REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności budowę i część wydatków na prowadzenie przedszkola czy klubu malucha, który udostępni dzieciom swoich pracowników. Mało tego, będzie mógł też „wrzucić” w koszty część dofinansowania, wypłacanego pracownikom-rodzicom a przeznaczonego na zorganizowaną przez nich we własnym zakresie opiekę nad ich pociechami.

Wśród nowości podatkowych, jakie wchodzą w życie już za niespełna miesiąc, znajduje się ulga w podatku dochodowym na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na utworzenie takiego miejsca (np. w budynku swojej firmy), wydatki z tym związane zaliczy do kosztów uzyskania przychodu i, co za tym idzie, obniży należny fiskusowi podatek dochodowy. To samo dotyczy wydatków poniesionych na prowadzenie takiego obiektu, choć tutaj obowiązuje ograniczenie – do kosztów trafić może miesięcznie jedynie:

REKLAMA

REKLAMA

  • do 200 zł na każde dziecko uczęszczające do zakładowego przedszkola oraz
  • do 400 zł na każde dziecko uczęszczające do żłobka czy klubu dziecięcego (art. 22 ust. ust. 1p ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992, zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o PIT oraz ustawy o CIT).

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Kosztami utworzenia zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola są koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia takiego miejsca, w tym m.in. niezbędne koszty nabycia środków trwałych, koszty przebudowy, rozbudowy, adaptacji, remontu środków trwałych, ale także i koszty dotyczące składników majątku, jakie poniesiemy po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru. Przez koszty prowadzenia zakładowych placówek dla dzieci pracowników, rozumie się również odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi polegającej na zapewnieniu dziecku pracownika opieki w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu (art. art. 22 ust. ust. 1q i 1r ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

REKLAMA

Dofinansowanie pobytu w innym przedszkolu

Udogodnienia czekają też i tych przedsiębiorców, którzy nie zainwestują w budowę takiego firmowego klubu malucha. Do kosztów firmowych będzie można bowiem „wrzucić” dofinansowanie rodzicom wydatków, jakie ponoszą oni na opiekę dziecka w innej placówce niż firmowa – do wysokości nieprzekraczającej udokumentowanego przez rodzica wydatku związanego z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • objęciem dziecka opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem malucha do żłobka czy klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko oraz
  • uczęszczaniem dziecka do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko.

Rozliczenie w działalności kosztów utworzenia i prowadzenia placówki dla dzieci pracowników jest możliwe, kiedy tych kosztów nie pokrywamy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Rodzic nie zapłaci podatku

Na wprowadzanym z dniem 1 stycznia 2016 r. rozwiązaniu skorzystają także i sami pracownicy-rodzice. Otrzymane od szefa dofinansowanie (nie finansowane z zfśs) na pobyt ich malucha w przedszkolu czy żłobku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym do wysokości opisanych już wyżej limitów, tj. odpowiednio do 200 zł i do 400 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67b ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Z kolei takie świadczenie otrzymywane do tej pory od szefa, ale ze środków zfśs, były wolne od PIT-u, jeśli dotyczyły pobytu w żłobkach i klubach dziecięcych. Od nowego roku od podatku będą wolne również i te, otrzymywane na pobyt w przedszkolu (art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA