REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r.?

Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Kto może skorzystać ze zwolnienia z VAT w 2017 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, których sprzedaż w 2016 r. nie przekroczyła 200 tys. zł, mogą skorzystać ze zwolnienie z VAT w 2017 r. W przypadku gdy w tym limicie zmieścili się też ci, którzy w ubiegłym roku przekroczyli stary limit (150 tys. zł) i musieli się zarejestrować jako podatnicy VAT czynni, mogą obecnie powrócić do zwolnienia. W tym celu muszą dokonać aktualizacji statusu w VAT do 9 stycznia.

Przedsiębiorca może zdecydować, że nie będzie płacić i rozliczać VAT, jeśli m.in. wartość jego sprzedaży netto w poprzednim roku nie przekroczyła pewnej granicy. Od nowego roku to 200 tys. zł (lub proporcjonalnie mniej), czyli o 50 tys. więcej niż w starym roku, co może zaowocować powiększeniem grona podatników zwolnionych z VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Limit liczy się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w danym roku, w formie przewidywanej wartości sprzedaży netto w przypadku właścicieli firm, którzy otwierają działalność w trakcie roku. Limit w takim przypadku jest zatem mniejszy i wynosi:

- dla działalności otwartych w trakcie 2017 r.: (200 000 * liczba dni do końca roku) / 365

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powrót do zwolnienia w tempie krótszym niż rok

Zwiększenie limitu to nie jedyna zmiana w kwestii zwolnienia z podatku od towarów i usług. Ponownego wyboru zwolnienia w VAT (powrotu) może dokonać przedsiębiorca, który w 2016 r. zarejestrował się jako VAT-owiec ze względu na przekroczenie ówczesnego limitu.

Jeśli ktoś stracił w 2016 r. prawo do zwolnienia w VAT, przekraczając limit 150 tys. zł, musiał zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, składając w urzędzie skarbowym VAT-R, opodatkować transakcję, która spowodowała przekroczenie limitu i od tego momentu wystawiać faktury i rozliczać VAT. Zgodnie z ustawą o VAT, do zwolnienia mógłby powrócić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił do niego prawo, czyli najwcześniej 1 stycznia 2018 r.

Jednak w 2017 r. za sprawą przepisów przejściowych ustawowy wymóg odczekania minimum roku można pominąć. I tak, ze zwolnienia w VAT w 2017 r. mogą skorzystać:

1. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł,

2. podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł (art. 18 ustawy o zmianie ustawy o VAT, Dz.U. 2016 poz. 2024).

Nowe obowiązki w VAT mogą zachęcić do zwolnień

Nie jest jednak tak, że w każdym przypadku wybór zwolnienia w VAT się opłaca. Jeśli przedsiębiorca od razu rejestruje się jako podatnik VAT czynny, od razu może odliczać VAT z firmowych zakupów. Istnieje też lista czynności, których wykonywanie na wstępie uniemożliwia przedsiębiorcy wybór zwolnienia (np. świadczenie usług prawniczych, zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Zgodnie z tegorocznymi badaniami NIK, na koniec czerwca 2015 r. w urzędach skarbowych zarejestrowanych było 1.628,9 tys. podatników VAT czynnych. Biorąc pod uwagę statystyki GUS i ZUS, szacuje się, że dokładnie wtedy na rynku było 4 mln zarejestrowanych, z czego około 2 mln aktywnie działających firm. Zatem VAT-owcy stanowią zdecydowaną większość wszystkich polskich przedsiębiorców – szacuje Tax Care.

Z drugiej strony prawo do odliczenia VAT do niczego się przedsiębiorcy nie przyda, jeśli wśród jego kontrahentów nie będzie VAT-owców. Do wyboru czy utrzymania zwolnienia mogą też zachęcać nowe wymagania stawiane przed VAT-owcami, np. obowiązek przesyłania ewidencji VAT w formie Jednolitego Pliku kontrolnego, wysyłka elektronicznych deklaracji VAT czy zaostrzone sankcje za błędy i niepłacenie podatku.

VAT-R do 9 stycznia

W przypadku świeżo upieczonych przedsiębiorców, którzy wybierają zwolnienie, rejestracja w urzędzie jako „podatników zwolnionych” nie jest obowiązkowa. Natomiast aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R muszą dokonać ci, którzy powracają do zwolnienia, czyli zmieniają status z „czynnego” na „zwolniony”. Aby ze zwolnienia korzystać od nowego roku, aktualizujące VAT-R należy złożyć do 9 stycznia br. (zachowując 7-dniowy termin liczony od dnia, w którym następuje zmiana statusu).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA