REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu
Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu

REKLAMA

REKLAMA

Faktura tradycyjna, przesłana mailem lub jej duplikat – w każdym z tych przypadków przedsiębiorca posiada prawo do odliczenia VAT-u. Termin skorzystania z tego prawa jest w każdym z przypadków taki sam. Warto natomiast pamiętać, aby niezależnie od swojej formy, faktura spełniała ustawowe warunki.

Prawo VAT-owca do obniżenia kwoty VAT-u należnego o wartość VAT-u naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do zakupów firmowych dokonanych przez przedsiębiorcę powstał obowiązek podatkowy u sprzedającego (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT). Jednocześnie do odliczenia podatku naliczonego może dojść nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast jeśli jako nabywcy towarów i usług nie odliczyliśmy VAT-u w powyższym terminie, mamy na to czas jeszcze podczas składania deklaracji VAT-owskiej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

To są podstawowe zasady stosowane codziennie przez właścicieli firm. Warto zauważyć, że nie ulegają one modyfikacji w sytuacji, kiedy kontrahent przesłał fakturę e-mailem lub kiedy w nasze ręce trafia duplikat faktury.

Odliczenie z e-faktury

W przypadku faktur zakupowych przesyłanych przez sprzedawcę drogą elektroniczną w celu ustalenia momentu prawa do odliczenia VAT-u za odpowiedni należy przyjąć moment wpłynięcia faktury do nabywcy. Za taki przyjęło się uznawać datę wpływu e-maila z załączoną fakturą na adres swojej poczty elektronicznej. Zgodnie z przepisami VAT-owskimi, faktura może mieć zarówno formę papierową, jak i elektroniczną, tj. wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym. Warto pamiętać, że faktura musi spełniać pewne normy. I tak, do obowiązków podatnika należy zapewnienie fakturom autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności. Aby spełnić ten obowiązek po otrzymaniu e-faktury należy ją w jakiś sposób zarchiwizować – na dysku, bądź wydrukować.

REKLAMA

Duplikat stanowi oryginał faktury

Nierzadko wystawione faktury ulegają zniszczeniu czy w natłoku spraw i obowiązków podatników giną lub zostają sporządzone w sposób nieczytelny. Nabywca może w tych przypadkach wnioskować do sprzedawcy o ponowne wystawienie tego samego dokumentu, czyli o jego duplikat. Kluczowe dla zachowania prawa do odliczenia od duplikatu jest poprawne wystawienie go. Należy w tym celu zadbać o to, aby dane zawarte w duplikacie były identyczne jak w oryginale, m.in. dotyczy to daty wystawienia dokumentu. Poza tym duplikat powinien zawierać nazwę „duplikat” (art. 106l ww. ustawy). Zatem duplikat uchodzi za oryginał faktury, a co za tym idzie VAT naliczony z kwoty zakupów ujętych w duplikacie faktury można odliczyć w dacie otrzymania duplikatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli podatnik „zdążył” odliczyć podatek od towarów i usług z faktury, którą następnie np. zgubił, duplikat będzie jedynie potwierdzeniem prawa do odliczenia, z którego skorzystał.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA