Refakturowanie kosztów mediów na najemców - moment powstania przychodu
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Przychody z tytułu refakturowania kosztów mediów powstają w spółce w ostatnich dniach okresów rozliczeniowych ustalonych między spółką a najemcami. Odpowiedzi na pozostałe pytania – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jeżeli strony umowy ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, przychód z tego tytułu powstaje w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c updop). Przepis ten ma zastosowanie odpowiednio do dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d updop). Opisane zasady spółka powinna też stosować w przypadku odsprzedaży mediów najemcom. Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2013 r. (sygn. IBPBI/2/423-1276/12/JS). Czytamy w niej, że:
(...) jeżeli w umowie strony ustaliły, że refakturowane usługi są rozliczane w okresach rozliczeniowych, to przychód należny z tego tytułu powinien być wykazany stosownie do przepisu art. 12 ust. 3c ustawy. Datą powstania przychodu w Spółce będzie więc ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Co będzie kosztem przy najmie?
Należy jednocześnie wskazać, że w przypadku refakturowania okresami rozliczeniowymi, o których mowa w art. 12 ust. 3c i 3d updop, są okresy rozliczeniowe określone w umowie lub w wystawionej najemcy fakturze. Nie ma powodu, aby w takich przypadkach uwzględniać okresy rozliczeniowe stosowane przez dostawców mediów. Nie ma także przeszkód, aby okresy rozliczeniowe stosowane z najemcami były tożsame ze stosowanymi przez dostawców mediów.
Podsumowując, przychody z tytułu refakturowania kosztów mediów powstają w spółce w ostatnich dniach okresów rozliczeniowych ustalonych między spółką a najemcami. Na datę powstawania tych przychodów nie wpływają pozostałe okoliczności wskazane w treści pytania, np. okresy rozliczeniowe stosowane przez dostawców mediów, daty dokonywania odczytów podliczników czy daty wystawiania refaktur.
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 12 ust. 3c i 3d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 68
Tomasz Krywan
prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat