REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Korekta JPK_VAT w 2018 roku – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT składający deklaracje miesięcznie, mają obowiązek składać korektę JPK_VAT niezwłocznie po skorygowaniu deklaracji VAT-7 lub po otrzymaniu informacji o wprowadzeniu błędnych danych kontrahenta. Pozostali podatnicy muszą korygować JPK_VAT niezwłocznie po zidentyfikowaniu błędów. Eksperci resortu finansów udzielili odpowiedzi na szereg pytań pojawiających się w praktyce w związku z korektą JPK_VAT. Wyjaśnienia dotyczą numeracji korekt, błędów w treści faktury, korekt deklaracji, paragonów fiskalnych i innych kwestii.

Podatki 2019

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Numeracja korekt JPK_VAT

W związku ze zmianą od 1 stycznia .2018 r. struktury JPK_VAT z drugiej na trzecią, jak należy numerować korekty JPK_VAT wysyłane w roku 2018, a korygujące JPK_VAT z lat poprzednich? Czy będzie trzeba wpisywać kolejny numer korekty z uwzględnieniem korekt złożonych w roku bieżącym czy też zacząć od numeru 1?

Odpowiedź MF: W pozycji „Cel złożenia" należy podać kolejny numer, tj. jeżeli wcześniej w 2017 r. lub w latach poprzednich złożony został tylko plik pierwotny oznaczony cyfrą"1", a pierwszej korekty dokonuje się w 2018 r. na nowej strukturze, to należy w kolumnie „Cel złożenia" wpisać cyfrę „2", a kolejne korekty za ten sam okres oznaczamy 3, 4, 5 itd.
Jeżeli w 2017 r. złożony został JPK_VAT z oznaczeniem celu złożenia „1" i potem były złożone korekty z oznaczeniem celu złożenia „2", to składając kolejną korektę za ten okres już według nowej struktury w 2018 r. należy wpisać „3" (niezależnie od tego ile w 2017 r. złożono korekt JPK_VAT z oznaczeniem „2").
Kolejne korekty za ten sam okres oznaczamy 4, 5 itd.
W 2017 r. przyjęto następującą zasadę oznaczania JPK_VAT 1 – dla pierwotnego JPK_VAT 2 – dla każdej kolejnej korekty JPK_VAT.
W 2018 r. przyjęto następującą zasadę oznaczania JPK_VAT: 0 – dla pierwotnego JPK_VAT 1, 2, 3, 4…. dla kolejnych korekt JPK_VAT za ten sam okres.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT

Czy jeśli przed wysłaniem JPK_VAT za dany okres podatnik złożył deklarację i jej korektę/korekty, to może wysłać jeden JPK_VAT za ten okres już po korekcie zapisów w ewidencji czy dwa - pierwotny i korektę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź MF: Można wysłać jeden JPK_VAT zgodny z ostatnią korektą deklaracji VAT. Liczba składanych korekt deklaracji VAT nie musi odpowiadać liczbie korekt JPK_VAT.

W jakim terminie należy złożyć korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF: W przypadku podatników obowiązanych do składania deklaracji VAT miesięcznie, korektę JPK_VAT należy złożyć niezwłocznie po skorygowaniu deklaracji VAT-7 lub po otrzymaniu informacji o wprowadzeniu błędnych danych kontrahenta. W przypadku podatników rozliczających VAT kwartalnie korekty za poszczególne miesiące należy złożyć niezwłocznie po zidentyfikowaniu błędów uzasadniających jej dokonanie w pliku.

Czy należy wysyłać korektę JPK_VAT w sytuacji dokonania korekty deklaracji VAT-7, która polega wyłącznie na zmianie kwot: kwota do zwrotu na rachunek bankowy podatnika i kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy?

Odpowiedź MF: W takim przypadku nie ma podstaw do złożenia korekty JPK_VAT. W pliku nie występują bowiem tego rodzaju pola.

Jak złożyć korektę po wprowadzeniu nowej struktury JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Korekty JPK_VAT za okres od lipca do grudnia 2016 r. należy złożyć przy użyciu struktury obowiązującej od stycznia 2017. Analogicznie w 2018 roku korekty za 2017 r i 2016 r. będzie trzeba składać w nowej strukturze obowiązującej od stycznia 2018.

W jakich sytuacjach podatnik ma obowiązek przesłania korekty JPK_VAT?

Odpowiedź MF: Korektę JPK_VAT należy złożyć między innymi w przypadku zmiany pozycji dotyczących: podatku należnego, podatku naliczonego, błędów dotyczących dat, w przypadku zmiany danych kontrahenta uniemożliwiających jego identyfikację. Korekta powinna polegać na złożeniu nowego, kompletnego i zawierającego prawidłowe dane pliku JPK_VAT (błędem będzie złożenie pliku JPK_VAT zawierającego jedynie dane korygowane). Korektę JPK_VAT składa się z oznaczonym celem złożenia: 2. Od stycznia 2018 r. w przypadku korekty oznaczamy cel złożenia 1 oraz 2, 3 itd. - przypadku kolejnych korekt.

Jak ująć zmianę JPK_VAT w sytuacji, gdy wartość korekt ujemnych powoduje, że wartości deklaracji są ujemne? Czy kwoty powinny być prezentowane z minusem?

Odpowiedź MF: Jeżeli wielkości korekt przyjmują wartości ujemne, tak też (tj. ze znakiem „minus") należy je wykazać w JPK_VAT.

Błędy w treści faktury

W JPK_VAT została wykazana sprzedaż z błędnym NIP kontrahenta, co wynikało z błędu na wystawionej fakturze. Podatnik dokonuje korekty JPK_VAT. Jaki nr dokumentu wpisuje - czy nr faktury pierwotnej, czy nr faktury korygującej?

Odpowiedź MF: W ewidencji sprzedaży powinna się znaleźć faktura korygująca (czyli z prawidłowym NIP kontrahenta), a zatem również ta sama faktura, tj. jej numer powinien zostać uwidoczniony w skorygowanym pliku JPK_VAT. W JPK_VAT za okres, którego dotyczy ww. sytuacja, należy dokonać w ramach korekty dwóch wpisów: -tzw. storno faktury z błędnym NIP, z kwotami na „-" (tu należy podać nr pierwotnej faktury), -faktura korygująca z prawidłowym NIP (tu należy podać nr VAT korygującej).

Jak ma postąpić podatnik w sytuacji, gdy otrzyma od dostawcy fakturę VAT, na której sprzedawca błędnie wykazał sprzedaż ze stawką 23%, a powinien wykazać sprzedaż w ramach odwrotnego opodatkowania, przy założeniu, że podatnik wiedział, że faktura jest błędna i prawidłowo ujął transakcje w swojej ewidencji jako odwrotne opodatkowanie? Po czym dostał od sprzedawcy fakturę korektę. Jak powinien wykazać ją w ewidencji?

Odpowiedź MF: Po stronie podatku należnego - K_34 i K_35, a po stronie podatku naliczonego K_45 i K_46. Po otrzymaniu faktury korekty dla porządku dokumentacyjnego „stornujemy" stary zapis i wprowadzamy taki sam nowy, ale z innym nr faktury.

Jak ma postąpić podatnik w sytuacji, gdy otrzyma od dostawcy fakturę VAT, na której sprzedawca błędnie wykazał sprzedaż ze stawką 23%, a powinien wykazać sprzedaż w ramach odwrotnego opodatkowania, przy założeniu, że podatnik nie wiedział, że faktura jest błędna? Po czym dostał od sprzedawcy fakturę korektę. Jak powinien wykazać ją w ewidencji?

Polecamy: Komplet podatki 2019

Odpowiedź MF: Wypełnia pola K_45 i K_46. Po otrzymaniu faktury korekty wypełni pola K_34 i K_35 cofając się do okresu historycznego, natomiast po stronie podatku naliczonego zapis już był pierwotnie, dla porządku powinno się odjąć to co było przed korektą i wpisać dane z korekty.

Dostawca wystawił fakturę z błędną nazwą odbiorcy. Następnie dostawca wystawił korektę do zera. Po tej operacji znów wystawiono fakturę z prawidłową nazwą odbiorcy. Czy odbiorca faktur (nabywca towaru) musi w JPK_VAT wykazać wszystkie otrzymane dokumenty, czy tylko ostatnią prawidłową fakturę dającą prawo do odliczenia?

Odpowiedź MF: Jeżeli wszystkie zdarzenia miały miejsce w tożsamym okresie rozliczeniowym i pliku JPK_VAT nie złożono, to powinien ująć tylko dokument ostatni. Jeżeli natomiast miało to miejsce już po złożeniu pliku JPK_VAT, to powinien zaksięgować wszystkie dokumenty, w tym korektę zmniejszającą do zera.

Czy należy złożyć korektę JPK_VAT, jeśli nie było zmiany w wartościach tylko np. danych nabywcy (innych niż NIP)?

Odpowiedź MF:  W przypadku błędu w danych nabywcy (NIP) – należy złożyć korektę, w przypadku błędu w adresie nabywcy nie ma konieczności złożenia korekty.

Sukcesja

Czyje dane powinny znaleźć się w JPK_VAT w przypadku zaistnienia konieczności dokonania korekt deklaracji i JPK_VAT za okresy poprzedzające moment pełnej sukcesji - następcy prawnego, czy dane podmiotu sprzed sukcesji?

Odpowiedź MF: W korekcie JPK_VAT (analogicznie jak przy korekcie deklaracji VAT) należy wpisać dane spółki przejętej (nazwę, NIP). Deklaracje korygujące dotyczące okresów przed połączeniem, z uwagi że dotyczyć będą okresów rozliczeniowych, w których spółka przejmowana posiadała osobowość prawną i była odrębnym podatnikiem, winny zawierać dane podmiotu przejmowanego (nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej), natomiast powinny zostać podpisane przez spółkę przejmującą. Tożsama zasada odnosi się do JPK_VAT.


Rozliczenie kwartalne

Podatnik rozlicza się kwartalnie. Dokonał sprzedaży dla osoby fizycznej w kwietniu br. i zarejestrował sprzedaż na kasie rejestrującej. Do JPK_VAT obrót wprowadził z raportu fiskalnego. W czerwcu br. okazało się, że to sprzedaż dla podatnika, więc została wystawiona faktura VAT. Czy podatnik ma korygować JPK_VAT za kwiecień, wskazując NIP kontrahenta, czy może takiej korekty dokonać w JPK_VAT za czerwiec, poprzez pomniejszenie raportu fiskalnego za czerwiec i wykazanie sprzedaży na podstawie faktury?

Odpowiedź MF:  Należy skorygować JPK_VAT za kwiecień - wyksięgować zafakturowaną wartość ze sprzedaży paragonowej i wykazać sprzedaż na podstawie faktury.

Sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Do JPK_VAT została wprowadzona sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, pomimo że mogło to być zrobione dowodem zbiorczym. Wystąpił błąd w nazwisku tej osoby. Czy podatnik powinien sporządzić korektę JPK_VAT?

Odpowiedź MF: W przypadku dokonania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (m.in. brak oznaczenia NIP odbiorcy faktury), ewentualna zidentyfikowana po czasie omyłka w nazwisku takiego odbiorcy nie powinna być traktowana jako dana istotna dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT, a tym samym nie stanowi podstawy do obligatoryjnego korygowania pliku JPK_VAT.

Kasy rejestrujące, paragony fiskalne

W jaki sposób dokonać zapisu, w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej, jeżeli w danym miesiącu miały miejsce zwroty towarów i obniżenia ceny (które zostały ujęte w odrębnej ewidencji korekt)? Czy wystarczy dokonać jednego zapisu zbiorczego (wartość z raportu miesięcznego pomniejszona o korekty), czy należy dokonać dwóch zapisów: - pierwszy zapis z raportu miesięcznego, - drugi zapis jako korekta na „minus„ dokonywana na podstawie ewidencji korekt?

Odpowiedź MF:  Istnieje możliwość zastosowania obu rozwiązań – jednego zbiorczego zapisu lub dwóch oddzielnych.

Czy w strukturze JPK_VAT należy uwzględniać także paragony fiskalne do momentu utworzenia oddzielnej struktury dla paragonów fiskalnych?

Odpowiedź MF:  Tak, zbiorczo na podstawie dowodu „Raport fiskalny okresowy".

Czy jeżeli podatnik posiada kilka kas rejestrujących, może dokonać jednego zapisu zbiorczego na podstawie kilku raportów okresowych, czy każdy raport okresowy z każdej kasy powinien być wprowadzony odrębnie?

Odpowiedź MF:  Podatnik może dokonać jednego zapisu zbiorczego dla wszystkich posiadanych kas rejestrujących.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA