REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT w 2017 r. Szczelniej, ale czy prościej?

Zmiany w VAT w 2017 r. Szczelniej, ale czy prościej?/ fot. Fotolia
Zmiany w VAT w 2017 r. Szczelniej, ale czy prościej?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując na rok 2017 r. nowelizację ustawy o VAT, która ma uszczelnić system poboru tego podatku (przynosząc budżetowi zyski rzędu 3,4 mld zł rocznie), zapomniano, że system ten należałoby nie tylko uszczelnić, ale także uprościć. W przeciwnym wypadku nawet najkorzystniejsze plany poprawy kondycji stanu finansów państwa mogą spalić na panewce.

Przełom lat 2016/2017 jest dla polskiego podatnika bardzo gorącym okresem, jako że wtedy właśnie ma wejść w życie wiele ustaw i nowelizacji prawa podatkowego, w tym przepisów regulujących kwestie daniny VAT. Zdaniem rządzących, największą bolączką, jaka trapi przez ostatnie lata polski system podatkowy są nadużycia w kwestii podatku VAT (najważniejszego dla budżetu państwa) oraz związana z nimi niska jego ściągalność.

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja ustawy o VAT, której początek obowiązywania przewidziano na 1 stycznia 2017 roku wprowadza wiele bardzo istotnych, nie zawsze korzystnych dla przedsiębiorcy zmian. Co więcej, niektóre z nich mogą okazać się dla przedsiębiorców sporym obciążeniem, jak np. obowiązek opłaty tzw. „kaucji rejestracyjnej” przez przedsiębiorców, w stosunku do których istnieje podejrzenie opóźnień w zapłacie podatku VAT (innymi słowy, z góry zakłada się nierzetelność bądź nieuczciwość przedsiębiorcy). Aby powiększyć zamieszanie, nie ustalono jednej stawki takiej kaucji, jako że zależy ona od tak wielu czynników, iż teoretycznie może być inna dla każdego przedsiębiorcy.

Ustawa rozszerza ilość transakcji objętych tzw. „mechanizmem odwróconego obciążenia”, czyli procedury polegającej na przeniesieniu obowiązku rozliczenia się z podatku VAT na kupującego, a nie sprzedającego. Na szczęście ta zmiana nie będzie dotyczyła przeciętnego Kowalskiego dokonującego codziennych zakupów, ponieważ może być stosowana tylko w przypadku transakcji na rzecz innego podatnika (po prostu dotyczyć będzie jedynie firm).

Inne kluczowe zmiany to likwidacja rozliczeń kwartalnych na rzecz miesięcznych (nie dotyczy małych firm, dla których wartość sprzedanego w ciągu roku towaru nie przekroczy 1,2 mln Euro), obowiązek elektronicznego rozliczania się z VAT, doprecyzowanie sytuacji, w których można odmówić wpisu płatnika do rejestru VAT lub wykreślić go z owego rejestru, oraz zwiększenie wymiaru kar za nieprawidłowe rozliczenia lub oszustwa podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Odnosząc się do nowelizacji prawa o VAT, można dojść do wniosku, że mamy do czynienia z "ciekawą” sytuacją, w której prawo mając za zadanie poprawę kondycji finansowej państwa, pogarsza los przedsiębiorców! Nakłada bowiem na nich nowe obowiązki, a co za tym idzie konieczność poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na zapoznanie się z ich zakresem, zwiększa częstotliwość rozliczeń, wprowadza zasadę „domniemania winy” (kaucja rejestracyjna), a także zwiększa wymiar ewentualnych kar. Tak więc, pomimo właściwych jak najbardziej założeń, nowelizacja może przynieść dokładnie odwrotny skutek. Co prawda ściągalność VAT może być większa, ale za to zmniejszy się ilość płatników! Można bowiem spodziewać się, że pod nawałem nowych przepisów i obowiązków, zdecydują się na krok pozwalający im obniżyć podatki i przeniosą swoją działalność do krajów przyjaznych przedsiębiorcy, oferujących swoim podatnikom o wiele lepsze, przejrzystsze i stabilniejsze prawo.

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA