REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na paliwo w ewidencji i JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki na paliwo w ewidencji i w JPK_VAT
Wydatki na paliwo w ewidencji i w JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, w której wykorzystuję samochód osobowy. W jaki sposób należy ujmować w ewidencji VAT i w strukturze JPK_VAT faktury dotyczące wydatków związanych z samochodem osobowym, od których odliczam 50% podatku naliczonego?

Zakupy dotyczące posiadanego samochodu osobowego powinien Pan wykazywać w ewidencji VAT, a w konsekwencji w plikach JPK_VAT, z ograniczoną do 50% kwotą netto oraz VAT. Taki sposób postępowania jest bezpieczniejszy i w praktyce najczęściej stosowany przez podatników. Poza tym potwierdza go także Ministerstwo Finansów. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Ewidencja VAT powinna zawierać dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Powoduje to, że zapisy w ewidencji VAT (a w konsekwencji dane wskazywane w plikach JPK_VAT) powinny być dokonywane w sposób pozwalający na prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT-7/VAT-7K oraz informacji podsumowujących.

Pytanie Czytelnika dotyczy wydatków ponoszonych na zakup paliwa do samochodu osobowego. Na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT kwota podatku naliczonego dotycząca wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest, co do zasady, ograniczona do 50% (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Zwrócić należy uwagę, że ograniczenie to dotyczy kwoty podatku naliczonego, a nie ograniczenia prawa do odliczenia. W konsekwencji prawo do odliczania kwot podatku naliczonego dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przysługuje najczęściej w całości (jeśli podatnik prowadzi działalność tylko opodatkowaną), jednak odnosi się do kwot podatku naliczonego ograniczonych do 50%.

REKLAMA

Jest to o tyle istotne, że z objaśnień do deklaracji VAT-7/VAT-7K wynika, iż w części D. tych deklaracji wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Co sugeruje, że tak jak w tym przypadku, gdy prawo do odliczenia podatnikowi przysługuje w całości, wartości towarów i usług wykazuje się w części D. w całości, mimo że VAT jest ograniczony do 50%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UWAGA!
Gdy samochód jest wykorzystywany do działalności mieszanej, kwota VAT naliczonego jest ograniczona do 50%.

Zauważyć jednak należy, że w praktyce większość podatników wykonujących wyłącznie czynności opodatkowane, wykazuje wydatki związane z pojazdami samochodowymi, w których przypadku kwota podatku naliczonego jest ograniczona do 50%, w ewidencji VAT oraz deklaracjach VAT-7/VAT-7K, ograniczając do połowy zarówno wartość netto, jak i VAT.

W JPK_VAT służą do tego pozycje:

  • K_43 - należy wpisać kwotę netto od nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych, lub K_45 - gdzie wykazujemy kwotę netto pozostałych nabyć.

Wykazujemy tu wyłącznie zakupy udokumentowane fakturą z naliczonym VAT. Nie wykazujemy zakupów z nienaliczonym VAT, np. na podstawie faktury VAT marża lub faktur, z których nie odliczamy VAT. W tej pozycji oraz w poz. 44 podatnik wykazuje również otrzymane faktury korygujące dotyczące zakupów, od których został odliczony VAT. Wartość netto wpisujemy w kwocie przypadającej na odliczany VAT.

  • K_44 - należy wpisać kwotę podatku naliczonego w wysokości podlegającej odliczeniu od wartości netto wykazanej w poz. K_43.
  • K_46 - należy wpisać kwotę podatku naliczonego w wysokości podlegającej odliczeniu od wartości netto wykazanej w poz. K_45.

Taki sposób postępowania potwierdziło także MF. W odpowiedzi na pytani podatnika, które brzmiało:

1) Czy pole „K_44” dla „Ewidencji zakupu VAT” opisane jako „Wartość faktury netto” ma dotyczyć tylko tej część faktury, w której dokumentuje ona transakcje z kwotą podatku różną od zera (tj. innych niż zwolnione z VAT, opodatkowane stawką VAT 0%), czy całości faktury?

MF odpowiedziało:

Biorąc pod uwagę, że odpowiednie pola JPK_VAT mają uzgadniać się z deklaracją VAT w przypadku wypełniania pola K_44 należy przyjąć identyczną metodę, to znaczy uwzględnić tylko część faktury, która dokumentuje transakcje zawierające kwotę podatku do odliczenia.

2) Czy pole „K_43” dla „Ewidencji zakupu VAT” opisane jako „Wartość faktury netto” ma dotyczyć tylko tej część faktury, w której dokumentuje ona transakcje z kwotą podatku różną od zera (tj. innych niż zwolnione z VAT, opodatkowane stawką VAT 0%), czy całości faktury?

Biorąc pod uwagę, że odpowiednie pola JPK_VAT mają uzgadniać się z deklaracją VAT, w przypadku wypełniania pola K_43 należy przyjąć identyczną metodę, to znaczy uwzględnić tylko część faktury, która dokumentuje transakcje zawierające kwotę podatku do odliczenia.

Oznacza to, że jeżeli podatnik odlicza np. 50% kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa, to wykazuje tylko 50% zarówno kwoty netto z takiej faktury, jak i kwoty VAT. Wpisujemy kwoty faktycznie odliczane.

Czynny podatnik VAT wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, który nie uprawnia podatnika do dokonywana pełnych odliczeń. W styczniu 2018 r. podatnik nabył paliwo do tego samochodu za kwotę 321,14 zł netto + 73,86 zł VAT. W ramach działalności gospodarczej podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Zakup paliw powinien wykazać (w ewidencji VAT, w pliku JPK_VAT oraz w poz. 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K) w kwotach 160,57 zł (321,14 zł x 50%) oraz 36,93 zł (73,86 x 50%).

Inaczej będzie wyglądało rozliczenie, jeżeli na podstawie przepisów art. 90 ustawy o VAT podatnikom tylko częściowo przysługuje prawo do odliczenia 50% kwot podatku naliczonego dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. W takich przypadkach wartość netto dokonywanych zakupów oraz (ograniczone do 50% na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT) kwoty podatku naliczonego powinny być wykazywane deklaracjach VAT-7/VAT-7K (a w konsekwencji w ewidencji VAT oraz plikach JPK_VAT) w odpowiedniej proporcji.

Czynny podatnik VAT wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy, który nie uprawnia podatnika do dokonywana pełnych odliczeń. W styczniu 2018 r. podatnik nabył paliwo do tego samochodu za kwotę 321,14 zł netto + 73,86 zł VAT. W ramach działalności gospodarczej podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT. Samochód wykorzystuje do wykonywania obu rodzajów czynności. Obowiązująca podatnika w 2018 r. proporcja wstępna wynosi 82%. Zakup paliw podatnik powinien wykazać (w ewidencji VAT, w pliku JPK_VAT oraz w poz. 45 i 46 deklaracji VAT-7/VAT-7K) w kwotach 131,67 zł (321,14 zł x 50%)=160,57 zł; 160,57 zł x 82%) oraz VAT  30,28 zł (73,86 zł x 50% = 36,93 zł; 36,93 zł x 82%).

          

Podstawa prawna:

  • art. 86a oraz art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

  • art. 82 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 201; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 650

Tomasz Krywan, doradca podatkowy, autor komentarza do VAT 2018 wydanego przez INFOR PL S.A.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA