REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których sprzedaż w 2016 r. nie przekroczyła 200 tys. zł, mogą skorzystać ze zwolnienie z VAT w 2017 r. W przypadku gdy w tym limicie zmieścili się też ci, którzy w ubiegłym roku przekroczyli stary limit (150 tys. zł) i musieli się zarejestrować jako podatnicy VAT czynni, mogą obecnie powrócić do zwolnienia. W tym celu muszą dokonać aktualizacji statusu w VAT do 9 stycznia.

Przedsiębiorca może zdecydować, że nie będzie płacić i rozliczać VAT, jeśli m.in. wartość jego sprzedaży netto w poprzednim roku nie przekroczyła pewnej granicy. Od nowego roku to 200 tys. zł (lub proporcjonalnie mniej), czyli o 50 tys. więcej niż w starym roku, co może zaowocować powiększeniem grona podatników zwolnionych z VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Limit liczy się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w danym roku, w formie przewidywanej wartości sprzedaży netto w przypadku właścicieli firm, którzy otwierają działalność w trakcie roku. Limit w takim przypadku jest zatem mniejszy i wynosi:

- dla działalności otwartych w trakcie 2017 r.: (200 000 * liczba dni do końca roku) / 365

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powrót do zwolnienia w tempie krótszym niż rok

Zwiększenie limitu to nie jedyna zmiana w kwestii zwolnienia z podatku od towarów i usług. Ponownego wyboru zwolnienia w VAT (powrotu) może dokonać przedsiębiorca, który w 2016 r. zarejestrował się jako VAT-owiec ze względu na przekroczenie ówczesnego limitu.

Jeśli ktoś stracił w 2016 r. prawo do zwolnienia w VAT, przekraczając limit 150 tys. zł, musiał zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, składając w urzędzie skarbowym VAT-R, opodatkować transakcję, która spowodowała przekroczenie limitu i od tego momentu wystawiać faktury i rozliczać VAT. Zgodnie z ustawą o VAT, do zwolnienia mógłby powrócić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił do niego prawo, czyli najwcześniej 1 stycznia 2018 r.

Jednak w 2017 r. za sprawą przepisów przejściowych ustawowy wymóg odczekania minimum roku można pominąć. I tak, ze zwolnienia w VAT w 2017 r. mogą skorzystać:

1. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł,

2. podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł (art. 18 ustawy o zmianie ustawy o VAT, Dz.U. 2016 poz. 2024).

Nowe obowiązki w VAT mogą zachęcić do zwolnień

Nie jest jednak tak, że w każdym przypadku wybór zwolnienia w VAT się opłaca. Jeśli przedsiębiorca od razu rejestruje się jako podatnik VAT czynny, od razu może odliczać VAT z firmowych zakupów. Istnieje też lista czynności, których wykonywanie na wstępie uniemożliwia przedsiębiorcy wybór zwolnienia (np. świadczenie usług prawniczych, zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Zgodnie z tegorocznymi badaniami NIK, na koniec czerwca 2015 r. w urzędach skarbowych zarejestrowanych było 1.628,9 tys. podatników VAT czynnych. Biorąc pod uwagę statystyki GUS i ZUS, szacuje się, że dokładnie wtedy na rynku było 4 mln zarejestrowanych, z czego około 2 mln aktywnie działających firm. Zatem VAT-owcy stanowią zdecydowaną większość wszystkich polskich przedsiębiorców – szacuje Tax Care.

Z drugiej strony prawo do odliczenia VAT do niczego się przedsiębiorcy nie przyda, jeśli wśród jego kontrahentów nie będzie VAT-owców. Do wyboru czy utrzymania zwolnienia mogą też zachęcać nowe wymagania stawiane przed VAT-owcami, np. obowiązek przesyłania ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku kontrolnego, wysyłka elektronicznych deklaracji VAT czy zaostrzone sankcje za błędy i niepłacenie podatku.

VAT-R do 9 stycznia

W przypadku świeżo upieczonych przedsiębiorców, którzy wybierają zwolnienie, rejestracja w urzędzie jako „podatników zwolnionych” nie jest obowiązkowa. Natomiast aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R muszą dokonać ci, którzy powracają do zwolnienia, czyli zmieniają status z „czynnego” na „zwolniony”. Aby ze zwolnienia korzystać od nowego roku, aktualizujące VAT-R należy złożyć do 9 stycznia br. (zachowując 7-dniowy termin liczony od dnia, w którym następuje zmiana statusu).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA