REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług turystycznych a nowa ustawa o imprezach turystycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie VAT usług turystycznych a nowa ustawa o imprezach turystycznych
Opodatkowanie VAT usług turystycznych a nowa ustawa o imprezach turystycznych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki wyjaśniły, jakie skutki dla przedsiębiorców (w tym podatników VAT) i podróżnych będzie miała ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych uchwalona przez Sejm 27 października 2017 r. (prace legislacyjne nad tą ustawą nie zostały jeszcze zakończone). Ustawa ta ma wejść w życie 1 lipca 2018 roku. Wyjaśnienia te zostały złożone na przełomie października i listopada 2017 r. w odpowiedzi na interpelację poselską.

Wspomniana ustawa ma stanowić implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 2015/2302/UE) z 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. Przewiduje ona między innymi regulacje dotyczące działalności podmiotów ułatwiających zawieranie umów o powiązane usługi turystyczne. W odpowiedzi na interpelację poselską podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dariusz Rogowski przyznał, że materia jest dość skomplikowana, ponieważ dotyczy zjawisk nowych, dopiero od niedawna funkcjonujących w rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Chodzi tu przede wszystkim o powiązane usługi turystyczne oraz przedsiębiorców ułatwiających ich nabywanie.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych

Ustawa zawiera szereg definicji doprecyzowujących pojęcia związane z usługami turystycznymi. Są to przede wszystkim definicje przedsiębiorcy turystycznego, imprezy turystycznej oraz powiązanych usług turystycznych. W ustawie zawarte są także wyłączenia w ramach tych definicji – jest to chociażby sytuacja, w której usługi składające się na imprezę turystyczną lub powiązane usługi turystyczne nie stanowią znacznej części łącznej wartości połączonych usług turystycznych.

Jednak najważniejszą z nowości w tej ustawie jest unormowanie działalności przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych. Kim jest taki przedsiębiorca? Jest to każdy przedsiębiorca internetowy lub stacjonarny, który ułatwia nabywanie usług turystycznych w sposób ukierunkowany lub przy okazji jednej wizyty lub kontaktu z jego punktem sprzedaży, co prowadzi do zawarcia przez podróżnego umów z różnymi dostawcami usług turystycznych, przy czym całość tych usług nie nosi jednak cech imprezy turystycznej. Usługi powiązane mają miejsce wtedy, gdy po potwierdzeniu rezerwacji jednej usługi turystycznej (np. przelotu samolotem) przedsiębiorca zaprasza podróżnego do skorzystania z kolejnej usługi dostępnej w danym miejscu, np. zakwaterowania w określonym hotelu. Istotny jest przy tym przedział czasowy, w którym dane usługi turystyczne mogą zostać zakwalifikowane jako powiązane – pomiędzy potwierdzeniem rezerwacji usługi u jednego przedsiębiorcy a dokonaniem rezerwacji u kolejnego musi upłynąć mniej niż 24 godziny.

Obowiązki informacyjne wobec podróżnego

Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach wprowadza także szereg obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy świadczącego usługi turystyczne wobec podróżnego. Ma to służyć zwiększeniu bezpieczeństwa podróżnych oraz zmniejszeniu liczby sporów i roszczeń pomiędzy podróżnymi a organizatorami turystyki. Przede wszystkim ciężar udowodnienia prawidłowego spełnienia obowiązków informacyjnych względem podróżnego został przeniesiony na przedsiębiorcę.

REKLAMA

Ponadto przepisy regulują kwestię udostępniania podróżnym kopii umowy lub potwierdzenia jej zawarcia. Organizator turystyki będzie obowiązany udostępnić taką kopię bezzwłocznie i na trwałym nośniku, zaś sam podróżny uzyska uprawnienie do żądania kopii w postaci papierowej, jeżeli umowa zawarta została w jednoczesnej fizycznej obecności stron. Ustawodawca przewiduje również dalece idącą standaryzację umów o usługi turystyczne, co ułatwi posługiwanie się nimi i zapewni przekazanie podróżnemu wszelkich niezbędnych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie VAT usług turystycznych bez zmian

Do interpelacji poselskiej odniósł się także podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Gruza. Wskazał, że wejście w życie przepisów ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nie spowoduje zmiany sposobu opodatkowania usług turystyki, określonego w art. 119 ustawy o VAT.

Nadal stosowanie szczególnej procedury przy świadczeniu takich usług będzie miało miejsce wówczas, gdy organizator turystyki świadczy na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek lub też przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Te ostatnie są przez ustawę określane jako stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie (art. 119 ust. 2). Za podstawę opodatkowania w owej szczególnej procedurze przyjmuje się kwotę marży pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Jeżeli wskazane wyżej warunki nie są spełnione, wówczas nie stosuje się procedury szczególnej, zastosowanie znajdują natomiast zasady ogólne. Podkreśla się jednocześnie, że każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie i z uwzględnieniem okoliczności faktycznych sprawy.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Rządowy projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznychproces legislacyjny.

Opracowane na podstawie: Interpelacja nr 16176 w sprawie opodatkowania powiązanych usług turystycznych.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA