REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”

REKLAMA

REKLAMA

Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.

Przypomnę, że już we wrześniu 2015 r. była gotowa nowa ustawa o podatku od towarów i usług, która przewidywała wprowadzenie wielu koniecznych rozwiązań uszczelniających w rzeczywistości ten podatek. Co było później – wiemy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Resort finansów zapatrzony w nonsensy jakichś „instrumentów informatycznych” wyrzucił do kosza program wyborczy zwycięskiej partii, czyli zrobił wart kilkanaście milionów złotych prezent dla wszystkich wyłudzaczy, którzy przywożą do Polski nie płacąc podatku gigantyczne ilości towarów.

Pod wpływem krytyki w pośpiechu wypichcono jakieś przepisy starając się nieudolnie wprowadzić jeden oczywisty zresztą pomysł, który był w projekcie nowej ustawy o VAT z września 2015 r. Idzie o tzw. graniczną płatność podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przypomnę, że projekt przewidywał wprowadzenie tego rozwiązania na wszystkie „towary wrażliwe”, czyli wymienione w załączniku nr 11 i 13 do obecnej ustawy.

REKLAMA

Mechanizm tego rozwiązania jest prosty: przywożąc towar z innego państwa UE podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów musiał:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-            wpłacić przed przywozem towarów kwotę podatku należnego,

-            zapłacony podatek zmniejszałby kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej,

-            uległoby likwidacji rozliczenie kwartalne, które uniemożliwia skuteczne zastosowanie tego rozwiązania,

-            przewoźnik lub inny podmiot transportujący ten towar na terytorium kraju musiałby posiadać dowód zapłaty podatku granicznego, który okazywałby na żądanie organów celnych i innych organów kontroli.

Jak się do pisania przepisów biorą debiutanci, to nawet najprostszy pomysł zepsują. Bo od 1 sierpnia 2016 r. wprowadzono ową graniczną płatność tylko dla paliw silnikowych w pokracznej formie pomijając wszystkie istotne elementy decydujące o jego szczelności. Jak?

Otóż nie zlikwidowano rozliczenia kwartalnego (VAT-7K, VAT-7D) a przede wszystkim nie wprowadzono powszechnie obowiązku zapłaty tego podatku przed przywozem towarów na terytorium kraju i co najważniejsze – nie zobowiązano przewożącego do posiadania dowodu zapłaty tego podatku.

Organy celne są i pozostaną głuche i ślepe, bo kontrolując przesyłkę nie będą w stanie odróżnić, czy przywożone paliwo „jedzie” z zapłaconym czy też nie zapłaconym VAT-em granicznym. Uczciwi oczywiście klnąc zapłacą ten podatek, nieuczciwi w dalszym ciągu będą przywozić do Polski miliony ton paliwa, bo dla nich nic się nie zmieni.

Niestety specjaliści od „optymalizacji podatkowej”, którzy jak widać skutecznie zmobilizowali resort finansów, aby odrzucił „wrześniowy” projekt podatku granicznego, pozytywnie oceniają, oczywiście ze swojego punktu widzenia, pakiet paliwowy.

Polecamy: Biuletyn VAT

To prawda, uzyskanie koncesji OPZ na obrót paliwami przez zagraniczne, czyli również fikcyjne firmy, będzie trudniejsze, ale możliwość sprawdzenia, czy od danego transportu został zapłacony podatek graniczny w trakcie transportu jest prawie niewykonalna.

Przypomnę, że przy przemieszczaniu wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zapłata podatku ma nastąpić do wprowadzenia wyrobu na obszar Polski, ale przewoźnik, który przywozi paliwo bez podatku będzie dla organów kontroli nierozpoznawalny.

Oczywiście każdy mógłby podrobić dokumenty potwierdzające wpłatę, ale to już kolejne przestępstwo, w które musieliby być zaangażowani inni, „fachowi” fałszerze.

Jedno jest pewne: spodziewanych pieniędzy (ponad 2,5 mld zł) uzyskanych dzięki tym przepisom na pewno nie będzie.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA