REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Istotne zmiany VAT w wewnątrzunijnym obrocie towarowym – quick fixes

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Istotne zmiany VAT w wewnątrzunijnym obrocie towarowym – quick fixes
Istotne zmiany VAT w wewnątrzunijnym obrocie towarowym – quick fixes

REKLAMA

REKLAMA

24 czerwca 2019 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ustawy – Kodeks karny skarbowy (UC158). Projekt stanowi implementację postanowień dyrektywy Rady UE 2018/1910 z 4 grudnia 2018 r. Projektowane regulacje w sposób znaczący wpłyną na opodatkowanie VAT obrotu towarowego wewnątrz Unii Europejskiej.

Obecnie obowiązujące rozwiązania dotyczące opodatkowania dostaw i nabyć towarów z wykorzystaniem magazynu konsygnacyjnego zastąpione całkowicie nowymi rozdziałami, szczegółowo regulującymi kwestie opodatkowania przemieszczenia towarów w procedurze magazynu typu call-off stock znajdujących się na terytorium kraju (transakcje typu WNT) oraz znajdujących się na terytorium innych państw członkowskich (transakcje typu WDT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najistotniejszą, z perspektywy podatników, zmianą wynikającą z powyższej nowelizacji będzie możliwość objęcia procedurą magazynu call-off stock wszystkich towarów, a nie jak obecnie jedynie tych, które są przeznaczone do działalności produkcyjnej lub usługowej, z wyłączeniem działalności handlowej. Wskazać również należy, że zgodnie z projektowanymi przepisami, podatnik przemieszczający towary z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego w procedurze magazynu typu call-off stock, jak również podatnicy prowadzący takie magazyny, zobowiązani będą do prowadzenia szczegółowej ewidencji przyjmowanego i wysyłanego towaru.

Kolejna zmiana zawarta w projekcie ustawy dotyczy tak zwanych dostaw łańcuchowych. Obecnie obowiązujące rozwiązania sprawiają w praktyce wiele trudności w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania poszczególnych dostaw w łańcuchu. W wyniku transpozycja regulacji dyrektywy 2018/1910, zasadą będzie przyporządkowanie transportu lub wysyłki towaru do dostawy dokonanej na rzecz podmiotu pośredniczącego (a więc innego niż pierwszy w kolejności dostawca towarów). W rezultacie więc, dostawa dokonana na rzecz pierwszego nabywcy (podmiotu pośredniczącego) będzie uznana za dostawę wewnątrzwspólnotową. Jedynie w przypadku, gdy podmiot pośredniczący przekaże swojemu dostawcy numer indentyfikacyjny nadany mu przez państwo członkowskie, z którego jest wysyłany towar, to transport towaru przypisywany będzie dostawie dokonywanej przez ten podmiot pośredniczący.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, nie jest to koniec zmian, na które przygotować muszą się podatnicy VAT uczestniczący w unijnym obrocie towarowym. W wyniku przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej Rozporządzenia Wykonawczego 2018/1909 z dnia 4 grudnia 2018 r., zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011, podatnicy VAT, chcący zachować prawo do 0% stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, będą zobowiązani zgromadzić szczegółowo opisane dowody poświadczające wywiezienie towaru do innego kraju Unii.

W przypadku gdy towary będą wysyłane przez sprzedawcę lub na jego rzecz, sprzedawca zobowiązany będzie posiadać co najmniej dwa, niebędące ze sobą w sprzeczności dowody, które zostały wydane prze różne, niezależne strony. Do wskazanych dowodów, prawodawca unijny zaliczył dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak:

  1. Podpisany list przewozowy CMR;
  2. Konosament;
  3. Faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów.

Drugą możliwością przewidzianą przez Rozporządzenie przedstawienie przez sprzedawcę jednego z powyższych dowodów wraz z jednym z dowodów z poniższej listy:

  1. Polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
  2. Dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
  3. Poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie.

Jeżeli sprzedawca nie był odpowiedzialny za transport towarów, dla możliwości zastosowania stawki 0% zobowiązany będzie do posiadania powyżej wskazanych dokumentów, jak równie pisemnego oświadczenia (otrzymanego najpóźniej do 10 dnia miesiąca następującego po dostawie towarów) potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów (oświadczenie zawierać będzie musiało: datę wystawienia, nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy, ilość i rodzaj towarów, datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy).

Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku.

Daniel Więckowski, doradca podatkowy, dyrektor ds. podatków, RSM Poland

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA