REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r.

Arkadiusz Łagowski
Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r. /Fot. Xella Polska
Zmiany w rozliczaniu VAT usług budowlanych od 2017 r. /Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w ustawie o VAT, które wchodzą w życie 1 stycznia 2017 r., zapewnią organom podatkowym nowe uprawnienia, natomiast podatnikom przysporzą nowych obowiązków. – Przepisy zawarte w nowelizacji uderzą m.in. w budowlańców, którym grozić będzie sankcja w wysokości 30 lub nawet 100% VAT – zauważa Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy w Grant Thornton.

Zmianie ma ulec cały model opodatkowania VAT wykonywania robót budowlanych. Wiele działań objętych zostanie już od 1 stycznia tzw. odwrotnym obciążeniem VAT, czyli procedurą, w ramach której obowiązek rozliczania podatku VAT zostaje przeniesiony ze sprzedawcy na nabywcę. Usługa będzie podlegać nowym zasadom, jeżeli łącznie spełniać będzie następujące warunki:

REKLAMA

Autopromocja

- znajdzie się w katalogu wprowadzonym nowym załącznikiem do ustawy o VAT – zał. nr 14;

- świadczyć ją będzie podwykonawca.

Nowe przepisy znajdą zastosowanie do płatności dokonanych od Nowego Roku.

Jak określić zakres usług?

Wyczerpujący katalog usług podlegających nowym zasadom rozliczeń opiera się o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU). Przyporządkowanie do konkretnego grupowania PKWiU jest trudne, zwłaszcza w przypadku usług kompleksowych oraz usług obejmujących dostawę towaru i wykonanie usługi jednocześnie (np. dostawa z montażem). Nie istnieją akty prawne precyzyjnie określające zasady przyporządkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego nie określają przyporządkowania PKWiU towarów i usług. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2016 r., nr IBPP2/4512-470/16-3/RSz, stwierdził wprost, że „analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji wykonywanych czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa”.

Kim jest podwykonawca?

Ustawa zmieniająca, jak i żaden przepis prawa podatkowego nie definiuje jednak pojęcia podwykonawcy. Trudno więc określić, czy dany przedsiębiorca działa jako podwykonawca i jako taki ma obowiązek rozliczyć VAT w procedurze odwrotnego obciążenia. W odpowiedziach na pytania pojawiające się podczas konsultacji społecznych Ministerstwo Finansów stwierdziło, że należy odwołać się do słownikowej definicji pojęcia podwykonawcy, zgodnie z którą oznacza to „firmę lub osobę wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Utrudnione zwroty

Przedsiębiorcy świadczący usługi objęte odwrotnym obciążeniem nie będą mogli wykazać VAT należnego i skompensować z nim VAT od towarów i usług nabytych w związku z ich świadczeniem. Będą zmuszeni występować o zwrot VAT. Ten po zmianach będzie mocno utrudniony. Może zostać bowiem wstrzymany na czas weryfikacji zasadności zwrotu.

Zgodnie z nowymi przepisami weryfikacja może objąć „sprawdzenie rozliczenia podatnika, rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie towarami lub usługami, będącymi przedmiotem rozliczenia podatnika, oraz sprawdzenie zgodności tych rozliczeń z faktycznym przebiegiem transakcji”. Trwać może do trzech miesięcy, co, choć jest rozwiązaniem bardziej korzystnym od zawartego w pierwotnym projekcie ustawy (który w ogóle nie przewidywał czasowego ograniczenia), może poważnie zachwiać płynnością podatnika.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Sankcje

W przypadku powzięcia przez organy podatkowe podejrzeń, że podatnik „miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać”, iż dostawcy lub nabywcy świadczący na jego rzecz usługi (również pośrednio) uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku, naczelnik urzędu skarbowego z mocy prawa wyrejestrowuje go z rejestru podatników VAT. Taki przedsiębiorca nie uzyska zwrotu podatku.

REKLAMA

Uszczuplenie należności budżetowych, takie jak niewpłacenie podatku np. przez zamawiającego, który błędnie uznał, że nie jest obowiązany do zastosowania odwrotnego obciążenia, lub odliczenie VAT przez  podwykonawcę objętego odwrotnym obciążeniem, od Nowego Roku oprócz odsetek będą wiązać się z obowiązkiem dopłaty 30% niewpłaconego lub nienależnie odliczonego VAT. W razie samodzielnego skorygowania deklaracji i wpłacenia podatku sankcja będzie wynosić 20%.

Na tym nie będą się kończyć konsekwencje stwierdzenia przez organy podatkowe uszczuplenia należności budżetowych. Zmianie ulega też Kodeks karny skarbowy, w którym zaostrzono sankcje za nieprawidłowe rozliczanie podatków .

Organy podatkowe dostają do ręki coraz więcej narzędzi do kontroli podatników. W przypadku branży budowlanej można dostrzec w całokształcie zmian tendencję do zabezpieczenia otrzymania przez fiskusa całego potencjalnie należnego VAT i jednocześnie dokładnego sprawdzenia zasadności zwrócenia podatnikom każdej złotówki. W przypadku nadużycia nowych uprawnień przez urzędników nie wróży to dobrze płynności finansowej w sektorze budowlanym.

Autor: Arkadiusz Łagowski, menedżer, doradca podatkowy

Źródło: Grant Thornton

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA