REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności budowę i część wydatków na prowadzenie przedszkola czy klubu malucha, który udostępni dzieciom swoich pracowników. Mało tego, będzie mógł też „wrzucić” w koszty część dofinansowania, wypłacanego pracownikom-rodzicom a przeznaczonego na zorganizowaną przez nich we własnym zakresie opiekę nad ich pociechami.

Wśród nowości podatkowych, jakie wchodzą w życie już za niespełna miesiąc, znajduje się ulga w podatku dochodowym na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na utworzenie takiego miejsca (np. w budynku swojej firmy), wydatki z tym związane zaliczy do kosztów uzyskania przychodu i, co za tym idzie, obniży należny fiskusowi podatek dochodowy. To samo dotyczy wydatków poniesionych na prowadzenie takiego obiektu, choć tutaj obowiązuje ograniczenie – do kosztów trafić może miesięcznie jedynie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • do 200 zł na każde dziecko uczęszczające do zakładowego przedszkola oraz
  • do 400 zł na każde dziecko uczęszczające do żłobka czy klubu dziecięcego (art. 22 ust. ust. 1p ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992, zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o PIT oraz ustawy o CIT).

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Kosztami utworzenia zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola są koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia takiego miejsca, w tym m.in. niezbędne koszty nabycia środków trwałych, koszty przebudowy, rozbudowy, adaptacji, remontu środków trwałych, ale także i koszty dotyczące składników majątku, jakie poniesiemy po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru. Przez koszty prowadzenia zakładowych placówek dla dzieci pracowników, rozumie się również odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi polegającej na zapewnieniu dziecku pracownika opieki w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu (art. art. 22 ust. ust. 1q i 1r ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

REKLAMA

Dofinansowanie pobytu w innym przedszkolu

Udogodnienia czekają też i tych przedsiębiorców, którzy nie zainwestują w budowę takiego firmowego klubu malucha. Do kosztów firmowych będzie można bowiem „wrzucić” dofinansowanie rodzicom wydatków, jakie ponoszą oni na opiekę dziecka w innej placówce niż firmowa – do wysokości nieprzekraczającej udokumentowanego przez rodzica wydatku związanego z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • objęciem dziecka opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem malucha do żłobka czy klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko oraz
  • uczęszczaniem dziecka do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko.

Rozliczenie w działalności kosztów utworzenia i prowadzenia placówki dla dzieci pracowników jest możliwe, kiedy tych kosztów nie pokrywamy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Rodzic nie zapłaci podatku

Na wprowadzanym z dniem 1 stycznia 2016 r. rozwiązaniu skorzystają także i sami pracownicy-rodzice. Otrzymane od szefa dofinansowanie (nie finansowane z zfśs) na pobyt ich malucha w przedszkolu czy żłobku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym do wysokości opisanych już wyżej limitów, tj. odpowiednio do 200 zł i do 400 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67b ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Z kolei takie świadczenie otrzymywane do tej pory od szefa, ale ze środków zfśs, były wolne od PIT-u, jeśli dotyczyły pobytu w żłobkach i klubach dziecięcych. Od nowego roku od podatku będą wolne również i te, otrzymywane na pobyt w przedszkolu (art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA