REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy będzie musiał wymienić kasę fiskalną na kasę online

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto i kiedy będzie musiał wymienić kasę fiskalną na kasę online
Kto i kiedy będzie musiał wymienić kasę fiskalną na kasę online

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2018 r. będzie ostatnim dla kas fiskalnych (kas rejestrujących) z rolką papierową. Potem resort finansów zakaże ich sprzedaży, a docelowo za kilka lat przedsiębiorcy będą mogli nabyć wyłącznie e-kasy (kasy rejestrujące online), dzięki którym MF będzie kontrolował obroty ponad miliona firm zdalnie.

Trwają prace legislacyjne (uzgodnienia, konsultacje, opiniowanie) nad projektem (z 18 września 2018 r.) zmiany ustawy o VAT oraz ustawy - Prawo o miarach, wprowadzający kasy fiskalne online, tj. kasy, do których fiskus będzie miał bezpośredni dostęp. Zakłada się, że zmiany te dotkną podatników z wybranych branż najwcześniej w 2019 r., a resztę firm dopiero w 2023 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja nie wprowadza nakazu jednorazowej wymiany starych kas na e-kasy. Minister Rozwoju i Finansów, wnioskodawca projektu, chce pozwolić zarówno producentom jak i użytkownikom kas na naturalną wymianę urządzeń, jak najszybciej zakazując w pierwszej kolejności sprzedaży kas z rolką papierową, a na kolejnym etapie kas z zapisem elektronicznym.

Dane z automatu

Przedsiębiorcy, których klientami są konsumenci oraz rolnicy ryczałtowi muszą ewidencjonować swoje zarobki przy użyciu kas fiskalnych – jak podaje resort finansów, aktualnie jest ich 1,2 mln. Dane gromadzone dzięki kasom umożliwiają organom podatkowym kontrolę prawidłowości rozliczeń VAT. Ale taka kontrola jest obecnie w wielu przypadkach możliwa dopiero, kiedy podatnik ręcznie udostępni urzędnikowi raporty z kasy. Jeśli przedsiębiorca używa bowiem kasy z rolką papierową, dane o transakcji nie zapisują się w pamięci urządzenia. MF szacuje, że obecnie na rynku ponad połowa posiadaczy kas fiskalnych korzysta właśnie z kas z rolką papierową.

Najważniejsza zmiana, jaka przewiduje projekt noweli VAT to wprowadzenie trzeciego typu kas, tj. kas online. Te kasy oprócz zapisu w pamięci, umożliwiają też przysyłanie informacji za pośrednictwem sieci informatycznej. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, taka wysyłka informacji o prowadzonej w firmie ewidencji ma „w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni” trafiać do Centralnego Repozytorium Kas, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na pierwszy ogień idzie budowlanka, zakłady mechaniczne i fryzjerzy

Stopniowa wymiana kas ma wyjątek. Przyspieszoną wymianą objęte będą 3 branże, najbardziej narażone na nieprawidłowości związane z ewidencjonowaniem, zdaniem organów kontrolnych. Są nimi:

  1. stacje benzynowe oraz usługi motoryzacyjne i wulkanizacyjne – obowiązek wymiany na kasy online obejmie je od 1 stycznia 2019 r.
  2. usługi gastronomiczne i budowlane – w ich przypadku od 1 lipca 2019 r.
  3. usługi kosmetyczne, fryzjerskie, fitness oraz w zakresie krótkiego zakwaterowania – od 1 stycznia 2020 r.

Przedsiębiorcy z powyższych gałęzi stanowią niemalże ¼ wszystkich posiadaczy kas, jak wynika z danych resortu finansów. Pozostali podatnicy nie będą zobowiązani do wymiany swoich urządzeń. Znikać będą za to z rynku 2 starsze modele kas, co w efekcie sprawi, że podatnicy będą płynnie przechodzić z nich do kas online.

E-kasy odciążą podatnika?

Autorzy projektu wskazali, że na e-kasach zyskają ich użytkownicy. Po pierwsze ma się zmniejszyć obciążenie związane z przeprowadzanymi kontrolami. Ewentualne kontrole ewidencji obrotu i kwot VAT będą mogły być poprzedzone zdalną analizą dokumentów źródłowych, będą więc prostsze w budowie i wydajniejsze.

Poza tym ma się zmienić procedura zgłaszania nowego rodzaju kasy do fiskusa. Dziś przedsiębiorcy robią to na papierowym formularzu, który osobiście dostarczają do swojego urzędu skarbowego. Rejestracja e-kasy będzie automatyczna.

Wzrośnie też kwota refundacji zakupu kasy z 700 zł do 1000 zł, choć będzie dotyczyła tylko zakupu e-kas. Ta regulacja ma na celu promowanie nowego rodzaju kas. Do podatników, którzy nabyli kasy przed wejściem w życie noweli, będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu dotychczasowym.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018


Druga strona medalu

Jak czytamy w dokumentach uzasadniających projekt, dzięki wprowadzeniu e-kas „podatnik będzie miał świadomość, że jego działalność podlega monitorowaniu przez cały okres prowadzenia działalności”. Ten zapis nie powinien martwić uczciwego użytkownika kasy fiskalnej, który ewidencjonuje na niej wszystkie transakcje, jakie powinny się tam znaleźć. Pytanie jednak jak fiskus będzie interpretował sytuację, w której zapracowany przedsiębiorca drukujący np. kilkadziesiąt paragonów dziennie zwyczajnie się pomyli.

Przepisy o e-kasach przewiduje się, że wejdą w życie w I kwartale 2018 r. Nowela VAT ma być dopełnieniem rozporządzenia technicznego w tej sprawie, na podstawie którego kasy będą produkowane i homologowane.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA