REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”

REKLAMA

REKLAMA

Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.

Przypomnę, że już we wrześniu 2015 r. była gotowa nowa ustawa o podatku od towarów i usług, która przewidywała wprowadzenie wielu koniecznych rozwiązań uszczelniających w rzeczywistości ten podatek. Co było później – wiemy.

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów zapatrzony w nonsensy jakichś „instrumentów informatycznych” wyrzucił do kosza program wyborczy zwycięskiej partii, czyli zrobił wart kilkanaście milionów złotych prezent dla wszystkich wyłudzaczy, którzy przywożą do Polski nie płacąc podatku gigantyczne ilości towarów.

Pod wpływem krytyki w pośpiechu wypichcono jakieś przepisy starając się nieudolnie wprowadzić jeden oczywisty zresztą pomysł, który był w projekcie nowej ustawy o VAT z września 2015 r. Idzie o tzw. graniczną płatność podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przypomnę, że projekt przewidywał wprowadzenie tego rozwiązania na wszystkie „towary wrażliwe”, czyli wymienione w załączniku nr 11 i 13 do obecnej ustawy.

REKLAMA

Mechanizm tego rozwiązania jest prosty: przywożąc towar z innego państwa UE podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów musiał:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-            wpłacić przed przywozem towarów kwotę podatku należnego,

-            zapłacony podatek zmniejszałby kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej,

-            uległoby likwidacji rozliczenie kwartalne, które uniemożliwia skuteczne zastosowanie tego rozwiązania,

-            przewoźnik lub inny podmiot transportujący ten towar na terytorium kraju musiałby posiadać dowód zapłaty podatku granicznego, który okazywałby na żądanie organów celnych i innych organów kontroli.

Jak się do pisania przepisów biorą debiutanci, to nawet najprostszy pomysł zepsują. Bo od 1 sierpnia 2016 r. wprowadzono ową graniczną płatność tylko dla paliw silnikowych w pokracznej formie pomijając wszystkie istotne elementy decydujące o jego szczelności. Jak?

Otóż nie zlikwidowano rozliczenia kwartalnego (VAT-7K, VAT-7D) a przede wszystkim nie wprowadzono powszechnie obowiązku zapłaty tego podatku przed przywozem towarów na terytorium kraju i co najważniejsze – nie zobowiązano przewożącego do posiadania dowodu zapłaty tego podatku.

Organy celne są i pozostaną głuche i ślepe, bo kontrolując przesyłkę nie będą w stanie odróżnić, czy przywożone paliwo „jedzie” z zapłaconym czy też nie zapłaconym VAT-em granicznym. Uczciwi oczywiście klnąc zapłacą ten podatek, nieuczciwi w dalszym ciągu będą przywozić do Polski miliony ton paliwa, bo dla nich nic się nie zmieni.

Niestety specjaliści od „optymalizacji podatkowej”, którzy jak widać skutecznie zmobilizowali resort finansów, aby odrzucił „wrześniowy” projekt podatku granicznego, pozytywnie oceniają, oczywiście ze swojego punktu widzenia, pakiet paliwowy.

Polecamy: Biuletyn VAT

To prawda, uzyskanie koncesji OPZ na obrót paliwami przez zagraniczne, czyli również fikcyjne firmy, będzie trudniejsze, ale możliwość sprawdzenia, czy od danego transportu został zapłacony podatek graniczny w trakcie transportu jest prawie niewykonalna.

Przypomnę, że przy przemieszczaniu wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zapłata podatku ma nastąpić do wprowadzenia wyrobu na obszar Polski, ale przewoźnik, który przywozi paliwo bez podatku będzie dla organów kontroli nierozpoznawalny.

Oczywiście każdy mógłby podrobić dokumenty potwierdzające wpłatę, ale to już kolejne przestępstwo, w które musieliby być zaangażowani inni, „fachowi” fałszerze.

Jedno jest pewne: spodziewanych pieniędzy (ponad 2,5 mld zł) uzyskanych dzięki tym przepisom na pewno nie będzie.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA