REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których sprzedaż w 2016 r. nie przekroczyła 200 tys. zł, mogą skorzystać ze zwolnienie z VAT w 2017 r. W przypadku gdy w tym limicie zmieścili się też ci, którzy w ubiegłym roku przekroczyli stary limit (150 tys. zł) i musieli się zarejestrować jako podatnicy VAT czynni, mogą obecnie powrócić do zwolnienia. W tym celu muszą dokonać aktualizacji statusu w VAT do 9 stycznia.

Przedsiębiorca może zdecydować, że nie będzie płacić i rozliczać VAT, jeśli m.in. wartość jego sprzedaży netto w poprzednim roku nie przekroczyła pewnej granicy. Od nowego roku to 200 tys. zł (lub proporcjonalnie mniej), czyli o 50 tys. więcej niż w starym roku, co może zaowocować powiększeniem grona podatników zwolnionych z VAT.

REKLAMA

Limit liczy się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w danym roku, w formie przewidywanej wartości sprzedaży netto w przypadku właścicieli firm, którzy otwierają działalność w trakcie roku. Limit w takim przypadku jest zatem mniejszy i wynosi:

- dla działalności otwartych w trakcie 2017 r.: (200 000 * liczba dni do końca roku) / 365

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powrót do zwolnienia w tempie krótszym niż rok

Zwiększenie limitu to nie jedyna zmiana w kwestii zwolnienia z podatku od towarów i usług. Ponownego wyboru zwolnienia w VAT (powrotu) może dokonać przedsiębiorca, który w 2016 r. zarejestrował się jako VAT-owiec ze względu na przekroczenie ówczesnego limitu.

Jeśli ktoś stracił w 2016 r. prawo do zwolnienia w VAT, przekraczając limit 150 tys. zł, musiał zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, składając w urzędzie skarbowym VAT-R, opodatkować transakcję, która spowodowała przekroczenie limitu i od tego momentu wystawiać faktury i rozliczać VAT. Zgodnie z ustawą o VAT, do zwolnienia mógłby powrócić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił do niego prawo, czyli najwcześniej 1 stycznia 2018 r.

Jednak w 2017 r. za sprawą przepisów przejściowych ustawowy wymóg odczekania minimum roku można pominąć. I tak, ze zwolnienia w VAT w 2017 r. mogą skorzystać:

1. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł,

2. podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł (art. 18 ustawy o zmianie ustawy o VAT, Dz.U. 2016 poz. 2024).

Nowe obowiązki w VAT mogą zachęcić do zwolnień

Nie jest jednak tak, że w każdym przypadku wybór zwolnienia w VAT się opłaca. Jeśli przedsiębiorca od razu rejestruje się jako podatnik VAT czynny, od razu może odliczać VAT z firmowych zakupów. Istnieje też lista czynności, których wykonywanie na wstępie uniemożliwia przedsiębiorcy wybór zwolnienia (np. świadczenie usług prawniczych, zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Zgodnie z tegorocznymi badaniami NIK, na koniec czerwca 2015 r. w urzędach skarbowych zarejestrowanych było 1.628,9 tys. podatników VAT czynnych. Biorąc pod uwagę statystyki GUS i ZUS, szacuje się, że dokładnie wtedy na rynku było 4 mln zarejestrowanych, z czego około 2 mln aktywnie działających firm. Zatem VAT-owcy stanowią zdecydowaną większość wszystkich polskich przedsiębiorców – szacuje Tax Care.

Z drugiej strony prawo do odliczenia VAT do niczego się przedsiębiorcy nie przyda, jeśli wśród jego kontrahentów nie będzie VAT-owców. Do wyboru czy utrzymania zwolnienia mogą też zachęcać nowe wymagania stawiane przed VAT-owcami, np. obowiązek przesyłania ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku kontrolnego, wysyłka elektronicznych deklaracji VAT czy zaostrzone sankcje za błędy i niepłacenie podatku.

VAT-R do 9 stycznia

W przypadku świeżo upieczonych przedsiębiorców, którzy wybierają zwolnienie, rejestracja w urzędzie jako „podatników zwolnionych” nie jest obowiązkowa. Natomiast aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R muszą dokonać ci, którzy powracają do zwolnienia, czyli zmieniają status z „czynnego” na „zwolniony”. Aby ze zwolnienia korzystać od nowego roku, aktualizujące VAT-R należy złożyć do 9 stycznia br. (zachowując 7-dniowy termin liczony od dnia, w którym następuje zmiana statusu).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA