REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy będzie musiał wymienić kasę fiskalną na kasę online

Kto i kiedy będzie musiał wymienić kasę fiskalną na kasę online
Kto i kiedy będzie musiał wymienić kasę fiskalną na kasę online

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2018 r. będzie ostatnim dla kas fiskalnych (kas rejestrujących) z rolką papierową. Potem resort finansów zakaże ich sprzedaży, a docelowo za kilka lat przedsiębiorcy będą mogli nabyć wyłącznie e-kasy (kasy rejestrujące online), dzięki którym MF będzie kontrolował obroty ponad miliona firm zdalnie.

Trwają prace legislacyjne (uzgodnienia, konsultacje, opiniowanie) nad projektem (z 18 września 2018 r.) zmiany ustawy o VAT oraz ustawy - Prawo o miarach, wprowadzający kasy fiskalne online, tj. kasy, do których fiskus będzie miał bezpośredni dostęp. Zakłada się, że zmiany te dotkną podatników z wybranych branż najwcześniej w 2019 r., a resztę firm dopiero w 2023 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja nie wprowadza nakazu jednorazowej wymiany starych kas na e-kasy. Minister Rozwoju i Finansów, wnioskodawca projektu, chce pozwolić zarówno producentom jak i użytkownikom kas na naturalną wymianę urządzeń, jak najszybciej zakazując w pierwszej kolejności sprzedaży kas z rolką papierową, a na kolejnym etapie kas z zapisem elektronicznym.

Dane z automatu

Przedsiębiorcy, których klientami są konsumenci oraz rolnicy ryczałtowi muszą ewidencjonować swoje zarobki przy użyciu kas fiskalnych – jak podaje resort finansów, aktualnie jest ich 1,2 mln. Dane gromadzone dzięki kasom umożliwiają organom podatkowym kontrolę prawidłowości rozliczeń VAT. Ale taka kontrola jest obecnie w wielu przypadkach możliwa dopiero, kiedy podatnik ręcznie udostępni urzędnikowi raporty z kasy. Jeśli przedsiębiorca używa bowiem kasy z rolką papierową, dane o transakcji nie zapisują się w pamięci urządzenia. MF szacuje, że obecnie na rynku ponad połowa posiadaczy kas fiskalnych korzysta właśnie z kas z rolką papierową.

Najważniejsza zmiana, jaka przewiduje projekt noweli VAT to wprowadzenie trzeciego typu kas, tj. kas online. Te kasy oprócz zapisu w pamięci, umożliwiają też przysyłanie informacji za pośrednictwem sieci informatycznej. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, taka wysyłka informacji o prowadzonej w firmie ewidencji ma „w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni” trafiać do Centralnego Repozytorium Kas, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na pierwszy ogień idzie budowlanka, zakłady mechaniczne i fryzjerzy

Stopniowa wymiana kas ma wyjątek. Przyspieszoną wymianą objęte będą 3 branże, najbardziej narażone na nieprawidłowości związane z ewidencjonowaniem, zdaniem organów kontrolnych. Są nimi:

  1. stacje benzynowe oraz usługi motoryzacyjne i wulkanizacyjne – obowiązek wymiany na kasy online obejmie je od 1 stycznia 2019 r.
  2. usługi gastronomiczne i budowlane – w ich przypadku od 1 lipca 2019 r.
  3. usługi kosmetyczne, fryzjerskie, fitness oraz w zakresie krótkiego zakwaterowania – od 1 stycznia 2020 r.

Przedsiębiorcy z powyższych gałęzi stanowią niemalże ¼ wszystkich posiadaczy kas, jak wynika z danych resortu finansów. Pozostali podatnicy nie będą zobowiązani do wymiany swoich urządzeń. Znikać będą za to z rynku 2 starsze modele kas, co w efekcie sprawi, że podatnicy będą płynnie przechodzić z nich do kas online.

E-kasy odciążą podatnika?

Autorzy projektu wskazali, że na e-kasach zyskają ich użytkownicy. Po pierwsze ma się zmniejszyć obciążenie związane z przeprowadzanymi kontrolami. Ewentualne kontrole ewidencji obrotu i kwot VAT będą mogły być poprzedzone zdalną analizą dokumentów źródłowych, będą więc prostsze w budowie i wydajniejsze.

Poza tym ma się zmienić procedura zgłaszania nowego rodzaju kasy do fiskusa. Dziś przedsiębiorcy robią to na papierowym formularzu, który osobiście dostarczają do swojego urzędu skarbowego. Rejestracja e-kasy będzie automatyczna.

Wzrośnie też kwota refundacji zakupu kasy z 700 zł do 1000 zł, choć będzie dotyczyła tylko zakupu e-kas. Ta regulacja ma na celu promowanie nowego rodzaju kas. Do podatników, którzy nabyli kasy przed wejściem w życie noweli, będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu dotychczasowym.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018


Druga strona medalu

REKLAMA

Jak czytamy w dokumentach uzasadniających projekt, dzięki wprowadzeniu e-kas „podatnik będzie miał świadomość, że jego działalność podlega monitorowaniu przez cały okres prowadzenia działalności”. Ten zapis nie powinien martwić uczciwego użytkownika kasy fiskalnej, który ewidencjonuje na niej wszystkie transakcje, jakie powinny się tam znaleźć. Pytanie jednak jak fiskus będzie interpretował sytuację, w której zapracowany przedsiębiorca drukujący np. kilkadziesiąt paragonów dziennie zwyczajnie się pomyli.

Przepisy o e-kasach przewiduje się, że wejdą w życie w I kwartale 2018 r. Nowela VAT ma być dopełnieniem rozporządzenia technicznego w tej sprawie, na podstawie którego kasy będą produkowane i homologowane.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA