REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odstąpić od wydrukowania paragonu, gdy klient nie zażąda jego wydania?

Czy można odstąpić od wydrukowania paragonu, gdy klient nie zażąda jego wydania? /Fot. Fotolia
Czy można odstąpić od wydrukowania paragonu, gdy klient nie zażąda jego wydania? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy. Obowiązek wręczenia paragonu fiskalnego klientowi obowiązuje także nawet, gdy klient go nie żąda. Nie wystarczy, że transakcja została zarejestrowana w pamięci kasy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Posłowie Adam Ołdakowski, Jerzy Gosiewski skierowali zapytanie do ministra finansów (zapytanie nr 4460) w sprawie obowiązku wydania paragonu przez sprzedawcę, w którym wskazali, że dokonując zakupów w kilku sklepach spożywczych, kilkukrotnie spotkali się z pytaniem, czy potrzebny jest wydruk paragonu. Ekspedienci tłumaczyli, że oprogramowanie kasy umożliwia wyłączenie opcji wydruku paragonu przy jednoczesnym zapisie o dokonanej transakcji w pamięci kasy, a dokonana sprzedaż wykazywana jest w raporcie dziennym sprzedaży. Podobna praktyka dotyczy wydruku potwierdzenia transakcji przy płatności kartą debetową lub kredytową.

Kolejnym argumentem, jaki podnosili sprzedawcy, jest chęć ograniczenia wydruku paragonów dla klientów, którzy nie są zainteresowani jego otrzymaniem, a ma to na celu zmniejszenie kosztów zakupu papierowych rolek do kas fiskalnych, co przyświeca założeniom ochrony środowiska. Podobna praktyka stosowana jest w Wielkiej Brytanii, gdzie ekspedienci wydają paragony na żądanie klienta.

Czy w związku z tym obecnie obowiązujące przepisy dopuszczają możliwość odstąpienia od wydrukowania paragonu, jeżeli klient nie zażąda jego wydania? Jeżeli tak, czy zagwarantowany jest i w jaki sposób można sprawdzić zapis transakcji w kasie fiskalnej?

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi wskazało, że obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), wyraźnie stanowią, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy (art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy). Przedmiotowy obowiązek został również wskazany w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363) do wymienionej ustawy, gdzie zobowiązano podatników prowadzących ewidencję do wydawania nabywcy, bez jego żądania, paragonu fiskalnego (§ 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo również w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz. U. z 2013 r. poz. 1076) dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące przewidziano, że kasa musi sporządzać równocześnie wydruki oryginałów i kopii paragonów fiskalnych dla każdej sprzedaży, z zastrzeżeniem dla kas z elektronicznym zapisem kopii, gdzie kopia paragonu fiskalnego zapisywana jest wyłącznie w trybie zapisu elektronicznego.

Mając na uwadze wyżej wymienione regulacje, należy wyraźnie podkreślić, że sprzedawca ma obowiązek wręczenia paragonu fiskalnego klientowi, bez jego żądania. W związku z tym, sytuacja opisana w zapytaniu Panów Posłów nie powinna mieć miejsca, ponieważ obowiązujące przepisy nie dopuszczają możliwości odstąpienia od wydania klientowi paragonu fiskalnego.

Aby zapobiegać takim sytuacjom prowadzone są cykliczne kontrole przez organy administracji skarbowej, szczególnie w ramach akcji „Weź paragon”. Kampania „Weź paragon" jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2004 r. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych efektów nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców. Podstawową formą działania kontrolnego w ramach ww. akcji są czynności w terenie wykonywane przez upoważnionych pracowników, które prowadzone są w godzinach funkcjonowania podmiotów gospodarczych, w tym poza godzinami pracy urzędów skarbowych. Początkowo akcja „Weź paragon” prowadzona była głównie w okresie ferii zimowych oraz wakacji, obecnie realizowana jest przez cały rok.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Ponadto Ministerstwo Finansów analizując mechanizmy występujące w szarej strefie odnotowuje coraz częstsze sygnały o nadużyciach występujących głównie na stacjach paliw. Reakcją na przedmiotowe nieprawidłowości była m.in. ogólnopolska kampania informacyjna Ministerstwa Finansów pod hasłem „Weź paragon ze sobą" prowadzona w okresie od września do listopada 2016 r. Akcja ta miała uświadomić Polakom z czym wiąże się niewydawanie paragonów fiskalnych na stacjach paliwowych i niezabieranie ich ze sobą, kiedy je otrzymują. Wskazano, że proceder ten może mieć dalsze konsekwencje polegające na wystawianiu tzw. „pustych" faktur na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych.

Kolejnym krokiem mającym za zadanie walkę z powyżej wymienionym procederem są obecnie prowadzone prace legislacyjne w zakresie zmian do ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. W regulacji tej proponuje się ograniczyć prawo do wystawiania faktur dla przedsiębiorców do paragonów, które będą zawierały numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej. Regulacja ta pozwoli na eliminację procederu wystawiania „pustych faktur” na podstawie zebranych paragonów pozostawionych przez innych klientów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA