REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podzielona płatność w VAT zamiast odwrotnego obciążenia

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podzielona płatność w VAT zamiast odwrotnego obciążenia /shutterstock.com
Podzielona płatność w VAT zamiast odwrotnego obciążenia /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska dała Polsce nieformalne zielone światło na wprowadzenie podzielonej płatności w VAT. Ma to być system dobrowolny, ale obowiązek przejścia na ten system miałyby firmy objęte odwrotnym obciążeniem.

Potwierdził to wiceminister finansów Paweł Gruza podczas spotkania Forum Dyrektorów Podatkowych EY. Poinformował również, jaką koncepcję podzielonej płatności (split payment) przyjęło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

W ciągu jednego, dwóch tygodni resort zamierza opublikować projekt nowelizacji ustawy o VAT w tym zakresie. Przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2018 r. – zapowiedział wiceminister.

Dodał, że resort jest już po pierwszej turze rozmów z Komisją Europejską na temat wprowadzenia w Polsce podzielonej płatności. – Wstępnie mamy zielone światło, ale musimy jeszcze wystąpić do komisji z formalnym wnioskiem o derogację – stwierdził wiceminister.

Plan jest taki, że split payment będzie początkowo systemem dobrowolnym. Resort chciałby docelowo, aby obowiązek przejścia na ten system miały firmy objęte odwrotnym obciążeniem (reverse charge). Na to jednak musi się także zgodzić Komisja Europejska.

Nowa koncepcja

Paweł Gruza przedstawił również szczegóły nowego systemu split payment. Wyjaśnił, że podatnik będzie płacił kontrahentowi tak jak dotychczas, czyli jednym przelewem. Różnica ma polegać na tym, że na przelewie będzie wskazywał, obok kwoty brutto, także kwotę VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cała należność, po zaksięgowaniu na koncie odbiorcy przelewu, byłaby automatycznie „rozbijana” na dwie części: kwota netto pozostałaby na głównym koncie odbiorcy, natomiast kwota VAT trafiałaby na specjalnie wyodrębniony rachunek (subkonto), będący także własnością tego przedsiębiorcy.

Następnie mógłby on wykorzystywać kwotę VAT zgromadzoną na subkoncie do zapłaty podatku na rzecz poddostawców lub uregulowania swoich zobowiązań wobec urzędu skarbowego.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

– Przyjęliśmy, że przedsiębiorca otrzymujący za swoje towary i usługi zapłatę w modelu split payment będzie miał prawo pokrywać z subkonta VAT ciężar podatku płaconego swoim dostawcom – poinformował Paweł Gruza. Dodał, że dzięki temu zostanie ograniczony negatywny wpływ podzielonej płatności na płynność finansową firm.

Inaczej we Włoszech i w Czechach

Resort finansów chce więc zaproponować całkiem nowy model split payment, odmienny od wzorców funkcjonujących we Włoszech i Czechach. Zdaniem MF polskie rozwiązanie lepiej uwzględni wymogi przedsiębiorstw w zakresie ochrony płynności.

We Włoszech funkcjonuje system, w którym sprzedawca przy każdej transakcji realizowanej na rzecz organów władzy publicznej otrzymuje tylko cenę netto towaru, a VAT jest wpłacany przez nabywcę albo na odrębne konto dostawcy (do którego dostęp ma urząd skarbowy), albo bezpośrednio na rachunek fiskusa.

Opracowywany przez Ministerstwo Finansów system zakłada natomiast przelew pełnej kwoty na rachunek przedsiębiorcy, przy czym kwota VAT automatycznie zostanie przeniesiona na wydzielone subkonto VAT.

Będą zachęty

MF zaproponuje też wiele zachęt i udogodnień, aby nakłonić firmy do dobrowolnego korzystania z systemu podzielonej płatności. Przede wszystkim przedsiębiorcy mogliby w ten sposób obronić się przed nieświadomym uczestnictwem w oszustwie.

– Na pewno będą to pewne formy domniemania dobrej wiary i ograniczenie sankcji VAT – potwierdził Paweł Gruza.


Odwrotne obciążenie niepożądane

Wiceminister zapowiedział, że Polska wystąpi także do Komisji Europejskiej o derogacje, które pozwolą wprowadzić obowiązek korzystania z podzielonej płatności przez firmy z branż objętych obecnie odwrotnym obciążeniem.

REKLAMA

– Docelowo może to doprowadzić do zastąpienia obecnego systemu odwrotnego obciążenia systemem podzielonej płatności – poinformował Paweł Gruza. Przekonywał, że taka zmiana byłaby korzystna dla branż wrażliwych (np. złomowej, stalowej, elektronicznej). W systemie podzielonej płatności firmy będą bowiem otrzymywały płatności brutto, a z otrzymanego VAT będzie można opłacić VAT dostawcy.

– Split payment polepszy też sytuację eksporterów, bo firmy obsługujące swoich dostawców z konta zastrzeżonego VAT będą mogły szybciej niż obecnie otrzymać zwrot VAT, również na subkonto zastrzeżone dla VAT – tłumaczył Paweł Gruza.

Wiceszef resortu finansów liczy na zgodę Komisji Europejskiej, bo – jak wyjaśnił – odwrotne obciążenie jest tam postrzegane jako zaburzenie systemu VAT. Komisja nie preferuje tego rozwiązania. Odwrotne obciążenie oznacza bowiem de facto wyjęcie danej branży z obowiązku zapłaty podatku.

Co innego podzielona płatność. Nie zaburza ona poboru podatku, za to jest naturalnym środkiem do uszczelniania systemu VAT.

– Dlatego Polska koncentruje się na podzielonej płatności – wyjaśnił Paweł Gruza. Dodał, że podobnie postępuje obecnie Wielka Brytania, która ma więcej doświadczeń z zapobieganiem wyłudzeniom VAT.

Będzie Centralny Rejestr Faktur

Paweł Gruza przyznał również, że kontynuowane są prace nad wprowadzeniem Centralnego Rejestru Faktur. – Będzie on idealnie uzupełniał się z podzieloną płatnością w zapobieganiu przestępstwom wyłudzeniowym – uważa wiceminister. Dodał, że tego typu rozwiązania są dostępne na rynku, ale wiążą się z nimi różne problemy techniczne.

Nie wyjaśnił jednak, kiedy rejestr mógłby zostać wprowadzony. – Nie ma jeszcze decyzji w tym zakresie – powiedział. ⒸⓅ

infoRgrafika

Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA