REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT należnego możliwa także bez paragonu fiskalnego

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta VAT należnego możliwa także bez paragonu fiskalnego
Korekta VAT należnego możliwa także bez paragonu fiskalnego

REKLAMA

REKLAMA

Zwracając niewykorzystany bilet wstępu do muzeum czy galerii klient zazwyczaj przedstawia sprzedawcy paragon fiskalny stanowiący dowód zakupu. Na tej podstawie zwracana jest mu całość dokonanej zapłaty. Na gruncie VAT nie ma jednak przeszkód aby uznać reklamację również wtedy, gdy klient nie posiada paragonu fiskalnego.

W myśl art. 29a ust. 10 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), podstawę opodatkowania obniża się o zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło. Przepis ten będzie miał zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy klient zwróci niewykorzystany bilet wstępu. Przy czym konieczne jest, aby wynikiem powyższej czynności był zwrot całości lub części otrzymanej zapłaty. Po dokonaniu takiego zwrotu, sprzedawca może obniżyć podstawę opodatkowania, co wpłynie na zmniejszenie wysokości podlegającego rozliczeniu podatku należnego.

REKLAMA

Autopromocja

Należy przy tym pamiętać, że ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych niewykonujących działalności gospodarczej prowadzona jest, co do zasady, przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W ramach tak prowadzonej ewidencji kupujący otrzymuje paragon fiskalny, który stanowi dowód zakupu. W odniesieniu do tego rodzaju sprzedaży przewidziano przepisy regulujące szczególne postępowanie w razie dokonania zwrotu towaru lub uznania reklamacji.

Polecamy: Biuletyn VAT

Przepisy te ujęte zostały w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących (zwane dalej rozporządzeniem). W myśl § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia, na kasie rejestrującej nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, ujmuje się powyższe w odrębnej ewidencji zwanej ewidencją zwrotów towarów i uznanych reklamacji. W § 3 ust. 4 rozporządzenia wskazano, iż tego rodzaju ewidencja powinna zawierać:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Spółka Zamek prowadzi galerię sztuki i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje bilety wstępu. Do sprzedanego biletu zawsze dołączany jest paragon fiskalny. Zdarza się, że klient wraca z niewykorzystanym biletem wstępu, domaga się wówczas zwrotu należności ponieważ usługa nie została wykonana. Spółka zastanawia się jak ma postąpić w sytuacji, gdy klient zgubił paragon fiskalny, czy Spółka może wówczas dokonać zwrotu należności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewentualny zwrot należności powinien zostać ujęty w ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji. Jednym z elementów jaki powinna zawierać tego rodzaju ewidencja jest dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Dokumentem tym jest zasadniczo wydany kupującemu paragon fiskalny. Należy jednak zauważyć, że rozporządzenie nie przewiduje jednoznacznie, iż musi być to paragon fiskalny, stanowi wyłącznie o dokumencie potwierdzającym sprzedaż. Zdaniem autora, w przedstawionym przykładzie dostatecznym dowodem sprzedaży będzie np. bilet wstępu. Tym samym na gruncie ustawy o VAT dopuszczalne jest dokonanie zwrotu należności za niewykorzystany bilet bez przedstawienia przez nabywcę paragonu fiskalnego.

Podsumowując, przy sprzedaży prowadzonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej ewentualny zwrot całości lub części należności (dokonany w wyniku uznania reklamacji) powinien zostać ujęty w ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji. Ewidencja ta powinna zawierać określone informacje o transakcji. Ponadto Sprzedawca obowiązany jest do uzyskania dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży (nie musi być to paragon fiskalny, może być to np. sprzedany bilet wstępu) oraz do sporządzenia odpowiedniego protokołu podpisanego przez sprzedawcę i nabywcę.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA