REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Uchacz
Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej
Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu błędu w systemie księgowym spółka wystawiła faktury VAT z zastosowaniem błędnej stawki podatku VAT. Tym samym spółka zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do kilkuset dostaw towarów w celu skorygowania tej pomyłki. Czy w takiej sytuacji spółce przysługiwać będzie odliczenie VAT naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej?

Faktura korygująca może zawierać nie jedną, a wiele pozycji (tzw. zbiorcza faktura korygująca), o ile tylko spełnia wymogi dotyczące polskiej faktury korygującej VAT określone w art. 106j ust 2 ustawy o VAT. W tym też przypadku przysługiwać podatnikowi będzie odliczenie VAT naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej. Takie stanowisko zajął Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2015 r., sygn. IPPP3/4512-831/15-2/KP.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa rozpatrywana przez warszawki organ podatkowy dotyczyła spółki M. Sp. z o.o. (dalej: M., Wnioskodawca) z siedzibą w K., która należy do międzynarodowej grupy M. (dalej Grupa), zrzeszającej podmioty reprezentujące wiele różnych dziedzin techniki i prowadzących działalność produkcyjno-handlową w skali całego świata w pięciu sektorach produktowych, w tym biurowych i konsumenckich, bezpieczeństwie, ochronie i zabezpieczeniach, reklamie wizualnej i materiałach odblaskowych, przemyśle i transporcie, energetyce i telekomunikacji. M. działa jako dystrybutor towarów będących w ofercie M. na terytorium Polski w oparciu o umowę dystrybucyjną zobowiązującą spółkę do podejmowania działań sprzedażowo-marketingowych produktów M. w celu maksymalizacji sprzedaży.

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Dostawy towarów będących w ofercie M. zapewniane są przez M. E. GmbH (dalej: M. GmbH) z siedzibą w Szwajcarii, której rola polega na centralnym zarządzaniu i koordynacji procesami zaopatrzenia, produkcji, dostawy i dystrybucji towarów wyprodukowanych przez spółki w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej.

REKLAMA

W związku z powyższym większość dostaw towarów będących przedmiotem obrotu przez M. jest nabywana od M. GmbH, która jest zarejestrowana dla potrzeb polskiego podatku od towarów i usług i rozlicza się z tego podatku zgodnie z polskimi zasadami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

M. GmbH dysponuje również magazynami towarów z oferty M. na terytorium Polski i sprzedaż niektórych produktów odbywa się bezpośrednio z tych magazynów na rzecz M.. W takiej sytuacji M. GmbH posługuje się polskim numerem VAT i wykazuje sprzedaż opodatkowaną na terytorium Polski a M. odlicza VAT naliczony wykazany w fakturach sprzedaży otrzymanych od M. GmbH.

Czy trzeba wystawić fakturę korygującą po udzieleniu skonta

W lipcu 2015 r. na skutek błędu w systemie księgowym M. GmbH wystawiła szereg faktur dotyczących sprzedaży na terytorium Polski bez polskiego VAT posługując się swoim szwajcarskim numerem VAT. Błąd ten został zauważony i M. GmbH skorygowała swoje zeznanie VAT i uiściła należny podatek do właściwego urzędu skarbowego. W chwili obecnej M. GmbH rozważa wystawienie faktury korygującej do dostaw zrealizowanych w lipcu 2015 r. na rzecz M. w celu skorygowania poprzedniej pomyłki. Z uwagi na dużą ilość transakcji i ograniczenia systemowe (system wymaga manualnego wprowadzenia każdej pozycji korekty) M. GmbH planuje wystawić tylko 1 dokument korygujący kilkaset dostaw dokonanych w sierpniu 2015 r. na rzecz M. GmbH. Dokument ten wraz z załącznikiem będzie spełniał wymogi dot. polskiej faktury korygującej VAT określone w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, tzn. będzie zawierał następujące informacje:

- oznaczenie „Faktura VAT korekta”, „Faktura korekta” lub „Korekta”,

- datę i numer kolejny faktury korygującej,

- nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy (Spółki) oraz nabywcy uwzględnione w fakturach korygowanych,

- tytuł/podstawę korekty - błędna stawka VAT,

- datę wystawienia i numer faktury korygowanej,

- kwotę zwiększenia podatku należnego (z podziałem na stawki VAT, jeżeli sprzedaż dotyczyła sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami),

- łączną kwotę zwiększenia należności (brutto).

Zadano pytanie: Czy M. przysługiwać będzie odliczenie VAT naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej wystawionej przez M. GmbH w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

M. będzie mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktury korygującej wystawionej przez M. GmbH.

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

M. dokonuje zakupów towarów od M. GmbH w celu ich dalszej odprzedaży do klientów końcowych. W związku z tym Spółka, co do zasady ma prawo do odliczania VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów handlowych wystawianych przez M. GmbH.


Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą. W związku z faktem, że M. GmbH pomyłkowo zastosowała błędną stawkę podatku VAT, wystawi ona fakturę korygującą. Zgodnie z art. 106j ust. 2 faktura korygująca powinna zawierać:

1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4. przyczynę korekty;

5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Czy dłużnik w stanie upadłości musi korygować odliczony VAT

Spółka pragnie podkreślić, że zarówno możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących, jak i umieszczanie części danych wymaganych przepisami w załącznikach stanowiących integralną część faktur korygujących była wielokrotnie potwierdzana i jest w pełni akceptowana przez organy podatkowe. Na potwierdzenie powyższego, tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 listopada 2012 r. (sygn. IPPP2/443-874/12-2/AK), która została co prawda wydana na gruncie nieobowiązujących już przepisów, ale która zachowuje w pełni swoją aktualność również obecnie. W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził m.in. że: „Zaznaczyć należy, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, lecz wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane dla faktury korygującej elementy, należy uznać za prawidłowe.

Dlatego też nie ma przeszkód, aby wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż. Na takiej fakturze powinny być podane jednak wszystkie informacje wymagane przepisami, tj. zgodne z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r.”

W ww. interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej potwierdził również możliwość ujmowania części wymaganych przepisami o VAT elementów faktury korygującej w załącznikach, stanowiących ich integralną część.

Możliwość szczegółowego oznaczenia korygowanych faktur pierwotnych w załączniku do zbiorczej faktury korygującej Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaakceptował także w interpretacji z dnia 1 grudnia 2009 r. (sygn. IPPP1/443-920/09-4/JB, co prawda interpretacja ta została wydana na gruncie nieobowiązujących już przepisów, ale płynące z niej konkluzje zachowują w pełni swoją aktualność również obecnie). W szczególności, Dyrektor wskazał iż: „(...) zbiorcze faktury VAT korygujące, które zamierza wystawiać Wnioskodawca dla swojego kontrahenta wraz z załącznikiem do nich, zgodne będą z uregulowaniem zawartym w przepisie § 13 ust. 1, 2 i 5 ww. rozporządzenia, bowiem tak skonstruowane faktury korygujące zawierać będą wszystkie wymagane elementy wynikające z powyższych przepisów. W związku z tym, wystawianie zbiorczych faktur VAT korygujących za dany miesiąc rozliczeniowy w zaprezentowanej przez Wnioskodawcę formie nie będzie naruszać obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie i należy uznać je za dopuszczalne”.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 25 września 2012 r. (sygn. ILPP4/443-279/12-2/EWW), w której wskazano, iż: „Powyższe przepisy umożliwiają wystawienie faktury korygującej - w zależności od przypadku - zarówno dla jednej lub więcej transakcji, bądź też do wszystkich transakcji dla jednego odbiorcy. Przepisy te określają dane, jakie powinna zawierać faktura. Należy zauważyć, iż regulacje zawarte w rozporządzeniu przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych, jakie taka faktura powinna zawierać”.

A zatem podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta).

Wskazać należy, że zarówno przepisy rozporządzenia, jak i obecnie obowiązujący art. 106j ust. 2 ustawy o VAT nie określają wzorów faktur i faktur korygujących (tym samym ich objętości czy ilości stron), a jedynie stanowią o elementach, które faktura powinna obligatoryjnie zawierać. W związku z powyższym, nie ma przeciwwskazań, aby do zbiorczej faktury korygującej dołączono załącznik stanowiący integralną część tej faktury, zawierający rozliczenie poszczególnych faktur pierwotnych z danego okresu, pod warunkiem, że zawiera on wszystkie dane, zgodnie z przepisami rozporządzenia. Stanowisko potwierdzające możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących zostało również potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 lipca 2014 (sygn. IPPP1/443-586/14-3/ISZ) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 marca 2015 (sygn. ILPP1/4512-1-5/15-2/MK).


Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że dla właściwej i poprawnej dokumentacji sprzedaży, wystarczające i poprawne jest wystawienie przez Spółkę jednej zbiorczej faktury korygującej zawierającej jako jego integralną część załącznik ze wszystkimi szczegółami z faktur pierwotnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że zachowa prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w zbiorczej fakturze korygującej wystawionej przez M. GmbH dokumentującej dostawy dokonane w miesiącu lipcu 2015 na zasadach przewidzianych w art. 86 ust 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy organ podatkowy uznał za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Czy faktura korygująca musi nosić nazwę „faktura korygująca"

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka M. działa jako dystrybutor towarów będących w ofercie Grupy M. na terytorium Polski w oparciu o umowę dystrybucyjną zobowiązującą Spółkę do podejmowania działań sprzedażowo-marketingowych produktów M. w celu maksymalizacji sprzedaży. Dostawy towarów będących w ofercie M. zapewniane są przez M. GmbH z siedzibą w Szwajcarii, której rola polega na centralnym zarządzaniu i koordynacji procesami zaopatrzenia, produkcji, dostawy i dystrybucji towarów wyprodukowanych przez spółki w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej. W związku z powyższym większość dostaw towarów będących przedmiotem obrotu przez M. jest nabywana od M. GmbH, która jest zarejestrowana dla potrzeb polskiego podatku od towarów i usług i rozlicza się z tego podatku zgodnie z polskimi zasadami. M. GmbH dysponuje również magazynami towarów z oferty M. na terytorium Polski i sprzedaż niektórych produktów odbywa się bezpośrednio z tych magazynów na rzecz M.. W takiej sytuacji M. GmbH posługuje się polskim numerem VAT i wykazuje sprzedaż opodatkowaną na terytorium Polski a M. odlicza VAT naliczony wykazany w fakturach sprzedaży otrzymanych od M. GmbH. W lipcu 2015 r. na skutek błędu w systemie księgowym M. GmbH wystawiła szereg faktur dotyczących sprzedaży na terytorium Polski bez polskiego VAT posługując się swoim szwajcarskim numerem VAT. Błąd ten został zauważony i M. GmbH skorygowała swoje zeznanie VAT i uiściła należny podatek do właściwego urzędu skarbowego. W chwili obecnej M. GmbH rozważa wystawienie faktury korygującej do dostaw zrealizowanych w lipcu 2015 na rzecz M. w celu skorygowania poprzedniej pomyłki. Z uwagi na dużą ilość transakcji i ograniczenia systemowe (system wymaga manualnego wprowadzenia każdej pozycji korekty) M. GmbH planuje wystawić tylko 1 dokument korygujący kilkaset dostaw dokonanych w sierpniu 2015 r. na rzecz M. GmbH. Dokument ten wraz z załącznikiem będzie spełniał wymogi dotyczące polskiej faktury korygującej VAT określone w art. 106j ust 2 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej wystawionej przez Spółkę M. GmbH.

Odnosząc się do niniejszej kwestii wskazać należy, że zgodnie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na mocy art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy - faktura korygująca powinna zawierać:

1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;

4. przyczynę korekty;

5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.


Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że fakturę korygującą wystawia się m.in. gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w stawce. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Zauważyć należy, że przywołane przepisy nie odnoszą się wprost do zagadnienia możliwości wystawiania zbiorczej faktury korygującej. Przepisy te nie wyłączają jednak możliwości jej wystawiania. Dlatego też należy przyjąć, że nie ma przeszkód, aby wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż. Przy czym faktura zbiorcza winna spełniać wszystkie wymagania określone przepisami ustawy.

Zatem mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że wystawione przez Spółkę M. GmbH faktury z błędną stawką podatku VAT na rzecz Wnioskodawcy mogą być skorygowane jedną zbiorczą fakturą korygującą.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przy tym wskazać należy, że faktura korekta – jak wyjaśniono wyżej – jest rodzajem faktury, a zatem również tego typu dokument uprawnia do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie na skutek błędu w systemie księgowym Spółka M. GmbH wystawiła na Zainteresowanego fakturę VAT z zastosowaniem błędnej stawki podatku VAT. Tym samym Spółka M. GmbH planuje wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do kilkuset dostaw towarów realizowanych na rzecz Wnioskodawcy w celu skorygowania ww. pomyłki. Przy czym Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a nabycie towarów ma związek z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca dokonał zakupu towarów od Spółki M. GmbH w celu ich dalszej odsprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług do końcowych klientów. Zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwać zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy prawo do odliczenia podatku naliczonego ze zbiorczej faktury korygującej wystawionej przez Spółkę M. GmbH dokumentującej dostawy towarów na rzecz Zainteresowanego.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA