REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie można odliczyć VAT od wydatków sfinansowanych ze środków zfśs

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Nie można odliczyć VAT od wydatków sfinansowanych ze środków zfśs
Nie można odliczyć VAT od wydatków sfinansowanych ze środków zfśs

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca organizując imprezę integracyjną dla pracowników może zasadniczo odliczyć podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na jego organizację. Prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie jednak przysługiwało, gdy wydatki pokryte zostaną z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku wydatków ponoszonych w związku organizacją różnego rodzaju imprez integracyjnych brak jest bezpośredniego ich związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Nabyte w związku z wydarzeniem towary i usługi nie służą bowiem bezpośrednio sprzedaży opodatkowanej (np. nie są przeznaczone do dalszej odsprzedaży).

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Niemniej jednak możliwe jest wykazanie w tym wypadku pośredniego związku przedmiotowych zakupów z działalnością gospodarczą. Impreza integracyjna poprawia wzajemne relacje pracowników, wpływa na stosunek pracowników do przedsiębiorstwa. Aspekty te przyczyniają się do poprawy atmosfery panującej w pracy i mają wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W związku z powyższym przyjmuje się, że przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z organizacją tego rodzaju imprez.

Stanowisko to akceptują również organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14.03.2016 r., znak: ILPP5/4512-1-298/15-4/PG, stwierdził, że "koszty (wydatki) związane z organizacją Spotkań mają/będą miały pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą. Nabywane przez Spółkę towary i usługi nie służą/nie będą służyły dalszej odsprzedaży, ani nie będą wykorzystywane do wytworzenia wyrobów/usług będących przedmiotem obrotu (co świadczyłoby o bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością), ale pośrednio poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych – są/będą związane ze sprzedażą opodatkowaną".

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niemniej jednak zdarza się, że impreza integracyjna nie jest w całości pokrywana ze środków obrotowych podatnika. Przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń pracodawcy mogą bowiem korzystać ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (zwany dalej ZFŚS). W takim sytuacji powstaje wątpliwość czy również od części sfinansowanej ze środków ZFŚS przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka XYZ zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników. W ramach imprezy przewidziano integracyjne zajęcia rekreacyjno-sportowe, zabawy towarzyskie oraz konkursy. Część wydatków związanych z organizacją imprezy pochodzić ma z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Spółka ma wątpliwość czy w części wydatków, które zostały pokryte z ZFŚS, będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Celem tworzonego przez pracodawców ZFŚS jest finansowanie działalności socjalnej organizowanej m.in. na rzecz pracowników i ich rodzin. Obowiązek jego utworzenia wynika z przepisów prawa (tj. przede wszystkim z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Pracodawca jest administratorem środków ZFŚS, nie są to środki obrotowe przedsiębiorstwa.

Wydatkując środki z ZFŚS przedsiębiorca nie występuje w roli podatnika, nie realizuje bowiem celów działalności gospodarczej, a cele socjalne wyznaczone przepisami. Stanowisko powyższe potwierdzają organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, który w interpretacji indywidualnej z 16.03.2016 r., znak: IBPP1/4512-189/16/AW stwierdził, że "podmiot administrujący Funduszem nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, w związku z czym działalność socjalna wykonywana przez niego jako administratora ZFŚS nie podlega opodatkowaniu VAT". Skoro przy wydatkowaniu środków z ZFŚS przedsiębiorca nie występuje w roli podatnika to nie będzie mu z tego tytułu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym w przypadku, gdy organizowana impreza integracyjna została pokryta w części ze środków ZFŚS, to od wydatków w tej części nie przysługuje przedsiębiorcy prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA