Kategorie

VAT od paliw

VAT od nabycia paliwa. Regulacje, które nakazują zapłacić VAT od nabycia paliwa w innym kraju UE w ciągu pięciu dni od jego sprowadzenia na terytorium Polski, są niezgodne z przepisami unijnym - uważa rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości UE - podaje "Dziennik Gazeta Prawna".
Emitenci kart paliwowych, a także ich klienci, nie mogą odliczać podatku VAT od zakupionego paliwa - tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wyrok ten może znacząco zmienić dotychczasowy sposób rozliczeń. Wyrok nie dotyczy jednak koncernów paliwowych.
Podatnik obciąża pracownika kosztami paliwa za jazdy prywatne. Czy powinien posiadać kasę fiskalną oraz ewidencjonować taką sprzedaż? Podatnik odlicza od wydatków samochodowych 50% VAT.
Jestem czynnym podatnikiem VAT. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, w której wykorzystuję samochód osobowy. W jaki sposób należy ujmować w ewidencji VAT i w strukturze JPK_VAT faktury dotyczące wydatków związanych z samochodem osobowym, od których odliczam 50% podatku naliczonego?
W dniu 18 kwietnia weszła w życie ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708), zwana „pakietem przewozowym”. W ocenie twórców ma ona stanowić skuteczny mechanizm przeciwdziała procederowi, jakim jest wyłudzanie przez nieuczciwych podatników podatku VAT i akcyzy w przypadku obrotu tzw. towarami wrażliwymi (m.in. alkohol, paliwa, susz tytoniowy). Realizacja zamierzenia będzie możliwa za sprawą szeregu obowiązków nałożonych na podmioty uczestniczące w przewozie towarów – zarówno jako wysyłający, odbierający, jak również jako przewoźnicy.
Polska Izba Paliw Płynnych apeluje do Parlamentarzystów, Premier i Ministra Finansów o zmiany w tzw. Pakiecie przewozowym. W liście przesłanym do Parlamentarzystów i rządu PIPP twierdzi, że niektóre zapisy projektu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów w żaden sposób nie prowadzą do uszczelnienia systemu podatkowego, a wręcz stwarzają nowe możliwości podmiotom funkcjonującym w ramach szarej i czarnej strefy. Niektóre zapisy projektu grożą także m.in. przejęciem całości rynku przez największe firmy paliwowe. Projekt będzie omawiany w połączonych Komisjach Finansów Publicznych i Infrastruktury już 7 lutego 2017 r.
Wiceminister finansów Wiesław Jasiński zapowiedział wprowadzenie - w ślad za pakietem paliwowym - pakietu przewozowego, który też ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
Już przyzwyczailiśmy się do wspólnotowych absurdów legislacyjnych, ale stan, w którym znajduje się najważniejszy podatek tej organizacji, czyli VAT, będący jej najważniejszym dziełem, przekroczył już wszelkie granice nawet chorej wyobraźni – pisze profesor Witold Modzelewski.
Na początku sierpnia weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Zawarte w niej nowe regulacje w sposób kompleksowy odnoszą się do obrotu paliwami, dlatego też ustawa zmieniająca określana jest mianem „pakietu paliwowego”.
Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.
Z początkiem sierpnia wszedł w życie tzw. pakiet paliwowy. Jest to nowelizacja ustawy o VAT, ustawy o akcyzie i innych przepisów, która ma uszczelnić pobór VAT. Zdaniem doradców podatkowych zmiana powinna być skuteczna w walce z przestępcami sprowadzającymi paliwa z innych krajów UE.
Ministerstwo Finansów przedstawiło kolejny projekt zmieniający ustawę o VAT i ustawę o podatku akcyzowym. Nowe przepisy zmieniają zasady rozliczania VAT i akcyzy od paliwa sprowadzanego z zagranicy.
W przypadku podatników wykorzystujących pojazdy samochodowe do działalności mieszanej (opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku) przy dokonywaniu odliczeń konieczne jest również uwzględnienie przepisów art. 90 ustawy o VAT, a więc najczęściej obowiązującej ich proporcji wstępnej.
Jedną z kart paliwowych przekazaliśmy naszemu kontrahentowi, który nie świadczy dla nas usług transportowych. Powodem przekazania karty są korzystniejsze warunki cenowe, kontrahent nie miałby bowiem możliwości zawarcia takiej umowy z operatorem. Kontrahent tankuje za granicą. Faktury za paliwo są wystawiane zbiorczo, w okresach tygodniowych, na naszą spółkę w podziale na poszczególne państwa, na terenie których miała miejsce dostawa. Na podstawie jakiego dokumentu powinniśmy obciążać kontrahenta kosztami zakupionego paliwa?
Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?
Od 1 lipca 2015 r. przedsiębiorcy, którzy użytkują samochody osobowe w ramach tzw. użytku mieszanego, mają prawo do odliczenia 50% VAT od paliwa. Wydarzenie to skądinąd istotne, bo od początku obowiązywania przepisów VAT w Polsce, czyli od 1993 r. (nie cofając się wcześniej do podatku obrotowego), po raz pierwszy firmy uzyskują prawo do odliczenia co najmniej części podatku VAT od paliwa do samochodu osobowego.
Podatnik tankuje paliwo do samochodu osobowego, korzystając z karty paliwowej. Zbiorcze faktury za paliwo zatankowane w danym miesiącu otrzymuje na początku kolejnego miesiąca. Do 30 czerwca 2015 r. z faktur tych nie odliczał VAT. Czy z otrzymanej na początku lipca 2015 r. faktury zbiorczej za paliwo zatankowane w czerwcu podatnik będzie mógł odliczyć połowę VAT?
Na początku lipca weszła w życie zmiana w przepisach podatkowych. Na jej podstawie możemy już odliczyć 50% VAT od paliwa do samochodów osobowych w użytku mieszanym. Zmiana jednak dotyczyć będzie tylko paliwa zakupionego po 30 czerwca. Co natomiast z duplikatami i fakturami wystawionymi po 1 lipca, a dotyczącymi wcześniejszego nabycia paliwa?
Od środy od faktur za paliwo do samochodów wykorzystywanych do celów „mieszanych” przedsiębiorcy będą mogli odliczać 50 proc. VAT-u. Nie będzie to jednak dotyczyło każdej lipcowej faktury ze stacji benzynowej. O możliwości odliczenia połowy podatku przesądza data tankowania, a nie data wystawienia faktury.
Od początku lipca 2015 r. paliwo do aut służbowo-prywatnych z możliwością odliczenia połowy VAT. Na wejście w życie tej zmiany przedsiębiorcy, którzy wykorzystują samochody osobowe zarówno na potrzeby firmy, jak i w celu prywatnym, czekali ponad rok.
Czy można odliczyć VAT z tytułu nabycia przed 1 lipca 2015 r. paliwa, a udokumentowanego fakturą wystawioną 1 lipca br. lub po tej dacie? Chodzi o paliwo przeznaczone do samochodów osobowych oraz małych pojazdów samochodowych wykorzystywanych do celów „mieszanych", czyli do działalności gospodarczej i do celów prywatnych.
Odliczanie podatku VAT od paliw przeznaczonych do samochodów osobowych oraz niektórych pojazdów samochodowych wykorzystywanych do celów „mieszanych” od 1 lipca 2015 r.
W biznesową podróż zagraniczną korzystniej pod względem finansowym jest udać się samochodem osobowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej – właściciele aut prywatnych, rozliczając wyjazd służbowy, będą musieli przestrzegać kilometrówki. Jedni i drudzy natomiast do kosztów zaliczą VAT od zagranicznego paliwa.