REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT /shutterstock.com
Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT mogą to prawo utracić. W jakich przypadkach dochodzi do utraty prawa do zwolnienia? Na co zwrócić uwagę, żeby nie dopuścić do okoliczności skutkujących utratą prawa do zwolnienia?

Zwolnienie podmiotowe

Zwolnienie podmiotowe, które zostało uregulowane przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w rozdziale określającym procedury szczególne, skierowane jest do tzw. drobnych przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do zwolnienia przysługuje podatnikom ze względu na wysokość sprzedaży. Przepisy zwalniają z podatku VAT sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość tej sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Limit ten został podwyższony, do końca 2016 r. wynosił 150 000 zł.

Ponadto, ze zwolnienia może korzystać również podatnik rozpoczynając w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekracza, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, 200 000 zł (do końca 2016 r. limit ten również wynosił 150 000 zł).

Przy czym do wartości sprzedaży określonej powyższym limitem nie wlicza się:

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 (z wyjątkiem transakcji związanych z nieruchomościami; usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41; usług ubezpieczeniowych – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych);

- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Korzyści wynikające ze zwolnienia

Zwolnienie podmiotowe wiąże się z konkretnymi przywilejami. Korzystający z tego zwolnienia podatnicy nie mają bowiem obowiązku:

- rejestrowania się jako podatnicy VAT,

- prowadzenia pełnej ewidencji VAT oraz

- regularnego składania deklaracji VAT (z wyjątkiem deklaracji VAT-8 składanych przez zwolnionych podmiotowo podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE).

Dodatkowo, podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego muszą wystawiać faktury tylko na żądanie nabywców.

Utrata prawa do zwolnienia

Podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego powinni być świadomi tego, że w określonych przepisami przypadkach prawo to mogą utracić. Do utraty prawa do zwolnienia dochodzi po przekroczeniu wskazanego wyżej limitu wartości sprzedaży. W przypadku przekroczenia kwoty limitu zwolnienie podmiotowe traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Poza przekroczeniem limitu, utratą zwolnienia skutkuje również dokonanie przez podatnika jednej z czynności wyłączających możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego. (O tym jakie to są czynności, piszemy poniżej.)

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

A zatem uniknięcie utraty przez podatnik prawa do zwolnienia podmiotowego jest możliwe tylko przez niedopuszczanie do wystąpienia powyższych okoliczności.

Utrata prawa do zwolnienia pociąga za sobą konieczność dokonania rejestracji poprzez złożenie formularza VAT-R we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym. Ponadto, od momentu przekroczenia limitu sprzedaży lub dokonania czynności wyłączającej możliwość korzystania ze zwolnienia, u podatnika powstaje obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i zakupu oraz konieczność składania deklaracji VAT.


Ponowne skorzystanie ze zwolnienia

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego powoduje, że ponowne skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe dopiero po upływie roku, licząc od końca roku, w którym podatnik zrezygnował ze zwolnienia albo utracił do niego prawo.

Procedura ta dotyczy także osób fizycznych, które po utracie prawa do zwolnienia lub rezygnacji z niego zaprzestaną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, czyli zlikwidują działalność gospodarczą, a następnie ponownie rozpoczną ich wykonywanie, tj. otworzą nową działalność.

Czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia

Jak wskazaliśmy już wcześniej, ustawodawca szczegółowo określił katalog czynności, które wykluczają możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego, tj. nie mogą z niego korzystać podatnicy, u których występują te czynności.

Prawa do zwolnienia podmiotowego nie mają podatnicy dokonujący dostaw:

1) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy o VAT; są to:

- niektóre rodzaje srebra, złota i platyny nieobrobionych plastycznie lub w postaci półproduktu, lub w postaci proszku (PKWiU z 2008 r. 24.41.10.0, 24.41.20.0 oraz 24.41.30.0),

- noże stołowe z ostrzami stałymi, srebrzone inaczej niż platerowane (PKWiU z 2008 r. 25.71.11.0),

- nakrycia stołowe srebrzone inaczej niż platerowane (PKWiU z 2008 r. 25.71.14.0),

- monety (32.11.10.0),

- wyroby jubilerskie i podobne (PKWiU z 2008 r. 32.12), z wyłączeniem kamieni syntetycznych, szlachetnych lub półszlachetnych, obrobionych, lecz nieoprawionych (PKWiU z 2008 r. ex 32.12.11.0), pyłu i proszku z pozostałych naturalnych lub syntetycznych kamieni szlachetnych lub półszlachetnych (PKWiU z 2008 r. ex 32.12.12.0), dewocjonaliów wykonanych z metali innych niż metale szlachetne oraz wyrobów kultu religijnego,

- wyroby z bursztynu klasyfikowane jako pozostałe różne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU z 2008 r. 32.99.59.0),

- zaliczane do odpadów innych niż niebezpieczne zawierających metal (PKWiU z 2008 r. 38.11.58.0) złom złota i stopy złota, odpady srebra, złom srebra, stopy srebra, złom platyny i stopy platyny, złom palladu i stopy palladu oraz złom irydu i stopy irydu,

- klasyfikowana jako zbiory muzealne (PKWiU z 2008 r. 91.02.20.0) dawna biżuteria artystyczna;

2) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (PKWiU z 2008 r. 35.11.10.0),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających

Ponadto, zwolnienie nie przysługuje podatnikom świadczący usługi:

- prawnicze;

- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego;

- jubilerskie.

Dokonanie jednej z powyższych czynności skutkuje utratą prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, nawet jeżeli dokonanie takiej czynności miało miejsce tylko raz.

Rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego

Oprócz tego, że prawo do zwolnienia można utracić, należy wskazać, że podatnicy mają także możliwość dobrowolnej rezygnacji z przysługującego im zwolnienia, czyli mogą podjąć decyzję o rezygnacji ze zwolnienia w każdym momencie, wtedy stają się czynnymi podatnikami VAT.

Przy czym podatnicy mogą zrezygnować ze zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, natomiast w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA