REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne od 2017 r. – zwolnienia z obowiązku ewidencji

Kasy fiskalne od 2017 r. – zmiany dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencji
Kasy fiskalne od 2017 r. – zmiany dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencji

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowane przez Ministerstwo Finansów nowe rozporządzenie w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej będzie obowiązywało przez okres jednego roku, czyli przez cały rok 2017. Zdaniem pracodawców, powinno ono obowiązywać przez dwa kolejne lata, tak jak miało to miejsce w przypadku poprzedniego rozporządzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Zakres obowiązujących dotychczas zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej (rejestrującej) zostanie przedłużony na 2017 r. – wynika z projektu nowego rozporządzenia resortu finansów, które zastąpi rozporządzenie z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenie z 2014 r. przewidywało dwuletni termin obowiązywania ustalonych w nim zwolnień, zatem przewidziane w rozporządzeniu zwolnienia utrzymane zostaną wyłącznie przez jeden rok. Tak krótki termin nie pozwala podatnikom na długookresowe planowanie rozwiązań organizacyjnych w przedsiębiorstwie, ma również negatywny wpływ na stałość i pewność prawa. Dlatego BCC proponuje, aby nowe rozporządzenie obowiązywało również przez okres co najmniej 2 lat.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Opinia BCC na temat zmian oraz co one oznaczają dla przedsiębiorcy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozszerzenie katalogu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących

W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia z 2014 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia). Załącznik został rozszerzony o jedną pozycję. W poz. 51 wymieniono usługi opieki medycznej oraz usługi masażu wykonywane osobiście przez osoby niewidome, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, które prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą i nie zatrudniają pracowników. Autorzy projektu wskazują, że wprowadzenie tego typu zwolnienia uzasadnione jest brakiem na rynku technicznych rozwiązań pozwalających na samodzielne korzystanie z kas rejestrujących przez osoby niewidome. Rozszerzenie katalogu zwolnień w tym zakresie należy uznać za pozytywne. Niemniej jednak, dotyczy ono bardzo wąskiego zakresu usług (tj. wyłącznie opieki medycznej i masażu). Zwolnienie to nie obejmie więc osób niewidomych świadczących usługi innego
rodzaju, mimo że również dla tych osób niedostępne są odpowiednie rozwiązania techniczne w zakresie kas rejestrujących. Wydaje się, że lepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie generalnego zwolnienia dla usług wykonywanych osobiście przez osoby niewidome. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na objęcie zwolnieniem osób, które borykają się z podobnymi trudnościami (nie mają dostępu do odpowiednich kas rejestrujących), a wykonują inne niż wymienione wąsko usługi.

Przedsiębiorcy sporo zapłacą za nowe kasy rejestrujące

Zasady użytkowania kasy rejestrującej - rozpoczęcie i zakończenie ewidencji

Modyfikacja w zakresie przesłanek zwolnienia dla wynajmu nieruchomości

Rozporządzenie utrzymuje zwolnienie dla wynajmu i usług zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (§ 2 ust. 3 rozporządzenia). Dotychczas podatnik skorzystać mógł z tego zwolnienia jeżeli świadczenie usług (usług wymienionych w poz. 26 załącznika do rozporządzenia z 2014 r.) udokumentowane zostało fakturą. Ponadto, w świetle przepisów rozporządzenia z 2014r. podatnik może przy wynajmie i usługach zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi skorzystać ze zwolnienia bez wystawienia faktury, jeżeli zapłata w całości zostanie wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (tj. przy spełnieniu wymogów określonych w poz. 38 załącznika do rozporządzenia z 2014 r.).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Nowe rozporządzenie dokonuje w tym zakresie zmian jedynie redakcyjnych, ponieważ od 2017 r. w dalszym ciągu – obok wystawienia faktury – możliwe będzie zastosowanie zwolnienia również w sytuacji, gdy świadczący otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przy czym, w tym drugim przypadku nie będzie konieczne upoważnianie banku do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku (taki nowy warunek zastosowania zwolnienia został dodany w odniesieniu do transakcji, w których zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub SKOK.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Dodatkowe wymogi dla zwolnień, w których zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub SKOK

W nowym rozporządzeniu utrzymano zwolnienie dla dostaw towarów w systemie wysyłkowym oraz świadczenia usług jeżeli zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (§ 2 ust. 4 rozporządzenia - poz. 38, 39 załącznika do rozporządzenia).

Skorzystanie z tego zwolnienia według nowych regulacji uzależnione zostało od upoważnienia banku lub SKOK, prowadzących rachunek, na który dokonywana jest zapłata z tytułu tej czynności, do przekazania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku. Wprowadzenie powyższego, dodatkowego wymogu (którego brak w rozporządzeniu z 2014 r.) należy ocenić negatywnie. Pojawiają się bowiem wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa danych, które stanowią tajemnicę bankową. Organy podatkowe mają bowiem uzyskać informację o wszystkich transakcjach dokonywanych na rachunku (a więc nie tylko tych, które mają związek z transakcją objętą zwolnieniem). Przepisy przewidują, że będzie to upoważnienie ogólne, które organy będą mogły realizować w każdym czasie (tj. w ramach każdej procedury podatkowej), zasadniczo bez informowania o tym podatnika. Nie określono również kto może mieć dostęp do tych danych. Istnieje więc uzasadnione ryzyko, że tak wrażliwe dane, objęte tajemnicą bankową, zostaną pozyskane przez osoby nieuprawnione.

Rezygnacja z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej


Przepis w powyższym brzmieniu otwiera dla organów podatkowych furtkę do obejścia szczególnej procedury pozyskiwania danych objętych tajemnicą skarbową (tj. trybu przewidzianego w art. 182 - 185 ustawy Ordynacja podatkowa). Taka możliwość, w tym zakresie, jest zupełnie nieuzasadniona. Zwolnienia przewidziane w poz. 38, 39 załącznika do rozporządzenia formułują wymóg, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Należy uznać, że najwłaściwszymi dowodami w tym zakresie będą np. wystawione przez bank, czy też SKOK potwierdzenia przelewów. Jeżeli po przedstawieniu dowodów i ewidencji organ podatkowy ma wątpliwość co do prawidłowości rozliczeń podatnika, to może w trybie przewidzianym w art. 182 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zażądać od banku przedstawienia odpowiednich informacji. Tryb ten ustanowiony został w celu ochrony informacji objętych tajemnicą bankową. Zatem ewentualne sprawdzenie prawidłowości rozliczeń podatnika powinno odbywać się przy zachowaniu standardów wyznaczonych przepisami Ordynacji podatkowej. Uchylanie powyższego trybu w ramach przepisów rozporządzenia wykonawczego należy ocenić negatywnie.

Zwolnienie dla jednostek samorządu terytorialnego

Nowe rozporządzenie w § 3 ust. 1 pkt 5 przewiduje kontynuację zwolnienia dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne przewidzianego dotychczas w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (Dz. U. 2016 poz. 1454). Ujęcie ww. zwolnienia w rozporządzeniu należy ocenić pozytywnie. Dzięki temu rozporządzenie stanowi akt normatywny kompleksowo ujmujący różnego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Jak korygować sprzedaż zarejestrowaną w kasie fiskalnej

Dodatkowe zwolnienie dla niektórych usług

Rozporządzenie z 2014 r. przewiduje, że zwolnienia nie dotyczą świadczenia usług w zakresie:

- opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów;

- prawniczych (z wyjątkiem czynności notarialnych);

- doradztwa podatkowego.

Natomiast nowe rozporządzenie w § 4 ust. 2 pkt 2 dopuszcza możliwość zwolnienia ww. usług w sytuacji, gdy zapłata zostanie w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przy czym konieczne jest upoważnienie banku prowadzącego rachunek do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku. Objęcie zwolnieniem także ww. usług należy ocenić pozytywnie. Niemniej jednak obwarowanie go wymogiem upoważnienia banku do przekazania organom wszystkich informacji o transakcjach dokonywanych przez podatnika na rachunku wydaje się być zbyt daleko idące. W zakresie uwag do ww. wymogu odsyłamy do pkt 4 niniejszej opinii.

Autor: Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. prawa podatkowego

Źródło: BCC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

REKLAMA

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

REKLAMA