REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r.?

Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których sprzedaż w 2016 r. nie przekroczyła 200 tys. zł, mogą skorzystać ze zwolnienie z VAT w 2017 r. W przypadku gdy w tym limicie zmieścili się też ci, którzy w ubiegłym roku przekroczyli stary limit (150 tys. zł) i musieli się zarejestrować jako podatnicy VAT czynni, mogą obecnie powrócić do zwolnienia. W tym celu muszą dokonać aktualizacji statusu w VAT do 9 stycznia.

Przedsiębiorca może zdecydować, że nie będzie płacić i rozliczać VAT, jeśli m.in. wartość jego sprzedaży netto w poprzednim roku nie przekroczyła pewnej granicy. Od nowego roku to 200 tys. zł (lub proporcjonalnie mniej), czyli o 50 tys. więcej niż w starym roku, co może zaowocować powiększeniem grona podatników zwolnionych z VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Limit liczy się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w danym roku, w formie przewidywanej wartości sprzedaży netto w przypadku właścicieli firm, którzy otwierają działalność w trakcie roku. Limit w takim przypadku jest zatem mniejszy i wynosi:

- dla działalności otwartych w trakcie 2017 r.: (200 000 * liczba dni do końca roku) / 365

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powrót do zwolnienia w tempie krótszym niż rok

Zwiększenie limitu to nie jedyna zmiana w kwestii zwolnienia z podatku od towarów i usług. Ponownego wyboru zwolnienia w VAT (powrotu) może dokonać przedsiębiorca, który w 2016 r. zarejestrował się jako VAT-owiec ze względu na przekroczenie ówczesnego limitu.

Jeśli ktoś stracił w 2016 r. prawo do zwolnienia w VAT, przekraczając limit 150 tys. zł, musiał zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, składając w urzędzie skarbowym VAT-R, opodatkować transakcję, która spowodowała przekroczenie limitu i od tego momentu wystawiać faktury i rozliczać VAT. Zgodnie z ustawą o VAT, do zwolnienia mógłby powrócić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił do niego prawo, czyli najwcześniej 1 stycznia 2018 r.

Jednak w 2017 r. za sprawą przepisów przejściowych ustawowy wymóg odczekania minimum roku można pominąć. I tak, ze zwolnienia w VAT w 2017 r. mogą skorzystać:

1. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł,

2. podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł (art. 18 ustawy o zmianie ustawy o VAT, Dz.U. 2016 poz. 2024).

Nowe obowiązki w VAT mogą zachęcić do zwolnień

Nie jest jednak tak, że w każdym przypadku wybór zwolnienia w VAT się opłaca. Jeśli przedsiębiorca od razu rejestruje się jako podatnik VAT czynny, od razu może odliczać VAT z firmowych zakupów. Istnieje też lista czynności, których wykonywanie na wstępie uniemożliwia przedsiębiorcy wybór zwolnienia (np. świadczenie usług prawniczych, zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Zgodnie z tegorocznymi badaniami NIK, na koniec czerwca 2015 r. w urzędach skarbowych zarejestrowanych było 1.628,9 tys. podatników VAT czynnych. Biorąc pod uwagę statystyki GUS i ZUS, szacuje się, że dokładnie wtedy na rynku było 4 mln zarejestrowanych, z czego około 2 mln aktywnie działających firm. Zatem VAT-owcy stanowią zdecydowaną większość wszystkich polskich przedsiębiorców – szacuje Tax Care.

Z drugiej strony prawo do odliczenia VAT do niczego się przedsiębiorcy nie przyda, jeśli wśród jego kontrahentów nie będzie VAT-owców. Do wyboru czy utrzymania zwolnienia mogą też zachęcać nowe wymagania stawiane przed VAT-owcami, np. obowiązek przesyłania ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku kontrolnego, wysyłka elektronicznych deklaracji VAT czy zaostrzone sankcje za błędy i niepłacenie podatku.

VAT-R do 9 stycznia

W przypadku świeżo upieczonych przedsiębiorców, którzy wybierają zwolnienie, rejestracja w urzędzie jako „podatników zwolnionych” nie jest obowiązkowa. Natomiast aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R muszą dokonać ci, którzy powracają do zwolnienia, czyli zmieniają status z „czynnego” na „zwolniony”. Aby ze zwolnienia korzystać od nowego roku, aktualizujące VAT-R należy złożyć do 9 stycznia br. (zachowując 7-dniowy termin liczony od dnia, w którym następuje zmiana statusu).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA