REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów
Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą (głównie opodatkowaną) oraz niepodlegającą opodatkowaniu działalność statutową, w związku z czym od 1 stycznia 2016 r. jest zobowiązane do stosowania prewspółczynnika. Czy VAT z uwzględnieniem prewspółczynnika powinien być odliczany również w przypadku zakupów dotyczących samochodów, które są wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności prowadzonej przez stowarzyszenie?

To, czy stowarzyszenie musi stosować prewspółczynnik do wydatków dotyczących samochodów, zależy od ich rodzaju. W przypadku większości samochodów stosowanie prewspółczynnika do dotyczących ich zakupów nie jest konieczne. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2016 r. do ustawy o VAT zostały dodane nowe przepisy art. 86 ust. 2a–2h ustawy o VAT. Przepisy te określają sposób obliczania kwot podatku naliczonego, gdy podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Odliczenia takie będą dokonywane z uwzględnieniem nowego rodzaju proporcji, nazywanej często prewspółczynnikiem lub preproporcją.

Stosowanie prewspółczynnika jest konieczne, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki (zob. tabela).

Warunki stosowania przez podatników prewspółczynnika

1

REKLAMA

podatnik nabywa towary lub usługi wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza

2

nie są to zakupy towarów lub usług wykorzystywanych do celów osobistych, które podlegają opodatkowaniu jako nieodpłatne dostawy towarów (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) lub nieodpłatne świadczenie usług (na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT)

3

nie są to zakupy towarów lub usług wykorzystywanych do nieodpłatnego użycia pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli ze względu na brzmienie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT to nieodpłatne użycie nie podlega opodatkowaniu VAT

4

przypisanie nabytych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe

Biuletyn VAT

Odnośnie trzeciego z wymienionych w tabeli warunków należy wskazać, że na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obliczoną zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT (a więc kwotę podatku ograniczoną do 50%), z tytułu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów, lub

2) nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Istnienie tego warunku powoduje, że nie stosuje się prewspółczynnika w przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych do użytku pojazdów samochodowych:

1) nabytych, zaimportowanych lub wytworzonych od 1 kwietnia 2014 r., jeżeli przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwota podatku naliczonego była ograniczona do 50%,

2) nabytych, zaimportowanych lub wytworzonych bez prawa do odliczenia (także przed 1 kwietnia 2014 r.), jeżeli po 31 marca 2014 r. nabyte, zaimportowane lub wytworzone zostały do nich części składowe (w tym części zamienne), przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwota podatku naliczonego była ograniczona do 50%.

Zatem w zakresie, w jakim stowarzyszenie wykorzystuje takie pojazdy samochodowe, nie musi stosować prewspółczynnika, rozliczając zakupy z nimi związane.

W pozostałym zakresie przy dokonywaniu zakupów dotyczących pojazdów samochodowych wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, przepisy nie wyłączają wprost tego obowiązku. A będzie tak w przypadku zakupów dotyczących pojazdów samochodowych nabytych przed 1 kwietnia 2014 r. z prawem do odliczenia 50/60%, nie więcej niż 5000/6000 zł. W takich przypadkach użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT, lecz wynika to z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r., a nie z art. 8 ust. 5 ustawy o VAT.

Problem ten dotyczy także samochodów nabytych przed lub po 1 kwietnia 2014 r. bez ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%, gdy obecnie od wydatków przysługuje ograniczone prawo do odliczenia VAT. Co prawda w takich przypadkach użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza może podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Jednak brak konieczności stosowania prewspółczynnika ze względu na opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług dotyczy wyłącznie użycia pojazdów samochodowych do celów osobistych podatników.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts


W przypadku zakupów dotyczących wskazanych samochodów kwota podatku naliczonego jest najczęściej ograniczona do 50% ze względu na brzmienie przepisów art. 86a ustawy o VAT. W związku z tym możliwe jest przyjęcie jednego z trzech stanowisk, tj. że w przypadku zakupów dotyczących tych samochodów podatnicy są obowiązani do stosowania:

1) prewspółczynnika oraz ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%,

2) tylko prewspółczynnika,

3) tylko ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%.

W ocenie autora prawidłowe jest trzecie stanowisko. Przeciwko przyjęciu pierwszego stanowiska przemawiają względy celowościowe. Nie ma bowiem powodu, aby dwukrotnie obniżać kwotę podatku naliczonego ze względu na wykorzystywanie samochodów do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Przeciwko drugiemu z nich przemawia zasada, że ogólne przepisy późniejsze (w omawianym przypadku przepisy o prewspółczynniku) nie uchylają przepisów szczególnych wcześniejszych (w omawianym przypadku przepisów art. 86a ustawy o VAT).

Podsumowując zatem należy uznać, że w stosunku do wydatków dotyczących używanych do celów działalności gospodarczej oraz działalności statutowej pojazdów samochodowych stowarzyszenie ma obowiązek stosować prewspółczynnik tylko w zakresie, w jakim kwota podatku naliczonego przy dokonywaniu tych wydatków nie jest ograniczona do 50% na podstawie przepisów art. 86a ustawy o VAT. W przypadku zakupów dotyczących pozostałych pojazdów stowarzyszenie nie musi stosować prewspółczynnika.

Stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą oraz niebędącą działalnością gospodarczą działalność statutową posiada dwa samochody. Wykorzystuje je do obu rodzajów działalności. Są to:
1) samochód osobowy nabyty na początku 2015 r. (używanie go na potrzeby działalności statutowej nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT),
2) samochód o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 3,5 tony, tj. ciężarówka.

Samochody osobowe należą do samochodów, w których przypadku kwota podatku naliczonego od dotyczących ich wydatków jest na podstawie przepisów art. 86a ustawy o VAT ograniczona do 50%. Stowarzyszenie nie złożyło VAT-26. Natomiast w przypadku ciężarówki ograniczenie w odliczeniu VAT nie ma zastosowania.

W takim przypadku nie ulega wątpliwości, że stowarzyszenie nie musi stosować prewspółczynnika przy dokonywaniu zakupów dotyczących samochodu osobowego (nabytego na początku 2015 r.).

Stosowanie prewspółczynnika jest natomiast konieczne w stosunku do zakupów dotyczących ciężarówki.

Podstawa prawna:

• art. 86 oraz art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA