REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strata z powodu wyłudzenia może być kosztem podatkowym

Strata z powodu wyłudzenia może być kosztem podatkowym
Strata z powodu wyłudzenia może być kosztem podatkowym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Strata w środkach obrotowych powstała na skutek wyłudzenia może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia, tj. w dniu, na który ujęto ją jako koszt w księgach rachunkowych. Dzień na który ujęto stratę w księgach rachunkowych może być tożsamy z dniem otrzymania przez podatnika postanowienia o umorzeniu śledztwa. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji podatkowej z 27 kwietnia 2016 r.

Przelewy, dokonywane drogą elektroniczną, są bezpieczne, jednak zdarza się, że oszuści wykorzystujący specjalne wirusy, przejmują środki przeznaczone dla kontrahentów. Takie ryzyko dotyczy zwłaszcza firm, które kooperują z przedsiębiorcami z krajów, gdzie systemy bankowe są bardziej przestarzałe od polskich.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Oszuści przejęli korespondencję z kontrahentem

Taka właśnie sytuacja przydarzyła się polskiej firmie, która kooperowała z firmą z Chin. Przez kilka lat współpraca układała się dobrze, obie strony nabrały do siebie zaufania. W pewnym momencie polskie przedsiębiorstwo zdecydowało się na złożenie większego zamówienia. Jako że kontakty z kontrahentem odbywały się drogą mailową, w ten sposób Polacy uzyskali potwierdzenie zamówienia. Tak też przychodziły kolejne faktury, które były przez polską firmę opłacane.

Jednak mimo płatności, sięgających kilkuset tysięcy dolarów, zamówione towary nie nadchodziły. Polacy skontaktowali się z Chińczykami i okazało się, że ani cent nie trafił na konto firmy z Państwa Środka.

Chińczycy przyznali, że ich system został zainfekowany wirusem, w rezultacie nie otrzymywali wiadomości do nich przesyłanych, te bowiem kierowane były do przestępców. I to oni prowadzili korespondencję z Polakami, wysyłali faktury oraz wskazywali rachunki, na które zostały przesłane pieniądze. Sprawa została zgłoszona do policji chińskiej oraz do polskiej prokuratury.

REKLAMA

Spółka zwróciła się w 2014 r. o interpretację podatkową, dotyczącą tego, czy może zaliczyć utracone wskutek oszustwa pieniądze do kosztów uzyskania przychodów oraz kiedy będzie można to zrobić. W odpowiedzi uzyskała informację, że ponieważ postępowanie nie zostało ukończone, nie może wpisać wyłudzonych pieniędzy do kosztów. Spółka wówczas nie uzyskała informacji, kiedy to będzie mogła zrobić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczna jest należyta staranność

Ale obecnie spółka uzyskała informację o umorzeniu postępowania. I – dysponując tym dokumentem – zwróciła się do izby skarbowej z pytaniem o możliwość wpisania utraconej kwoty w koszty.

Odpowiedź Izby Skarbowej w Katowicach, zamieszczona w interpretacji z 27 kwietnia 2016 r. (sygnatura IBPB-1-2/4510-271/16/AK), była pozytywna. Urzędnicy zwrócili uwagę, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zakazu, aby straty na majątku obrotowym – czyli utratę środków w wyniku oszustwa – traktować jako koszt uzyskania przychodu.

Jednakże przy ocenie możliwości zakwalifikowania straty jako kosztu, jak zastrzegli urzędnicy, należy brać pod uwagę całokształt działalności, okoliczności, w której doszło do straty, podjętych przed podatnika działań zabezpieczających oraz należytego udokumentowania straty. Według izby skarbowej, za koszt można uznać wyłącznie te straty, które powstały w trakcie „normalnego, racjonalnego działania podatnika, ze szczególnym uwzględnieniem dochowania należytej staranności w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej”. W tym wypadku zaś polska spółka dochowała należytej staranności, gdyż źródłem problemu był system komputerowy kontrahenta.

Z kolei konieczność należytego udokumentowania straty sprawiała, że nie można jej było odliczyć do chwili zakończenia postępowania. Dopiero kiedy polska prokuratura wydała postanowienie o umorzenie postępowania, spółka uzyskała dokument, który pozwala w razie kontroli dokonać weryfikacji, że strata miała miejsce.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata


Odpis podatkowy po umorzeniu

Jak widać, urzędnicy zgodzili się, aby utracone pieniądze potraktować jako koszt uzyskania przychodu. I ich zdaniem, firma może tego dokonać na dzień, kiedy uzyskała postanowienie prokuratury o umorzeniu postępowania w sprawie. Wtedy bowiem firma będzie mogła ująć wyłudzone środki w swoich księgach jako stratę.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA