAS do wszystkich podatników.

Pytania zadawali Paweł Huczko i Adam Kuchta, redaktorzy portalu infor.pl.

Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA