REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT taksówkarzy na ryczałcie – wyjaśnienia MF

Subskrybuj nas na Youtube
JPK_VAT taksówkarzy na ryczałcie – wyjaśnienia MF
JPK_VAT taksówkarzy na ryczałcie – wyjaśnienia MF

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w jaki sposób wykazywać od 2018 roku w JPK_VAT usługi taksówek osobowych, opodatkowane w formie ryczałtu.

Podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie VAT tych usług w formie ryczałtu (VAT-12), zgodnie z art. 114 ustawy o VAT  mają obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji zakupów i sprzedaży VAT i wysyłania jej co miesiąc jako JPK_VAT (tak samo jak inni czynni podatnicy VAT).

REKLAMA

VAT-12 to skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu.

Informacje JPK_VAT należy przesyłać za okresy miesięczne, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Pierwszy raz ci podatnicy musieli złożyć JPK_VAT (za styczeń 2018 r.) do 26 lutego 2018 r. (bo 25 lutego wypada w tym roku w niedzielę, podobnie jak 25 marca – JPK_VAT za luty 2018 r. trzeba więc będzie złożyć najpóźniej 26 marca br.).

Ministerstwo Finansów wyjaśniło kwestię składania JPK_VAT przez taksówkarzy – ryczałtowców w dwóch poniższych sytuacjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

1. Podatnik świadczy tylko usługi taksówkowe rozliczane ryczałtowo - art.114 ustawy o VAT (składa tylko VAT-12)

Podatnik świadczący usługi taksówek osobowych, który wybrał opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu (VAT-12) - zgodnie z art. 114 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2017 poz. 1221) wykazuje sprzedaż usług taksówkowych w następujących pozycjach JPK_VAT:

- K_17 - kwota netto

- K_18 - podatek VAT

W przypadku faktur wystawionych dla podmiotów gospodarczych – wykazujemy każdą fakturę w oddzielnym wierszu.

Raport z kasy rejestrującej - zbiorczo w jednym wierszu (po odjęciu faktur VAT do paragonów - wystawionych dla przedsiębiorców)

Usługi taksówek osobowych są opodatkowane w formie ryczałtu według stawki 4%. Natomiast te same usługi rozliczane na zasadach ogólnych są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Podatnik wykonujący usługi taksówek osobowych i rozliczający się na VAT-7 (zasady ogólne) składa JPK_VAT i wpisuje kwotę netto i podatku VAT należnego odpowiednio w pola K_17 i K_18. Dlatego kierując się zasada równości, podatnik rozliczający się na druku VAT-12 (ryczałt), kwotę netto oraz podatku należnego od tych usług, opodatkowaną wg stawki 4%, również wpisuje w pola K_17 i K_18.

2.       Podatnik świadczy usługi taksówkowe oraz wykonuje inne czynności opodatkowane (składa VAT-12 oraz VAT-7/7K)  

Podatnik, który świadczy usługi taksówek osobowych i składa VAT-12 oraz wykonuje inne czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług i rozlicza je na deklaracji VAT-7 lub VAT-7K jest zobowiązany złożyć jedną informację JPK_VAT za dany miesiąc, obejmującą swoim zakresem wszystkie wykonane w tym okresie czynności opodatkowane podatkiem VAT.

W JPK_VAT wykazuje sprzedaż usług taksówkowych (VAT-12) w pozycjach

- K_17 dla kwoty netto

- K_18 dla podatku VAT

Inne czynności opodatkowane (VAT 7 lub 7K) wykazuje we właściwych polach JPK_VAT

Świadczenie usług taksówek osobowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) jest wykazywana w JPK_VAT zbiorczo, np. w oparciu o raport okresowy z kasy rejestrującej.

Natomiast świadczenie usług taksówkowych na rzecz podmiotów gospodarczych jest co do zasady dokumentowana poprzez wystawioną fakturę. Każda faktura wystawiona na rzecz podmiotu gospodarczego musi zostać wykazana odrębnie w JPK_VAT. Nie wykazuje się odrębnie faktur wystawionych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów). W takim przypadku faktura jest wystawiana wyłącznie w sytuacji, gdy takie żądanie zgłosi nabywca- konsument. Faktura ta nie zawiera nr NIP nabywcy, ponieważ nabywca nie posiada takiego numeru identyfikacji podatkowej.

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 114 ustawy o VAT podatnik świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0), może wybrać opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu według stawki 3%,  (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r. stawka ryczałtu wynosi 4%) po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosował ryczałt.

Przy opodatkowaniu usług taksówkarskich w formie ryczałtu nie można odliczać VAT naliczonego.

Taksówkarze płacący VAT ryczałtowo mają obowiązek składać co miesiąc skróconą deklarację podatkową VAT-12.

Taksówkarz, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu, może zrezygnować z tej formy opodatkowania, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego nie będzie rozliczał się w formie ryczałtu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA