REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet przewozowy od 1 stycznia 2017 r.

Pakiet przewozowy od 2017 r. - przeciw szarej i czarnej strefie w branży paliw
Pakiet przewozowy od 2017 r. - przeciw szarej i czarnej strefie w branży paliw
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Wiesław Jasiński zapowiedział wprowadzenie - w ślad za pakietem paliwowym - pakietu przewozowego, który też ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Jasiński zapowiedział kontynuowanie zmian prawnych, które mają ułatwić walkę z szarą i czarną strefą w branży paliwowej. "Zakończyliśmy prace nad ustawą o rejestracji i monitorowaniu przewozu drogowego na terytorium RP. Nazywamy ją umownie pakietem przewozowym (...). Dotyczy on monitorowania przemieszczania paliw, ale nie tylko" - powiedział Jasiński podczas wtorkowej konferencji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wyjaśnił, że MF ma zamiar stworzyć na postawie tej ustawy system monitorowania przewozu towarów, który będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałby się odbywać przez przewoźników np. za pomocą smartfonów. "W sposób istotny wzbogacimy dopływ informacji potrzebnej nam do reakcji (...), w ten sposób zabezpieczymy sobie dodatkowe informacje, które będziemy wykorzystywali do kontroli" - wyjaśnił.

REKLAMA

Wiceminister mówił, że ustawa będzie przewidywać sankcje dla kierowców, którzy naruszają jej postanowienia, a także sankcje w postaci 46 proc. wartości netto towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pakiet paliwowy – co się zmieniło?

Jasiński pytany był, kiedy pakiet wejdzie w życie. "Chcielibyśmy żeby zaczął obowiązywać od 1 stycznia. Przy czym jest pewne zagrożenie" - poinformował.

Wyjaśnił, że nie wiadomo, czy od 1 stycznia będzie możliwe monitorowanie przemieszczania towarów przy pomocy GPS-u. "Może się zdarzyć, że cały pakiet będzie funkcjonował od 1 stycznia, a pewna jego część z pewnym opóźnieniem" - powiedział.

Ministerstwo przekazało dane dotyczące skutków obowiązywania tzw. pakietu paliwowego, który wszedł w życie 1 sierpnia br. Wynika z nich, że niespełna dwa miesiące po wejściu w życie pakietu o 14 proc. wzrósł legalny popyt na paliwa silnikowe, co przekłada się na zwiększone wpływy do budżetu. Zgodnie z danymi MF do lipca 2016 r. mieliśmy do czynienia z systematycznym wzrostem tzw. Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru (WNT) paliw dokonywanego przez tzw. zarejestrowanych odbiorców.

"W sierpniu 2016 r. po wprowadzeniu +pakietu paliwowego+ nastąpił gwałtowny spadek (o ok. 70 proc.) WNT paliw dokonywanych przez zarejestrowanych odbiorców" - mówił Jasiński. Wskazał, że zadeklarowana kwota VAT z tytułu WNT paliw w sierpniu i wrześniu wyniosła 95 mln zł. Jednocześnie nastąpił znaczący wzrost importu oleju napędowego po wprowadzeniu "pakietu paliwowego".

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

"Aktualnie Służba Celna nie zidentyfikowała wysokiego ryzyka nieprawidłowości w podatku akcyzowym i podatku VAT od importu. Zasadne jest jednak prowadzenie monitoringu z uwagi na pojawienie się nowych podmiotów nie dokonujących wcześniej importu paliw" - powiedział Jasiński. Dodał, że we wrześniu resort finansów zauważył duży spadek eksportu olejów napędowych, co można uzasadnić zwiększonym zapotrzebowaniem na rynku krajowym.

Jasiński wymienił ryzyka, które dotyczą branży paliwowej: przywóz oleju napędowego jako smarowego; wykorzystanie procedury tranzytu z fikcyjnymi uczestnikami obrotu; wykorzystanie WNT poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy; wprowadzenie do obrotu oleju napędowego jako oleju roślinnego; fikcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów w związku ze zwrotem podatku VAT; nieskładanie deklaracji VAT; zaniżanie podatku.

Dodał, że służby wywiadu skarbowego prowadzą bardzo intensywne działania operacyjno-rozpoznawcze - w październiku zatrzymano 7 cystern z nielegalnym paliwem.

Obowiązujący od 1 sierpnia br. tzw. pakiet paliwowy to nowelizacja kilku ustaw (o VAT i akcyzie, Prawa energetycznego oraz ustawy o zapasach paliw), która ma uszczelnić pobór VAT. Dotyczy poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa oraz koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą. Jedna z najważniejszych zmian przewiduje, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych powstaje w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie. (PAP)

mmu/ gma/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA