REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody podatkowe budżetu w 2017 r. z podatku od gier, CIT i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Budżetu 2017: największy wzrost dochodów z podatku od hazardu/ Fot. Fotolia
Budżetu 2017: największy wzrost dochodów z podatku od hazardu/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z projektu budżetu na 2017 r., największy wzrost dochodów podatkowych przewidywany jest w przypadku podatku od gier (o 123,6 proc.). Wysokie wzrosty dochodów planowane są również z CIT (o 114,2 proc.) i VAT (o 111 proc.).

W dniu 20 października sejmowa komisja finansów zaczęła rozpatrywanie projektu ustawy budżetowej od budżetu resortu finansów i instytucji finansowych. W tej części są zapisane m.in. dochody podatkowe budżetu.

REKLAMA

REKLAMA

Zreferowała je posłom wiceminister finansów Hanna Majszczyk. Poinformowała, że dochody zaplanowane w projekcie budżetu z głównych podatków, dochodów niepodatkowych oraz wpływów z zysku to w sumie ponad 306 mld zł, czyli o 6,9 proc. więcej niż w 2016 roku.

REKLAMA

W ramach prognozowanego wzrostu dochodów, mówiła Majszczyk, największy wzrost przewidywany jest w przypadku podatku od gier (o 123,6 proc.). Następne w kolejności są wzrosty dochodów z CIT (o 114,2 proc.) i VAT (o 111 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także pozostałe grupy podatków, podkreślała wiceminister finansów, mają "pozytywny trend". Mniejsze niż w tym roku dochody mają jedynie pochodzić z podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Ograniczenie prawa do zwrotu VAT od 2017 r.

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2017 roku

"Zaproponowane dochody z części nr 77 są prognozą dochodów, w odróżnieniu od wydatków, które stanowią maksymalny limit" - podkreślała Majszczyk.

Prognoza ta oparta jest, dodała, na podstawowych wskaźnikach projektu budżetu (wzrost PKB 3,6 proc., inflacja 1,3 proc.), a także na nowych rozwiązaniach prawnych, już obowiązujących lub wprowadzanych, a także na nowej organizacji ściągania podatków.

Majszczyk wymieniła w tym kontekście takie rozwiązania jak: klauzula przeciw unikaniu opodatkowania, jednolity plik kontrolny, uszczelnienie poboru VAT, m.in. dzięki pakietowi paliwowemu.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

Rekordowy wzrost dochodów z podatku od gier oparty jest na rządowym projekcie noweli ustawy hazardowej, jeszcze nieuchwalonym. Wprowadza on m.in. monopol państwa na gry hazardowe.

Z wystąpieniem Majszczyk polemizował Janusz Cichoń (PO), były wiceminister finansów. Wskazywał, że opieranie prognozy wzrostu dochodów na rozwiązaniach prawnych, które jeszcze nie obowiązują, jest ryzykowne.

Dlatego, jak dodał, ma "poważne wątpliwości", czy będzie taki wzrost dochodów z podatku od gier, jaki planuje rząd.

Wątpliwy jest też, jego zdaniem, wzrost dochodów CIT oparty na obowiązującej już klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania.

"Mam wątpliwości, bo klauzula jest już w obiegu prawnym, natomiast nie znam przypadku postępowania na jej podstawie" - powiedział.

Wskazywał też, że dochody z podatku od handlu detalicznego są różne w różnych miejscach projektu budżetu - w jednym 972 mln zł, a w innym 1 mld 209 mln zł. Tymczasem, dodał Cichoń, "nie znamy nawet założeń do projektu, który by tę kwestię rozwiązywał".

Podatek od handlu będzie wstrzymany do końca 2017 r.

Majszczyk odpowiedziała, że dochody budżetu zwykle opiera się m.in. na planowanych rozwiązaniach prawnych, a nie tylko na obowiązujących.

Według projektu budżetu na 2017 r. wzrost PKB (w ujęciu realnym) ma wynieść 3,6 proc., średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych - 1,3 proc., nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej - 5,0 proc., wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej - 0,7 proc., a wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym) - 5,5 proc.

Dochody budżetu państwa mają wynieść w 2017 r. 325 mld 426 mln 102 tys. zł, a wydatki 384 mld 771 mln 602 tys. zł. Maksymalny poziom deficytu ustalono na kwotę nie większą niż 59 mld 345 mln 500 tys. zł.(PAP)

pś/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA