REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26 po sprzedaży samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26 po sprzedaży samochodu
Obowiązek aktualizacji informacji VAT-26 po sprzedaży samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe uważają, że w przypadku pojazdu samochodowego dla którego złożono informację VAT-26 konieczna jest jej aktualizacja w przypadku każdej zmiany wykorzystywania tego pojazdu. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o zmianę co do wykorzystywania samochodu do celów mieszanych, czy też w ogóle o zaprzestanie jego wykorzystywania. Stanowisko organów podatkowych wydaje się być jednak zbyt rygorystyczną interpretacją przepisów.

Odliczanie VAT od samochodów

Odliczenie naliczonego podatku VAT przy wykorzystaniu pojazdów samochodowych jest chyba jednym z najbardziej problematycznych zagadnień tej dziedziny prawa podatkowego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże w zakresie wydatków ponoszonych w związku  pojazdami samochodowymi, ustawodawca ograniczył możliwą do odliczenia kwotę do wysokości 50% kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na podstawie art. 86a ust. 3 pkt. 1 lit. a) w zw. z art. 86 ustawy o VAT, możliwe jest jednak odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego - dla pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

Przy czym ustawodawca wprowadził jednakże dodatkowe kryteria dookreślające przypadki, gdy pojazd samochodowy można uznać za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (przedmiotowy artykuł dotyczy najczęściej stosowanych pojazdów w prowadzonej działalności, czyli samochodów osobowych).

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Chodzi tutaj o sposób wykorzystywania tych pojazdów wykluczający ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. W szczególności, sposób ten powinien być określony w ustalonych zasadach używania pojazdu, dodatkowo zaś potwierdzony prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu. Znaczenie ma tutaj wyłącznie rzeczywiste wykorzystywanie pojazdu, nie zaś sam taki zamiar. Choć podatnik nie ma wprawdzie wyraźnego obowiązku określenia na piśmie zasad używania należących do niego pojazdów samochodowych, to jednak bez wątpienia ułatwi mu to proces dowodowy. Zasadniczym dowodem w tej kwestii pozostaje jednak ewidencja przebiegu pojazdu, dająca możliwość następczego potwierdzenia, że pojazd był rzeczywiście wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja taka powinna zawierać przede wszystkim numer rejestracyjny pojazdu, dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji, stan licznika przebiegu, wpis osoby kierującej pojazdem oraz liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji. Dodatkowe wymogi pojawiają się w przypadku, gdy pojazd jest udostępniany osobie niebędącej pracownikiem podatnika.

Podatki 2016 cz.1 – VAT 2016 (książka)

Informacja VAT-26

Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej określił szczegółowy wzór informacji VAT-26, za pomocą której podatnik zgłasza do organu podatkowego pojazdy, dla których jest zobowiązany prowadzić ewidencję ich przebiegu (tzn. pojazdy samochodowe, które są przez niego wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej).

Przepis art. 86a ust. 12 ustawy o VAT nakłada na podatnika wykorzystującego tego typu pojazd samochodowy obowiązek złożenia naczelnikowi Urzędu Skarbowego informację o tym pojeździe w terminie 7 dni od dnia, w którym poniósł on pierwszy wydatek z nim związany. Konsekwencją niedochowania tego terminu jest przesunięcie momentu uznania tego pojazdu za wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej - aż do chwili złożenia tej informacji.

Zgodnie z art. 86a ust. 14 ustawy o VAT, w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12 najpóźniej przed dniem dokonania zmiany. Wątpliwości pojawiają się w sytuacji, gdy podatnik zamierza dokonać sprzedaży wykorzystywanego pojazdu bądź dobiega końca umowa najmu lub leasingu, na podstawie której pojazd ten był wykorzystywany. Czy takie zdarzenie również zobowiązuje podatnika do aktualizacji VAT-26? Przepisy ustawy o VAT niestety nie precyzują, co należy rozumieć przez zmianę wykorzystywania pojazdu samochodowego.

Zasadniczym celem regulacji z art. 86a ust. 14 ustawy jest nałożenie obowiązku aktualizacyjnego na podatników decydujących się na zmianę przeznaczenia pojazdu z czysto gospodarczego na tzw. mieszany, a więc uprawniający do odliczenia jedynie połowy kwoty podatku naliczonego. Zmiana przeznaczenia pojazdu wiąże się z koniecznością korekty odliczenia podatku naliczonego (art. 90b ustawy o VAT), jak również ze zmianą zasad odliczenia tego podatku w przypadku bieżących wydatków eksploatacyjnych. Oczywistym jest, że takie okoliczności powodują konieczność uzyskania przez organy podatkowe natychmiastowej informacji o tych pojazdach. Natomiast w przypadku wyłączenia pojazdu z użytkowania, wydarzenia takie jak np. w przypadku zakończenia umowy leasingu, sprzedaży samochodu nie generują wydatków związanych z tym pojazdem. Tym samym podatnik nie dysponuje prawem odliczenia VAT z ich tytułu. Niezłożenie aktualizacji nie rodzi więc ryzyka nadużyć podatkowych i tym samym wydaje się być zbędne.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Niemniej organy podatkowe interpretują wskazane przepisy odmiennie:

„Przepisy ustawy o VAT nie precyzują co należy rozumieć przez zmianę wykorzystywania pojazdu samochodowego. W ocenie tut. organu podatkowego należy przepis ten interpretować szeroko, tzn. aktualizację informacji, o której mowa w art. 86a ust. 14 ustawy o VAT składa się w przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego z wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej na wykorzystywane do celów mieszanych lub w ogóle nie służących prowadzeniu działalności gospodarczej.  (…) Podsumowując Zainteresowany w wyniku zakończenia umowy najmu lub leasingu, stosownie do art. 86a ust. 14 ustawy o VAT, jest zobowiązany do dokonania korekty/aktualizacji druku VAT-26 pojazdów samochodowych, które służyły wyłącznie prowadzeniu działalności gospodarczej.”

(por. intepretacja indywidualna z 14.11.2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak IPPP2/443-799/14-2/MM. Powyższy wywód został powtórzony w interpretacji indywidualnej z 8.10.2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, znak IPTPP3/4512-352/15-2/OS.)

Organy podatkowe wyraźnie więc stwierdzają, że w przypadku pojazdu samochodowego dla którego złożono informację VAT-26 konieczna jest jej aktualizacja w przypadku każdej zmiany jego wykorzystywania. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o zmianę na wykorzystywane do celów mieszanych czy też w ogóle o zaprzestanie jego wykorzystywania.


Stanowisko organów podatkowych wydaje się być jednak zbyt rygorystyczną interpretacją przepisów art. 86a ust. 14 ustawy o VAT, nakładającą na podatnika niepotrzebny i uciążliwy obowiązek formalny. W związku z powyższym, postulowane byłoby doprecyzowanie przepisów zawartych w art. 86a ust. 14 wyraźnie wskazujące, że przewidziany w nich obowiązek aktualizacji rozciąga się również na stany faktyczne, gdy następuje sprzedaż pojazdu lub gdy przestaje on być wykorzystywany w ogóle w działalności gospodarczej podatnika.

Piotr Sobczak, Praktykant w zespole VAT

ECDDP Sp. z o.o.

Paweł Barnik, Zastępca Dyrektora Departamentu ds Podatków Pośrednich

ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA