Jak wysłać JPK_VAT
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT zobowiązani są do składania JPK_VAT. Mikroprzedsiębiorcy pierwszy raz muszą złożyć JPK_VAT do 26 lutego 2018 r. (za styczeń 2018 r.).
INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018
Zgodnie z art. 104 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych 2 lat nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro.
Ministerstwo Finansów informuje, że JPK_VAT należy przesyłać wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy wykorzystaniu oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów. Każdy inny tryb przesłania JPK_VAT nie może być uznany za realizację obowiązku złożenia informacji JPK_VAT.
Takiego wymogu nie spełnia w szczególności przesłanie pliku JPK_VAT w formacie csv bądź html poprzez stronę https://epuap.gov.pl/wps/portal do Ministerstwa Finansów.
Polecamy: JPK_VAT 2018
Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia
JPK_VAT
JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika (np. nazwa, NIP) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.
Od 1 stycznia 2018 r. ewidencje na potrzeby VAT, również te prowadzone dotychczas w wersji papierowej, należy prowadzić wyłącznie w wersji elektronicznej i przesyłać jako JPK_VAT do Ministerstwa Finansów.
Z myślą o najmniejszych przedsiębiorcach Ministerstwo Finansów udostępniło bezpłatną aplikację e-mikrofirma do wystawiania i ewidencjonowania faktur VAT. Kolejna wersja aplikacji e-mikrofirma, której udostępnienie jest planowane na koniec stycznia 2018 r., pozwoli na generowanie i wysyłanie JPK_VAT.
Tworzenie i wysyłanie JPK_VAT – krok po kroku – instrukcja Ministerstwa Finansów
Jeśli rozliczasz się z VAT i nie korzystasz z usług biur rachunkowych lub programów księgowych, skorzystaj z bezpłatnego narzędzia przygotowanego przez Ministerstwo Finansów:
Krok I.
Pobierz (plik csv). Uwaga, tabela csv (wariant 3) zostanie udostępniona 01 lutego 2018
Krok II.
Wpisz dane z rejestru VAT w odpowiednie kolumny i wiersze tabeli (są one niezbędne do wygenerowania JPK_VAT). Opis, jak to zrobić, znajdziesz w broszurze informacyjnejoraz w opisie struktury i formatu danych pliku csv.
Wypełniony plik csv stanowi źródło JPK_VAT i jest gotowy do wysyłki przez aplikację Klient JPK 2.0.
Możesz też utworzyć JPK_VAT przy pomocy uaktualnianego programu księgowego lub jednej z komercyjnych aplikacji on-line. Jeśli korzystasz już z takiego programu, sprawdź, czy ma on funkcję wysyłki za jego pośrednictwem plików JPK_VAT lub czy możesz bezpośrednio pobrać z programu dane do aplikacji Klient JPK 2.0.
Wyślij JPK_VAT
Krok III.
Załóż profil zaufany
Do wysyłania plików JPK_VAT potrzebujesz certyfikatu kwalifikowanego lub Profilu Zaufanego. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Profil zaufany – w odróżnieniu do certyfikatu kwalifikowanego – jest bezpłatny. Sprawdź, jak założyć profil zaufany (link otwiera nowe okno w innym serwisie)
Krok IV.
Pobierz aplikację Klient JPK 2.0 do wysyłania JPK
Po uzyskaniu profilu zaufanego pobierz i zainstaluj aplikację Klient JPK 2.0. Służy ona do konwersji pliku w formacie csv do pliku w formacie xml oraz do wysyłki plików JPK. Wybierz aplikację w wersji dla systemu operacyjnego, którego używasz na twoim komputerze (Windows, Linux).
W aplikacjach do pobrania znajdziesz:
- aplikację Klient JPK 2.0,
- Klient JPK 2.0 Demo,
- instrukcję instalacji i obsługi aplikacji Klient JPK 2.0,
- przykładowy plik w formacie xml przekonwertowany z pliku csv,
- aplikację e-mikrofirma,
- instrukcję do aplikacji e-mikrofirma,
- oraz inne pliki.
UWAGA, Klient JPK 2.0 wersja Demo służy do testowego generowania i przygotowywania do wysyłki JPK_VAT.
Jeśli nie korzystasz z aplikacji Klient JPK 2.0, zapoznaj się z informacjami na temat opracowanej przez Ministerstwo Finansów „Specyfikacji interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego wersja 2.3".
Krok V.
Pobierz UPO_JPK
Po wysłaniu JPK możesz pobrać formularz UPO_JPK (Urzędowe Poświadczenie Odbioru dla plików JPK). Dzięki niemu:
- potwierdzisz odbiór pliku JPK,
- sprawdzisz status przedłożonego dokumentu,
- pobierzesz UPO dla dokumentu, który otrzymał status „200".
Do prawidłowego działania formularza UPO_JPK niezbędne jest zainstalowanie w systemie programu Adobe Reader, który można bezpłatnie pobrać ze strony producenta (link otwiera nowe okno w innym serwisie).
Po złożeniu pliku JPK_VAT mogą pojawić się zdarzenia gospodarcze, które wymagają zmian w ewidencji VAT (np. otrzymasz fakturę korygującą od kontrahenta za zakupy dla firmy, wystawisz fakturę korygującą za dokonaną sprzedaż czy wystawisz klientom faktury do paragonów, z których obrót już rozliczyłeś i wykazałeś w złożonym wcześniej pliku). Złóż wtedy korektę JPK_VAT. Przy składaniu korekty JPK_VAT oznacz cel złożenia: 2. Korekta musi obejmować wszystkie zmiany w JPK. Nie ma ograniczeń co do ilości przesyłanych korekt.
Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Źródło: www.jpk.mf.gov.pl w odnośniku: „Wypełnij plik JPK_VAT"
Problemy techniczne związane z obsługą wysyłki pliku JPK_VAT można zgłaszać pod adresem e-mail: jpk.helpdesk@mf.gov.pl.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat