REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewydanie paragonu będzie wykroczeniem - mandat wystawi policjant lub strażnik miejski

Subskrybuj nas na Youtube
Niewydanie paragonu będzie wykroczeniem - mandat wystawi policjant lub strażnik miejski
Niewydanie paragonu będzie wykroczeniem - mandat wystawi policjant lub strażnik miejski

REKLAMA

REKLAMA

Niezarejestrowanie drobnej sprzedaży na kasie fiskalnej, czy niewydanie paragonu ma być wykroczeniem pospolitym zagrożonym grzywną, a użycie oleju opałowego w transporcie może skutkować utratą licencji przewozowej. Takie m.in. zmiany zawarte są w projekcie nowelizacji Kodeksu wykroczeń, ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym.

Projekt trafił do konsultacji i uzgodnień. Autorem projektu jest Minister Rozwoju i Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Zaproponowane rozwiązania stanowią kolejny krok w kierunku pełniejszego uszczelnienia systemu podatkowego w zakresie dochodów z obrotu towarami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Możliwe będzie również zwiększenie efektywności przeprowadzanych kontroli poprzez wsparcie innych +formacji+ kontrolnych" - napisano w uzasadnieniu do projektu.

"Wprowadzane rozwiązania mają na celu wyeliminowanie nieewidencjonowanego obrotu towarami i wyrobami akcyzowymi, a przez to wzmocnienie konkurencyjności i stabilności gospodarki. Dodatkowo, przewiduje się wzrost dochodów budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego poprzez zmniejszenie liczby nieprawidłowości w obrocie towarami uznawanymi za +wrażliwe+" - dodano.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Projekt zakłada, że niezaewidencjonowanie sprzedaży towarów lub usług na kasie fiskalnej albo niewydanie paragonu, jeżeli wartość towaru lub usługi nie przekracza jednej drugiej minimalnego wynagrodzenia, będzie podlegało karze grzywny. Podobnie ma być traktowana sprzedaż - z naruszeniem przepisów o akcyzie - alkoholu, wyrobów tytoniowych i suszu tytoniowego o niewielkiej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że wykrywaniem tego typu wykroczeń zajmą się teraz 3 liczne służby:

•  Policja – formacja licząca 98 775 zatrudnionych, z czego 61 094 wykonuje zadania prewencyjne;

•  Inspekcja Handlowa – licząca około 1 500 zatrudnionych;

•  Straże gminne (miejskie) – formacje liczące łącznie 8 890 strażników.

Wpłynie to zdaniem projektodawcy na:

•  odciążenie finansowych organów postępowania przygotowawczego w zakresie ścigania czynów o najmniejszym ciężarze gatunkowym;

• brak konieczności ponoszenia nakładów związanych ze szkoleniami w zakresie Kodeksu karnego skarbowego;

• jednolitość procedury stosownej przez Policję, Inspekcję Handlową i straże gminne w zakresie wykroczeń pospolitych (wymienione organy są już w tym doświadczone);

•  zgodnie z art. 100 § 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia – dochody z mandatów wystawionych przez straże gminne wzmocniłyby przychody jednostek samorządu terytorialnego, ograniczone przez odebranie możliwość wystawiania mandatów za wykroczenia w ruchu drogowym zarejestrowane fotoradarami.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

W projekcie zaproponowano, by ujawnienie, że przedsiębiorca posiadający zezwolenie na sprzedaż alkoholu nie ma kasy fiskalnej, nie wydaje paragonu, bądź w miejscu sprzedaży urządza nielegalnie gry hazardowe, stanowiło podstawę do wszczęcia postępowania o cofnięcie tego zezwolenia.

Zmiana dotycząca prawa o ruchu drogowym wprowadza dodatkową przesłankę poddania pojazdu badaniu technicznemu, niezależnie od obowiązkowych badań technicznych. Nastąpiłoby to w przypadku stwierdzenia, że w pojeździe używano paliw opałowych do celów napędowych.

"W zaproponowanym rozwiązaniu organ kontroli ruchu drogowego kierowałby pojazd na dodatkowe badanie techniczne. Jest to uzasadnione tym, że użycie paliw opałowych niezgodnie z przeznaczeniem (do celów napędowych) może wpłynąć negatywnie na stan techniczny pojazdu oraz wymagania ochrony środowiska" - tłumaczą autorzy projektu.

Wskazano, że dotychczasowe przepisy nie odstraszają potencjalnych sprawców tego typu wykroczeń, ani "nie powodują u nich refleksji" odnośnie wpływu na środowisko. "Również sam organ kontrolujący nie był zobligowany do weryfikacji stanu technicznego tak eksploatowanego pojazdu (była to najwyżej przesłanka fakultatywna do przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego)" - dodano.

Przewidziano też zmianę ustawy o transporcie drogowym, która również ma zniechęcić "do podejmowania nieuczciwych praktyk wykorzystywania oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe do napędu pojazdów samochodowych". Projektowane przepisy zakładają, że wykrycie podczas kontroli drogowej, iż pojazd jest napędzany olejem opałowym, będzie podstawą wszczęcia postępowania administracyjnego zmierzającego do cofnięcia licencji dla przewoźnika.

Do przewidywanych skutków realizacji projektu MF zaliczyło m.in: uszczelnienie systemu podatkowego, zmniejszenie szarej strefy, zwiększenie współpracy między organami zaangażowanymi w przeciwdziałanie i zwalczanie przestępczości skarbowej, zapobieganie rozwojowi mechanizmów oszustw podatkowych. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Sonia Sobczyk

mmu/ son/

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń, ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA