Kategorie

VAT 2016

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której ewidencjonuję sprzedaż na kasie fiskalnej. Przy sprzedaży pewnego towaru stosowałem stawkę VAT w wysokości 23%, podczas gdy prawidłowa stawka to 8%. Czy mam prawo skorygować podatek od dokonanej sprzedaży ze względu na zawyżenie stawki VAT?
Na koniec 2016 roku luka w VAT, czyli różnica między realnymi wpływami a możliwymi do osiągnięcia, może spaść do około 45 mld zł, czyli 2,5 proc. PKB - tak wynika z obliczeń PwC. W 2015 r. luka w VAT wyniosła 49 mld zł, czyli 2,8 proc. PKB.
Kraj członkowski UE ma obowiązek zwolnić od podatku, m. in. kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zwolnienia tego nie można natomiast uzależniać od wykonania świadczenia w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach – takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 września 2016 r.
Już przyzwyczailiśmy się do wspólnotowych absurdów legislacyjnych, ale stan, w którym znajduje się najważniejszy podatek tej organizacji, czyli VAT, będący jej najważniejszym dziełem, przekroczył już wszelkie granice nawet chorej wyobraźni – pisze profesor Witold Modzelewski.
Tytułowe pytanie zadają nie tylko eksperci zajmujący się nudnymi szczegółami tego podatku, lecz również podatnicy, zwłaszcza ci, którzy chcą rzetelnie płacić podatki i czekają na likwidację nieopodatkowanej konkurencji.
Deklarację dla podatku od towarów i usług VAT-7 wypełniają i składają co miesiąc czynni podatnicy VAT. Od 1 sierpnia 2016 r. (a de facto od rozliczenia za sierpień 2016 r., składanego do 26 września) obowiązuje 17 wersja tego druku określona w rozporządzeniu ministra finansów z 25 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 29 lipca 2016 r., poz. 1136).
Jak podają media cytując urzędników resortu finansów, pod koniec sierpnia 2016 r. wpłynęło ponad 6 tys. elektronicznych informacji na temat ewidencji prowadzonej dla potrzeb VAT. Wszystkie podmioty sektora publicznego oraz szkoły wyższe i jednostki badawcze, które, zgodnie z interpretacją tegoż resortu, też są jakoby dużymi podatnikami (choć są na ten temat inne poglądy prawne), zwolniono z tego obowiązku, bo nie były w stanie mu podołać: nie miały pieniędzy aby dać zarobić firmom informatycznym. Ponoć jest ich około 3 tysięcy, czyli jedna trzecia ogółu. Nikt nie może zrozumieć panującego tu bałaganu, który przy pomocy wątpliwych poglądów narzuca podatnikom obowiązki, a potem z nich zwalnia.
Podatnicy VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi mają obowiązek wystawienia faktury. Nabywca powinien jednak zgłosić taką potrzebę w terminie określonym w ustawie o podatku od towarów i usług.
5 września 2016 r. Sejm zaakceptował wszystkie poprawki Senatu do ustawy przewidującej centralizację rozliczeń VAT w samorządach. Jedna z tych poprawek przewiduje zmianę terminu wejścia z życie ustawy z 1 września na 1 października 2016 r.
Od dnia 1 października 2016 r. wejdzie w życie ustawa narzucająca wszystkim gminom, miastom, powiatom i województwom obowiązek tzw. centralizacji rozliczenia podatku od towarów i usług. Przypomnę, że od ponad dwudziestu lat podatnikami tego podatku są w sektorze samorządu terytorialnego tylko jednostki i zakłady budżetowe, podobnie zresztą jak w sektorze rządowym, gdzie podatnikami są jednostki budżetowe. Jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawne nie są podatnikami podatku, bo nie wykonują obiektywnie żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, podobnie zresztą jak np. Skarb Państwa. Zresztą czy samorząd terytorialny tworzony przez ogół mieszkańców gminy, czy może on na zdrowy rozum być podatnikiem czegokolwiek?
Metoda odliczania VAT, wskazana przez ministra finansów, jest w wielu przypadkach ewidentnie niekorzystna dla samorządów. Dlatego wolą one opracować własny algorytm. Gra toczy się o miliony złotych. Chodzi o wprowadzony już z początkiem 2016 roku prewspółczynnik, czyli sposób liczenia, jaką część VAT wykazanego na fakturach zakupowych można odliczyć od podatku należnego.
Wiemy, że pierwszy termin przekazania ministrowi finansów elektronicznej informacji zawierającej ewidencję prowadzoną na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, skończył się totalnym blamażem resortu, który w ostatniej chwili musiał faktycznie zwolnić z tego obowiązku cały sektor publiczny. Pozostali „duzi” podatnicy, którzy są objęci tym obowiązkiem, albo nie podołali temu zadaniu, albo wykonali je wadliwie. Część podatników składa „czynny żal” z tego tytułu zastanawiając się tylko, komu ma go złożyć: naczelnikowi urzędu skarbowego czy ministrowi finansów. Dlaczego tak się dzieje?
30 września 2016 r. mija termin składania wniosków o zwrot VAT zapłaconego w innych krajach UE od zakupów dokonanych tam w 2015 r.
Eksperci PwC zauważają, że przygotowanie się przez podatników do wysyłania ewidencji VAT w formacie JPK zajęło im dużo czasu poświęconego na analizy, dostosowanie systemów informatycznych i przygotowanie danych pozwalających na wywiązanie się z tego obowiązku. Z danych zebranych przez PwC w trakcie wysyłki ponad 100 struktur JPK na rzecz klientów wynika, że nie dochodziło do żadnych poważniejszych problemów technicznych po stronie środowiska informatycznego Ministerstwa Finansów. Zdaniem ekspertów podatnicy mieli stosunkowo mało czasu na przygotowanie się do obowiązków wynikających z JPK.
Jednym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości odnośnie podatku VAT jest zakres niektórych zwolnień z tego podatku. Spory zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i wspólnotowego, wywołuje art. 135 ust. 1 lit d unijnej dyrektywy VAT, odnoszący się m.in. do zwolnienia z opodatkowania transakcji dotyczących płatności oraz przelewów.
Zwracając niewykorzystany bilet wstępu do muzeum czy galerii klient zazwyczaj przedstawia sprzedawcy paragon fiskalny stanowiący dowód zakupu. Na tej podstawie zwracana jest mu całość dokonanej zapłaty. Na gruncie VAT nie ma jednak przeszkód aby uznać reklamację również wtedy, gdy klient nie posiada paragonu fiskalnego.
Od rozliczenia za sierpień 2016 r. obowiązuje 17 wersja deklaracji VAT-7. Obowiązuje także nowa wersja deklaracji VAT-7K(11) i VAT-7D(8), które należy stosować od rozliczenia za III kwartał 2016 r. Jednak do rozliczenia za grudzień albo IV kwartał można stosować poprzednie wzory deklaracji. Z poprzednich wersji deklaracji nie mogą korzystać jedynie podatnicy, którzy nabywają paliwo w innych krajach UE.
Duzi przedsiębiorcy (oraz podatnicy VAT niebędący przedsiębiorcami, ale spełniający kryteria uznania ich za duże podmioty) w sierpniu po raz pierwszy powinni przesłać Ministrowi Finansów informacje o prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży VAT. Informacja obejmuje lipcową ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i należy ją złożyć do 25 sierpnia. Informację tę należy przekazać w formie elektronicznej odpowiadającej strukturze tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego.
Do 25 sierpnia 2016 roku przedsiębiorstwa, które zatrudniają przynajmniej 250 osób lub też spełniają kryteria wartościowe dla dużych firm muszą przesłać obligatoryjnie do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Dodatkowo firmy muszą być przygotowane na przedstawienie struktur obejmujących księgi rachunkowe, magazyny, faktury VAT, podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję ryczałtową na żądanie organów podatkowych. Obowiązek sporządzania struktur JPK „Wyciąg bankowy", chociaż teoretycznie wciąż spoczywa na podatniku, w praktyce został już przerzucony na banki.
Minister finansów w rozporządzeniu z 16 sierpnia 2016 r. zmieniającym rozporządzanie w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 1277) określił wzory deklaracji VAT-IM (wersja 4) i VAT-IM/A (wersja 2).
W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm uchwalił obowiązkową „centralizację rozliczenia VAT” we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego, którym dano niewykonalny termin przeprowadzenia tej operacji: 3 miesiące – między dniem 1 października a dniem 31 grudnia 2016 r.
Pierwszy termin przesłania plików JPK przez podatników VAT mija 25 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Finansów 3 dni przed tą datą (czyli 22 sierpnia) udostępni podatnikom aplikację umożliwiającą kompresję, podpisanie i przesłanie do resortu finansów plików w formacie JPK. Taką informację przekazał Robert Kietliński, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji MF podczas spotkania z dziennikarzami.
Na spotkaniu z dziennikarzami 17 sierpnia 2016 r. Robert Kietliński, zastępca Zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Finansów poinformował, że Ministerstwo Finansów chce dać mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom alternatywną do kwalifikowanego podpisu elektronicznego ścieżkę uwierzytelniania plików JPK przesyłanych administracji podatkowej. Ma to być podobna forma podpisu (uwierzytelnienia się), jak stosowana w e-deklaracjach - w tym przypadku jest to kwota przychodu z poprzedniego roku.
Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.
Odwrócony VAT sprawdził się w walce z procederem wyłudzeń podatku na smartfonach, tabletach czy konsolach. Budżet mógł zyskać na tym w ciągu roku ok. 500 mln zł – szacują eksperci ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i kancelarii DLA Piper. Jednocześnie zaczął tracić na wyłudzeniach VAT w obrocie procesorami i twardymi dyskami.
Od 1 sierpnia 2016 r. uległy zmianie przepisy w zakresie rozliczania podatku VAT z tytułu dokonania transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw silnikowych, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy – Prawo energetyczne. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące tych zmian.
Kara ma odstraszać, taki jest jej sens; nie przewidujemy zatem jej łagodzenia - mówi wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł, pytany, czy Ministerstwo Sprawiedliwości pod wpływem konsultacji, może złagodzić propozycję wprowadzenia do Kodeksu karnego 25 lat więzienia za wyłudzenia VAT na wielką skalę. Według niego "cały proces legislacyjny powinien się zakończyć w październiku, więc realnie pod koniec 2016 roku nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać".
Minęło już ponad pół roku rządów nowej większości parlamentarnej, a wielkich zapowiedzi odbudowy systemu podatkowego nie zrealizowano prawie nic.
Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami uszczelniającymi VAT. Jak powiedział 3 sierpnia 2016 r. wiceminister finansów Wiesław Jasiński, nowelizacja ustawy o VAT i towarzyszące jej zmiany w Ordynacji podatkowej oraz Kodeksie karnym skarbowym będzie skierowana do Sejmu we wrześniu. Zmiany będą dotyczyć m.in. rejestracji i wyrejestrowania firm, czy odwrotnego VAT-u. Zlikwidowane będą kwartalne rozliczenia i ponownie pojawią się sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczenie VAT.
Trwają prace parlamentarne nad ustawą wprowadzającą centralizację rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Komisje Senatu zgłosiły 2 sierpnia 2016 r. piętnaście, głównie legislacyjnych, poprawek do ustawy. Przewidują one m.in. zmianę wejścia w życie ustawy (na 1 października 2016 r.) oraz przywrócenie rządowego brzmienia jednego z przepisów.
Kwestia odliczenia VAT od wydatków dotyczących samochodów demonstracyjnych jest niejednolicie interpretowana w wyrokach sądów administracyjnych. Większość sądów jest zdania, że aby móc odliczyć całość podatku naliczonego, dealer musi prowadzić ewidencję przebiegu samochodów demonstracyjnych.
Z początkiem sierpnia wszedł w życie tzw. pakiet paliwowy. Jest to nowelizacja ustawy o VAT, ustawy o akcyzie i innych przepisów, która ma uszczelnić pobór VAT. Zdaniem doradców podatkowych zmiana powinna być skuteczna w walce z przestępcami sprowadzającymi paliwa z innych krajów UE.
Ministerstwo Finansów opublikowało 28 lipca 2016 r. kilkadziesiąt swoich odpowiedzi i wyjaśnień na pytania podatników przede wszystkim z zakresu JPK_VAT i struktury ewidencji sprzedaży VAT. Prezentujemy poniżej te pytania i odpowiedzi.
Zarówno podatnicy, jak i przedstawiciele fiskusa zgadzają się co do jednego: prawo podatkowe nie może demoralizować. Z takim skutkiem mamy do czynienia wówczas, gdy niektórzy podatnicy działający w granicach prawa osiągają szczególne korzyści podatkowe, w których nie powinni partycypować. Przeciwdziałanie takim praktykom jest konieczne. Jednak wprowadzanie do systemu podatkowego nowych rozwiązań, które nie są wystarczająco skonkretyzowane, nie będzie skuteczne. Może doprowadzić do tego, że podatnicy faktycznie nadużywający prawa dalej będą to robili, może mniej jawnie, może z nieco większymi kosztami i ryzykiem, ale jednak. Rykoszetem za to dostaną uczciwi przedsiębiorcy. Taki skutek może mieć wprowadzona właśnie do ustawy o VAT klauzula nadużycia prawa.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło zasady obsługi nowego wzoru deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych VAT-14. Pierwszym okresem, za który ma być złożona ta deklaracja jest sierpień 2016 r.
Duzi przedsiębiorcy (oraz podatnicy VAT niebędący przedsiębiorcami, ale spełniający kryteria uznania ich za duże podmioty) w sierpniu po raz pierwszy powinni przesłać Ministrowi Finansów informacje o prowadzonych ewidencjach zakupu i sprzedaży VAT. Informacja obejmuje lipcową ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i należy ją złożyć do 25 sierpnia. Informację tę należy przekazać w formie elektronicznej odpowiadającej strukturze tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego.
W dniu 16 czerwca 2016 r. NSA skierował pytanie prejudycjalne (sygn. I FSK 2078/14) do Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), który oceni czy różnicowanie stawki VAT ze względu na termin przydatności do spożycia dla wyrobów ciastkarskich nie narusza przepisów unijnych. Rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie, bez wątpienia będzie miało istotne znaczenie dla opodatkowania również innych produktów spożywczych, ale także może dać odpowiedź na pytanie o generalną możliwość ustanawiania przez państwa członkowskie dodatkowych warunków różnicujących zastosowanie niższej stawki, mimo podstawowych podobieństw dla porównywanych produktów.
Sejm zaakceptował poprawki Senatu do tzw. pakietu paliwowego, który ma uszczelnić pobór VAT. Zakłada on m.in., że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Teraz ustawa trafi do prezydenta.
Moment powstania obowiązku podatkowego nie zawsze łatwo rozpoznać. Dotyczy to, np., usług budowanych i budowlano-montażowych. Na co zwrócić uwagę, aby prawidłowo rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego w branży budowlanej?
Czy polski VAT „w najlepszym wydaniu”, przynoszący ponoć roczne straty wynoszące ponad 50 mld zł, jest dla nas nienaprawialny? Pyta profesor Witold Modzelewski. Zdaniem profesora wzrost dochodów budżetu państwa z VAT bez zmian w prawie, a zwłaszcza nowej ustawy o podatku od towarów i usług, jest niemożliwy.
Od 1 stycznia 2017 roku jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) będą musiały rozliczać podatek VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zatem jednostki organizacyjne nie będą mogły rozliczać się odrębnie. Taką centralizację rozliczeń VAT jednostek organizacyjnych samorządów terytorialnych, zakłada projekt ustawy, którym w środę 6 lipca 2016 r. ma zająć się rząd.
Od 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy wprowadzające do polskiego systemu podatkowego tzw. Jednolity Plik Kontrolny. Same przepisy, jak również tryb ich wprowadzenia budzą szereg wątpliwości. Zapytaliśmy o to Ministerstwo Finansów. Na pytania redakcji portalu Infor.pl odpowiedzi udzielił 30 czerwca 2016 r. Waldemar Grzegorczyk - Rzecznik Prasowy Ministra Finansów.
Za chwilę minie pierwsze półrocze 2016 r., które – jak wiadomo – nie będzie sukcesem fiskalnym budżetu państwa. Dotyczy to zwłaszcza podatku od towarów i usług, bo on jest najważniejszym „koniem pociągowym”, który jednak słabnie od lat. Dlaczego tak się dzieje?
Z uwagi na ilość i różnorodność działań, które na co dzień realizują przedsiębiorstwa, pliki JPK mogą zawierać ogromną ilość danych, powiązanych z fakturami, zapisami w rejestrach zakupu i sprzedaży VAT, dokumentami magazynowymi, wyciągami bankowymi czy zapisami księgowymi. Jak zatem przygotować i skutecznie dostarczyć organom podatkowym pliki JPK?
Ku osłupieniu setek tysięcy podatników od początku lipca 2016 r. wprowadzono obowiązek przekazywania przez część podatników podatku od towarów i usług części ewidencji podatkowych. Przepis ten znalazł się nie wiadomo dlaczego w… Ordynacji podatkowej, mimo że dotyczy to tylko podatników jednego podatku i to nie wszystkich.
22 czerwca 2016 r. Sejm jednogłośnie uchwalił ustawę wprowadzającą tzw. pakiet paliwowy. Przewiduje on, że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Zmiany mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.
Wiceminister finansów Wiesław Jasiński zapowiada, że w lipcu br. resort finansów przedstawi propozycje legislacyjne mające na celu uszczelnienie VAT m.in. w branży budowlanej czy elektronicznej. Ministerstwo Finansów rozważa też opodatkowanie akcyzą e-papierosów.
Obowiązek wystawiania faktur międzynarodowych w jednym określonym języku narusza prawo UE i ogranicza swobodny przepływ towarów w Unii Europejskiej. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 21 czerwca 2016 r.
Jeżeli podatnik zaprzestaje prowadzenia działalności gospodarczej, państwa członkowskie mogą opodatkować VAT posiadany przez niego jeszcze w tym momencie majątek przedsiębiorstwa – wynika z wydanego 16 czerwca 2016 r. wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.
Powołanie spółki "Aplikacje krytyczne" nie pomoże w walce z luką w VAT, bo naszą słabością jest złe prawo, nie brak informacji - mówi PAP prof. Witold Modzelewski.