REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet przewozowy od 1 stycznia 2017 r.

Pakiet przewozowy od 2017 r. - przeciw szarej i czarnej strefie w branży paliw
Pakiet przewozowy od 2017 r. - przeciw szarej i czarnej strefie w branży paliw
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Wiesław Jasiński zapowiedział wprowadzenie - w ślad za pakietem paliwowym - pakietu przewozowego, który też ma na celu walkę z nieprawidłowościami na rynku paliw. Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Jasiński zapowiedział kontynuowanie zmian prawnych, które mają ułatwić walkę z szarą i czarną strefą w branży paliwowej. "Zakończyliśmy prace nad ustawą o rejestracji i monitorowaniu przewozu drogowego na terytorium RP. Nazywamy ją umownie pakietem przewozowym (...). Dotyczy on monitorowania przemieszczania paliw, ale nie tylko" - powiedział Jasiński podczas wtorkowej konferencji.

REKLAMA

Autopromocja

Wyjaśnił, że MF ma zamiar stworzyć na postawie tej ustawy system monitorowania przewozu towarów, który będzie obejmował rejestr przewożonych towarów oraz system łączności ruchomej. Rejestracja miałby się odbywać przez przewoźników np. za pomocą smartfonów. "W sposób istotny wzbogacimy dopływ informacji potrzebnej nam do reakcji (...), w ten sposób zabezpieczymy sobie dodatkowe informacje, które będziemy wykorzystywali do kontroli" - wyjaśnił.

Wiceminister mówił, że ustawa będzie przewidywać sankcje dla kierowców, którzy naruszają jej postanowienia, a także sankcje w postaci 46 proc. wartości netto towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pakiet paliwowy – co się zmieniło?

Jasiński pytany był, kiedy pakiet wejdzie w życie. "Chcielibyśmy żeby zaczął obowiązywać od 1 stycznia. Przy czym jest pewne zagrożenie" - poinformował.

Wyjaśnił, że nie wiadomo, czy od 1 stycznia będzie możliwe monitorowanie przemieszczania towarów przy pomocy GPS-u. "Może się zdarzyć, że cały pakiet będzie funkcjonował od 1 stycznia, a pewna jego część z pewnym opóźnieniem" - powiedział.

Ministerstwo przekazało dane dotyczące skutków obowiązywania tzw. pakietu paliwowego, który wszedł w życie 1 sierpnia br. Wynika z nich, że niespełna dwa miesiące po wejściu w życie pakietu o 14 proc. wzrósł legalny popyt na paliwa silnikowe, co przekłada się na zwiększone wpływy do budżetu. Zgodnie z danymi MF do lipca 2016 r. mieliśmy do czynienia z systematycznym wzrostem tzw. Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru (WNT) paliw dokonywanego przez tzw. zarejestrowanych odbiorców.

"W sierpniu 2016 r. po wprowadzeniu +pakietu paliwowego+ nastąpił gwałtowny spadek (o ok. 70 proc.) WNT paliw dokonywanych przez zarejestrowanych odbiorców" - mówił Jasiński. Wskazał, że zadeklarowana kwota VAT z tytułu WNT paliw w sierpniu i wrześniu wyniosła 95 mln zł. Jednocześnie nastąpił znaczący wzrost importu oleju napędowego po wprowadzeniu "pakietu paliwowego".

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

"Aktualnie Służba Celna nie zidentyfikowała wysokiego ryzyka nieprawidłowości w podatku akcyzowym i podatku VAT od importu. Zasadne jest jednak prowadzenie monitoringu z uwagi na pojawienie się nowych podmiotów nie dokonujących wcześniej importu paliw" - powiedział Jasiński. Dodał, że we wrześniu resort finansów zauważył duży spadek eksportu olejów napędowych, co można uzasadnić zwiększonym zapotrzebowaniem na rynku krajowym.

Jasiński wymienił ryzyka, które dotyczą branży paliwowej: przywóz oleju napędowego jako smarowego; wykorzystanie procedury tranzytu z fikcyjnymi uczestnikami obrotu; wykorzystanie WNT poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy; wprowadzenie do obrotu oleju napędowego jako oleju roślinnego; fikcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów w związku ze zwrotem podatku VAT; nieskładanie deklaracji VAT; zaniżanie podatku.

Dodał, że służby wywiadu skarbowego prowadzą bardzo intensywne działania operacyjno-rozpoznawcze - w październiku zatrzymano 7 cystern z nielegalnym paliwem.

Obowiązujący od 1 sierpnia br. tzw. pakiet paliwowy to nowelizacja kilku ustaw (o VAT i akcyzie, Prawa energetycznego oraz ustawy o zapasach paliw), która ma uszczelnić pobór VAT. Dotyczy poboru VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa oraz koncesjonowania obrotu paliwami z zagranicą. Jedna z najważniejszych zmian przewiduje, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw płynnych powstaje w ciągu 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do kraju. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie. (PAP)

mmu/ gma/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA