REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT składający deklaracje miesięcznie, mają obowiązek składać korektę JPK_VAT niezwłocznie po skorygowaniu deklaracji VAT-7 lub po otrzymaniu informacji o wprowadzeniu błędnych danych kontrahenta. Pozostali podatnicy muszą korygować JPK_VAT niezwłocznie po zidentyfikowaniu błędów. Eksperci resortu finansów udzielili odpowiedzi na szereg pytań pojawiających się w praktyce w związku z korektą JPK_VAT. Wyjaśnienia dotyczą numeracji korekt, błędów w treści faktury, korekt deklaracji, paragonów fiskalnych i innych kwestii.

Podatki 2019

REKLAMA

Numeracja korekt JPK_VAT

W związku ze zmianą od 1 stycznia .2018 r. struktury JPK_VAT z drugiej na trzecią, jak należy numerować korekty JPK_VAT wysyłane w roku 2018, a korygujące JPK_VAT z lat poprzednich? Czy będzie trzeba wpisywać kolejny numer korekty z uwzględnieniem korekt złożonych w roku bieżącym czy też zacząć od numeru 1?

Odpowiedź MF: W pozycji „Cel złożenia" należy podać kolejny numer, tj. jeżeli wcześniej w 2017 r. lub w latach poprzednich złożony został tylko plik pierwotny oznaczony cyfrą"1", a pierwszej korekty dokonuje się w 2018 r. na nowej strukturze, to należy w kolumnie „Cel złożenia" wpisać cyfrę „2", a kolejne korekty za ten sam okres oznaczamy 3, 4, 5 itd.
Jeżeli w 2017 r. złożony został JPK_VAT z oznaczeniem celu złożenia „1" i potem były złożone korekty z oznaczeniem celu złożenia „2", to składając kolejną korektę za ten okres już według nowej struktury w 2018 r. należy wpisać „3" (niezależnie od tego ile w 2017 r. złożono korekt JPK_VAT z oznaczeniem „2").
Kolejne korekty za ten sam okres oznaczamy 4, 5 itd.
W 2017 r. przyjęto następującą zasadę oznaczania JPK_VAT 1 – dla pierwotnego JPK_VAT 2 – dla każdej kolejnej korekty JPK_VAT.
W 2018 r. przyjęto następującą zasadę oznaczania JPK_VAT: 0 – dla pierwotnego JPK_VAT 1, 2, 3, 4…. dla kolejnych korekt JPK_VAT za ten sam okres.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Korekta deklaracji VAT

Czy jeśli przed wysłaniem JPK_VAT za dany okres podatnik złożył deklarację i jej korektę/korekty, to może wysłać jeden JPK_VAT za ten okres już po korekcie zapisów w ewidencji czy dwa - pierwotny i korektę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź MF: Można wysłać jeden JPK_VAT zgodny z ostatnią korektą deklaracji VAT. Liczba składanych korekt deklaracji VAT nie musi odpowiadać liczbie korekt JPK_VAT.

W jakim terminie należy złożyć korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF: W przypadku podatników obowiązanych do składania deklaracji VAT miesięcznie, korektę JPK_VAT należy złożyć niezwłocznie po skorygowaniu deklaracji VAT-7 lub po otrzymaniu informacji o wprowadzeniu błędnych danych kontrahenta. W przypadku podatników rozliczających VAT kwartalnie korekty za poszczególne miesiące należy złożyć niezwłocznie po zidentyfikowaniu błędów uzasadniających jej dokonanie w pliku.

Czy należy wysyłać korektę JPK_VAT w sytuacji dokonania korekty deklaracji VAT-7, która polega wyłącznie na zmianie kwot: kwota do zwrotu na rachunek bankowy podatnika i kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy?

Odpowiedź MF: W takim przypadku nie ma podstaw do złożenia korekty JPK_VAT. W pliku nie występują bowiem tego rodzaju pola.

Jak złożyć korektę po wprowadzeniu nowej struktury JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Korekty JPK_VAT za okres od lipca do grudnia 2016 r. należy złożyć przy użyciu struktury obowiązującej od stycznia 2017. Analogicznie w 2018 roku korekty za 2017 r i 2016 r. będzie trzeba składać w nowej strukturze obowiązującej od stycznia 2018.

W jakich sytuacjach podatnik ma obowiązek przesłania korekty JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Korektę JPK_VAT należy złożyć między innymi w przypadku zmiany pozycji dotyczących: podatku należnego, podatku naliczonego, błędów dotyczących dat, w przypadku zmiany danych kontrahenta uniemożliwiających jego identyfikację. Korekta powinna polegać na złożeniu nowego, kompletnego i zawierającego prawidłowe dane pliku JPK_VAT (błędem będzie złożenie pliku JPK_VAT zawierającego jedynie dane korygowane). Korektę JPK_VAT składa się z oznaczonym celem złożenia: 2. Od stycznia 2018 r. w przypadku korekty oznaczamy cel złożenia 1 oraz 2, 3 itd. - przypadku kolejnych korekt.

Jak ująć zmianę JPK_VAT w sytuacji, gdy wartość korekt ujemnych powoduje, że wartości deklaracji są ujemne? Czy kwoty powinny być prezentowane z minusem?

Odpowiedź MF: Jeżeli wielkości korekt przyjmują wartości ujemne, tak też (tj. ze znakiem „minus") należy je wykazać w JPK_VAT.

Błędy w treści faktury

W JPK_VAT została wykazana sprzedaż z błędnym NIP kontrahenta, co wynikało z błędu na wystawionej fakturze. Podatnik dokonuje korekty JPK_VAT. Jaki nr dokumentu wpisuje - czy nr faktury pierwotnej, czy nr faktury korygującej?

Odpowiedź MF: W ewidencji sprzedaży powinna się znaleźć faktura korygująca (czyli z prawidłowym NIP kontrahenta), a zatem również ta sama faktura, tj. jej numer powinien zostać uwidoczniony w skorygowanym pliku JPK_VAT. W JPK_VAT za okres, którego dotyczy ww. sytuacja, należy dokonać w ramach korekty dwóch wpisów: -tzw. storno faktury z błędnym NIP, z kwotami na „-" (tu należy podać nr pierwotnej faktury), -faktura korygująca z prawidłowym NIP (tu należy podać nr VAT korygującej).

Jak ma postąpić podatnik w sytuacji, gdy otrzyma od dostawcy fakturę VAT, na której sprzedawca błędnie wykazał sprzedaż ze stawką 23%, a powinien wykazać sprzedaż w ramach odwrotnego opodatkowania, przy założeniu, że podatnik wiedział, że faktura jest błędna i prawidłowo ujął transakcje w swojej ewidencji jako odwrotne opodatkowanie? Po czym dostał od sprzedawcy fakturę korektę. Jak powinien wykazać ją w ewidencji?

Odpowiedź MF: Po stronie podatku należnego - K_34 i K_35, a po stronie podatku naliczonego K_45 i K_46. Po otrzymaniu faktury korekty dla porządku dokumentacyjnego „stornujemy" stary zapis i wprowadzamy taki sam nowy, ale z innym nr faktury.

Jak ma postąpić podatnik w sytuacji, gdy otrzyma od dostawcy fakturę VAT, na której sprzedawca błędnie wykazał sprzedaż ze stawką 23%, a powinien wykazać sprzedaż w ramach odwrotnego opodatkowania, przy założeniu, że podatnik nie wiedział, że faktura jest błędna? Po czym dostał od sprzedawcy fakturę korektę. Jak powinien wykazać ją w ewidencji?

Polecamy: Komplet podatki 2019

Odpowiedź MF: Wypełnia pola K_45 i K_46. Po otrzymaniu faktury korekty wypełni pola K_34 i K_35 cofając się do okresu historycznego, natomiast po stronie podatku naliczonego zapis już był pierwotnie, dla porządku powinno się odjąć to co było przed korektą i wpisać dane z korekty.

Dostawca wystawił fakturę z błędną nazwą odbiorcy. Następnie dostawca wystawił korektę do zera. Po tej operacji znów wystawiono fakturę z prawidłową nazwą odbiorcy. Czy odbiorca faktur (nabywca towaru) musi w JPK_VAT wykazać wszystkie otrzymane dokumenty, czy tylko ostatnią prawidłową fakturę dającą prawo do odliczenia?

Odpowiedź MF: Jeżeli wszystkie zdarzenia miały miejsce w tożsamym okresie rozliczeniowym i pliku JPK_VAT nie złożono, to powinien ująć tylko dokument ostatni. Jeżeli natomiast miało to miejsce już po złożeniu pliku JPK_VAT, to powinien zaksięgować wszystkie dokumenty, w tym korektę zmniejszającą do zera.

Czy należy złożyć korektę JPK_VAT, jeśli nie było zmiany w wartościach tylko np. danych nabywcy (innych niż NIP)?

Odpowiedź MF:  W przypadku błędu w danych nabywcy (NIP) – należy złożyć korektę, w przypadku błędu w adresie nabywcy nie ma konieczności złożenia korekty.

Sukcesja

Czyje dane powinny znaleźć się w JPK_VAT w przypadku zaistnienia konieczności dokonania korekt deklaracji i JPK_VAT za okresy poprzedzające moment pełnej sukcesji - następcy prawnego, czy dane podmiotu sprzed sukcesji?

Odpowiedź MF: W korekcie JPK_VAT (analogicznie jak przy korekcie deklaracji VAT) należy wpisać dane spółki przejętej (nazwę, NIP). Deklaracje korygujące dotyczące okresów przed połączeniem, z uwagi że dotyczyć będą okresów rozliczeniowych, w których spółka przejmowana posiadała osobowość prawną i była odrębnym podatnikiem, winny zawierać dane podmiotu przejmowanego (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej), natomiast powinny zostać podpisane przez spółkę przejmującą. Tożsama zasada odnosi się do JPK_VAT.


Rozliczenie kwartalne

Podatnik rozlicza się kwartalnie. Dokonał sprzedaży dla osoby fizycznej w kwietniu br. i zarejestrował sprzedaż na kasie rejestrującej. Do JPK_VAT obrót wprowadził z raportu fiskalnego. W czerwcu br. okazało się, że to sprzedaż dla podatnika, więc została wystawiona faktura VAT. Czy podatnik ma korygować JPK_VAT za kwiecień, wskazując NIP kontrahenta, czy może takiej korekty dokonać w JPK_VAT za czerwiec, poprzez pomniejszenie raportu fiskalnego za czerwiec i wykazanie sprzedaży na podstawie faktury?

Odpowiedź MF:  Należy skorygować JPK_VAT za kwiecień - wyksięgować zafakturowaną wartość ze sprzedaży paragonowej i wykazać sprzedaż na podstawie faktury.

Sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Do JPK_VAT została wprowadzona sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, pomimo że mogło to być zrobione dowodem zbiorczym. Wystąpił błąd w nazwisku tej osoby. Czy podatnik powinien sporządzić korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF: W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (m.in. brak oznaczenia NIP odbiorcy faktury), ewentualna zidentyfikowana po czasie omyłka w nazwisku takiego odbiorcy nie powinna być traktowana jako dana istotna dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT, a tym samym nie stanowi podstawy do obligatoryjnego korygowania pliku JPK_VAT.

Kasy rejestrujące, paragony fiskalne

W jaki sposób dokonać zapisu, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej, jeżeli w danym miesiącu miały miejsce zwroty towarów i obniżenia ceny (które zostały ujęte w odrębnej ewidencji korekt)? Czy wystarczy dokonać jednego zapisu zbiorczego (wartość z raportu miesięcznego pomniejszona o korekty), czy należy dokonać dwóch zapisów: - pierwszy zapis z raportu miesięcznego, - drugi zapis jako korekta na „minus„ dokonywana na podstawie ewidencji korekt?

Odpowiedź MF:  Istnieje możliwość zastosowania obu rozwiązań – jednego zbiorczego zapisu lub dwóch oddzielnych.

Czy w strukturze JPK_VAT należy uwzględniać także paragony fiskalne do momentu utworzenia oddzielnej struktury dla paragonów fiskalnych?

Odpowiedź MF:  Tak, zbiorczo na podstawie dowodu „Raport fiskalny okresowy".

Czy jeżeli podatnik posiada kilka kas rejestrujących, może dokonać jednego zapisu zbiorczego na podstawie kilku raportów okresowych, czy każdy raport okresowy z każdej kasy powinien być wprowadzony odrębnie?

Odpowiedź MF:  Podatnik może dokonać jednego zapisu zbiorczego dla wszystkich posiadanych kas rejestrujących.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA