REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów
Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą (głównie opodatkowaną) oraz niepodlegającą opodatkowaniu działalność statutową, w związku z czym od 1 stycznia 2016 r. jest zobowiązane do stosowania prewspółczynnika. Czy VAT z uwzględnieniem prewspółczynnika powinien być odliczany również w przypadku zakupów dotyczących samochodów, które są wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności prowadzonej przez stowarzyszenie?

To, czy stowarzyszenie musi stosować prewspółczynnik do wydatków dotyczących samochodów, zależy od ich rodzaju. W przypadku większości samochodów stosowanie prewspółczynnika do dotyczących ich zakupów nie jest konieczne. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1 stycznia 2016 r. do ustawy o VAT zostały dodane nowe przepisy art. 86 ust. 2a–2h ustawy o VAT. Przepisy te określają sposób obliczania kwot podatku naliczonego, gdy podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Odliczenia takie będą dokonywane z uwzględnieniem nowego rodzaju proporcji, nazywanej często prewspółczynnikiem lub preproporcją.

Stosowanie prewspółczynnika jest konieczne, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki (zob. tabela).

Warunki stosowania przez podatników prewspółczynnika

1

REKLAMA

podatnik nabywa towary lub usługi wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza

2

nie są to zakupy towarów lub usług wykorzystywanych do celów osobistych, które podlegają opodatkowaniu jako nieodpłatne dostawy towarów (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) lub nieodpłatne świadczenie usług (na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT)

3

nie są to zakupy towarów lub usług wykorzystywanych do nieodpłatnego użycia pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli ze względu na brzmienie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT to nieodpłatne użycie nie podlega opodatkowaniu VAT

4

przypisanie nabytych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe

Biuletyn VAT

Odnośnie trzeciego z wymienionych w tabeli warunków należy wskazać, że na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obliczoną zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT (a więc kwotę podatku ograniczoną do 50%), z tytułu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów, lub

2) nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Istnienie tego warunku powoduje, że nie stosuje się prewspółczynnika w przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych do użytku pojazdów samochodowych:

1) nabytych, zaimportowanych lub wytworzonych od 1 kwietnia 2014 r., jeżeli przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwota podatku naliczonego była ograniczona do 50%,

2) nabytych, zaimportowanych lub wytworzonych bez prawa do odliczenia (także przed 1 kwietnia 2014 r.), jeżeli po 31 marca 2014 r. nabyte, zaimportowane lub wytworzone zostały do nich części składowe (w tym części zamienne), przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwota podatku naliczonego była ograniczona do 50%.

Zatem w zakresie, w jakim stowarzyszenie wykorzystuje takie pojazdy samochodowe, nie musi stosować prewspółczynnika, rozliczając zakupy z nimi związane.

W pozostałym zakresie przy dokonywaniu zakupów dotyczących pojazdów samochodowych wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, przepisy nie wyłączają wprost tego obowiązku. A będzie tak w przypadku zakupów dotyczących pojazdów samochodowych nabytych przed 1 kwietnia 2014 r. z prawem do odliczenia 50/60%, nie więcej niż 5000/6000 zł. W takich przypadkach użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT, lecz wynika to z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r., a nie z art. 8 ust. 5 ustawy o VAT.

Problem ten dotyczy także samochodów nabytych przed lub po 1 kwietnia 2014 r. bez ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%, gdy obecnie od wydatków przysługuje ograniczone prawo do odliczenia VAT. Co prawda w takich przypadkach użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza może podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Jednak brak konieczności stosowania prewspółczynnika ze względu na opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług dotyczy wyłącznie użycia pojazdów samochodowych do celów osobistych podatników.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts


W przypadku zakupów dotyczących wskazanych samochodów kwota podatku naliczonego jest najczęściej ograniczona do 50% ze względu na brzmienie przepisów art. 86a ustawy o VAT. W związku z tym możliwe jest przyjęcie jednego z trzech stanowisk, tj. że w przypadku zakupów dotyczących tych samochodów podatnicy są obowiązani do stosowania:

1) prewspółczynnika oraz ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%,

2) tylko prewspółczynnika,

3) tylko ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%.

W ocenie autora prawidłowe jest trzecie stanowisko. Przeciwko przyjęciu pierwszego stanowiska przemawiają względy celowościowe. Nie ma bowiem powodu, aby dwukrotnie obniżać kwotę podatku naliczonego ze względu na wykorzystywanie samochodów do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Przeciwko drugiemu z nich przemawia zasada, że ogólne przepisy późniejsze (w omawianym przypadku przepisy o prewspółczynniku) nie uchylają przepisów szczególnych wcześniejszych (w omawianym przypadku przepisów art. 86a ustawy o VAT).

Podsumowując zatem należy uznać, że w stosunku do wydatków dotyczących używanych do celów działalności gospodarczej oraz działalności statutowej pojazdów samochodowych stowarzyszenie ma obowiązek stosować prewspółczynnik tylko w zakresie, w jakim kwota podatku naliczonego przy dokonywaniu tych wydatków nie jest ograniczona do 50% na podstawie przepisów art. 86a ustawy o VAT. W przypadku zakupów dotyczących pozostałych pojazdów stowarzyszenie nie musi stosować prewspółczynnika.

Stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą oraz niebędącą działalnością gospodarczą działalność statutową posiada dwa samochody. Wykorzystuje je do obu rodzajów działalności. Są to:
1) samochód osobowy nabyty na początku 2015 r. (używanie go na potrzeby działalności statutowej nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT),
2) samochód o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 3,5 tony, tj. ciężarówka.

Samochody osobowe należą do samochodów, w których przypadku kwota podatku naliczonego od dotyczących ich wydatków jest na podstawie przepisów art. 86a ustawy o VAT ograniczona do 50%. Stowarzyszenie nie złożyło VAT-26. Natomiast w przypadku ciężarówki ograniczenie w odliczeniu VAT nie ma zastosowania.

W takim przypadku nie ulega wątpliwości, że stowarzyszenie nie musi stosować prewspółczynnika przy dokonywaniu zakupów dotyczących samochodu osobowego (nabytego na początku 2015 r.).

Stosowanie prewspółczynnika jest natomiast konieczne w stosunku do zakupów dotyczących ciężarówki.

Podstawa prawna:

• art. 86 oraz art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

REKLAMA

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA