REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczka na usługi turystyczne a podatek VAT

Zaliczka na usługi turystyczne a podatek VAT
Zaliczka na usługi turystyczne a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie zaliczki na rzecz usług turystycznych rodzi obowiązek podatkowy w VAT. Podatnik musi zatem wstępnie ustalić wysokość marży, która będzie w tym przypadku stanowiła podstawę opodatkowania. Nie ma znaczenia fakt, że w momencie wpłaty zaliczki, usługodawca nie zna dokładnie ani wysokości marży ani poniesionych przez niego na rzecz turysty kosztów.

Specyfika usług turystycznych

Tak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w podatkowej interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca br. (sygn. 2461-IBPP2.4512.133.2017.1.JK)

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca to spółka, która zajmuje się świadczeniem usług turystycznych. Charakterystyka tego rodzaju świadczeń wygląda następująco: przedsiębiorca jest niejako pośrednikiem między turystą, a innymi podmiotami, które zapewniają transport, wyżywienie, zakwaterowanie turyście podczas jego pobytu na wakacjach, wycieczkach, wczasach, itp. Zatem spółka zawiera umowy transportu, zakwaterowania, wyżywienia, kupuje bilety wstępów, ubezpieczenie itp., a następnie łączy je i sprzedaje w ramach jednej usługi turystycznej. Imprezy planuje się zazwyczaj na kilka miesięcy przed wykonaniem usługi, a turyści w momencie kupna wycieczki muszą zapłacić zaliczkę na poczet przyszłych wakacji.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ze względu na specyfikę, usługi nabywane przez spółkę, a następnie sprzedawane na rzecz turystów są rozliczane przez spółkę w ramach szczególnej procedury dla usług turystycznych określonej w art. 119 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania jest marża pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT. Marżę to różnica pomiędzy kwotą, którą ma zapłacić turysta, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez spółkę.

REKLAMA

W momencie powstania obowiązku podatkowego spółka nie zna rzeczywistych kosztów, czyli nie jest w stanie określić dokładnej marży. A ta przecież jest podstawą opodatkowania. W związku z tym przedsiębiorca pyta, czy otrzymanie zaliczki na poczet imprezy turystycznej rodzi po jej stronie obowiązek podatkowy w podatku VAT, jeżeli rozlicza się w ramach szczególnej procedury dla usług turystycznych określonej w art. 119 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marża w świetle ustawy o VAT

Odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.  Zazwyczaj obowiązek podatkowy powstaje w stosunku do usług z chwilą jej wykonania. Co oznacza, że podatek powinien być rozliczony za ten okres.

Ustawa o podatku VAT wprowadza jednak wyjątki od tej zasady. Jednym z nich jest otrzymanie całości lub części zapłaty jeszcze przed wykonaniem usługi. W tej sytuacji, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej części lub całości, w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zgodnie z art. art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, część zapłaty może przyjąć formę przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty, itp.

Podstawą opodatkowania jest natomiast wszystko, co podatnik otrzymał lub otrzyma w zamian za świadczone usługi od usługobiorcy. Wlicza się w to wszystkie elementy, które mają wpływ na wysokość ceny usługi, z wyjątkiem kwoty podatku. 

Jednak usługami turystycznymi rządzą specyficzne uregulowania. Dla przykładu, dotyczące kwestii podstawy opodatkowania. W tym wypadku, podatek wylicza się na podstawie kwoty marży pomniejszonej o kwotę należnego podatku, zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT.

Marża to różnica między kwotą, którą ma zapłacić usługobiorca, a faktycznymi kosztami, które poniósł podatnik dla bezpośredniej korzyści turysty z tytułu nabycia towarów i usług od innych podmiotów (art. 119 ust. 2). Na usługi poniesione dla bezpośredniej korzyści turysty składają się elementy świadczonej usługi turystyki, przede wszystkim transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Polecamy: Biuletyn VAT

Zaliczka jako moment powstania obowiązku podatkowego

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku tzw. „usług własnych”. Jeżeli przedsiębiorca takie wykonuje, podstawę opodatkowania ustala się dla nich odrębnie, stosując przepis art. 29a ustawy o VAT.

Moment powstania obowiązku podatkowe w przypadku usług turystycznych nie różni się niż ogólne uregulowanie tej kwestii. Co za tym idzie, stosuje się też art. 19 ust. 8, jeżeli przedsiębiorca otrzymał zaliczkę, itp. Jeżeli turysta wpłacił część kwoty na poczet przyszłych wakacji, to usługodawca musi obliczyć kwotę podatku od tej zaliczki. Jednocześnie trzeba pamiętać, że podstawą i w tym wypadku jest marża. Jeżeli podatnik nie jest w stanie określić rzeczywistej marży, ponieważ nie poniósł jeszcze kosztów, powinien wskazać marżę, którą wyliczył określając cenę danej usługi, obliczoną w oparciu o koszty przewidywane.

Dyrektor KIS podkreśla, że zazwyczaj cena usługi jest stała dla turysty, określona już w momencie pierwszej przedsprzedaży. Ponadto, przewidywana cena usługi ma przecież swoje uzasadnienie w fakturach i innej dokumentacji, którą podatnik posiada, np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami, ubezpieczycielami.

Fakt, że w momencie powstania obowiązku podatkowego usługodawca nie zna dokładnej marży ani wysokości kosztów, nie zwalnia go ze stosowania art. 19 ust. 8 ustawy o VAT, podaje Dyrektor KIS.


Organ podatkowy zgadza się z wnioskodawcą, że w momencie otrzymania zaliczki nie zna się dokładnej marży ani wysokości poniesionych kosztów. Jednak, podaje Dyrektor KIS, usługodawca jest w stanie je obliczyć na podstawie zawartych z kontrahentami umów. Zazwyczaj rzeczywista cena usługi nie różni się znacząco albo wcale od przewidywanej, zauważa. Zaliczki są wpłacane na rzecz konkretnej usługi turystycznej, której warunki, np. miejsce czy termin są znane z wyprzedzeniem. Spółka przygotowuje przecież szczegółowy program imprezy, a jej cenę uzależnia od własnych wyliczeń, które uwzględniają przewidywane koszty i marżę. Zmiana ceny usługi ma miejsce najczęściej na skutek nieprzewidywalnych okoliczności.

Gdy mimo to, przewidywana a rzeczywista marża będą się różniły, podatnik powinien dokonać korekty deklaracji za dany okres rozliczeniowy. Mając na uwadze, moment powstania obowiązku podatkowego, koszty, które zostaną poniesione w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi trzeba rozliczyć przez korektę deklaracji za okres, w którym wykonano usługę.

Patrycja Szeląg

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA