REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona
Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku, gdy z faktury nie wynika jednoznacznie, w jakim okresie na rzecz podatnika świadczona jest usługa, nie ma on prawa do odliczenia VAT – wyjaśniła rzecznik generalna TSUE.

Jej opinia nie jest wiążąca dla Trybunału Sprawiedliwości UE, ale w praktyce sędziowie kierują się wskazówkami rzeczników. Z opinii wynika, że podatnik powinien przekonać kontrahenta do korekty faktury, która jest zbyt ogólna i nie wynikają z niej podstawowe informacje, np. o tym, kiedy usługa była świadczona. W przeciwnym razie nie odliczy VAT naliczonego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodziło o portugalską spółkę z branży hotelarskiej. W latach 2008-2010 współpracowała ona z kancelarią prawną, a ta wystawiła z tego tytułu cztery faktury. Problemem okazał się ich opis. Kancelaria wykazała na fakturach „usługi prawne wykonane od 1 grudnia 2007 r. do dnia dzisiejszego”, „honoraria za usługi prawne wykonane od czerwca do dnia dzisiejszego” i „honoraria za usługi prawne wykonane do dnia dzisiejszego”.

Zmiana nazwy nabywcy na fakturze tylko w formie faktury korygującej

Spółka chciała odliczyć ponad 8,5 tys. euro podatku naliczonego wynikającego z tych faktur, ale na przeszkodzie stanął fiskus. Urzędnicy stwierdzili, że faktury są zbyt ogólne, bo nie określają, jakie usługi zostały wykonane i w jakim okresie. W konsekwencji nie spełniają wymogów z ustawy o VAT i tym samym nie pozwalają na odliczenie wynikającego z nich podatku.

REKLAMA

Spółka bezskutecznie próbowała namówić kancelarię prawną do skorygowania faktur. Ostatecznie sama przesłała fiskusowi wymagane informacje. Urzędnicy nadal jednak odmawiali prawa do odliczenia VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemu nie rozwiązał także portugalski sąd, który zawiesił postępowanie i zadał pytanie Trybunałowi Sprawiedliwości UE. Na razie wypowiedziała się rzecznik generalna TSUE Juliane Kokott. Przypomniała, że zgodnie z dyrektywą VAT wystawianie faktur ma ułatwiać fiskusowi kontrolę rozliczeń podatników. Faktura pozwala bowiem na sprawdzenie, czy prawo do odliczenia VAT u jednej strony transakcji jest związane z wpłatą podatku przez drugą stronę. Aby faktura mogła spełniać taką funkcję, musi przynajmniej zawierać pełną nazwę i adres podatnika, który wykonał świadczenie, i jego NIP – podkreśliła Juliane Kokott.

Dodała, że zasadniczo nie jest konieczne szczegółowe określenie, o jakiego rodzaju usługę chodzi. Wyjątkiem jest jednak sytuacja, gdy usługi są opodatkowane preferencyjnie i bez uszczegółowienia fiskus nie wie, czy do budżetu wpłacono odpowiednio wysoki podatek. W takiej sytuacji trzeba sprecyzować, jaką konkretnie usługę wykonano – zaznaczyła rzecznik.

Faktury od nieuczciwego kontrahenta a prawo do odliczenia VAT

Dodała zarazem, że na fakturze należy określić szczegółowo, w jakim okresie usługi były wykonywane. Musi więc być jasno określone, od kiedy i do kiedy były one świadczone. Faktury, które tego nie określają, są błędne – uważa rzecznik. Dlatego – jej zdaniem – spółka, chcąc odliczyć podatek, musi namówić kancelarię prawną do korekty. Wyjątkiem są sytuacje, w których kontrahent np. uległ likwidacji, bo wtedy żądanie skorygowania faktur byłoby nieproporcjonalne – dodała Juliane Kokott.©?

Faktura w świetle przepisów unijnych

Zgodnie z art. 226 dyrektywy VAT, na który powoływała się rzecznik generalna, faktury powinny zawierać wyłącznie następujące dane: datę wystawienia dokumentu, numer, który pozwoli go jednoznacznie zidentyfikować, numer NIP, pełną nazwę i adres dostawcy oraz nabywcy towaru bądź usługi, datę dokonania/zakończenia dostawy towarów, wykonania usługi lub wpłaty zaliczki, o ile jest ona określona i różni się od daty wystawienia faktury, podstawę opodatkowania dla każdej zastosowanej stawki podatku (lub zwolnienia), cenę netto i wszelkie upusty lub rabaty, o ile nie były w niej uwzględnione. Na fakturze należy także określić właściwą stawkę VAT, wysokość podatku do zapłaty i ewentualne procedury szczególne takie jak marża, odwrotne obciążenie itp. ©?

Mariusz Szulc

Opinia generalna rzecznik TSUE z 18 lutego 2016 r., sygn. akt C-516/14.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA