REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie można odliczyć VAT od wydatków sfinansowanych ze środków zfśs

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Nie można odliczyć VAT od wydatków sfinansowanych ze środków zfśs
Nie można odliczyć VAT od wydatków sfinansowanych ze środków zfśs

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca organizując imprezę integracyjną dla pracowników może zasadniczo odliczyć podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na jego organizację. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie jednak przysługiwało, gdy wydatki pokryte zostaną z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku wydatków ponoszonych w związku organizacją różnego rodzaju imprez integracyjnych brak jest bezpośredniego ich związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Nabyte w związku z wydarzeniem towary i usługi nie służą bowiem bezpośrednio sprzedaży opodatkowanej (np. nie są przeznaczone do dalszej odsprzedaży).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

REKLAMA

Niemniej jednak możliwe jest wykazanie w tym wypadku pośredniego związku przedmiotowych zakupów z działalnością gospodarczą. Impreza integracyjna poprawia wzajemne relacje pracowników, wpływa na stosunek pracowników do przedsiębiorstwa. Aspekty te przyczyniają się do poprawy atmosfery panującej w pracy i mają wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W związku z powyższym przyjmuje się, że przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z organizacją tego rodzaju imprez.

Stanowisko to akceptują również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14.03.2016 r., znak: ILPP5/4512-1-298/15-4/PG, stwierdził, że "koszty (wydatki) związane z organizacją Spotkań mają/będą miały pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą. Nabywane przez Spółkę towary i usługi nie służą/nie będą służyły dalszej odsprzedaży, ani nie będą wykorzystywane do wytworzenia wyrobów/usług będących przedmiotem obrotu (co świadczyłoby o bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością), ale pośrednio poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych – są/będą związane ze sprzedażą opodatkowaną".

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niemniej jednak zdarza się, że impreza integracyjna nie jest w całości pokrywana ze środków obrotowych podatnika. Przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń pracodawcy mogą bowiem korzystać ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (zwany dalej ZFŚS). W takim sytuacji powstaje wątpliwość czy również od części sfinansowanej ze środków ZFŚS przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka XYZ zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników. W ramach imprezy przewidziano integracyjne zajęcia rekreacyjno-sportowe, zabawy towarzyskie oraz konkursy. Część wydatków związanych z organizacją imprezy pochodzić ma z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Spółka ma wątpliwość czy w części wydatków, które zostały pokryte z ZFŚS, będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Celem tworzonego przez pracodawców ZFŚS jest finansowanie działalności socjalnej organizowanej m.in. na rzecz pracowników i ich rodzin. Obowiązek jego utworzenia wynika z przepisów prawa (tj. przede wszystkim z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Pracodawca jest administratorem środków ZFŚS, nie są to środki obrotowe przedsiębiorstwa.

Wydatkując środki z ZFŚS przedsiębiorca nie występuje w roli podatnika, nie realizuje bowiem celów działalności gospodarczej, a cele socjalne wyznaczone przepisami. Stanowisko powyższe potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, który w interpretacji indywidualnej z 16.03.2016 r., znak: IBPP1/4512-189/16/AW stwierdził, że "podmiot administrujący Funduszem nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, w związku z czym działalność socjalna wykonywana przez niego jako administratora ZFŚS nie podlega opodatkowaniu VAT". Skoro przy wydatkowaniu środków z ZFŚS przedsiębiorca nie występuje w roli podatnika to nie będzie mu z tego tytułu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym w przypadku, gdy organizowana impreza integracyjna została pokryta w części ze środków ZFŚS, to od wydatków w tej części nie przysługuje przedsiębiorcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA