REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin zwrotu VAT - kiedy można przedłużyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Termin zwrotu VAT
Termin zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Nieskuteczne jest przedłużenie terminu zwrotu podatku, jeżeli nastąpiło już po zakończonym postępowaniu lub kontroli – orzekł 15 lutego 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.

Sprawa dotyczyła podatnika, który w deklaracji VAT za luty 2014 r. wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni. Termin zwrotu upływał więc pod koniec maja. Tuż przed jego upływem organ podatkowy wszczął kontrolę podatkową i wydał postanowienie, na mocy którego przedłużył termin zwrotu nadwyżki do czasu zakończenia kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W czerwcu kolejnego roku organ doręczył podatnikowi protokół kontroli, a miesiąc później – w lipcu – wszczął postępowanie podatkowe dotyczące VAT za luty 2014 r. Wydał też kolejne postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT, tym razem do czasu zakończenia postępowania podatkowego.

Podatnik zakwestionował kolejne przedłużenie terminu zwrotu. Uważał, że organ nie przedłużył go skutecznie, bo postanowienie doręczył po upływie terminu. W efekcie termin na zwrot VAT minął.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu zgodził się z podatnikiem. Przypomniał, że zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT organ podatkowy ma prawo zbadać zasadność zwrotu VAT, ale przepis określa też ramy, w których organ może się poruszać.

REKLAMA

Przede wszystkim postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu może być wydane w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego lub kontrolnego. Ponadto, termin na zwrot można przedłużyć nie do zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika, ale do zakończenia jednego z powyższych trybów postępowania bądź kontroli. – Jeśli rozliczenia byłyby weryfikowane poza wymienionymi postępowaniami, to nie mogłoby to być podstawą przedłużenia terminu zwrotu podatku – stwierdził WSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd zwrócił też uwagę na to, że przedłużyć można tylko termin, który jeszcze nie upłynął. Organy nie mogą stosować tej procedury w taki sposób, który prowadziłby do systematycznego podważania prawa do odliczenia VAT – stwierdził sąd, przywołując również wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (w wyrokach o sygn. akt C-177/99 i C-181/99).

W tej sprawie – jak stwierdził WSA – kluczowe było to, że weryfikacja zwrotu VAT następowała w trybie kontroli podatkowej, która kończy się w dniu doręczenia protokołu podatnikowi. Z tym dniem upłynął więc termin do dokonania zwrotu VAT. W rezultacie organ nie mógł po miesiącu od tego zdarzenia wydać kolejnego postanowienia o przedłużeniu terminu. Termin na zwrot VAT nie został więc skutecznie przedłużony.

Wyrok jest nieprawomocny.

Polecamy: Biuletyn VAT

Tylko sąd może zmusić organy do działania



Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy w Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego

Organy rzeczywiście od jakiegoś czasu zwlekają z wszczęciem postępowania podatkowego po zakończonej kontroli podatkowej (z nie do końca jasnych powodów). Z chwilą jej zakończenia podatnicy powinni żądać natychmiastowego zwrotu. Będzie to jednak prawdopodobnie nieskuteczne, bo organ w najlepszym razie odmówi albo po prostu będzie milczał (art. 120 ordynacji jest przepisem martwym dla fiskusa). Jeśli podatnikowi nie spodoba się postępowanie organu, może on oczywiście szukać sprawiedliwości – w toku wszczętego postępowania wymiarowego albo próbując ponaglenia bądź innych środków (wezwania do usunięcia naruszenia prawa). W efekcie znów podatnik może liczyć na pozytywne rozstrzygnięcie dopiero w sądzie.

Uzasadnienie wyroku wrocławskiego WSA wskazuje, że sąd traktuje art. 87 ust. 2 ustawy o VAT jako regulację szczególną w stosunku do innych przepisów. Artykuł 87 ust. 2 szczegółowo bowiem określa, do kiedy można wstrzymać zwrot VAT, a nie kiedy można wszcząć postepowanie podatkowe po zakończonej kontroli podatkowej. Urząd weryfikujący zwrot po wyroku WSA powinien więc albo go wypłacić po zakończeniu kontroli i niezależnie od tego wszcząć postępowanie podatkowe (jeżeli są podstawy do zastosowania art. 165b ordynacji), albo zweryfikować zwrot od razu w drodze postępowania podatkowego, jeżeli uzna, że może pominąć etap kontroli podatkowej.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Wyrok WSA we Wrocławiu z 15 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 1770/15.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA