REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mechanizm unikania płacenia podatku VAT

EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Mechanizm unikania płacenia podatku VAT /Fot. Fotolia
Mechanizm unikania płacenia podatku VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mechanizm unikania płacenia podatku od towarów i usług często polega na zakupie towaru w jednym z krajów członkowskich UE, a następnie sprzedaży go dystrybutorowi (zwanemu „słupem”). Sprzedawcy nie odprowadzają podatku VAT do urzędu skarbowego, a współpracujące z nimi „słupy” po dokonanej transakcji mogą ubiegać się o zwrot nigdy nie wpłaconego podatku VAT z urzędu skarbowego, np. w przypadku zadeklarowania sprzedaży towarów za granicę.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu Komisji Europejskiej, do polskiego budżetu nie wpływa ponad ¼ dochodów z tytułu podatku VAT. Dla porównania, w Holandii, Szwecji czy Finlandii jest to zaledwie 4%. Równocześnie w Polsce z roku na rok rośnie liczba wykrytych fikcyjnych faktur. W 2014 roku Kontrola Skarbowa wykryła w sumie 207 tysięcy dokumentów sprzedaży, które dotyczyły fikcyjnych transakcji na łączną kwotę 33,7 mld zł. Jeszcze rok wcześniej było to 19 mld zł. 

Odmowa zwrotu VAT z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone u kontrahentów podatnika

REKLAMA

Liczba faktur.jpg

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karuzela branżowa

Wśród branż najbardziej narażonych na oszustwa w podatku VAT od lat znajduje się sektor paliwowy. W 2014 roku udział branży w ustaleniach dla postępowań kontrolnych wyniósł aż 26%. Na drugim miejscu znalazły się wyroby elektroniczne w tym telefony, procesory, tablety, konsole do gier a także produkty RTV i AGD. Na trzecim miejscu znalazły się wyroby stalowe, przede wszystkim pręty stalowe.

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

– Wyobraźnia przestępców nie zna granic. Po tym, jak wprowadzono mechanizm odwróconego podatku VAT na wyroby stalowe, niektóre metale czy na elektronikę, przestępcy przenieśli się na inne obszary takie jak kawa, herbata czy nawet… gwoździe. Obecnie w zasadzie każdy podatnik może paść ofiarą oszustów – ostrzega Tomasz Rolewicz, Doświadczony Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Udzial branz.jpg

Polecamy produkt: Biuletyn VAT


Metoda „na słupa”

Mechanizm unikania płacenia podatku VAT często polega na zakupie towaru w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej, a następnie sprzedaży go dystrybutorowi (zwanemu „słupem”). Sprzedawcy nie odprowadzają podatku VAT do urzędu skarbowego, a współpracujące z nimi „słupy” po dokonanej transakcji mogą ubiegać się o zwrot nigdy nie wpłaconego podatku od towarów i usług z urzędu skarbowego, np. w przypadku zadeklarowania sprzedaży towarów za granicę. Sprzedaż jest czystą fikcją, gdyż w rzeczywistości towar sprzedawany jest do odbiorców w Polsce, a wyłudzony podatek VAT pozwala na znaczne obniżenie ceny. Oszuści dokonują wyłudzeń zwrotu podatku VAT lub nie odprowadzają należnego podatku. Celem oszustw może być również wprowadzenie do obrotu towarów z nielegalnych źródeł. Po takiej transakcji podmioty w nią zaangażowane z reguły znikają z rynku. Może się też zdarzyć, że uczciwy dostawca zostaje obciążony obowiązkiem zapłaty VAT przez organ skarbowy, mimo że był przekonany, iż dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy, a w praktyce towar zostaje w Polsce.

Odwrócony VAT lekiem na całe zło?

– Mechanizm odwróconego VAT w praktyce oznacza przeniesienie obowiązku zapłaty podatku na nabywcę towaru bądź usługi. Równocześnie nabywca zachowuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT. Pozwala to na zachowanie zasady neutralności podatku VAT. Dzięki wspólnej pracy przedstawicieli branży i strony rządowej w ten sposób udało się rozwiązać problem wyłudzeń m.in. w branży stalowej – wyjaśnia Stefan Majerowski, Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego EY. – Inne kraje Unii Europejskiej borykają się z podobnymi problemami i mają na nie różne recepty. Na przykład od przyszłego roku w Słowacji mechanizmem odwróconego VAT będą objęte wszystkie towary dostarczane przez podatników nieposiadających siedziby w tym kraju, z wyjątkiem sprzedaży wysyłkowej. Z kolei w Słowenii odwróconym VAT-em objęta jest sprzedaż nieruchomości – mówi Agnieszka Tałasiewicz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY. Komisja Europejska wskazuje mechanizm odwróconego VAT jako najlepsze narzędzie do walki z oszustami. Natomiast nie chce oddać państwom członkowskim swobody w jego niekontrolowanym stosowaniu.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Kto jest winny?

Podatnicy, którzy w ramach swojej działalności dokonują dużych zakupów oraz funkcjonują w oparciu o rozbudowany dział handlowy, są narażeni na nieświadome uczestnictwo w nielegalnym procederze zmierzającym do wyłudzenia VAT. Wiąże się to z ryzykiem kwestionowania przez organy podatkowe prawa do odliczenia VAT po stronie spółki. W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w takich sytuacjach wskazuje się, że podatnik, który dochowa należytej staranności biznesowej, nie może być przez organy podatkowe karany brakiem prawa do odliczenia podatku. Tym niemniej znane są sytuacje, w których nawet polskie sądy, pomimo istnienia przesłanek dobrej wiary, kwestionują prawo do odliczenia.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Konsekwencje dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy, nawet nieświadomie biorący udział w „obrocie karuzelowym” lub uczestniczący w łańcuchu dostaw ze znikającym podatnikiem, narażeni są na odpowiedzialność w obszarze VAT, a także w zakresie pociągnięcia do odpowiedzialności. – Po pierwsze, urząd może zakwestionować odliczenie całego podatku VAT naliczonego w transakcjach z nieuczciwym kontrahentem. Po drugie, członkowie zarządu spółki mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności karno-skarbowej. Ponadto, firma, która nieświadomie uczestniczyła w łańcuchu wyłudzeń VAT, może ponieść odpowiedzialność na podstawie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, a także może zostać objęta zakazem uczestnictwa w przetargach publicznych. Niezależnie od tego, bardzo dotkliwe dla przedsiębiorcy nieświadomie zaangażowanego w łańcuch wyłudzeń VAT mogą być również straty wizerunkowe – tłumaczy Agnieszka Tałasiewicz.

Sposoby na uniknięcie oszustów

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, podatnik ponosi konsekwencje działania kontrahenta jeżeli wiedział o oszustwie albo jeśli kontynuował współpracę mimo wątpliwości dotyczących uczciwości partnera biznesowego. – Podejrzenie przedsiębiorcy mogą wzbudzić m.in. „okazyjne” oferty zakupu dużych partii towarów w atrakcyjnych cenach i z krótkimi terminami płatności. Warto też zachować czujność w przypadku odbioru towaru o znacznej wartości w niestandardowych miejscach. Ryzykowne są również kontakty ze sprzedawcą przez pośredników. Oczywiście szczególną ostrożność trzeba zachować w przypadku krótkotrwałej współpracy z kontrahentem – mówi Jarosław Grzegorz, Doświadczony Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY. – Dlatego bardzo ważna jest weryfikacja kontrahenta przed podjęciem współpracy w oficjalnych rejestrach, w prasie, mediach społecznościowych czy wreszcie przez wykwalifikowane wywiadownie gospodarcze. Drugi kluczowy moment to ocena ryzyka związanego z dokonanymi lub potencjalnymi transakcjami pod kątem charakterystycznych cech transakcji wykorzystywanych w oszustwach VAT – podsumowuje Mariusz Witalis, Partner w Dziale Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY.

Źródło: EY

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA