REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody podatkowe budżetu w 2017 r. z podatku od gier, CIT i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Budżetu 2017: największy wzrost dochodów z podatku od hazardu/ Fot. Fotolia
Budżetu 2017: największy wzrost dochodów z podatku od hazardu/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z projektu budżetu na 2017 r., największy wzrost dochodów podatkowych przewidywany jest w przypadku podatku od gier (o 123,6 proc.). Wysokie wzrosty dochodów planowane są również z CIT (o 114,2 proc.) i VAT (o 111 proc.).

W dniu 20 października sejmowa komisja finansów zaczęła rozpatrywanie projektu ustawy budżetowej od budżetu resortu finansów i instytucji finansowych. W tej części są zapisane m.in. dochody podatkowe budżetu.

REKLAMA

REKLAMA

Zreferowała je posłom wiceminister finansów Hanna Majszczyk. Poinformowała, że dochody zaplanowane w projekcie budżetu z głównych podatków, dochodów niepodatkowych oraz wpływów z zysku to w sumie ponad 306 mld zł, czyli o 6,9 proc. więcej niż w 2016 roku.

REKLAMA

W ramach prognozowanego wzrostu dochodów, mówiła Majszczyk, największy wzrost przewidywany jest w przypadku podatku od gier (o 123,6 proc.). Następne w kolejności są wzrosty dochodów z CIT (o 114,2 proc.) i VAT (o 111 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także pozostałe grupy podatków, podkreślała wiceminister finansów, mają "pozytywny trend". Mniejsze niż w tym roku dochody mają jedynie pochodzić z podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Ograniczenie prawa do zwrotu VAT od 2017 r.

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2017 roku

"Zaproponowane dochody z części nr 77 są prognozą dochodów, w odróżnieniu od wydatków, które stanowią maksymalny limit" - podkreślała Majszczyk.

Prognoza ta oparta jest, dodała, na podstawowych wskaźnikach projektu budżetu (wzrost PKB 3,6 proc., inflacja 1,3 proc.), a także na nowych rozwiązaniach prawnych, już obowiązujących lub wprowadzanych, a także na nowej organizacji ściągania podatków.

Majszczyk wymieniła w tym kontekście takie rozwiązania jak: klauzula przeciw unikaniu opodatkowania, jednolity plik kontrolny, uszczelnienie poboru VAT, m.in. dzięki pakietowi paliwowemu.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Rekordowy wzrost dochodów z podatku od gier oparty jest na rządowym projekcie noweli ustawy hazardowej, jeszcze nieuchwalonym. Wprowadza on m.in. monopol państwa na gry hazardowe.

Z wystąpieniem Majszczyk polemizował Janusz Cichoń (PO), były wiceminister finansów. Wskazywał, że opieranie prognozy wzrostu dochodów na rozwiązaniach prawnych, które jeszcze nie obowiązują, jest ryzykowne.

Dlatego, jak dodał, ma "poważne wątpliwości", czy będzie taki wzrost dochodów z podatku od gier, jaki planuje rząd.

Wątpliwy jest też, jego zdaniem, wzrost dochodów CIT oparty na obowiązującej już klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania.

"Mam wątpliwości, bo klauzula jest już w obiegu prawnym, natomiast nie znam przypadku postępowania na jej podstawie" - powiedział.

Wskazywał też, że dochody z podatku od handlu detalicznego są różne w różnych miejscach projektu budżetu - w jednym 972 mln zł, a w innym 1 mld 209 mln zł. Tymczasem, dodał Cichoń, "nie znamy nawet założeń do projektu, który by tę kwestię rozwiązywał".

Podatek od handlu będzie wstrzymany do końca 2017 r.

Majszczyk odpowiedziała, że dochody budżetu zwykle opiera się m.in. na planowanych rozwiązaniach prawnych, a nie tylko na obowiązujących.

Według projektu budżetu na 2017 r. wzrost PKB (w ujęciu realnym) ma wynieść 3,6 proc., średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych - 1,3 proc., nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - 5,0 proc., wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej - 0,7 proc., a wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym) - 5,5 proc.

Dochody budżetu państwa mają wynieść w 2017 r. 325 mld 426 mln 102 tys. zł, a wydatki 384 mld 771 mln 602 tys. zł. Maksymalny poziom deficytu ustalono na kwotę nie większą niż 59 mld 345 mln 500 tys. zł.(PAP)

pś/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA