REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury za monitoring samochodów

Odliczenie VAT z faktury za monitoring samochodów
Odliczenie VAT z faktury za monitoring samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę za monitoring samochodów od firmy ochroniarskiej. Dotyczy samochodów, od których odliczam VAT w 100% oraz w 50%. Czy z tej faktury mogę odliczyć VAT?

Tak, z otrzymanej faktury może Pani odliczyć VAT. Podatku nie może jednak Pani odliczyć w całości. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT od wydatków związanych z samochodami firmowymi

Prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim nabywane przez podatników towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Związek między zakupami dokonywanymi przez podatników a czynnościami opodatkowanymi nie musi być bezpośredni. Również zakupy pośrednio wykorzystywane przez podatników do wykonywania czynności opodatkowanych pozwalają na odliczanie podatku naliczonego (zob. przykładowo wyrok NSA z 29 marca 2011 r., sygn. I FSK 571/10).

W konsekwencji podatek naliczony może być odliczany m.in. z faktur dokumentujących zakupy dotyczące samochodów wykorzystywanych do działalności opodatkowanej. Odnosi się to również do kosztów monitoringu takich samochodów. Nie ulega zatem wątpliwości, że może Pani odliczyć VAT z faktury za monitoring. Warunkiem jest jednak, że monitoring dotyczy samochodów wykorzystywanych przez Panią do działalności opodatkowanej.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Osobną kwestią jest wysokość podatku podlegającego odliczeniu z takiej faktury. W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, 50% kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatników (art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Odnosi się to m.in. do wydatków dotyczących towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów (art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT), w tym zakupu usług monitoringu pojazdów samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieją jednak dwie grupy pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń. Są to pojazdy samochodowe uprawniające do pełnych odliczeń ze względu na:

1) swoją konstrukcję,

2) sposób wykorzystywania przez podatnika, który wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

Pojazdy należące do drugiej grupy co do zasady trzeba zgłosić naczelnikom urzędu skarbowego składając informacje VAT-26 (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT). Ponadto sposób ich użytkowania powinien być określony w ustalonych przez podatnika zasadach ich używania oraz dodatkowo potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu.

Podatnik może w całości odliczyć VAT z faktury za usługę monitoringu samochodów, pod warunkiem że dotyczy ona samochodów uprawniających do pełnych odliczeń.

Zatem w całości może Pani odliczyć VAT tylko w części, w jakiej faktura dotyczy monitoringu samochodów uprawniających do pełnych odliczeń. W pozostałej części kwota podatku naliczonego wynikająca z faktury za monitoring jest ograniczona do 50%, a więc w części tej może Pani odliczyć jedynie połowę kwoty podatku z otrzymanej faktury.

Nie jest przy tym wykluczone, że ani z tej faktury, ani z zawartej umowy o monitoring nie wynika, w jakiej części faktura ta dotyczy monitoringu samochodów uprawniających do pełnych odliczeń, a w jakiej części pozostałych samochodów. Według autora w takim przypadku kwota podatku naliczonego wynikająca z tej faktury jest w całości ograniczona do 50%.

Jeszcze inaczej wyglądałaby sytuacja, gdyby samochody były wykorzystywane do działalności mieszanej (tj. częściowo do działalności opodatkowanej, częściowo do działalności zwolnionej). W takim przypadku mogłaby Pani odliczyć z faktury tylko część kwoty podatku naliczonego odpowiadającą obowiązującej Pani firmę w obecnym roku proporcji wstępnej.

Podatnik prowadzący działalność opodatkowaną i zwolnioną od VAT otrzymał fakturę za monitoring posiadanych samochodów na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. Faktura dotyczy zarówno samochodów uprawniających do pełnych odliczeń, jak i samochodów pozostałych. Cena usługi monitoringu ma charakter ryczałtu (niezależnego od liczby monitorowanych samochodów) i ustalenie, w jakiej części faktura dotyczy poszczególnych samochodów, nie jest możliwe. Proporcja wstępna obowiązująca podatnika w 2016 r. to 82%. W tej sytuacji kwota podatku naliczonego z faktury za monitoring wynosi 115 zł (230 zł x 50%), z czego podatnik może odliczyć 94,30 zł (115 zł x 82%).

Podstawa prawna:

• art. 86 ust. 1, art. 86a ust. 1 pkt 1, art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1, art. 86a ust. 12 oraz art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1052

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA