REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów
Prewspółczynnik w przypadku zakupów dotyczących samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą (głównie opodatkowaną) oraz niepodlegającą opodatkowaniu działalność statutową, w związku z czym od 1 stycznia 2016 r. jest zobowiązane do stosowania prewspółczynnika. Czy VAT z uwzględnieniem prewspółczynnika powinien być odliczany również w przypadku zakupów dotyczących samochodów, które są wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności prowadzonej przez stowarzyszenie?

To, czy stowarzyszenie musi stosować prewspółczynnik do wydatków dotyczących samochodów, zależy od ich rodzaju. W przypadku większości samochodów stosowanie prewspółczynnika do dotyczących ich zakupów nie jest konieczne. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

1 stycznia 2016 r. do ustawy o VAT zostały dodane nowe przepisy art. 86 ust. 2a–2h ustawy o VAT. Przepisy te określają sposób obliczania kwot podatku naliczonego, gdy podatnicy dokonują zakupów towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Odliczenia takie będą dokonywane z uwzględnieniem nowego rodzaju proporcji, nazywanej często prewspółczynnikiem lub preproporcją.

Stosowanie prewspółczynnika jest konieczne, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki (zob. tabela).

Warunki stosowania przez podatników prewspółczynnika

1

podatnik nabywa towary lub usługi wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza

2

nie są to zakupy towarów lub usług wykorzystywanych do celów osobistych, które podlegają opodatkowaniu jako nieodpłatne dostawy towarów (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) lub nieodpłatne świadczenie usług (na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT)

3

nie są to zakupy towarów lub usług wykorzystywanych do nieodpłatnego użycia pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli ze względu na brzmienie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT to nieodpłatne użycie nie podlega opodatkowaniu VAT

4

przypisanie nabytych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe

Biuletyn VAT

Odnośnie trzeciego z wymienionych w tabeli warunków należy wskazać, że na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, obliczoną zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT (a więc kwotę podatku ograniczoną do 50%), z tytułu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów, lub

2) nabycia, importu lub wytworzenia części składowych do tych pojazdów, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Istnienie tego warunku powoduje, że nie stosuje się prewspółczynnika w przypadku zakupów towarów i usług wykorzystywanych do użytku pojazdów samochodowych:

1) nabytych, zaimportowanych lub wytworzonych od 1 kwietnia 2014 r., jeżeli przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwota podatku naliczonego była ograniczona do 50%,

2) nabytych, zaimportowanych lub wytworzonych bez prawa do odliczenia (także przed 1 kwietnia 2014 r.), jeżeli po 31 marca 2014 r. nabyte, zaimportowane lub wytworzone zostały do nich części składowe (w tym części zamienne), przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu kwota podatku naliczonego była ograniczona do 50%.

Zatem w zakresie, w jakim stowarzyszenie wykorzystuje takie pojazdy samochodowe, nie musi stosować prewspółczynnika, rozliczając zakupy z nimi związane.

REKLAMA

W pozostałym zakresie przy dokonywaniu zakupów dotyczących pojazdów samochodowych wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, przepisy nie wyłączają wprost tego obowiązku. A będzie tak w przypadku zakupów dotyczących pojazdów samochodowych nabytych przed 1 kwietnia 2014 r. z prawem do odliczenia 50/60%, nie więcej niż 5000/6000 zł. W takich przypadkach użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT, lecz wynika to z art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r., a nie z art. 8 ust. 5 ustawy o VAT.

Problem ten dotyczy także samochodów nabytych przed lub po 1 kwietnia 2014 r. bez ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%, gdy obecnie od wydatków przysługuje ograniczone prawo do odliczenia VAT. Co prawda w takich przypadkach użycie pojazdów samochodowych do celów innych niż działalność gospodarcza może podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Jednak brak konieczności stosowania prewspółczynnika ze względu na opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług dotyczy wyłącznie użycia pojazdów samochodowych do celów osobistych podatników.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts


W przypadku zakupów dotyczących wskazanych samochodów kwota podatku naliczonego jest najczęściej ograniczona do 50% ze względu na brzmienie przepisów art. 86a ustawy o VAT. W związku z tym możliwe jest przyjęcie jednego z trzech stanowisk, tj. że w przypadku zakupów dotyczących tych samochodów podatnicy są obowiązani do stosowania:

1) prewspółczynnika oraz ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%,

2) tylko prewspółczynnika,

3) tylko ograniczenia kwoty podatku naliczonego do 50%.

REKLAMA

W ocenie autora prawidłowe jest trzecie stanowisko. Przeciwko przyjęciu pierwszego stanowiska przemawiają względy celowościowe. Nie ma bowiem powodu, aby dwukrotnie obniżać kwotę podatku naliczonego ze względu na wykorzystywanie samochodów do działalności niebędącej działalnością gospodarczą. Przeciwko drugiemu z nich przemawia zasada, że ogólne przepisy późniejsze (w omawianym przypadku przepisy o prewspółczynniku) nie uchylają przepisów szczególnych wcześniejszych (w omawianym przypadku przepisów art. 86a ustawy o VAT).

Podsumowując zatem należy uznać, że w stosunku do wydatków dotyczących używanych do celów działalności gospodarczej oraz działalności statutowej pojazdów samochodowych stowarzyszenie ma obowiązek stosować prewspółczynnik tylko w zakresie, w jakim kwota podatku naliczonego przy dokonywaniu tych wydatków nie jest ograniczona do 50% na podstawie przepisów art. 86a ustawy o VAT. W przypadku zakupów dotyczących pozostałych pojazdów stowarzyszenie nie musi stosować prewspółczynnika.

Stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą oraz niebędącą działalnością gospodarczą działalność statutową posiada dwa samochody. Wykorzystuje je do obu rodzajów działalności. Są to:
1) samochód osobowy nabyty na początku 2015 r. (używanie go na potrzeby działalności statutowej nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o VAT),
2) samochód o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 3,5 tony, tj. ciężarówka.

Samochody osobowe należą do samochodów, w których przypadku kwota podatku naliczonego od dotyczących ich wydatków jest na podstawie przepisów art. 86a ustawy o VAT ograniczona do 50%. Stowarzyszenie nie złożyło VAT-26. Natomiast w przypadku ciężarówki ograniczenie w odliczeniu VAT nie ma zastosowania.

W takim przypadku nie ulega wątpliwości, że stowarzyszenie nie musi stosować prewspółczynnika przy dokonywaniu zakupów dotyczących samochodu osobowego (nabytego na początku 2015 r.).

Stosowanie prewspółczynnika jest natomiast konieczne w stosunku do zakupów dotyczących ciężarówki.

Podstawa prawna:

• art. 86 oraz art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA