REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku
Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności budowę i część wydatków na prowadzenie przedszkola czy klubu malucha, który udostępni dzieciom swoich pracowników. Mało tego, będzie mógł też „wrzucić” w koszty część dofinansowania, wypłacanego pracownikom-rodzicom a przeznaczonego na zorganizowaną przez nich we własnym zakresie opiekę nad ich pociechami.

Wśród nowości podatkowych, jakie wchodzą w życie już za niespełna miesiąc, znajduje się ulga w podatku dochodowym na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na utworzenie takiego miejsca (np. w budynku swojej firmy), wydatki z tym związane zaliczy do kosztów uzyskania przychodu i, co za tym idzie, obniży należny fiskusowi podatek dochodowy. To samo dotyczy wydatków poniesionych na prowadzenie takiego obiektu, choć tutaj obowiązuje ograniczenie – do kosztów trafić może miesięcznie jedynie:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • do 200 zł na każde dziecko uczęszczające do zakładowego przedszkola oraz
  • do 400 zł na każde dziecko uczęszczające do żłobka czy klubu dziecięcego (art. 22 ust. ust. 1p ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992, zgodnie z ustawą z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o PIT oraz ustawy o CIT).

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Kosztami utworzenia zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola są koszty poniesione do dnia uzyskania wpisu do właściwego rejestru w zakresie spełniania warunków wymaganych do utworzenia takiego miejsca, w tym m.in. niezbędne koszty nabycia środków trwałych, koszty przebudowy, rozbudowy, adaptacji, remontu środków trwałych, ale także i koszty dotyczące składników majątku, jakie poniesiemy po uzyskaniu wpisu do właściwego rejestru. Przez koszty prowadzenia zakładowych placówek dla dzieci pracowników, rozumie się również odpłatne nabycie przez pracodawcę usługi polegającej na zapewnieniu dziecku pracownika opieki w żłobku, klubie dziecięcym lub przedszkolu (art. art. 22 ust. ust. 1q i 1r ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

REKLAMA

Dofinansowanie pobytu w innym przedszkolu

Udogodnienia czekają też i tych przedsiębiorców, którzy nie zainwestują w budowę takiego firmowego klubu malucha. Do kosztów firmowych będzie można bowiem „wrzucić” dofinansowanie rodzicom wydatków, jakie ponoszą oni na opiekę dziecka w innej placówce niż firmowa – do wysokości nieprzekraczającej udokumentowanego przez rodzica wydatku związanego z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • objęciem dziecka opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna lub uczęszczaniem malucha do żłobka czy klubu dziecięcego, nie więcej niż 400 zł miesięcznie na każde dziecko oraz
  • uczęszczaniem dziecka do przedszkola, nie więcej niż 200 zł miesięcznie na każde dziecko.

Rozliczenie w działalności kosztów utworzenia i prowadzenia placówki dla dzieci pracowników jest możliwe, kiedy tych kosztów nie pokrywamy ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Rodzic nie zapłaci podatku

Na wprowadzanym z dniem 1 stycznia 2016 r. rozwiązaniu skorzystają także i sami pracownicy-rodzice. Otrzymane od szefa dofinansowanie (nie finansowane z zfśs) na pobyt ich malucha w przedszkolu czy żłobku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym do wysokości opisanych już wyżej limitów, tj. odpowiednio do 200 zł i do 400 zł (art. 21 ust. 1 pkt 67b ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Z kolei takie świadczenie otrzymywane do tej pory od szefa, ale ze środków zfśs, były wolne od PIT-u, jeśli dotyczyły pobytu w żłobkach i klubach dziecięcych. Od nowego roku od podatku będą wolne również i te, otrzymywane na pobyt w przedszkolu (art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT, Dz. U. z 2015 r., poz. 1992).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA