REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie prawa do zwrotu VAT od 2017 r.

Projekt dotyczący VAT zaostrza walkę z wyłudzeniami, ale idzie za daleko
Projekt dotyczący VAT zaostrza walkę z wyłudzeniami, ale idzie za daleko

REKLAMA

REKLAMA

Nowy projekt Ministerstwa Finansów zakładający zmiany w podatku VAT zmierza do ograniczenia prawa do zwrotu bezpośredniego podatku VAT oraz zaostrzenia walki z wyłudzeniami podatku. Jednak część zmian idzie zbyt daleko - mówi Mariusz Cieśla z Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Nowe regulacje w zakresie VAT mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Ministerstwo Finansów chce, by w przyszłym roku weszło w życie szereg przepisów uszczelniających system podatkowych, m.in. rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia VAT na szereg usług budowlanych, określone towary z kategorii złota i srebra, procesory (w wypadku transakcji powyżej 20 tys. zł). Mechanizm odwróconego obciążenia polega na sprzedaży towarów przez czynnego podatnika VAT bez naliczania tego podatku. To nabywca ma obowiązek naliczenia VAT-u od takiej transakcji.

REKLAMA

REKLAMA

Zmienione mają być zasady zwrotów VAT w terminie 25-dniowym. Zlikwidowana ma być też możliwość stosowania rozliczeń kwartalnych dla podatników innych niż mali podatnicy. Z możliwości tej nie będą mogli też skorzystać nowi podatnicy VAT. Projekt wprowadza obowiązek składania deklaracji VAT wyłącznie drogą elektroniczną. Ministerstwo zaproponowało także zmianę przepisów dotyczących odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zobowiązanie podatkowe dostawcy oraz przepisów o kaucji gwarancyjnej. Zmiany mają dać budżetowi 3,4 mld zł rocznie.

REKLAMA

Mariusz Cieśla niejednoznacznie ocenia te propozycje zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"O ile doprecyzowanie samych procedur weryfikacyjnych oraz ich zakresu nie budzi większych wątpliwości, poza może umieszczeniem ich w ustawie o podatku od towarów i usług, a nie w Ordynacji podatkowej, to zawężenie możliwości rozliczeń kwartalnych oraz zaostrzenie warunków przyśpieszonych zwrotów może już być odebrane, jako zmiany nie do końca zgodne z ideą całego systemu podatku od towarów i usług" - ocenił. Jego zdaniem narusza to w pewnym stopniu neutralność podatku VAT dla podatnika oraz będzie miało wpływ na ocenę Polski jako kraju utrudniającego prowadzenie działalności gospodarczej.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak wskazał, pierwsza i najbardziej rzucająca się w oczy zmiana to ułatwienia dla organów podatkowych i skarbowych dotyczące weryfikacji zasadności żądanego zwrotu. Przypomniał, że do już istniejącej możliwości przedłużenia terminu zwrotu do czasu zakończenia weryfikacji jego zasadności dodano istotne uściślenie, gdyż dotychczas organy podatkowe musiały wydawać postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu każdorazowo dla innego etapu - w zależności od tego, czy były to czynności sprawdzające, postępowanie kontrolne, czy postępowanie podatkowe.

"Po zmianie wystarczające będzie tylko jedno postanowienie zachowujące swoją moc dla wszelkich wyżej wymienionych faz weryfikacji. Niewątpliwie usprawni to weryfikację, bo organy nie będą musiały formalnie przedłużać terminu zwrotu, co w przeszłości, przy pominięciu tego typu postanowienia, było wykorzystywane procesowo przez podmioty żądające zwrotu" - zauważył Cieśla.

Według eksperta dodatkowym ułatwieniem dla organów podatkowych jest dopisanie wprost w ustawie, że weryfikacja zasadności zwrotu różnicy podatku może obejmować sprawdzenie rozliczenia podatnika, rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie towarami lub usługami, będących przedmiotem rozliczenia podatnika oraz sprawdzenie zgodności tych rozliczeń z faktycznym przebiegiem transakcji. Przypomniał on, że w dotychczasowym stanie prawnym, zwłaszcza przy czynnościach sprawdzających, kwestionowano prawo organów do sprawdzania rozliczeń innych podmiotów w transakcjach, które nie dotyczyły bezpośrednio rozliczeń z podatnikiem.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT

"Należy tu zwrócić uwagę, że warunki zwrotu podatku w ciągu 25 dni zaostrzono w istotny sposób. Projekt nowelizacji wprowadza bowiem obowiązek zapłaty poprzez rachunki bankowe za faktury przekraczające łącznie kwotę 15 tys. zł. Dotychczas zapłata taka była wymagana dla transakcji przekraczających 15 tys. euro. Dodatkowymi warunkami, jakie wprowadza projekt jest ograniczona kwota przeniesienia z poprzednich miesięcy do symbolicznego wręcz wymiaru 3 tys. zł, posiadania nieprzerwanego statusu podatnika czynnego składającego deklaracje przez okres dwóch lat przed żądaniem zwrotu i nie posiadania zaległości stanowiących dochód budżetu państwa w kwocie przekraczającej 20 tys. zł w tym okresie" - podkreślił ekspert.

Jego zdaniem najistotniejsze w tym katalogu warunków wydaje się ograniczenie zwrotów tylko do bieżących okresów rozliczeniowych, realizowane za pomocą kwoty limitu 3 tys. zł.

Likwidacja kwartalnych rozliczeń VAT od 2017 roku

Zobacz: Ustawa o VAT


"Pozbawia to praktycznie możliwości otrzymania zwrotu bezpośredniego w terminie 25 dni przez podmioty, które nie zdecydowały się na ten zwrot z różnych względów wcześniej, kredytując niejako budżet w tym zakresie. Za to, że nie wystąpiły o zwrot na bieżąco, spotka je dodatkowa niedogodność - żeby nie powiedzieć kara - w postaci 60-dniowego terminu zwrotu. Będziemy mieli prawdopodobnie do czynienia w okresie przed wejściem w życie proponowanych zmian z masowym żądaniem zwrotów w ciągu 25 dni przez tych podatników, którzy z różnych względów z tym zwlekali" - mówił.

Według Cieśli efekt ten może przysporzyć organom podatkowym pracy, a budżet może w związku z tym odczuć takie zmiany wręcz odwrotnie od założonych. Jego zdaniem po wejściu zmiany większość podmiotów zainteresowana zwrotem podatku w ciągu 25 dni nie będzie dopuszczać do jego kumulacji, lecz będzie żądać zwrotów przyspieszonych w każdym okresie rozliczeniowym.

Korekta deklaracji VAT-7 a termin zwrotu różnicy VAT

Ograniczenie zwrotu VAT przy zastosowaniu stawki 0 proc.

Ekspert wskazał, że w projekcie ustawy pojawiają się nowe uregulowania dotyczące rejestracji podatnika VAT.

"Po pierwsze, dla podmiotów posiadających złą historię, tj. zaległości wobec budżetu państwa w kwocie przekraczającej 20 tys. zł, prawomocnie skazanych za przestępstwa skarbowe (dotyczące nierzetelnego rozliczania podatku celem osiągnięcia korzyści majątkowych) lub wcześniej wykreślonych z rejestru, wprowadza się kaucję rejestracyjną. Po drugie, kaucja rejestracyjna może być wymagana również od podmiotów korzystających z tzw. wirtualnych biur. O ile pierwsza regulacja jest jak najbardziej usprawiedliwiona, o tyle dodatkowe wymogi ze względu na korzystanie z wirtualnych biur nie wydają się zasadne" - ocenił Cieśla.

Jego zdaniem ograniczenie takie nie tylko łatwo jest obejść, zawierając np. krótkoterminową umowę najmu realnych pomieszczeń, ale także uznawanie za podejrzanych podatników korzystających z elastycznej i ograniczającej koszty usługi wydaje się kontrowersyjne.

Zmiany w VAT od 2017 roku - rejestracja i wyrejestrowywanie podatników VAT

"Może to być poczytane za rozwiązanie godzące w konkurencję na rynku. Innym kontrowersyjnym przepisem, który jest odbierany jako przerzucający odpowiedzialność na Bogu ducha winny inny podmiot, jest planowane obciążenie pełnomocnika rejestrującego podmiot do podatku VAT zaległościami podatkowymi tego podatnika. Co prawda odpowiedzialność ograniczono czasowo do sześciu miesięcy od zarejestrowania i kwotowo do dziesięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z kwartału poprzedzającego datę tego zarejestrowania, ale mimo wszystko przerzuca się na inny podmiot coś, na co nie ma on wpływu" - zauważył.

Jego zdaniem nie pomoże tu zapis o nie stosowaniu przepisu sankcyjnego, jeżeli powstanie zaległości podatkowych nie wiązało się z uczestnictwem podmiotu dokonującego sprzedaży w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej. (PAP)

son/ mww/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA