REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności budowę i część wydatków na prowadzenie przedszkola czy klubu malucha, który udostępni dzieciom swoich pracowników. Mało tego, będzie mógł też „wrzucić” w koszty część dofinansowania, wypłacanego pracownikom-rodzicom a przeznaczonego na zorganizowaną przez nich we własnym zakresie opiekę nad ich pociechami.

Wśród nowości podatkowych, jakie wchodzą w życie już za niespełna miesiąc, znajduje się ulga w podatku dochodowym na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na utworzenie takiego miejsca (np. w budynku swojej firmy), wydatki z tym związane zaliczy do kosztów uzyskania przychodu i, co za tym idzie, obniży należny fiskusowi podatek dochodowy. To samo dotyczy wydatków poniesionych na prowadzenie takiego obiektu, choć tutaj obowiązuje ograniczenie – do kosztów trafić może miesięcznie jedynie:

REKLAMA

Autopromocja
  • do 200 zł na każde dziecko uczęszczające do zakładowego przedszkola oraz
  • do 400 zł na każde dziecko uczęszczające do żłobka czy klubu dziecięcego (art. 22 ust. ust. 1p ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992, zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o PIT oraz ustawy o CIT).

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Kosztami utworzenia zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola są koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia takiego miejsca, w tym m.in. niezbędne koszty nabycia środków trwałych, koszty przebudowy, rozbudowy, adaptacji, remontu środków trwałych, ale także i koszty dotyczące składników majątku, jakie poniesiemy po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru. Przez koszty prowadzenia zakładowych placówek dla dzieci pracowników, rozumie się również odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi polegającej na zapewnieniu dziecku pracownika opieki w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu (art. art. 22 ust. ust. 1q i 1r ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Dofinansowanie pobytu w innym przedszkolu

Udogodnienia czekają też i tych przedsiębiorców, którzy nie zainwestują w budowę takiego firmowego klubu malucha. Do kosztów firmowych będzie można bowiem „wrzucić” dofinansowanie rodzicom wydatków, jakie ponoszą oni na opiekę dziecka w innej placówce niż firmowa – do wysokości nieprzekraczającej udokumentowanego przez rodzica wydatku związanego z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • objęciem dziecka opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem malucha do żłobka czy klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko oraz
  • uczęszczaniem dziecka do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko.

Rozliczenie w działalności kosztów utworzenia i prowadzenia placówki dla dzieci pracowników jest możliwe, kiedy tych kosztów nie pokrywamy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Rodzic nie zapłaci podatku

Na wprowadzanym z dniem 1 stycznia 2016 r. rozwiązaniu skorzystają także i sami pracownicy-rodzice. Otrzymane od szefa dofinansowanie (nie finansowane z zfśs) na pobyt ich malucha w przedszkolu czy żłobku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym do wysokości opisanych już wyżej limitów, tj. odpowiednio do 200 zł i do 400 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67b ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Z kolei takie świadczenie otrzymywane do tej pory od szefa, ale ze środków zfśs, były wolne od PIT-u, jeśli dotyczyły pobytu w żłobkach i klubach dziecięcych. Od nowego roku od podatku będą wolne również i te, otrzymywane na pobyt w przedszkolu (art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA