REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w 2018 roku - zwolnienia, przepisy, terminy

Subskrybuj nas na Youtube
Kasy fiskalne w 2018 roku - zwolnienia, przepisy, terminy
Kasy fiskalne w 2018 roku - zwolnienia, przepisy, terminy

REKLAMA

REKLAMA

Zasady korzystania ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w 2018 r. pozostają bez zmian. Wprowadzono tylko obowiązek stosowania kas bez względu na wysokość obrotów w przypadku świadczenia usług wstępu na przedstawienia cyrkowe, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz usług wymiany walut, gdy nie będą świadczone przez banki i kasy oszczędnościowo-kredytowe. Podatnicy świadczący te usługi będą musieli wprowadzić kasy od 1 kwietnia 2018 r.

INFORAKADEMIA poleca: Należyta staranność w VAT

REKLAMA

Nowe rozporządzenie przewiduje takie same rodzaje zwolnień jak poprzednie rozporządzenie, obowiązujące w 2017 r.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w 2018 r.

Lp.

Rodzaj zwolnień

Warunki korzystania ze zwolnień

Kontynuujący sprzedaż w 2018 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych

Rozpoczynający sprzedaż w 2018 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych

1.

Zwolnienie przedmiotowe

Jeśli wykonuje czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jeśli wykonuje czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

2.

Zwolnienie podmiotowe

Jeśli obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz

rolników ryczałtowych nie przekroczył w 2017 r. kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników, którzy

rozpoczęli w 2017 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych

nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył,

w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł oraz w 2017 r. nie byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Jeśli obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz

rolników ryczałtowych, przewidywany przez

podatnika, nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w 2018 r., kwoty 20 000 zł.

3.

Zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe

Jeśli dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania,

wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych

z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym

obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników

ryczałtowych, był w 2017 r. wyższy niż 80%.

Jeśli dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania,

wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy przewidywany przez

podatnika udział procentowy obrotu:

a) za okres pierwszych 6 miesięcy wykonywania tych czynności,

b) za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy

niż 6 miesięcy

– będzie wyższy niż 80%.

Ad 1. Zwolnienie przedmiotowe

Tak jak w poprzednim rozporządzeniu również obecnie wykaz czynności korzystających ze zwolnienia został określony w załączniku do rozporządzenia. Wykaz ten zasadniczo pozostawiono bez zmian. Wyłączono tylko możliwość korzystania ze zwolnienia w przypadku świadczenia usług w zakresie wymiany walut. Zwolnienie nie będzie miało zastosowania, gdy usługa będzie świadczona przez inne podmioty niż banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe. Ponadto usługi te zostały wymienione w § 4 rozporządzenia, co oznacza, że podmiot je świadczący nie będzie mógł korzystać z żadnych zwolnień w tym zakresie. Prawo do zwolnienia stracą kantory wymiany walut, gdy nie będą prowadzone przez banki lub kasy oszczędnościowo-kredytowe.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Ad 2. Zwolnienie podmiotowe

Zasady korzystania ze zwolnienia podmiotowego pozostały bez zmian. Nadal zwolnienie to traci moc po upływie 2 miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył limit obrotu realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jeśli podatnik wykona którąś z czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia (patrz: tabela poniżej), to niezależnie od wysokości obrotu zwolnienie straci moc z chwilą jej wykonania (§ 5 ust. 7 rozporządzenia).

Ad 3. Zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe

Zasady korzystania ze zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego również pozostały bez zmian. Utrzymano także specjalne zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego(JST) w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej ustawa o centralizacji VAT).

Definicje

Jednostki samorządu terytorialnego – to gminy, powiaty, województwa.

Jednostka organizacyjna – to:

a) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowa jednostka budżetowa lub samorządowy zakład budżetowy,

b) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Nie oznacza to jednak, że każda JST będzie mogła korzystać ze zwolnienia. Zwolnienie przysługuje JST w zakresie czynności wykonywanej przez jej jednostki organizacyjne:

  • które na 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o centralizacji VAT; zwolnienie na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o centralizacji VAT przysługiwało JST, które scentralizowały rozliczenia przed 1 stycznia 2017 r., jeśli ich jednostki w dniu poprzedzającym dzień centralizacji były zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej;
  • jeżeli ich jednostki organizacyjne na 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Gdy jednostki organizacyjne przed centralizacją były zobowiązane ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej, JST nie może korzystać z tego zwolnienia obecnie.

Wyłączenia stosowania zwolnień

W nowym rozporządzeniu, tak jak w poprzednim, określono w § 4 wykaz czynności, w przypadku których podatnik nie może korzystać z żadnego zwolnienia.

Przypadki, gdy podatnik nie może korzystać ze zwolnienia

Lp.

Rodzaj czynności

Uwagi

1.

Dostawy:

1) gazu płynnego,

2) części do silników (PKWiU 28.11.4),

3) silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

4) nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

5) przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

6) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

7) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

8) silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

9) sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

10) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

11) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

12) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

13) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

14) wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

15) perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Zakres wyłączeń w porównaniu z rozporządzeniem obowiązującym w 2017 r. jest taki sam.

2.

Świadczenie usług:

1) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

2) przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

3) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

4) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

5) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

6) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyjątkiem usług określonych w poz. 51 załącznika, tj. świadczonych przez osoby niewidome,

7) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia, tj. notarialnych,

8) doradztwa podatkowego,

9) związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

10) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych.

11) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

12) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

13) w zakresie wymiany walut, z wyłączeniem usług świadczonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe.

Zakres wyłączeń został rozszerzony o nowe usługi wymienione w pkt 11-13

Tak jak w 2017 r., również w 2018 r. prawa do zwolnienia nie straci podatnik, który dokonuje dostaw towarów wymienionych w pkt 2–15 i usług wymienionych w pkt 1–13 na rzecz swoich pracowników.

Nadal usługi wymienione w pkt 6–8:

  • w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  • prawnicze,
  • doradztwa podatkowego,

będą mogły korzystać ze zwolnienia, gdy będą świadczone na odległość lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków, na warunkach określonych w poz. 39 załącznika do rozporządzenia. Zwolnienie będzie zatem miało zastosowanie, gdy:

  • świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Tak jak poprzednio, również nowe rozporządzenie przewiduje dwa wyjątki od zasady, że usługi związane z wyżywieniem muszą być ewidencjonowane na kasie rejestrującej. Obowiązek ten nie dotyczy usług związanych z wyżywieniem świadczonych na pokładach samolotów lub w stołówkach prowadzonych przez placówki oświatowe, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.


Terminy wprowadzenia kas rejestrujących

Prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej stracili podatnicy świadczący usługi:

  • w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz
  • wymiany walut, gdy nie są bankami albo kasami oszczędnościowo-kredytowymi.

REKLAMA

W przypadku tych usług ustawodawca nie posługuje się symbolami PKWiU. W orzecznictwie sądowym pojęcie „wstęp” często było przedmiotem rozważań w związku z możliwością stosowania stawki 8% do tego rodzaju usług. Taki sam sposób rozumienia tego pojęcia należy zastosować w przypadku utraty prawa do stosowania zwolnień z kas rejestrujących. Zdaniem sądu (zob. wyrok NSA z 3 lutego 2017 r., sygn. akt I FSK 567/15):

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydano już szereg orzeczeń odnoszących się do analogicznej problematyki. Wypracowano zasadniczo jednolite stanowisko na tle wykładni pojęcia „wstęp”, o którym mowa w poz. 183 i poz. 186 wymienionego wcześniej załącznika. Na tym tle wyrażany jest pogląd, że pojęcia tego nie można ograniczać wyłącznie do wejścia do obiektu, bez możliwości korzystania ze znajdujących się tam urządzeń i atrakcji typowych dla danego obiektu. Stanowiłoby to bowiem zbytnie zawężenie tego pojęcia, które w przypadku niektórych usług oznaczałoby sprzeczność z zasadą, że w odniesieniu do ulg, zwolnień, czy też stosowania obniżonych stawek podatku, nie powinno się stosować ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, lecz należy prawidłowo zinterpretować przepisy z uwzględnieniem zasad dokonywania wykładni prawa. Pojęcie „wyłącznie w zakresie wstępu” oznacza zatem, że jedynie wszystkie pozostałe usługi, niezwiązane i wykraczające poza normalne i typowe dla tego rodzaju obiektów ich użytkowanie, nie są objęte stawką preferencyjną (por. wyroki NSA z dnia: 30 stycznia 2014 r., sygn. akt I FSK 311/13; 7 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 504/13 i 20 grudnia 2016 r., sygn. akt I FSK 829/15).

Jak z tego wynika, do usług w zakresie wstępu nie będzie zaliczana np. sprzedaż towarów spożywczych, pamiątek, zabawek itp.

Nowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2018 r., ale podatnicy, którzy stracili prawo do zwolnienia, będą mieli obowiązek wprowadzenia kas od 1 kwietnia 2018 r.

Jak wynika z przepisów rozporządzenia w przypadku podatników, którzy:

  1. nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed 1 stycznia 2018 r. oraz
  2. nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie nowego rozporządzenia

– zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc 1 kwietnia 2018 r.

Również w przypadku podatników rozpoczynających po 31 grudnia 2017 r. do 31 marca 2018 r. świadczenie tych usług, którzy przed wykonaniem takiej usługi nie dokonywali

sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do 31 marca 2018 r.

Podatnicy, którzy przestali spełniać warunki do zwolnienia, jeszcze w 2017 r. muszą wprowadzić kasy w terminach przewidzianych w rozporządzeniu z 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podstawa prawna:

  • § 1–9 rozporządzenia z 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2017 r. poz. 2454

oprac. Joanna Dmowska – ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA