Kategorie

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r. / Fot. Fotolia
Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r. / Fot. Fotolia
Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

Przełom lat to trudny i pracowity okres dla osób, które zajmują się rozliczeniami podatkowymi. W tym roku sytuacja jest szczególna, gdyż z początkiem 2016 r. weszły w życie przepisy normujące zasady korygowania przychodów i kosztów uzyskania. I choć zagadnienie to było wielokrotnie poruszane, to jednak z uwagi na okres, w jakim się obecnie znajdujemy, warto wskazać niezwykle istotny obszar ryzyka. Chodzi o oddziaływanie nowych regulacji na rozliczanie przez podatnika kosztów uzyskania, a dokładniej o brak wpływu nowych przepisów na zasady ujmowania w rachunku podatkowym kosztów uzyskania przychodu.

Co bez zmian...

Reklama

Początek roku to okres, w którym spływają jeszcze dokumenty źródłowe dotyczące kosztów poprzedniego roku. Ustawodawca podatkowy, mimo wszystkich swoich niedoskonałości, najwyraźniej zdaje sobie sprawę z tego, że żaden podatnik nie jest w stanie zakończyć rozliczeń podatkowych wraz z ostatnim dniem roku podatkowego. Dzięki temu w kolejnym roku podatkowym, jeszcze przed sporządzeniem rozliczenia za rok poprzedni, podatnik może lub wręcz musi aktywować koszty podatkowe jeszcze do minionego okresu.

W efekcie jeżeli podatnik otrzyma dokument źródłowy dotyczący kosztów 2015 r. na początku 2016 r., to księgując go do rozliczeń poprzedniego okresu, ponosi go w starym roku i uwzględnia w jego rozliczeniu podatkowym.

Korekta przychodów i kosztów podatkowych w 2016 r.

Oczywiście cały czas aktualna jest zasada, wedle której koszty pośrednie są aktywowane w dacie poniesienia (z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie podatkowej), a koszty bezpośrednie w roku uzyskania właściwego dla nich przychodu. Koszty bezpośrednie związane z przychodami poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody. Prawodawca cały czas wskazuje, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

1) sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są zobowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy zgodnie z odrębnymi przepisami nie są zobowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

– są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Reklama

Zatem tak jak było na początku 2015 r., tak i w styczniu, lutym czy marcu 2016 r. (w zależności od zasad obowiązujących w danej jednostce) podatnik, który otrzyma dokument dotyczący 2015 r. (w tym wystawiony w 2016 r.), na jego podstawie zgodnie z przepisami prawa podatkowego rozliczy koszty poprzedniego okresu.

Nawet jeżeli podatnik wystawia fakturę dotyczącą poprzedniego roku w nowym roku (zgodnie z zasadą ogólną do 15 stycznia za sprzedaż grudniową), musi uwzględnić przychód w 2015 r.

W tym zakresie z początkiem 2016 r. nie wystąpiły żadne zmiany.


Podobnie jeżeli chodzi o przychody i moment ich uzyskania. Ustawodawca podatkowy w żaden sposób nie modyfikuje z nowym rokiem zasad aktywowania w czasie przychodów z działalności gospodarczej.

...a co inaczej

O ile koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach, o tyle przy korektach podatnicy muszą uwzględnić nowe regulacje i zdecydowanie zmienić swoje zwyczaje.

Według dotychczasowej wykładni podatnicy starali się, by korekty dotyczące poprzedniego roku były dokonywane jak najrychlej w nowym roku, tak aby podatnicy mogli uwzględnić je w roku poprzednim, tj. w tym, którego dotyczą.

Korekta przychodów i kosztów na nowych zasadach

W efekcie faktury korygujące wystawione na początku nowego roku, ale odnoszące się do poprzedniego nie były uwzględniane w rachunku podatkowym w dacie ich wystawienia. Z kolei otrzymawszy fakturę korygującą do kosztów ujętych w zakończonym, ale jeszcze nierozliczonym roku, podatnik modyfikował koszty tego roku. Działanie takie było prawidłowe. Prawidłowe jeszcze w 2015 r., ale w 2016 r. właściwe już nie jest.

Począwszy od początku 2016 r., w pewnym uproszczeniu, o momencie korekty kosztów, która nie jest determinowana błędem rachunkowym lub oczywistą omyłką, decyduje data otrzymania faktury korygującej albo w przypadku braku faktury, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Z kolei jeżeli chodzi o przychody modyfikowane z innej przyczyny niż na skutek błędu rachunkowego albo oczywistej omyłki, decyduje moment wystawienia faktury korygującej lub innego dokumentu (przy braku faktury korygującej).

Problem w tym, że począwszy od 2016 r., podatnicy muszą pamiętać o tym, że zmieniły się zasady. O ile bowiem pierwotne koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach (i to należy cały czas przypominać), o tyle korekty niepowodowane błędami muszą być uwzględniane już w nowym roku, tj. w dacie otrzymania (koszty) lub odpowiednio wystawienia (przychody) faktury korygującej (a przy jej braku innego dokumentu). Bez znaczenia jest przy tym to, że korekta odnosi się do kosztów lub przychodów poprzedniego okresu.

Zatem jeżeli na początku 2016 r. podatnik wystawi lub otrzyma fakturę korygującą dotyczącą minionego roku, to nie bacząc na datę korygowanej sprzedaży lub zakupu oraz na to, że fiskalnie nie zakończył jeszcze 2015 r., musi ująć zmianę w bieżących rozliczeniach. Gdyby podatnik uwzględnił korektę w rachunku 2015 r., popełni błąd. W przypadku korekty kosztowej bez znaczenia jest moment wystawienia faktury korygującej. Decyduje data otrzymania, czyli zasada jest zbliżona do tej, którą znamy z korekty zmniejszającej VAT naliczony. [przykład 1]

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Z kolei jeżeli podatnik koryguje przychody, to moment doręczenia faktury korygującej adresatowi, a nawet to, czy w ogóle została mu dostarczona, nie wpływa na to, kiedy modyfikacja będzie uwzględniona w rozliczeniach z fiskusem. Inaczej niż w VAT, nawet przy korekcie in minus jest to bez znaczenia, a decyduje moment wystawienia. [przykład 2]

Faktura rozliczająca

Niestety, czasem nazwa dokumentu może być myląca i doprowadzić do błędnego rozliczenia. Początek 2016 r. to okres, w którym podatnicy muszą wykazać się szczególną czujnością. Otóż bowiem prawodawca nakazuje korygować koszty w dacie otrzymania faktury korygującej lub innego dokumentu (przy braku faktury). Już wcześniej zastanawiałem się, czy chodzi o przypadki definitywnego, czy nawet tylko przejściowego braku faktury korygującej. Niekiedy bowiem faktura korygująca nie jest wystawiana, a jej miejsce zajmuje faktura sprzedaży rozliczająca. Tak jest np. przy dostawie energii (ale nie tylko). W takiej sytuacji świadczący zazwyczaj wystawia fakturę rozliczającą, w której uwzględnia zmianę wartości wykonanego uprzednio świadczenia. Faktycznie dokument taki ma charakter dokumentu korygującego. To oznacza, że otrzymawszy tego rodzaju dokument korygujący (rozliczeniowy), nawet jeżeli dotyczy on świadczeń 2015 r., podatnik powinien uwzględnić korektę w dacie otrzymania faktury. Trzeba bowiem podkreślić, że nie jest to dokumentu uzasadniający poniesienie kosztu (a zatem uprawniający do  uwzględnienia go  w poprzednim roku), lecz korygujący, a zatem funkcjonujący w rygorze korekt.


Co ciekawe, niejednokrotnie w tym samym dokumencie mogą się znaleźć elementy wyznaczające moment poniesienia kosztu i korygujące koszty – a  zatem jeden dokument powinien być uwzględniany w rachunku podatkowym według dwóch metod.

Z pewnością na początku 2016 r. podatnicy muszą się wykazać jeszcze większą czujnością niż dotychczas. ©?

PRZYKŁAD 1

W nowym roku koszty...

Podatnik dokonuje zakupów towarów handlowych. 4 stycznia 2016 r. otrzymał fakturę korygującą wystawioną w grudniu dotyczącą rabatu, jaki do transakcji z 2015 r. przyznał mu dostawca. Wszystkie towary objęte rabatem zostały sprzedane w roku ich zakupu, a zatem podatnik rozliczył też koszty uzyskania. Mimo że podatnik otrzymał fakturę korygującą dotyczącą rabatu do kosztów 2015 r. jeszcze przed rozliczeniem tego okresu, to jednak zmniejszenie musi być uwzględnione w 2016 r.

Kiedy można anulować fakturę, a kiedy należy wystawić korektę

PRZYKŁAD 2

...i przychody

Podatnik dokonuje sprzedaży towarów. 4 stycznia 2016 r. wystawił fakturę korygującą dotyczącą rabatu do transakcji z 2015 r. Wszystkie towary objęte rabatem zostały sprzedane w 2015 r. Mimo to zmniejszenie wynikające z faktury korygującej musi być uwzględnione w 2016 r.

Radosław Kowalski

 doradca podatkowy

Podstawa prawna:

- Art. 12 ust. 3j–3m i art. 15 ust. 4-4e, 4i–4l ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.),

- Art. 14 ust. 1m-1p, art. 22 ust. 4–5d, 6, 7c–7f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.),

- Art. 11 ustawy z 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1595).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystaj z naszego programu
INFORLEX Plan kont dla firm – program
INFORLEX Plan kont dla firm – program
Tylko teraz
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.

    Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

    Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego - procedura wydania decyzji

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego to specjalna instytucja, umożliwiająca odciążenie majątku podatnika (a w określonych przypadkach również jego małżonka). Co kluczowe dla podatnika, może ona mieć miejsce nie tylko w toku egzekucji, ale również jeszcze przed wydaniem decyzji o wysokości zobowiązania i przed terminem wymagalności takiego. To narzędzie, w sposób zdecydowany, chroni interesy wierzyciela podatkowego, zwiększając jego możliwości uzyskania zobowiązania podatkowego. Można jednak zrozumieć obawy podatników przy funkcjonowaniu takiego odformalizowanego narzędzia - takie zabezpieczenie (nazywane „przedwymiarowym”) może być przecież ograniczeniem praw podatnika.

    Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

    W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?

    Umorzenie subwencji PFR - ujęcie w księgach rachunkowych

    Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że umorzenie subwencji finansowej (z Tarczy Finansowej PFR), które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

    Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

    Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

    Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

    Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

    Płaca minimalna w 2022 roku wyniesie 3 tys. zł

    Płaca minimalna w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa) ma wynosić 3 tys. zł, a minimalna stawka godzinowa ma być na poziomie 19,60 zł - zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów.

    VAT e-commerce - rewolucja w handlu elektronicznym

    VAT e-commerce. Na pewno każdemu z nas zdarza się zamówić coś przez Internet. Z punktu widzenia konsumenta nie jest to nic trudnego – dodajemy produkt do koszyka, płacimy za niego i po jakimś czasie zamówienie dostarcza kurier we wskazane miejsce. Sprawa wygląda jednak zgoła inaczej z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się e-handlem. Zwłaszcza z podatkowego punktu widzenia rozliczenie tego rodzaju sprzedaży może być dość problematyczne. Dodatkowo do końca czerwca unijni sprzedawcy internetowi mogli być w nieco gorszej sytuacji niż ich konkurencja z USA czy Chin, która nie zawsze dbała o odprowadzenie podatku VAT. Między innymi z tych powodów 1 lipca 2021 r. w całej Unii Europejskiej weszły w życie przepisy podatkowe wprowadzające szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej.

    Paczki spoza UE - zasady i koszty obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca 2021 r.

    Paczki spoza UE - cło i podatki. Od 1 lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej (także w Polsce) weszły w życie nowe przepisy (tzw. pakiet VAT e-commerce) dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej (np. z Chin) jest zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmuje się Poczta Polska, która przejęła obsługę celną przesyłek spoza UE, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych np. w Azji.

    Rejestracja w e-TOLL - konieczna przed 30 września

    Rejestracja w e-TOLL. Do 30 września 2021 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują dwa systemy – e-TOLL i viaTOLL. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają przewoźników do szybkiej zmiany viaTOLL na e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatni moment. Oprócz ulgi na zakup urządzeń OBU/ZSL, MF i KAS przygotowały pakiet kolejnych ułatwień dla przewoźników.

    Telewizor w kosztach podatkowych firmy

    Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK?

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?