REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT
Po 1 lipca 2020 r. deklaracja VAT tylko w pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 2020 roku nastąpi włączenie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden. Obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 kwietnia 2020 r. będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. Pozostali przedsiębiorcy będą mieli ten obowiązek od 1 lipca 2020 r. W rozmowie z infor.pl Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów i jego zastępca Zbigniew Makowski wyjaśniają planowane zmiany w JPK_VAT.

Zobacz także drugą część wywiadu: Kasy fiskalne online już są, kasy wirtualne nadchodzą

REKLAMA

Autopromocja

JPK_VAT - zmiany od 2020 roku

Infor.pl: Od grudnia 2018 r. w Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej, która ma na celu zastąpienie odrębnego składania deklaracji VAT przez przesyłanie nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Kiedy można się spodziewać zakończenia prac nad tym projektem i skierowania go do Sejmu?

Wojciech Śliż: Zapewniam, że prace w Ministerstwie Finansów rozpoczęły się znacznie wcześniej. Teraz zakończyliśmy bardzo ważny etap. Projekt jest już po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów.

Kiedy te zmiany mają wejść w życie?

Wojciech Śliż: Planowany i zapisany w aktualnej wersji projektu termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2020 r. Przy czym projekt zakłada, że obowiązek składania nowego pliku JPK_VAT od 1 stycznia 2020 r. (Uwaga! Ostatecznie ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2019 r. poz. 1520 - ustaliła termin wejścia w życie obowiązku składania nowego JPK_VAT dla dużych przedsiębiorców na 1 kwietnia 2020 r.) będzie dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców. W stosunku do pozostałych przedsiębiorców obowiązek ten powstanie od 1 lipca 2020 r. Ta grupa przedsiębiorców będzie jednak mogła sama zdecydować o wcześniejszym przejściu na składanie deklaracji i ewidencji VAT w formie nowego JPK_VAT. W taki sposób dajemy mniejszym przedsiębiorcom większą ilość czasu na wdrożenie zmian, z drugiej strony umożliwiamy tym z nich którzy będą gotowi skorzystanie z wprowadzanego ułatwienia jak najwcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym dokładnie mają polegać te zmiany i których deklaracji VAT będą dotyczyć?

Wojciech Śliż: Mówiąc prosto wprowadzamy rozwiązanie mające na celu inkorporowanie składanych obecnie odrębnie deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 i VAT-7K do nowego przekształconego pliku JPK_VAT. Zamiast wysyłać dwa odrębne pliki elektroniczne, będziemy wysyłać jeden.

Czy już nie będzie możliwości składania deklaracji VAT poza JPK_VAT?

Wojciech Śliż: Zakładamy, że po 1 lipca 2020 r. nie będzie już deklaracji VAT składanych odrębnie od pliku JPK_VAT.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Jakie zmiany zajdą w strukturze i zasadach wysyłania JPK_VAT w porównaniu do obecnego stanu prawnego? Czy nowy plik JPK_VAT zmieni nazwę na JPK_VDEK?

REKLAMA

Wojciech Śliż: JPK_VDEK była jedynie nazwą roboczą przyjętą przez zespół pracujący nad koncepcją wdrażanego obecnie rozwiązania, w warstwie formalnej nadal mamy do czynienia z plikiem JPK_VAT. Zasady jego wysyłania od strony technicznej, nie ulegną zmianie. Od strony prawnej nastąpi natomiast bardzo istotna zmiana, gdyż przesłanie pliku JPK_VAT będzie równoznaczne ze złożeniem deklaracji VAT.

Niektórzy eksperci stawiają tezę, że za złożenie JPK_VAT niezgodnie z opublikowaną na stronie MF strukturą logiczną, nie można podatnika ukarać, bo czyn zabroniony musi być bezprawny, a więc musi naruszać przepis prawa. A struktura logiczna nie jest formalnie rzecz biorąc przepisem prawa. Czy ten pogląd jest Panów zdaniem słuszny? Dlaczego struktury logiczne JPK nie są publikowane w formie powszechnie obowiązującego aktu prawnego?

Zbigniew Makowski: W nowym JPK_VAT sama struktura logiczna pliku będzie nadal zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Jednak zakres danych umieszczanych w JPK_VAT będzie bardzo szczegółowo uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów. Unikniemy w ten sposób pojawiających się wątpliwości odnośnie charakteru prawnego struktury logicznej pliku JPK_VAT. Rozporządzenie chcemy wydać jak najszybciej. W najbliższych tygodniach projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji publicznych.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Czy po tych zmianach w JPK_VAT, o których mówimy, planują Państwo jeszcze kolejne zmiany w tym zakresie?

REKLAMA

Wojciech Śliż: Naszym celem jest dalsze rozwijanie sytemu raportowania i analiz opartych na danych z plików JPK_VAT m.in. poprzez jego uzupełnianie o kolejne funkcjonalności. Przykładem takiej może być zakładane uruchomienie w przyszłości automatycznego kanału informacji zwrotnej do podatnika.

Aktualnie, jak wiadomo, mamy automatyczną komunikację jednokierunkową – podatnicy przesyłają informacje w pliku JPK_VAT do Ministerstwa Finansów. Zauważając pewne ograniczenia tego modelu komunikacji, już na wczesnym etapie rozwoju JPK_VAT rozpoczęliśmy uzupełnianie systemu o zwrotną komunikację do podatników w formie SMS-ów i e-maili ze wskazaniem nieprawidłowości w składanych w plikach JPK_VAT. Naszym zamiarem jest dalsze automatyzowanie procesu dzielenie się z podatnikami wiedzą, którą posiadamy.

Taka informacja służy przede wszystkim temu, by bez wszczynania kontroli podatnik mógł rozważyć korektę rozliczeń VAT, przyjrzeć się jeszcze raz swoimi kontrahentom czy wyjaśnić z nimi zasygnalizowane przez nas rozbieżności. Im bardziej precyzyjne informacje o ewentualnych błędach będziemy przekazywać do przedsiębiorców i im szybciej się to będzie dziać, tym łatwiej będzie im je eliminować i się z nich wycofywać. Oczywista konsekwencją przekazywania takich informacji jest także większa dyscyplina samych podatników. Pamiętać też należy, że z punktu widzenia efektywności systemu poboru podatków, skorygowanie rozliczeń przez podatnika jest tańszym i szybszym rozwiązaniem niż kontrole i decyzje podatkowe.

Warto podkreślić, iż nasze zdolności analityczne zbliżają się do takiego poziomu, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli odpowiedzialnie rozważać przygotowywanie dla podatnika w 100% trafionej propozycji korekty deklaracji VAT.

Zmiany zaprojektowane w omawianej nowelizacji (pomijając już kwestie deklaracji VAT) są bardzo ważne dla szczelności tego systemu, ale też dla stworzenia podstaw dla dalszego jego rozwoju. Przykładem jest mała zmiana, wprowadzenie obowiązku podawania w ramach JPK_VAT adresu mailowego podatnika (teraz jest to dobrowolne). Umożliwi to właśnie otwarcie kanału zwrotnego z Ministerstwa Finansów/KAS do wszystkich podatników.

Pytania zadawali Paweł Huczko i Adam Kuchta, redaktorzy portalu infor.pl.

Wojciech Śliż, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA