REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”

REKLAMA

REKLAMA

Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.

Przypomnę, że już we wrześniu 2015 r. była gotowa nowa ustawa o podatku od towarów i usług, która przewidywała wprowadzenie wielu koniecznych rozwiązań uszczelniających w rzeczywistości ten podatek. Co było później – wiemy.

REKLAMA

Resort finansów zapatrzony w nonsensy jakichś „instrumentów informatycznych” wyrzucił do kosza program wyborczy zwycięskiej partii, czyli zrobił wart kilkanaście milionów złotych prezent dla wszystkich wyłudzaczy, którzy przywożą do Polski nie płacąc podatku gigantyczne ilości towarów.

Pod wpływem krytyki w pośpiechu wypichcono jakieś przepisy starając się nieudolnie wprowadzić jeden oczywisty zresztą pomysł, który był w projekcie nowej ustawy o VAT z września 2015 r. Idzie o tzw. graniczną płatność podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przypomnę, że projekt przewidywał wprowadzenie tego rozwiązania na wszystkie „towary wrażliwe”, czyli wymienione w załączniku nr 11 i 13 do obecnej ustawy.

Mechanizm tego rozwiązania jest prosty: przywożąc towar z innego państwa UE podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów musiał:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-            wpłacić przed przywozem towarów kwotę podatku należnego,

-            zapłacony podatek zmniejszałby kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej,

-            uległoby likwidacji rozliczenie kwartalne, które uniemożliwia skuteczne zastosowanie tego rozwiązania,

-            przewoźnik lub inny podmiot transportujący ten towar na terytorium kraju musiałby posiadać dowód zapłaty podatku granicznego, który okazywałby na żądanie organów celnych i innych organów kontroli.

Jak się do pisania przepisów biorą debiutanci, to nawet najprostszy pomysł zepsują. Bo od 1 sierpnia 2016 r. wprowadzono ową graniczną płatność tylko dla paliw silnikowych w pokracznej formie pomijając wszystkie istotne elementy decydujące o jego szczelności. Jak?

Otóż nie zlikwidowano rozliczenia kwartalnego (VAT-7K, VAT-7D) a przede wszystkim nie wprowadzono powszechnie obowiązku zapłaty tego podatku przed przywozem towarów na terytorium kraju i co najważniejsze – nie zobowiązano przewożącego do posiadania dowodu zapłaty tego podatku.

Organy celne są i pozostaną głuche i ślepe, bo kontrolując przesyłkę nie będą w stanie odróżnić, czy przywożone paliwo „jedzie” z zapłaconym czy też nie zapłaconym VAT-em granicznym. Uczciwi oczywiście klnąc zapłacą ten podatek, nieuczciwi w dalszym ciągu będą przywozić do Polski miliony ton paliwa, bo dla nich nic się nie zmieni.

Niestety specjaliści od „optymalizacji podatkowej”, którzy jak widać skutecznie zmobilizowali resort finansów, aby odrzucił „wrześniowy” projekt podatku granicznego, pozytywnie oceniają, oczywiście ze swojego punktu widzenia, pakiet paliwowy.

Polecamy: Biuletyn VAT

To prawda, uzyskanie koncesji OPZ na obrót paliwami przez zagraniczne, czyli również fikcyjne firmy, będzie trudniejsze, ale możliwość sprawdzenia, czy od danego transportu został zapłacony podatek graniczny w trakcie transportu jest prawie niewykonalna.

Przypomnę, że przy przemieszczaniu wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zapłata podatku ma nastąpić do wprowadzenia wyrobu na obszar Polski, ale przewoźnik, który przywozi paliwo bez podatku będzie dla organów kontroli nierozpoznawalny.

Oczywiście każdy mógłby podrobić dokumenty potwierdzające wpłatę, ale to już kolejne przestępstwo, w które musieliby być zaangażowani inni, „fachowi” fałszerze.

Jedno jest pewne: spodziewanych pieniędzy (ponad 2,5 mld zł) uzyskanych dzięki tym przepisom na pewno nie będzie.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA