REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług turystycznych a nowa ustawa o imprezach turystycznych

Opodatkowanie VAT usług turystycznych a nowa ustawa o imprezach turystycznych
Opodatkowanie VAT usług turystycznych a nowa ustawa o imprezach turystycznych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki wyjaśniły, jakie skutki dla przedsiębiorców (w tym podatników VAT) i podróżnych będzie miała ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych uchwalona przez Sejm 27 października 2017 r. (prace legislacyjne nad tą ustawą nie zostały jeszcze zakończone). Ustawa ta ma wejść w życie 1 lipca 2018 roku. Wyjaśnienia te zostały złożone na przełomie października i listopada 2017 r. w odpowiedzi na interpelację poselską.

Wspomniana ustawa ma stanowić implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 2015/2302/UE) z 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. Przewiduje ona między innymi regulacje dotyczące działalności podmiotów ułatwiających zawieranie umów o powiązane usługi turystyczne. W odpowiedzi na interpelację poselską podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Dariusz Rogowski przyznał, że materia jest dość skomplikowana, ponieważ dotyczy zjawisk nowych, dopiero od niedawna funkcjonujących w rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Chodzi tu przede wszystkim o powiązane usługi turystyczne oraz przedsiębiorców ułatwiających ich nabywanie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych

Ustawa zawiera szereg definicji doprecyzowujących pojęcia związane z usługami turystycznymi. Są to przede wszystkim definicje przedsiębiorcy turystycznego, imprezy turystycznej oraz powiązanych usług turystycznych. W ustawie zawarte są także wyłączenia w ramach tych definicji – jest to chociażby sytuacja, w której usługi składające się na imprezę turystyczną lub powiązane usługi turystyczne nie stanowią znacznej części łącznej wartości połączonych usług turystycznych.

Jednak najważniejszą z nowości w tej ustawie jest unormowanie działalności przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych. Kim jest taki przedsiębiorca? Jest to każdy przedsiębiorca internetowy lub stacjonarny, który ułatwia nabywanie usług turystycznych w sposób ukierunkowany lub przy okazji jednej wizyty lub kontaktu z jego punktem sprzedaży, co prowadzi do zawarcia przez podróżnego umów z różnymi dostawcami usług turystycznych, przy czym całość tych usług nie nosi jednak cech imprezy turystycznej. Usługi powiązane mają miejsce wtedy, gdy po potwierdzeniu rezerwacji jednej usługi turystycznej (np. przelotu samolotem) przedsiębiorca zaprasza podróżnego do skorzystania z kolejnej usługi dostępnej w danym miejscu, np. zakwaterowania w określonym hotelu. Istotny jest przy tym przedział czasowy, w którym dane usługi turystyczne mogą zostać zakwalifikowane jako powiązane – pomiędzy potwierdzeniem rezerwacji usługi u jednego przedsiębiorcy a dokonaniem rezerwacji u kolejnego musi upłynąć mniej niż 24 godziny.

Obowiązki informacyjne wobec podróżnego

Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach wprowadza także szereg obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy świadczącego usługi turystyczne wobec podróżnego. Ma to służyć zwiększeniu bezpieczeństwa podróżnych oraz zmniejszeniu liczby sporów i roszczeń pomiędzy podróżnymi a organizatorami turystyki. Przede wszystkim ciężar udowodnienia prawidłowego spełnienia obowiązków informacyjnych względem podróżnego został przeniesiony na przedsiębiorcę.

REKLAMA

Ponadto przepisy regulują kwestię udostępniania podróżnym kopii umowy lub potwierdzenia jej zawarcia. Organizator turystyki będzie obowiązany udostępnić taką kopię bezzwłocznie i na trwałym nośniku, zaś sam podróżny uzyska uprawnienie do żądania kopii w postaci papierowej, jeżeli umowa zawarta została w jednoczesnej fizycznej obecności stron. Ustawodawca przewiduje również dalece idącą standaryzację umów o usługi turystyczne, co ułatwi posługiwanie się nimi i zapewni przekazanie podróżnemu wszelkich niezbędnych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie VAT usług turystycznych bez zmian

Do interpelacji poselskiej odniósł się także podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Gruza. Wskazał, że wejście w życie przepisów ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych nie spowoduje zmiany sposobu opodatkowania usług turystyki, określonego w art. 119 ustawy o VAT.

Nadal stosowanie szczególnej procedury przy świadczeniu takich usług będzie miało miejsce wówczas, gdy organizator turystyki świadczy na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek lub też przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Te ostatnie są przez ustawę określane jako stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie (art. 119 ust. 2). Za podstawę opodatkowania w owej szczególnej procedurze przyjmuje się kwotę marży pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Jeżeli wskazane wyżej warunki nie są spełnione, wówczas nie stosuje się procedury szczególnej, zastosowanie znajdują natomiast zasady ogólne. Podkreśla się jednocześnie, że każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie i z uwzględnieniem okoliczności faktycznych sprawy.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Rządowy projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznychproces legislacyjny.

Opracowane na podstawie: Interpelacja nr 16176 w sprawie opodatkowania powiązanych usług turystycznych.

Ernestyna Pachała

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA