REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne z obowiązkowym terminalem płatniczym od 2018 r.

Kasy fiskalne z obowiązkowym terminalem płatniczym od 2018 r.
Kasy fiskalne z obowiązkowym terminalem płatniczym od 2018 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od połowy 2018 roku mają zacząć obowiązywać przepisy, które pomogą upowszechnić płatności bezgotówkowe - zapowiada Ministerstwo Rozwoju. W związku ze zmianami sklepy, które mają kasy fiskalne, będą musiały udostępnić klientom możliwość płacenia przelewem, kartą, blikiem czy telefonem. W efekcie będą musiały być wyposażone w terminal płatniczy.

VAT 2019

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński podczas spotkania z dziennikarzami w dniu 14 grudnia br. podkreślił, że choć popularność płatności bezgotówkowych w naszym kraju rośnie, to Polacy nadal wolą płacić gotówką. Dodał, że korzystanie z takiej tradycyjnej formy płatności łączy się z dużymi kosztami m.in. dla przedsiębiorców oraz konsumentów.

Jak wyliczył wiceminister, roczny koszt obrotu gotówką w Polsce sięga 19 mld zł (na 190 mld zł w obrocie). Dodał, że w naszym kraju liczba urządzeń akceptujących formy płatności bezgotówkowej przypadających na milion obywateli znacznie odbiega od średniej unijnej, wyjaśnił, że w Polsce to 12 tys. urządzeń, a we Wspólnocie to 30 tys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kościński dodał, że w Polsce na 1,5 mln kas fiskalnych jest tylko pół miliona terminali POS (z ang. point of sale - urządzenie do płacenia kartą płatniczą). Zaznaczył, że w Polsce brakuje ok. 1 mln terminali. "Dążymy do tego, by obrót gotówkowy, zamienić na ten bezgotówkowy, ale nie stanie się to przez jedną noc" - powiedział.

Ministerstwo przekonuje, że beneficjentami obrotu bezgotówkowo będą tak obywatele, przedsiębiorcy, instytucje publiczne i państwo. Dla obywateli to wygoda, bezpieczeństwo, oszczędność czasu i pieniędzy, bo to oznacza np. unikniecie płacenia prowizji. Dla instytucji - to usprawnienie pracy i zmniejszenie kosztów obsługi; dla przedsiębiorców - możliwość pozyskania nowych klientów, a dla państwa - uszczelnienie systemu poboru podatków, zapobieganie praniu brudnych pieniędzy.

Najważniejsze zmiany, które mają upowszechnić płatności bezgotówkowe w Polsce będą wynikać z nowelizacji: Ordynacji podatkowej i ustawy o opłacie skarbowej, ustawy o egzekucji oraz ustawy o usługach płatniczych.

Nowela Ordynacji podatkowej i ustawy o egzekucji spowoduje, że urzędy będą musiały zapewnić petentom możliwość płatności w formie bezgotówkowej np. opłat skarbowych i egzekucyjnych. Administracja publiczna ma zostać nieodpłatnie wyposażona w terminale płatnicze w ramach programu upowszechniania płatności bezgotówkowych realizowanego przez resort rozwoju i Krajową Izbę Rozliczeniową.

Z kolei nowela ustawy o usługach płatniczych ma zobowiązać punkty usługowo-handlowe do wprowadzenia możliwości dokonania u nich płatności za pomocą przynajmniej jednej z metod rozliczenia bezgotówkowego, np. za pomocą przelewu, karty płatniczej, bliku czy telefonem. Obowiązek ten dotyczył będzie jedynie tych firm, które posiadają kasę fiskalną.

Kościński podkreślił, że zaproponowane zmiany nie mają na celu eliminacji obrotu gotówkowego, klient ma mieć wybór.

Polecamy: Biuletyn VAT

Wiceminister wyjaśnił, że w ramach upowszechniania płatności bezgotówkowych do sektora MŚP skierowanych zostanie 600 tys. bezpłatnych terminali POS. Sfinansowane zostaną one przez Fundację Polska Bezgotówkowa, która została powołana przez banki, organizacje płatnicze i instytucje państwowe. Przez rok korzystający z terminali nie będą musieli też płacić za transakcje wykonane przy ich użyciu - dodał.

Wiceminister dodał, że zgodnie z harmonogramem rząd miałby przyjąć odpowiedni pakiet ustaw do końca stycznia, tak by podpis prezydenta mógł być możliwy ok. marca. Ocenił, że nowe przepisy mogłyby wejść w życie w połowie 2018 roku. (PAP)

autor: Michał Boroń

edytor: Anna Mackiewicz

mick/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA