| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > ABC kosztów > Refakturowanie kosztów mediów na najemców - moment powstania przychodu

Refakturowanie kosztów mediów na najemców - moment powstania przychodu

Spółka wynajmuje lokale użytkowe. Kiedy należy wykazywać do opodatkowania podatkiem dochodowym przychody z tytułu refakturowania na najemców kosztów mediów? Czy decyduje ostatni dzień okresu rozliczeniowego (a jeżeli tak – to czy wynikający z umowy zawartej z dostawcą mediów czy z umowy zawartej między spółką a najemcą), data dokonania odczytu podliczników, dzień wystawienia refaktury czy inne zdarzenie?

RADA

Przychody z tytułu refakturowania kosztów mediów powstają w spółce w ostatnich dniach okresów rozliczeniowych ustalonych między spółką a najemcami. Odpowiedzi na pozostałe pytania – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jeżeli strony umowy ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, przychód z tego tytułu powstaje w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c updop). Przepis ten ma zastosowanie odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d updop). Opisane zasady spółka powinna też stosować w przypadku odsprzedaży mediów najemcom. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-1276/12/JS). Czytamy w niej, że:

(...) jeżeli w umowie strony ustaliły, że refakturowane usługi są rozliczane w okresach rozliczeniowych, to przychód należny z tego tytułu powinien być wykazany stosownie do przepisu art. 12 ust. 3c ustawy. Datą powstania przychodu w Spółce będzie więc ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Co będzie kosztem przy najmie?

Należy jednocześnie wskazać, że w przypadku refakturowania okresami rozliczeniowymi, o których mowa w art. 12 ust. 3c i 3d updop, są okresy rozliczeniowe określone w umowie lub w wystawionej najemcy fakturze. Nie ma powodu, aby w takich przypadkach uwzględniać okresy rozliczeniowe stosowane przez dostawców mediów. Nie ma także przeszkód, aby okresy rozliczeniowe stosowane z najemcami były tożsame ze stosowanymi przez dostawców mediów.

Podsumowując, przychody z tytułu refakturowania kosztów mediów powstają w spółce w ostatnich dniach okresów rozliczeniowych ustalonych między spółką a najemcami. Na datę powstawania tych przychodów nie wpływają pozostałe okoliczności wskazane w treści pytania, np. okresy rozliczeniowe stosowane przez dostawców mediów, daty dokonywania odczytów podliczników czy daty wystawiania refaktur.

PODSTAWA PRAWNA:

- art. 12 ust. 3c i 3d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 68

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Refakturowanie mediów przy najmie - stawki VAT

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Uwalniamy od problemów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »