REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności budowę i część wydatków na prowadzenie przedszkola czy klubu malucha, który udostępni dzieciom swoich pracowników. Mało tego, będzie mógł też „wrzucić” w koszty część dofinansowania, wypłacanego pracownikom-rodzicom a przeznaczonego na zorganizowaną przez nich we własnym zakresie opiekę nad ich pociechami.

Wśród nowości podatkowych, jakie wchodzą w życie już za niespełna miesiąc, znajduje się ulga w podatku dochodowym na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na utworzenie takiego miejsca (np. w budynku swojej firmy), wydatki z tym związane zaliczy do kosztów uzyskania przychodu i, co za tym idzie, obniży należny fiskusowi podatek dochodowy. To samo dotyczy wydatków poniesionych na prowadzenie takiego obiektu, choć tutaj obowiązuje ograniczenie – do kosztów trafić może miesięcznie jedynie:

REKLAMA

Autopromocja
  • do 200 zł na każde dziecko uczęszczające do zakładowego przedszkola oraz
  • do 400 zł na każde dziecko uczęszczające do żłobka czy klubu dziecięcego (art. 22 ust. ust. 1p ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992, zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o PIT oraz ustawy o CIT).

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Kosztami utworzenia zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola są koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia takiego miejsca, w tym m.in. niezbędne koszty nabycia środków trwałych, koszty przebudowy, rozbudowy, adaptacji, remontu środków trwałych, ale także i koszty dotyczące składników majątku, jakie poniesiemy po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru. Przez koszty prowadzenia zakładowych placówek dla dzieci pracowników, rozumie się również odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi polegającej na zapewnieniu dziecku pracownika opieki w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu (art. art. 22 ust. ust. 1q i 1r ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Dofinansowanie pobytu w innym przedszkolu

Udogodnienia czekają też i tych przedsiębiorców, którzy nie zainwestują w budowę takiego firmowego klubu malucha. Do kosztów firmowych będzie można bowiem „wrzucić” dofinansowanie rodzicom wydatków, jakie ponoszą oni na opiekę dziecka w innej placówce niż firmowa – do wysokości nieprzekraczającej udokumentowanego przez rodzica wydatku związanego z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • objęciem dziecka opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem malucha do żłobka czy klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko oraz
  • uczęszczaniem dziecka do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko.

Rozliczenie w działalności kosztów utworzenia i prowadzenia placówki dla dzieci pracowników jest możliwe, kiedy tych kosztów nie pokrywamy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Rodzic nie zapłaci podatku

Na wprowadzanym z dniem 1 stycznia 2016 r. rozwiązaniu skorzystają także i sami pracownicy-rodzice. Otrzymane od szefa dofinansowanie (nie finansowane z zfśs) na pobyt ich malucha w przedszkolu czy żłobku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym do wysokości opisanych już wyżej limitów, tj. odpowiednio do 200 zł i do 400 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67b ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Z kolei takie świadczenie otrzymywane do tej pory od szefa, ale ze środków zfśs, były wolne od PIT-u, jeśli dotyczyły pobytu w żłobkach i klubach dziecięcych. Od nowego roku od podatku będą wolne również i te, otrzymywane na pobyt w przedszkolu (art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

REKLAMA

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA