REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin zwrotu VAT - kiedy można przedłużyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Termin zwrotu VAT
Termin zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Nieskuteczne jest przedłużenie terminu zwrotu podatku, jeżeli nastąpiło już po zakończonym postępowaniu lub kontroli – orzekł 15 lutego 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.

Sprawa dotyczyła podatnika, który w deklaracji VAT za luty 2014 r. wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni. Termin zwrotu upływał więc pod koniec maja. Tuż przed jego upływem organ podatkowy wszczął kontrolę podatkową i wydał postanowienie, na mocy którego przedłużył termin zwrotu nadwyżki do czasu zakończenia kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W czerwcu kolejnego roku organ doręczył podatnikowi protokół kontroli, a miesiąc później – w lipcu – wszczął postępowanie podatkowe dotyczące VAT za luty 2014 r. Wydał też kolejne postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT, tym razem do czasu zakończenia postępowania podatkowego.

Podatnik zakwestionował kolejne przedłużenie terminu zwrotu. Uważał, że organ nie przedłużył go skutecznie, bo postanowienie doręczył po upływie terminu. W efekcie termin na zwrot VAT minął.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu zgodził się z podatnikiem. Przypomniał, że zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT organ podatkowy ma prawo zbadać zasadność zwrotu VAT, ale przepis określa też ramy, w których organ może się poruszać.

REKLAMA

Przede wszystkim postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu może być wydane w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego lub kontrolnego. Ponadto, termin na zwrot można przedłużyć nie do zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika, ale do zakończenia jednego z powyższych trybów postępowania bądź kontroli. – Jeśli rozliczenia byłyby weryfikowane poza wymienionymi postępowaniami, to nie mogłoby to być podstawą przedłużenia terminu zwrotu podatku – stwierdził WSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd zwrócił też uwagę na to, że przedłużyć można tylko termin, który jeszcze nie upłynął. Organy nie mogą stosować tej procedury w taki sposób, który prowadziłby do systematycznego podważania prawa do odliczenia VAT – stwierdził sąd, przywołując również wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (w wyrokach o sygn. akt C-177/99 i C-181/99).

W tej sprawie – jak stwierdził WSA – kluczowe było to, że weryfikacja zwrotu VAT następowała w trybie kontroli podatkowej, która kończy się w dniu doręczenia protokołu podatnikowi. Z tym dniem upłynął więc termin do dokonania zwrotu VAT. W rezultacie organ nie mógł po miesiącu od tego zdarzenia wydać kolejnego postanowienia o przedłużeniu terminu. Termin na zwrot VAT nie został więc skutecznie przedłużony.

Wyrok jest nieprawomocny.

Polecamy: Biuletyn VAT

Tylko sąd może zmusić organy do działania



Mirosław Siwiński, radca prawny i doradca podatkowy w Kancelarii Prof. W. Modzelewskiego

Organy rzeczywiście od jakiegoś czasu zwlekają z wszczęciem postępowania podatkowego po zakończonej kontroli podatkowej (z nie do końca jasnych powodów). Z chwilą jej zakończenia podatnicy powinni żądać natychmiastowego zwrotu. Będzie to jednak prawdopodobnie nieskuteczne, bo organ w najlepszym razie odmówi albo po prostu będzie milczał (art. 120 ordynacji jest przepisem martwym dla fiskusa). Jeśli podatnikowi nie spodoba się postępowanie organu, może on oczywiście szukać sprawiedliwości – w toku wszczętego postępowania wymiarowego albo próbując ponaglenia bądź innych środków (wezwania do usunięcia naruszenia prawa). W efekcie znów podatnik może liczyć na pozytywne rozstrzygnięcie dopiero w sądzie.

Uzasadnienie wyroku wrocławskiego WSA wskazuje, że sąd traktuje art. 87 ust. 2 ustawy o VAT jako regulację szczególną w stosunku do innych przepisów. Artykuł 87 ust. 2 szczegółowo bowiem określa, do kiedy można wstrzymać zwrot VAT, a nie kiedy można wszcząć postepowanie podatkowe po zakończonej kontroli podatkowej. Urząd weryfikujący zwrot po wyroku WSA powinien więc albo go wypłacić po zakończeniu kontroli i niezależnie od tego wszcząć postępowanie podatkowe (jeżeli są podstawy do zastosowania art. 165b ordynacji), albo zweryfikować zwrot od razu w drodze postępowania podatkowego, jeżeli uzna, że może pominąć etap kontroli podatkowej.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Wyrok WSA we Wrocławiu z 15 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 1770/15.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA