REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca może zostać posądzony o wyłudzenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy przedsiębiorca może zostać posądzony o wyłudzenie VAT/ Fot. Fotolia
Kiedy przedsiębiorca może zostać posądzony o wyłudzenie VAT/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej firmy coraz częściej wpadają w karuzelę podatkową, odpowiadając za błędy dostawców swojego kontrahenta. W efekcie zostają posądzone przez urząd skarbowy o wyłudzenie VAT. Brakuje procedur, które chroniłyby przed tym uczciwego przedsiębiorcę. Nowe regulacje dotyczące jednolitego pliku kontroli, które wejdą w życie w lipcu 2016 r., także nie rozwiązują tego problemu.

W Polsce łatwo jest wpaść uczciwym przedsiębiorcom w tak zwaną karuzelę podatkową i zjawisko to przybiera na sile. Bardzo często odpowiadają oni za błędy dostawców swoich kontrahentów, których nie są w stanie zweryfikować. Zdaniem Jacka Matarewicza, adwokata i doradcy podatkowego z Kancelarii Ożóg Tomczykowski, powyższy problem wynika z kilku powodów.

REKLAMA

REKLAMA

Karuzela podatkowa, czyli metoda wyłudzania podatku VAT

- Podmioty, które rejestrują swoją działalność na potrzeby kilku transakcji, znikają bez śladu. Natomiast uczciwi przedsiębiorcy pozostają uchwytni dla aparatu skarbowego. Przepisy pozwalają zakwestionować prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupowej dokumentującej tzw. transakcję oszukańczą. Na podstawie tego organy podatkowe kwestionują prawo do odliczenia VAT podatników, którzy nabyli towar od nieuchwytnych podmiotów, które z kolei nie odprowadziły należnego podatku. W ocenie organów podatkowych, właśnie ta sekwencja zdarzeń, to prowadzenie pozornej działalności a następnie zniknięcie, świadczy właśnie o tego typu transakcji, wyjaśnia Jacek Matarewicz.

REKLAMA

Według eksperta, podatnicy nie mają instrumentów prawnych do tego, żeby zweryfikować dostawców swojego partnera biznesowego. Narzędziem, które może zminimalizować ryzyko, jest procedura określająca podstawowe zasady towarzyszące nawiązaniu nowych relacji handlowych z dostawcami lub kontrahentami. Powinna ona zawierać m.in. ich dane, informacje handlowe podlegające sprawdzeniu, dokumenty podatkowe i rejestracyjne, zaświadczenia z urzędów skarbowych, informacje dotyczące siedziby kontrahenta lub nieruchomości należącej do niego. Zmotywuje ona obie strony do jej przestrzegania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strata z powodu wyłudzenia może być kosztem podatkowym

- W lipcu 2016 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące jednolitego pliku kontroli. To rozwiązanie przewiduje elektroniczne przekazywanie przez podatników dokumentów księgowych oraz ksiąg podatkowych do urzędów skarbowych. Podatnik będzie miał obowiązek przekazywać je w formie elektronicznej na wezwanie przedstawicieli aparatu skarbowego. Jest to niewątpliwie dobry krok w kierunku zmian, który daje możliwości szybszego przeprowadzenia czynności kontrolnych u podatnika. Jednak nie rozwiązuje wszystkich problemów, ocenia doradca podatkowy.


Jak zauważa specjalista z Kancelarii Ożóg Tomczykowski, być może dobrym rozwiązaniem w kontekście walki z wyłudzeniami VAT byłoby wprowadzenie elektronicznego centralnego - dostępnego dla aparatu skarbowego - rejestru faktur, których wartość (cena) przekracza określony limit. Byłby on zdalnie weryfikowany przez urząd skarbowy bez konieczności wzywania podatnika do jego przedstawienia.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Obecnie środowisko doradcze analizuje możliwość wprowadzenia tego typu rozwiązania i jest przychylne, aby taki rejestr powstał. Jeżeli przedsiębiorca działa według jasnych zasad, nie będzie musiał się obawiać jego weryfikacji. Ponadto zyska na tym on sam poprzez możliwość uniknięcia podejrzenia o nieuczciwe praktyki.

Źródło: MondayNews

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

REKLAMA

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA