REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona
Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy z faktury nie wynika jednoznacznie, w jakim okresie na rzecz podatnika świadczona jest usługa, nie ma on prawa do odliczenia VAT – wyjaśniła rzecznik generalna TSUE.

Jej opinia nie jest wiążąca dla Trybunału Sprawiedliwości UE, ale w praktyce sędziowie kierują się wskazówkami rzeczników. Z opinii wynika, że podatnik powinien przekonać kontrahenta do korekty faktury, która jest zbyt ogólna i nie wynikają z niej podstawowe informacje, np. o tym, kiedy usługa była świadczona. W przeciwnym razie nie odliczy VAT naliczonego.

REKLAMA

Chodziło o portugalską spółkę z branży hotelarskiej. W latach 2008-2010 współpracowała ona z kancelarią prawną, a ta wystawiła z tego tytułu cztery faktury. Problemem okazał się ich opis. Kancelaria wykazała na fakturach „usługi prawne wykonane od 1 grudnia 2007 r. do dnia dzisiejszego”, „honoraria za usługi prawne wykonane od czerwca do dnia dzisiejszego” i „honoraria za usługi prawne wykonane do dnia dzisiejszego”.

Zmiana nazwy nabywcy na fakturze tylko w formie faktury korygującej

REKLAMA

Spółka chciała odliczyć ponad 8,5 tys. euro podatku naliczonego wynikającego z tych faktur, ale na przeszkodzie stanął fiskus. Urzędnicy stwierdzili, że faktury są zbyt ogólne, bo nie określają, jakie usługi zostały wykonane i w jakim okresie. W konsekwencji nie spełniają wymogów z ustawy o VAT i tym samym nie pozwalają na odliczenie wynikającego z nich podatku.

Spółka bezskutecznie próbowała namówić kancelarię prawną do skorygowania faktur. Ostatecznie sama przesłała fiskusowi wymagane informacje. Urzędnicy nadal jednak odmawiali prawa do odliczenia VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Problemu nie rozwiązał także portugalski sąd, który zawiesił postępowanie i zadał pytanie Trybunałowi Sprawiedliwości UE. Na razie wypowiedziała się rzecznik generalna TSUE Juliane Kokott. Przypomniała, że zgodnie z dyrektywą VAT wystawianie faktur ma ułatwiać fiskusowi kontrolę rozliczeń podatników. Faktura pozwala bowiem na sprawdzenie, czy prawo do odliczenia VAT u jednej strony transakcji jest związane z wpłatą podatku przez drugą stronę. Aby faktura mogła spełniać taką funkcję, musi przynajmniej zawierać pełną nazwę i adres podatnika, który wykonał świadczenie, i jego NIP – podkreśliła Juliane Kokott.

Dodała, że zasadniczo nie jest konieczne szczegółowe określenie, o jakiego rodzaju usługę chodzi. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, gdy usługi są opodatkowane preferencyjnie i bez uszczegółowienia fiskus nie wie, czy do budżetu wpłacono odpowiednio wysoki podatek. W takiej sytuacji trzeba sprecyzować, jaką konkretnie usługę wykonano – zaznaczyła rzecznik.

Faktury od nieuczciwego kontrahenta a prawo do odliczenia VAT

Dodała zarazem, że na fakturze należy określić szczegółowo, w jakim okresie usługi były wykonywane. Musi więc być jasno określone, od kiedy i do kiedy były one świadczone. Faktury, które tego nie określają, są błędne – uważa rzecznik. Dlatego – jej zdaniem – spółka, chcąc odliczyć podatek, musi namówić kancelarię prawną do korekty. Wyjątkiem są sytuacje, w których kontrahent np. uległ likwidacji, bo wtedy żądanie skorygowania faktur byłoby nieproporcjonalne – dodała Juliane Kokott.©?

Faktura w świetle przepisów unijnych

Zgodnie z art. 226 dyrektywy VAT, na który powoływała się rzecznik generalna, faktury powinny zawierać wyłącznie następujące dane: datę wystawienia dokumentu, numer, który pozwoli go jednoznacznie zidentyfikować, numer NIP, pełną nazwę i adres dostawcy oraz nabywcy towaru bądź usługi, datę dokonania/zakończenia dostawy towarów, wykonania usługi lub wpłaty zaliczki, o ile jest ona określona i różni się od daty wystawienia faktury, podstawę opodatkowania dla każdej zastosowanej stawki podatku (lub zwolnienia), cenę netto i wszelkie upusty lub rabaty, o ile nie były w niej uwzględnione. Na fakturze należy także określić właściwą stawkę VAT, wysokość podatku do zapłaty i ewentualne procedury szczególne takie jak marża, odwrotne obciążenie itp. ©?

Mariusz Szulc

Opinia generalna rzecznik TSUE z 18 lutego 2016 r., sygn. akt C-516/14.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA